Fasta

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Fasta

Inläggav Pilatus » 12 jan 2020 19:56

I år börjar fastan den 14 februari och avslutas på påskafton, men på söndagarna bryts fastan. Man skall avstå någonting säger svenska kyrkan, t ex från tv-tittande, godis, alkohol, kött, eller något annat. Vad skall ni avstå ifrån?

Jag kom att tänka på fastan eftersom jag inleder min fasta i dag. Med 85 gram nudlar = 93 kcal som huvudrätt. Det får vara bra så, fasta handlar ju trots allt inte om att helt avstå från mat och dryck. Jag var striktare förr, enbart juice och te. Men det blev för tråkigt. Trots allt arbetade jag samtidigt och höll på i tio dagar.

I mitt fall handlar det inte om ett försök att vara kristen, jag är inte troende kristen, jag är kristen agnostiker eller ateist. Skriv gärna något om hur ni ser på fastan, speciellt om ni tillhör något kristet eller mosaiskt samfund. Ref Jesaja 58 http://www.bibeln.se/las/2k/jes#q=Jes+58%3A6
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 11:00

Dag 2. Frukost: kaffe och ett digestive-kex, 64 kcal.
Ett glas apelsinjuice, 45 kcal.

Lunch: nudlar, 93 kcal.

PS noterar att kilo förkortas med gement k. Enhetssymbolen för kalori är cal.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Fasta

Inläggav David H » 13 jan 2020 12:37

Jag har aldrig behövt fasta i det avseendet. Aldrig tyckt att jag vägt för mycket, om än jag nu börjar närma mig en sådan gräns, och om jag inte tänkte mig för skulle jag nog lätt kunna hamna över den gränsen. Här är några saker jag tänkt på om jag skulle försöka gå ner i vikt / och som jag delvis tillämpar för att undvika att gå upp i vikt:
1. Byt ut måltidsdryck mot vatten.. t ex ingen juice eller lättdricka.
2. Lättmjölk istället för mellanmjölk, bordsmargarin t ex Lätt & Lagom istället för smör
3. Viss förlängning av nattfastan. Vill dock inte gå och lägga mig hungrig.. så då kan istället en lite senare frukost vara ett alternativ.
4. Sluta upp med "onödig" näringsberikning. T ex skippa att lägga i solroskärnor i morgongröten.
5. Dra ner på konsumtion av sötsaker, godis mm. Jag är något av en gottegris, så detta kan va något av en utmaning - men något som får mig att hålla nere konsumtionen är att aldrig ha sötsaker hemma. Om jag köper nåt sånt äter jag upp det på en gång, så har det i princip alltid varit.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fasta

Inläggav 531bts » 13 jan 2020 19:43

Pilatus: om det inte är av religiösa motiv, vad är ditt syfte med fasta?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 13 jan 2020 19:46

Gå ner i vikt är väl inte ett andligt motiv?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 20:18

531bts skrev:Pilatus: om det inte är av religiösa motiv, vad är ditt syfte med fasta?

Religion handlar om din, eller ett samfunds trosföreställningar med avseende på en högre gudomlig makt. Någon sådan trosföreställning har jag inte. Mitt motiv är till en del besläktat, religiösa människor har i alla tider fastat. Det är bara vår tids religiösa människor som skiter i religionen.

Det är något visst med fastan, det är värt att pröva. Religiösa människor kommer närmre Gud sägs det. Själv erfar jag en viss lätthet, möjligen en mild eufori. Jag känner mig väl till mods. Kanske är det en sådan känsla som har positiva värden. Dessutom tror jag det är nyttigt efter allt julkalasande. Jeansen började strama litet i midjan, det skall de inte behöva göra. Och jag har ju en strävan att ansa mitt BMI.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 20:25

lynx skrev:Gå ner i vikt är väl inte ett andligt motiv?

Det låter litet fyrkantigt. Fastan är mer än en andlig rit. Det handlar om hur vi känner oss, om vi vill avstå något och som bonus förlora något i vikt. Att fasta har ett intrinsikalt värde.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 13 jan 2020 20:33

Buddah åt tre riskorn, eller något sådant under en period (?). Han avbildas som rejält korpulent. Vanligtvis äter jag ingenting på fyra-fem dagar i veckan. Inte är jag spinkig för det. kroppen har blivit förvirrad i förbränningen. I fastan kommer jag dock närmare det andliga. Banta kan man göra lite hur som helst, men man behöver kanske inte skriva om det under religion. Eller vad är ditt religiösa syfte, Pilatus?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 20:49

lynx skrev:Banta kan man göra lite hur som helst, men man behöver kanske inte skriva om det under religion.

Fastan ser jag som en religiös rit, så varför inte skriva om det här? Jag är ju en kristen ateist, uppväxt med religionen, kyrkligheten, andligheten. Det är bara det att jag inte tror på under eller att någon kan hela en sjuk människa. Det är bara i legender om märkliga män som sådant skett. Berättelser om det översinnliga. Fastan är däremot mycket sinnlig och gör kroppen gott. :)
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 13 jan 2020 21:22

Kristen ateist är ju ett spännande begrepp - vad menar du med det?

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Fasta

Inläggav 531bts » 13 jan 2020 21:39

Pilatus: jag frågar för som du skriver finns fastan inom de flesta stora världsreligionerna o även inom naturreligionerna som en reningsrit. Fasta påbjuds dock inte inom Buddhismen. Men jag ser en parallell i den Theravada Buddhistiska meditations metoden Vipassana där man ägnar sig åt som jag ser det, "mental fasta". Genom att i 10 tim/dag under tystnad i minst 10 dgr med slutna ögon rikta all uppmärksamhet inåt mot den egna kroppen o sinnet. Man minimerar alltså all yttre stimulans o på så sätt "svälter" sinnet på nya uppslag för att komma åt, bearbeta o eliminera ackumulerade mentala negativa strukturer o hinder.
Syftet med fasta är väl i första hand att rena kroppen genom att den börjar konsumera sig själv o i samband med det förbränna gifter o slagg. Menar du att det även finns mentala vinster i fastan?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 22:17

lynx skrev:Kristen ateist är ju ett spännande begrepp - vad menar du med det?

Vi lever i en kristen tradition, med litet rester av förkristna inslag. Almanackans dagar och kyrkoåret ramar ju in vår tid, om vi gitter se det. Att jag inte tror på legenderna om Jesus eller trosbekännelsen beror ju på att det redan från början är berättelser om Jesus. Det är inte ögonvittnesskildringar. Romarriket blev kristet genom ett kejserligt (Konstantin den store) dekret.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 13 jan 2020 22:18

Visst finns det mentala vinster i fastan. Vissa blir kanske fixerad vid tanken av mat och gottis under det, men kommer man förbi den tröskeln kan man - det är jättesvårt att förklara det här - nå andlig kontakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Fasta

Inläggav Pilatus » 13 jan 2020 22:29

531bts skrev:Menar du att det även finns mentala vinster i fastan?

Jo, jag har ju argumenterat för att det är så. Är man renlärig går man inte över 300 kcal/dygn.

Det är bara att pröva. Första gången bör man ta det litet lugnt. Tre dagar räcker fullt ut. Man får stå ut med att man kan få huvudvärk. Det kan antagligen undvikas. Man kan dricka något, se till att inte blodsockret sjunker för djupt. Och man skall se till att må väl. Men det är helt ofarligt om man inte lider av allvarliga sjukdomar. Det är en fin erfarenhet. Jag blev litet frälst på fastan redan efter första försöket. Men numera tar jag det litet lugnare. De renläriga skulle inte godkänna att jag dricker kaffe och tar ett glas vin om jag känner för det. Skillnaden blir trots allt stor mot vardagens ca 2000 kcal.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Fasta

Inläggav Anne » 13 jan 2020 22:36

Lycka till, Pilatus! Hur länge ämnar du hålla dig till fastan?
2000 kcal låter i mina öron mycket - är det normalt alltså?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster