Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 25 dec 2020 08:25

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är svårt att kritisera något som är osjälviskt, ...

Men försvann arvsynden genom att Jesus dog en kvalfull död på romarnas kors? Blev människorna bättre. Kan altarets blod tvätta bort synd?

Förstod du frågan?


Poängen är att Guds självoffer besegrar synden i form av förstörelse och kaos. Offret ger upphov till ordningen och den kreativa kraften. Så skedde i tidens begynnelse, och det är orsaken till universums ordning. Så skedde också enligt den dionysiska religionen. Dionysos föll ned i kaos, och hans gudomliga gnista fanns därefter utspridd i den kosmiska materien, vilket förklarar dess lagbundenhet ävensom livets uppkomst. Men Dionysos återuppstod och återvände till gudaskaran.

Korsfästelsen vidmakthåller ordningen. Annars hade världen kastats in i kaos. Hur hade världen sett ut idag om inte kristendomen kommit till? Det hade varit fasansfullt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 25 dec 2020 08:34

Pilatus skrev:
Marksa skrev:1 Pet 2:24: "Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade."

Våra synder bar han i sin egen kropp upp på träpålen, för att vi skulle dö bort från synden och leva för rättfärdigheten. Genom hans sår har ni blivit botade.

Det framstår som en ytterst primitiv ritual. Att våra förbrytelser och övergrepp mot andra enkelt skulle kunna överföras på ett offerdjur, eller i det här fallet Jesus.

Carl Larsson målade en stor tavla som numera pryder Nationalmuseum som heter Midvinterblot, 1915. Kungen låter sig offras, ett människooffer för att blidka gudarna. Det är säkert tusen år sedan vi höll på med sådant i Norden. Det är bara vår kyrka som tror att synd och dåliga handlingar kan tvättas bort med blod på ett altare, eller romarnas kors.

Förklara gärna mekanismen i denna rit. Blir gudarna mer milda till sinnet om vi offrar till dem? Accepterade Gud att Jesus betraktade sig själv som ett offer som skulle avlasta människornas synder. Vad var det för slags synder som han i förstone avsåg? Och om det fungerade, varför har vi upphört med seden att offra något levande till Gud? Fick han nog av oskicket?


Trot Joseph Campbell skulle hitta ytterst relevanta parallellet. Springer du hårt 10 km varannan dag och drar ner på sötsakerna så är inte det i stunden behagligt, nåt sånt skulle jag tro att han hittade. Och du behöver inte gå omkring och känna skuld för, gömma dig bakom den skuld du känner för de bilringar du har och inte vill ha. Gör bara nåt åt det. Kanske nåt sånt.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav klorofyll » 25 dec 2020 08:35

Man snackar om att religiösa skrifter överlevt genom årtusenden. Själva grejen är ju att vi inte glömt bort jesus öht, vilket är mycket märkligt, små barn får höra berättelser om jesus, om det inte verkade gott, så hade jag kallat det masspsykos. Eller något jävla virus...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 25 dec 2020 08:39

klorofyll skrev:Det är svårt att kritisera något som är osjälviskt, jag menar, man offrar ett djur som man annars hade kunnat ät till middag, om familjen inte lider nöd.

Att sedan offra i grupp, dvs kanske 10 familjer tänder eldar och offrar.

Svårt att kritisera...

Följdfrågan blir, varför i helvete?

Man skryter över att man är rik och hur många djur man har..

Det enda som kan förklara en sådan här dumhet stavas tradition.

Går alldeles utmärkt. Om osjälviskheten primärt uppenbart är ett medel att framstå som helig, att ge svar på själviska drömmar om självförverkligande där osjälviskhet är en ingrediens, om det är uppenbart att man gör det för att ftMstå som en social varelse.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 25 dec 2020 08:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är svårt att kritisera något som är osjälviskt, ...

Men försvann arvsynden genom att Jesus dog en kvalfull död på romarnas kors? Blev människorna bättre. Kan altarets blod tvätta bort synd?

Förstod du frågan?

Tja, västerlandet växte fram ur en kristen tradition, ur en disciplin. Visst 1600-talets kolonialism, hagalenhet hjälpte till, men båda hjälpe till så att alla människor lever allt bättre liv. Inför Gud var alla samma, även om en del ansåg sig vara av guds nåde. Folk som får växa upp gynnat är alltid problemet. Och, för all del, fram tills 1900-talet, och tyvärr också fortfarande nu, en möjlighet.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 25 dec 2020 08:48

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Förstod du frågan?

Nej..

Man måste förstå vad som avses med arvsynden
man måste förstå judarnas sed att offra djur under de stora högtiderna
man måste förstå Jesus självutnämnda offerlammshypotes, att hans död borttager världens synd
man måste tro på berättelsen om Jesus som Messias
att hans död kunde frälsa människorna från deras kollektiva skuld
man måste förstå den judiska högtiden Pesach, uttåget från Egypten
och inte minst påskens passionsdrama som är en kristen tolkning av påsken

Det finns nog inget facit. En mänga har tänkt många bra saker om det. Och att många tar det bokstavligt... pliktetik har sina solklara fördelar.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 25 dec 2020 08:49

Mlw skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Det är svårt att kritisera något som är osjälviskt, ...

Men försvann arvsynden genom att Jesus dog en kvalfull död på romarnas kors? Blev människorna bättre. Kan altarets blod tvätta bort synd?

Förstod du frågan?


Poängen är att Guds självoffer besegrar synden i form av förstörelse och kaos. Offret ger upphov till ordningen och den kreativa kraften. Så skedde i tidens begynnelse, och det är orsaken till universums ordning. Så skedde också enligt den dionysiska religionen. Dionysos föll ned i kaos, och hans gudomliga gnista fanns därefter utspridd i den kosmiska materien, vilket förklarar dess lagbundenhet ävensom livets uppkomst. Men Dionysos återuppstod och återvände till gudaskaran.

Korsfästelsen vidmakthåller ordningen. Annars hade världen kastats in i kaos. Hur hade världen sett ut idag om inte kristendomen kommit till? Det hade varit fasansfullt.

Ligger mycket i det.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Pilatus » 25 dec 2020 17:47

Anders skrev:
Mlw skrev:Korsfästelsen vidmakthåller ordningen. Annars hade världen kastats in i kaos. Hur hade världen sett ut idag om inte kristendomen kommit till? Det hade varit fasansfullt.

Ligger mycket i det.

Ja, visst Anders, men det Mlw skriver förklarar inte någonting om varför Gud älskar blodet på altaret. Dessutom är det svårt att se att människorna blev renade från sina synder. (Och om det fungerade som tänkt, varför fortsatte man inte med slaktoffer?) I stället revs templet och Jerusalem tömdes på sin judiska befolkning. Jesus var död och det tog ett par hundra år innan de judisk-kristna församlingarna hade hunnit samla sig. Det blev Konstantin på trehundratalet som tillät kristendomen i romarriket. Senare under samma århundrade blev kristendomen statsreligion. Fasorna hade inte mer än börjat. Det är lätt att glömma förföljelserna av avvikande uppfattningar inom den kristna läran.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav klorofyll » 25 dec 2020 18:51

När människan inser att lögnen beror på fullständig okunskap så faller allt som ett korthus, ingen behöver längre skämmas och man låter ledigt sina ryggar böjas...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 25 dec 2020 20:43

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Mlw skrev:Korsfästelsen vidmakthåller ordningen. Annars hade världen kastats in i kaos. Hur hade världen sett ut idag om inte kristendomen kommit till? Det hade varit fasansfullt.

Ligger mycket i det.

Ja, visst Anders, men det Mlw skriver förklarar inte någonting om varför Gud älskar blodet på altaret. Dessutom är det svårt att se att människorna blev renade från sina synder. (Och om det fungerade som tänkt, varför fortsatte man inte med slaktoffer?) I stället revs templet och Jerusalem tömdes på sin judiska befolkning. Jesus var död och det tog ett par hundra år innan de judisk-kristna församlingarna hade hunnit samla sig. Det blev Konstantin på trehundratalet som tillät kristendomen i romarriket. Senare under samma århundrade blev kristendomen statsreligion. Fasorna hade inte mer än börjat. Det är lätt att glömma förföljelserna av avvikande uppfattningar inom den kristna läran.

Fast lite var det just det, att kristendomen, eller snarare kyrkan påbjöd en disciplin. Klart, vad hade alternativet varit? Ingen vet. Och framgången från 1600-talet hade rätt profana skäl...
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Pilatus » 26 dec 2020 00:30

Anders skrev:
Pilatus skrev:Senare under samma århundrade blev kristendomen statsreligion. Fasorna hade inte mer än börjat. Det är lätt att glömma förföljelserna av avvikande uppfattningar inom den kristna läran.

Fast lite var det just det, att kristendomen, eller snarare kyrkan påbjöd en disciplin. Klart, vad hade alternativet varit? Ingen vet. Och framgången från 1600-talet hade rätt profana skäl...

Man skall nog inte överdriva kyrkans vilja och förmåga att upprätthålla medborgarnas ordningssamhet. Romersk rätt fanns väl etablerad långt innan kristendomen. Det är ju även bekant att romersk rätt gällde i provinserna, t ex genom Pontius Pilatus i Judéen. Det judiska Stora rådet (Sanhedrin) hade säkert en hel del makt, men t ex inte befogenhet att döma Jesus.

Judisk lag byggde på Hammurabis lagar i Babylonien, som bl a tillämpar talionprincipen. Den mildrades efter hand och Jesus har fått äran av talesättet, om någon slår dig på högra kinden, så vänd också den andra mot honom. Om en sådan princip kan göras till allmän lag kan diskuteras, det skulle bli en kolossal obalans till förmån för råskinnen. Och Inkvisitionens rättspraxis tål inte något dagsljus. Renässansen vände sig mot kyrkans vanstyre och korruption, liksom reformationen. Kyrkan har inte haft mycket att skryta med på det rättsliga området, kättare (t ex mennoniter) och häxor brändes och plågades ihjäl.

Kyrkans stora bedrift ligger helt på kulturens område. Kyrkobyggnader, litteratur, skolastik, konst, arkitektur och musik. Det är väl inom dessa områden vi beundrar vad kyrkan bidragit med. Och församlingens gemenskap.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav klorofyll » 26 dec 2020 01:36

Anders skrev:Fast lite var det just det, att kristendomen, eller snarare kyrkan påbjöd en disciplin.

Strängt regelstyrda grupper lockar ofta till sig osäkra personer för vilka regler är en trygghet, nästa oavsett.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 26 dec 2020 09:22

Pilatus skrev:
Anders skrev:
Mlw skrev:Korsfästelsen vidmakthåller ordningen. Annars hade världen kastats in i kaos. Hur hade världen sett ut idag om inte kristendomen kommit till? Det hade varit fasansfullt.

Ligger mycket i det.

Ja, visst Anders, men det Mlw skriver förklarar inte någonting om varför Gud älskar blodet på altaret. Dessutom är det svårt att se att människorna blev renade från sina synder. (Och om det fungerade som tänkt, varför fortsatte man inte med slaktoffer?) I stället revs templet och Jerusalem tömdes på sin judiska befolkning. Jesus var död och det tog ett par hundra år innan de judisk-kristna församlingarna hade hunnit samla sig. Det blev Konstantin på trehundratalet som tillät kristendomen i romarriket. Senare under samma århundrade blev kristendomen statsreligion. Fasorna hade inte mer än börjat. Det är lätt att glömma förföljelserna av avvikande uppfattningar inom den kristna läran.


Enligt kristen teologi blir vi ej renade från våra synder, även om begreppet ibland används i bildlig bemärkelse. (Det är ett arkaiskt begrepp som förekommer i bibeln.) Istället blir vi förlåtna för våra synder, ungefär som när presidenten ger amnesti till dömda fångar.

Gud älskar inte blodet på offeraltaret utan mottar offerdjurets ande. Den här tanken förekommer i alla kulturer. I afrikansk traditionell religion offrar man ett djur till guden för att han exempelvis ska framkalla regn. Man tror att djurets ande uppstiger till guden, som då gläds av offret (jfr. Mbiti, Introduction to African Religions, s.57-59).

Kristendomens införande i romarriket innebar en moralisk resning. Folket mognade moraliskt och kejsarna kunde inte längre uppföra sig som de ville. Exempelvis, kejsar Teodosius, som ställt till med en massaker i Tessaloniki, var tvungen att krypa för biskop Ambrosius för att åter bli upptagen i den kyrkliga gemenskapen.

Det är visserligen sant att anhängare av kristendomen drabbade hedniskt troende med förföljelse, men mördare och psykopater passar alltid på att ansluta sig till den vinnande sidan, så att de kan få utlopp för sin ondska. Augustinus förklarar att kyrkan ingalunda är fri från synd. Den värsta sortens människor lockas till de svenska kyrkliga församlingarna. Knutby Filadelfia är bara toppen på ett isberg. Svenska Kyrkan är Sveriges värsta arbetsplats, enligt återkommande undersökningar.

Jämför med nybildade politiska partier. Sverigedemokraterna lockade massor av genetiska missfoster, som har orsakat partiet enorma problem. Grodor hoppade ur munnen på dem. Till slut var Åkesson tvungen att införa nolltolerans. I NT kan man läsa om problemen som Paulus hade med sina församlingar. Han uppmanade församlingarna att kasta ut rötäggen. Men i Svenska Kyrkan gör man ej så, för rötäggen har nu tagit sig upp till toppen.

Så här är det jämt när det finns tillgång till en vital rörelse med ekonomiska resurser som söker nya medlemmar. Det mest horribla avskum ansluter sig för att rida på vågen. Det säger dock ingenting om kristendomen som sådan, dess inre kärna av sanning.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 27 dec 2020 18:45

lynx skrev:Mlw: Var har du hämtat informationen om att Svenska Kyrkan skulle vara Sveriges sämsta arbetsplats? Vad är så dåligt? Jag har nämnligen inte hört ett ord om detta, så jag är nyfiken och ledsen om det stämmer, men jag behöver mer fakta för att jag ska tro på ditt uttalande.


Bl.a. omnämns det här: Problem med arbetsmiljön är vanliga inom Svenska kyrkan (Norrtelje Tidning). I återkommande undersökningar så är Svenska Kyrkan sämsta arbetsplatsen i Sverige. Se även Inget himmelrike i kyrkans värld (Expressen).

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Marksa » 27 dec 2020 19:06

Pilatus skrev:
Marksa skrev:1 Pet 2:24: "Och våra synder bar han i sin kropp upp på korsets trä, för att vi skulle dö bort från synderna och leva för rättfärdigheten. Och genom hans sår har ni blivit botade."


Förklara gärna mekanismen i denna rit. Blir gudarna mer milda till sinnet om vi offrar till dem? Accepterade Gud att Jesus betraktade sig själv som ett offer som skulle avlasta människornas synder. Vad var det för slags synder som han i förstone avsåg? Och om det fungerade, varför har vi upphört med seden att offra något levande till Gud? Fick han nog av oskicket?


Ja inte vet jag om jag är den rätte att förklara något för dig Pilatus:
Men en liten kort sammanfattning av teologin här.
Adam och Eva lydde inte gud utan bröt med Guds påbud och detta förde med sig arvsynden som människan fått leva med fram till Jesu offerdöd på korset. Jesus som guds inkarnation var den enda som kunde ta på sig detta offer.
Detta var det ultimata och ända som kunde göras för att häva människans synd. Och på grund av detta offer lever och dör vi inte längre under bördan av arvsynden, och vissa av oss kan vänta oss ett evigt liv tillsammans med herren.

Be mig nu inte att jag skall försvara och förklara hela den kristna iden och teologin, för gör du det så målar du upp en halmgubbe som jag inte mäktar med.
Varje dag är en resa.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster