en miljon skäl till tystnad

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
sinkaduza
Inlägg: 33
Blev medlem: 28 nov 2019 12:10

en miljon skäl till tystnad

Inläggav sinkaduza » 22 feb 2020 02:45

förstår ej
kan ej
vill ej
behöver ej
ser ej
hör ej
vet ej
vad ska andra tro
andra?
tro?
hoo?
tjoo

behöver dig ej min vän
älskar dig ändå

fler?

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Algotezza » 25 feb 2020 16:20

I tystnaden och mörkret finns ditt sanna själv. Slut bara ögonen och sjunk...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Severus Snape » 28 feb 2020 11:29

"When I am silent I have thunder hidden inside"
- Rumi

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav 531bts » 05 mar 2020 14:03

Severus Snape skrev:"When I am silent I have thunder hidden inside"
- Rumi

Vad är detta för högtravande trams?
När du blundar kan du möjligen under några korta minuter erfara det kaos o den förvirring ditt tankesinne är upptaget av. Men det står du inte ut med, o minst av allt har ngn ambition att ta itu med. Raskt slår du upp ögonen o hänvisar till en skönmålad, djupsinnig efterkonstruktion för att slå blå dunster i ögonen på dina medmänniskor o som en ursäkt att inte ta ansvar för röran i det egna tankesinnet.
Romantiskt självbedrägeri.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Severus Snape » 12 mar 2020 01:06

Tystnad är en viktig komponent att ha, det är väsendet

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Anders » 12 mar 2020 08:29

Det händer. Men helst lyssnar jag på en ljudbok och spelar nåt på paddan. Ofta är det rätt tyst där inne när jag är tyst därute också.
På sommaren åker frugan(förr frugan och barnen) till hennes släkts släktgård någon vecka. det kan gå 3-4 dagar utan att jag mer än muttrar lite. Underbart skönt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Anders » 12 mar 2020 09:05

531bts skrev:
Severus Snape skrev:"When I am silent I have thunder hidden inside"
- Rumi

Vad är detta för högtravande trams?
När du blundar kan du möjligen under några korta minuter erfara det kaos o den förvirring ditt tankesinne är upptaget av. Men det står du inte ut med, o minst av allt har ngn ambition att ta itu med. Raskt slår du upp ögonen o hänvisar till en skönmålad, djupsinnig efterkonstruktion för att slå blå dunster i ögonen på dina medmänniskor o som en ursäkt att inte ta ansvar för röran i det egna tankesinnet.
Romantiskt självbedrägeri.

Skatta dig lycklig. Nog kan det storma inombords timmar i sträck. Trots att både KBT, S:t lukasstiftelser, allehanda präster och andra löskekarlar och gummor försökt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav hakkapeliitta » 12 mar 2020 10:35

Rolling thunder - vilken underbar beskrivning av en mullrande åska.

Finns några gamla rocklåtar på temat för den som orkar leta.

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Severus Snape » 12 mar 2020 23:21

Ni har väsendet tystnad i er. Det sker inte i det yttre eller i hörseln.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav 531bts » 13 mar 2020 21:08

Severus Snape skrev:Ni har väsendet tystnad i er. Det sker inte i det yttre eller i hörseln.

Har du möjlighet att förtydliga? Avser du frånvaro av aktivitet i hörselsinnet eller menar du en mental stillhet, det Buddhister kallar samadhi, satori, att tjattret i skallen upphör? Det sistnämnda är föremål för mycket romantisk mystik. Många av de som ägnar sig åt övningar för att uppnå det, uttrycker sig som som du: pretentiöst o poetiskt. Inkompetenta att klart uttrycka sina tankar. Allt för att inbilla sig själv o sina medmänniskor att man funnit ngt unikt. Man kan lita på att när ngn uttrycker sig oklart beror det på att man är oklar i tankesinnet dvs man har ingen erfarenhet av mental stillhet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Anne » 14 mar 2020 16:52

På svenska kallar vi det frid.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav 531bts » 14 mar 2020 17:48

Lynx: spot on!

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Severus Snape » 16 mar 2020 00:09

531bts skrev:
Severus Snape skrev:Ni har väsendet tystnad i er. Det sker inte i det yttre eller i hörseln.

Har du möjlighet att förtydliga? Avser du frånvaro av aktivitet i hörselsinnet eller menar du en mental stillhet, det Buddhister kallar samadhi, satori, att tjattret i skallen upphör? Det sistnämnda är föremål för mycket romantisk mystik. Många av de som ägnar sig åt övningar för att uppnå det, uttrycker sig som som du: pretentiöst o poetiskt. Inkompetenta att klart uttrycka sina tankar. Allt för att inbilla sig själv o sina medmänniskor att man funnit ngt unikt. Man kan lita på att när ngn uttrycker sig oklart beror det på att man är oklar i tankesinnet dvs man har ingen erfarenhet av mental stillhet.


jag har redan förklarat, som ett väsende/tystnad.

Bild

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav 531bts » 16 mar 2020 12:16

"Som ett väsende/tystnad", förklarar ingenting. Det är en tankekonstruktion begränsad till din begreppsvärld. Kan du förtydliga vad du avser med "väsende" o "tystnad".
Vad jag förstår så tror du dig besitta en "unik insikt", det är det många som gör. Ofta är det så att de som inbillar sig besitta "unika insikter" gärna uttrycker o torgför dom, inte sällan mycket otydligt, saknar allmängiltigt förnuft, för att inte säga helt obegripligt. Jag har inga invändningar mot att man får ha en egensinnig, oklar eller helt obegriplig begreppsvärld, vad jag ifrågasätter är, varför du uttrycker dom på ett forum som detta. Om du nu funnit ngt av avgörande betydelse o vill vidarebefordra det till dina medmänniskor, är då inte högsta prioritet att beskriva det så tydligt o allmängiltigt som möjligt? Att i dialog, för dig själv o dina medmänniskor, komma fram till värdet av dina "unika insikter" o dina påståenden?

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: en miljon skäl till tystnad

Inläggav Severus Snape » 16 mar 2020 13:11

Mina inlägg passar i denna tråd. Får jag inte plats i detta oandliga forum som endast består av inavlad propaganda? Ja... tragiskt...

Människor är oandliga.

Kan inte låna ut mina insikters vingar till dig. Det går ju inte förstår du väl.

Och du kan inte förstå vad Tomhet är heller...

Du har din egna avtal. Du får göra bättre avtal, helt enkelt. Önska dig något nu mr Oandlig... (frestelser...)

Normies med korkade fasader gör mig deprimerad.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster