Påsk

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Påsk

Inläggav Pilatus » 08 apr 2020 16:14

Redan framme vid dymmelonsdag, det skall vara lugnt och om möjligt tyst. I alla fall förr. Numera är det aldrig lugnt. Misstaget begicks den 13 aug. 1823 då kyrkolagens föreskrift upphävdes, "att från fastlagssöndag intill påskdagen innehålla med all musik".

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Påsk

Inläggav Pilatus » 09 apr 2020 11:16

Simon Ushakov ägnar sin stora målning åt att peka ut en person. Om denne avstått, hur hade det då gått med profetian och Jesus tal om sig själv som offer? Och om det var förutbestämt det som skedde, varför då vara upprörd över Judas Iskariots handling?

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Påsk

Inläggav Anders » 09 apr 2020 11:44

Dymmel är ett bra förled till att skapa ord med mustigt ljud, framför allt då L-et är mer med västmanländskt uttal.
Brorsan uppskattade inte som barn att bli kallad Dymmeljohan, jag uppfann det ordet. Just med det där tjocka L:et. Han kom att jobba i processindustrin, hade hand om en ugn som innehöll en gas med kemiska beteckningen POCl. Då blev han PocklJohan, också med det tjocka L:et.
Hur uttalar just du det stora djuret i skogen med horn? Jag uttalar det som Elj.

En liten avstickare från ämnet, men inspirationen kom till mig. Det är ju påsk!
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Påsk

Inläggav Pilatus » 05 apr 2021 16:54

Kleopas och Simon möter Jesus på vägen mot Emmaus.

När han sedan låg till bords med dem tog han brödet, läste tackbönen, bröt det och gav åt dem. Luk 24:30

Rembrandt.jpg
Rembrandt.jpg (58.65 KiB) Visad 2227 gånger
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster