Fasta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 17 feb 2020 08:50

Pilatus skrev:Dags för en ny period, första dagen inleds med nudlar, bröd och vin. Annars får jag vänta tills askonsdagen den 26 februari, men ... Det känns rätt att börja i dag. Vi får se hur sträng fastan blir, något resultat skall det leda till.


Nudlar, bröd och vin, det låter trevligt :)

Ny period redan alltså.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 17 feb 2020 10:22

Anders skrev:Vet inte, kanske borde kolla på nåt sånt här. Årets nedgång går vääldigt långsamt. Har dragit ner lite på sockret i alla fall. Lite.

Det är en god ordning. Man får börja från den verklighet man befinner sig i. Det är tiotals år sedan jag slutade med söta drycker. Coca Cola light taste innehåller endast 1 kcal per 330 ml burk. Inte heller socker i te och kaffe.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 17 feb 2020 10:40

Pilatus skrev:
Anders skrev:Vet inte, kanske borde kolla på nåt sånt här. Årets nedgång går vääldigt långsamt. Har dragit ner lite på sockret i alla fall. Lite.

Det är en god ordning. Man får börja från den verklighet man befinner sig i. Det är tiotals år sedan jag slutade med söta drycker. Coca Cola light taste innehåller endast 1 kcal per 330 ml burk. Inte heller socker i te och kaffe.

Hade 2 sockerbitar i en normal kopp te i det förra milleniet, nu blir teet äckligt jolmigt med socker i. Kaffet vill jag ha en sockerbit i. Men det är bättre än gamla tiders tre.
Den stora utmaningen är kakor, glass och marmelad. Helgerna blir en peak. Men i veckorna är det rätt måttligt. En rostad med marmelad tillhör belöningen då jag kommer hem från jobbet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 17 feb 2020 12:00

Anders skrev:Hade 2 sockerbitar i en normal kopp te i det förra milleniet, nu blir teet äckligt jolmigt med socker i. Kaffet vill jag ha en sockerbit i. Men det är bättre än gamla tiders tre.
Den stora utmaningen är kakor, glass och marmelad. Helgerna blir en peak. Men i veckorna är det rätt måttligt. En rostad med marmelad tillhör belöningen då jag kommer hem från jobbet.


Jag är uppväxt med 3-4 sockerbitar i teet men fick för mig att sluta när jag började jobba. Te utan socker smakade blask en stund men ganska snart blev det tvärt om. Te och kaffe med socker smakar slibbigt.

EN rostad? :)

Äter man rostat bröd är det MINST 4 som gäller? Eller är det minst 6?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 17 feb 2020 16:20

Smisk skrev:EN rostad? :)

Äter man rostat bröd är det MINST 4 som gäller? Eller är det minst 6?

Egentligen, ja. Här ligger utmaningen.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Fasta

Inläggav Smisk » 20 feb 2020 10:26

Anders skrev:
Smisk skrev:EN rostad? :)

Äter man rostat bröd är det MINST 4 som gäller? Eller är det minst 6?

Egentligen, ja. Här ligger utmaningen.


Det där med "utmaning" är intressant här tycker jag. :) För om man skall göra något man vill samtidigt som man krånglar till det för sig för att kunna kalla det "utmaning" känner jag att något inte stämmer. Jag hör detta ordet dagligen placerat på detta märkliga sätt.

Systemet som driver våran relation till mat fungerar som så att det lär oss motivera oss att få "matkickar" av vissa saker. Hormonen insulin, ghrelin och leptin är ämnen systemet smörjer sig med som olja som underlättar det som fungerar för kroppen/hjärnan.

Om jag då äter en chokladglass varje dag efter jobbet kommer kropp/hjärna utveckla beteendet för att fungera "bäst" med fler glassar.
Jag blir påmind om glassen och glassen påminner systemet att fortgå, som en karusell som får momentum av glassar.

Glass -> rörelse åt karusell (skarpt insulinsvar) -> ökad glassaptit (ghrelin) -> minskad mättnadssvar (leptinresistens) -> önskan efter fler glassar inom kort.

Om jag däremot matar karusellen med långsammare rörelse (lågt insulinsvar) och dämpar aptiten (stabilt ghrelin) så får vi en bättre mättnad (leptinfunktion).

Relationen mellan intaget, aptiten och tillfredsställelsen av sin matsituation både i själva kroppen och hjärnans tänkande och känslor är ett system man behöver samarbeta med om det skall fungera bra. DET är utmaningen tänker jag :)

http://halsodjungeln.com/sv/category/ho ... et-leptin/
https://www.viktvaktarna.se/se/article/ ... och-hunger

Skall man lära sig spela ett instrument är utmaningen att förstå hur spelandet fungerar, inte att försöka spela med tillagda begränsningar.

Som någon sa - om man kunde höja livets svårighetsgrad och sätta det på "hard", skulle man göra det då?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Fasta

Inläggav Anders » 27 feb 2020 19:20

Lurar hjärnan med planering av ätandet. Och planeringen innefattar en del smarrigt på kvällskanten. Inkl en rosting vid femdraget och en vid nio. Glass endast till På Spåret. Gjorde så med rökat också så länge jag rökte, för att hålla konsumtionen nere.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 03 maj 2021 10:43

Så är det dags igen, jag har försummat de goda intentionerna en längre tid, dvs att fasta mer än en dag. Nu blir det Modifast = 217 kcal per måltid. I förpackningen ingår åtta påsar. Skall se om jag klarar 10 dagar. Start den 3 maj. BMI 25 kommer inte att uppnås denna gång, men det är mitt mål.

Modifast.jpg
Modifast.jpg (51.2 KiB) Visad 2901 gånger
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Fasta

Inläggav klorofyll » 03 maj 2021 11:13

Pilatus skrev:Så är det dags igen, jag har försummat de goda intentionerna en längre tid, dvs att fasta mer än en dag. Nu blir det Modifast = 217 kcal per måltid. I förpackningen ingår åtta påsar. Skall se om jag klarar 10 dagar. Start den 3 maj. BMI 25 kommer inte att uppnås denna gång, men det är mitt mål.

Vad planerar du att gör medans du fastar? Läsa?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 03 maj 2021 12:23

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så är det dags igen, jag har försummat de goda intentionerna en längre tid, dvs att fasta mer än en dag. Nu blir det Modifast = 217 kcal per måltid. I förpackningen ingår åtta påsar. Skall se om jag klarar 10 dagar. Start den 3 maj. BMI 25 kommer inte att uppnås denna gång, men det är mitt mål.

Vad planerar du att gör medans du fastar? Läsa?

Enda skillnaden blir i detta fall att jag byter middagsmålet mot ett glas Modifast ca 200 ml.

Shaker.jpg
Shaker.jpg (23.14 KiB) Visad 2889 gånger
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Fasta

Inläggav klorofyll » 03 maj 2021 13:22

På tal om mat och att leva nyttigt, det är inte svårt att vräka i sig choklad. Men jag kom på en enkel sak, nämligen att först så äter man LITE choklad, varefter man häller i sig en kopp kaffe, då försvinner suget och man har inte behövt stå emot. Givetvis finns massor av liknande, användbara, kombinationer..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 03 maj 2021 19:35

Pollen skrev:Hmm, visste inte att BMI hade med religion och andlighet att göra.

Jesus fastade 40 dagar och 40 nätter i likhet med Elia och Mose. De vare sig åt eller drack. Vilken människa som helst skulle avlidit om man tar texten bokstavligen. Profeten Daniel och Paulus fastade. Jesus skulle som vanligt vara värst och förlade sin fasta i öknen. De kristna tycks strunta i att avstå något numera. Men att fasta är bra och hälsosamt om man inte går till överdrift, även mentalt känner man sig upplivad. Att fasta tillämpats i ett flertal andliga rörelser säger något.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 03 maj 2021 20:37

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Så är det dags igen, jag har försummat de goda intentionerna en längre tid, dvs att fasta mer än en dag. Nu blir det Modifast = 217 kcal per måltid. I förpackningen ingår åtta påsar. Skall se om jag klarar 10 dagar. Start den 3 maj. BMI 25 kommer inte att uppnås denna gång, men det är mitt mål.

Vad planerar du att gör medans du fastar? Läsa?

Enda skillnaden blir i detta fall att jag byter middagsmålet mot ett glas Modifast ca 200 ml.

Shaker.jpg


Och det kallar du fasta :shock: ?

NyKantianen
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 aug 2020 17:53

Re: Fasta

Inläggav NyKantianen » 03 maj 2021 22:29

Om du inte fastar 30 dagar och 30 nätter så fastar du inte.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 03 maj 2021 22:32

lynx skrev:
Pilatus skrev:Enda skillnaden blir i detta fall att jag byter middagsmålet mot ett glas Modifast ca 200 ml.

Och det kallar du fasta :shock: ?

Jag försöker inte överträffa någon, jag fastade mer strikt som yngre <300 kcal, men inte numera. Det blir i intervallet 500 - 700 kcal per dygn. Det räknas i alla avseenden som fasta, att avstå.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster