Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 20 sep 2020 10:30

531bts skrev:...


Jesus sade att "ingen kommer till Fadern utom genom mig". Man når inte Gud genom människorna eller något världsligt. Den moderna kristendomen tycks på många sätt gå på tvärs med kyrkofädernas kristendom. Augustinus tar avstånd från "blind godhet" riktad till människorna, som ju är kännetecknande för den moderna materialismen. Han förkastar "snällismen", för det har inget med det kristna budkapet att göra:

11. If any of you perchance wish to keep charity, brethren, above all things do not imagine it to be an abject and sluggish thing; nor that charity is to be preserved by a sort of gentleness, nay not gentleness, but tameness and listlessness. Not so is it preserved. Do not imagine that you then love your servant when you do not beat him, or that you then love your son when you give him not discipline, or that you then love your neighbor when you dost not rebuke him: this is not charity, but mere feebleness. Let charity be fervent to correct, to amend: but if there be good manners, let them delight you; if bad, let them be amended, let them be corrected. Love not in the man his error, but the man: for the man God made, the error the man himself made. Love that which God made, love not that which the man himself made. When you love that, you take away this: when you esteem that, you amend this. But even if you be severe at any time, let it be because of love, for correction. For this cause was charity betokened by the Dove which descended upon the Lord. That likeness of a dove, the likeness in which came the Holy Ghost, by whom charity should be shed forth into us: wherefore was this? The dove has no gall: yet with beak and wings she fights for her young; hers is a fierceness without bitterness. And so does also a father; when he chastises his son, for discipline he chastises him. As I said, the kidnapper, in order that he may sell, inveigles the child with bitter endearments; a father, that he may correct, does without gall chastise. Such be ye to all men. See here, brethren, a great lesson, a great rule: each one of you has children, or wishes to have; or if he has altogether determined to have no children after the flesh, at least spiritually he desires to have children:— what father does not correct his son? What son does not his father discipline? And yet he seems to be fierce with him. It is the fierceness of love, the fierceness of charity: a sort of fierceness without gall after the manner of the dove, not of the raven. Whence it came into my mind, my brethren, to tell you, that those violaters of charity are they that have made the schism: as they hate charity itself, so they hate also the dove. But the dove convicts them: it comes forth from heaven, the heavens open, and it abides on the head of the Lord. Wherefore this? That John may hear, "This is He that baptizes" (John 1:33). Away, you robbers; away, you invaders of the possession of Christ! On your own possessions, where you will needs be lords, you have dared to fix the titles of the great Owner. He recognizes His own titles; He vindicates to Himself His own possession. He does not cancel the titles, but enters in and takes possession. So in one that comes to the Catholic Church, his baptism is not cancelled, that the title of the commander be not cancelled: but what is done in the Catholic Church? The title is acknowledged; the Owner enters in under His own titles, where the robber was entering in under titles not his own. (Homily 7 on the First Epistle of John)


Det finns inget annat sätt att komma närmare Gud än att dö för världen, och det är vad Jesus har demonstrerat med sin död och återuppståndelse. Ingen kommer till Fadern utom den som går den väg han har anvisat. Att dö för världen innebär att förkväva allt meningslöst liv. Det är ogörligt när man är ung och dessutom passar det ej alla. Så under merparten av våra liv finns det ingen annat alternativ än att bekämpa synden i vår natur, som kommer till uttryck i bl.a. "snällism" och i det ständiga jagandet efter förnöjelse. På så sätt kan vi behålla en relativ helhet i vår natur och bevara bilden av Gud i vår själ (imago Dei).

"Tro allena" syftade till att inskärpa hos folket att ingen världslig handling leder till helgelse. Men vad fick det för konsekvens? De tänkte: "Eftersom jag bara behöver bekänna mig till tron så kan jag obekymrat leva mitt världsliga liv". Doktrinen riktar sig till den stora allmänheten, som inga förutsättningar har att finna Gud i kontemplation. De förväntas bara vara goda medborgare och ta nattvarden. Det var ju bra för den ekonomiska tillväxten och samhällsordningen. Men det kom surt efter, för idag måste vi leva med den allomfattande materialismen, välfärdismen och snällismen. "Tro allena" ledde till fokus på världen och människorna, som är en ytlig kärlek som mycket handlar om lystnad. Gud glömdes bort.

Protestantismen förkvävde det gudomliga, som också skedde inom islam. I båda dessa religioner talar idag präster respektive imamer enbart om förhållandet till det världsliga, och att vi måste stärka detta engagemang. Jesus säger tvärtom! Den som vill komma till Fadern måste "besegra världen". Problemet är att det budskapet riktar sig till en minoritet, nämligen de som är förutbestämda till evigt liv. Olikt vad många reformerta tror, så kännetecknas inte dessa av världslig framgång.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anne » 20 sep 2020 11:20

Nu vacklar jag i tålamodet. Jag har bett till Gud att ge det lite mer tid och lite mer tid för människorna att komma till sans. Men varför skjuta upp det oundvikliga? Vill du verkligen komma till ett ställe där det, som du så hånfullt, kallar snällism inte existerar? Fundera på det en stund. Kan du se Jesus i ögonen och säga att det är fel med snällism när han dog för våra synder? Kan du se Gud i ögonen som lät sin enfödda son genomgå det? Ta dig samman!

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav 531bts » 20 sep 2020 11:41

Mlw: i den tid vi lever i nu, o med den Gudstro jag hänvisar till, kan jag inte se att det är något "högt" förverkligande med att "dö för världen". Vilket ändamål skulle det uppfylla? Det är en romantisk o smått juvenil förståelse av varför Jesus gav sitt liv. Idag finns inget behov, o ingen kan av samma skäl som Jesus, dö för de insikter Han förverkligade i tanke, tal o gärning. Hans budskap är etablerad i världen sedan två tusen år, visserligen i form av auktoritära religiösa sekter, men den finns där, o är nu på väg att återupptäckas från ett filosofiskt behov o då förhoppningsvis fritt från de religiösas tolkningsföreträde.
Som jag ser det, är det "högsta" att med barnasinnet, filosofiskt pröva Jesu lära o förverkliga Gudsmedvetande. Gud har bjudit in alla som föds att delta i skapelsen o skänkt oss det mänskliga förståndet o sammanhängande språk med ett syfte: att etablera förhållande/kärlek till sina delar, människan. Den enda möjligheten eftersom Gud är enastående, ensam i sin situation. Att kliva ur bilden, skapelsen dvs dö, är en missad möjlighet att förverkliga Himmelriket inom dig o på jorden.
Din uppmaning att "ta dig samman" vad betyder den? Att jag blint ska godta dina religiösa påståenden?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anne » 20 sep 2020 12:19

Jag riktade mig mot Mlw, inte dig 531.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav 531bts » 20 sep 2020 13:24

Lynx: ber dig om ursäkt för mitt slarv. Även solen har fläckar!

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 20 sep 2020 14:08

531bts skrev:Mlw: i den tid vi lever i nu, o med den Gudstro jag hänvisar till, kan jag inte se att det är något "högt" förverkligande med att "dö för världen". Vilket ändamål skulle det uppfylla? Det är en romantisk o smått juvenil förståelse av varför Jesus gav sitt liv. Idag finns inget behov, o ingen kan av samma skäl som Jesus, dö för de insikter Han förverkligade i tanke, tal o gärning. Hans budskap är etablerad i världen sedan två tusen år, visserligen i form av auktoritära religiösa sekter, men den finns där, o är nu på väg att återupptäckas från ett filosofiskt behov o då förhoppningsvis fritt från de religiösas tolkningsföreträde.
Som jag ser det, är det "högsta" att med barnasinnet, filosofiskt pröva Jesu lära o förverkliga Gudsmedvetande. Gud har bjudit in alla som föds att delta i skapelsen o skänkt oss det mänskliga förståndet o sammanhängande språk med ett syfte: att etablera förhållande/kärlek till sina delar, människan. Den enda möjligheten eftersom Gud är enastående, ensam i sin situation. Att kliva ur bilden, skapelsen dvs dö, är en missad möjlighet att förverkliga Himmelriket inom dig o på jorden.
Din uppmaning att "ta dig samman" vad betyder den? Att jag blint ska godta dina religiösa påståenden?


Att dö för världen betyder naturligtvis inte att dö kroppsligen. Munkar och nunnor lämnar jordelivet och skänker sina liv till Gud. Att "ta sig samman" är att samla sig själv så att man blir hel, och inte längre splittrar sig själv med en massa små passioner. Man riskerar då hamna i djävulens grepp, precis som A-lagarna, som dyrkar alkoholdjävulen. Synden gör att människan blir ond, och godhetsnarkomani är värre än alkoholism. Kärleken till Gud är det enda som hjälper. Jesus säger:

Du ska älska Herren, din Gud, av hela ditt hjärta, av hela din själ och av hela ditt förstånd. Detta är det första budet, och också det största. (Matt. 22:37-38)


Jesus står med de frälsta bakom sig. I handen håller han en liten box. Men han döljer dess innehåll för dem. När de lutar sig fram för att se, så flyttar han överkroppen och döljer boxen. Framför honom står det långa ledet av syndare. De får var och en titta ner i boxen. Ansiktsuttrycket blir genast ångestfyllt, och de går iväg i djup förtvivlan. De har fått se vad som väntar dem.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Mlw » 20 sep 2020 14:16

lynx skrev:Nu vacklar jag i tålamodet. Jag har bett till Gud att ge det lite mer tid och lite mer tid för människorna att komma till sans. Men varför skjuta upp det oundvikliga? Vill du verkligen komma till ett ställe där det, som du så hånfullt, kallar snällism inte existerar? Fundera på det en stund. Kan du se Jesus i ögonen och säga att det är fel med snällism när han dog för våra synder? Kan du se Gud i ögonen som lät sin enfödda son genomgå det? Ta dig samman!


Man är inte alltid god för att man är snäll. Skulle vi har varit snälla mot Hitler också? Hur många är det ej som i vuxenlivet kännt uppskattning för en lärare som varit sträng och ställt hårda krav? En sådan lärare är en "god" person. Ska vi vara snälla mot barnen och ge dem godis och glass jämt? Idag är vi snälla mot muslimerna i Sverige och ger dem miljarder av våra skattepengar. Men vad får det för konsekvenser för vårt samhälle? Det är så uppenbart att snällhet är inte samma som godhet. Jag begriper inte hur en vuxen människa kan argumentera på det sättet.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anne » 20 sep 2020 16:35

Mlw skrev:
lynx skrev:Nu vacklar jag i tålamodet. Jag har bett till Gud att ge det lite mer tid och lite mer tid för människorna att komma till sans. Men varför skjuta upp det oundvikliga? Vill du verkligen komma till ett ställe där det, som du så hånfullt, kallar snällism inte existerar? Fundera på det en stund. Kan du se Jesus i ögonen och säga att det är fel med snällism när han dog för våra synder? Kan du se Gud i ögonen som lät sin enfödda son genomgå det? Ta dig samman!


Man är inte alltid god för att man är snäll. Skulle vi har varit snälla mot Hitler också? Hur många är det ej som i vuxenlivet kännt uppskattning för en lärare som varit sträng och ställt hårda krav? En sådan lärare är en "god" person. Ska vi vara snälla mot barnen och ge dem godis och glass jämt? Idag är vi snälla mot muslimerna i Sverige och ger dem miljarder av våra skattepengar. Men vad får det för konsekvenser för vårt samhälle? Det är så uppenbart att snällhet är inte samma som godhet. Jag begriper inte hur en vuxen människa kan argumentera på det sättet.


Jag pratar om snällhet. Du pratar om bortskämdhet, björntjänster. Lärare ska vara pedagogiska. Att du har preferensen stränga får stå för dig. Håll dig under fliken politik om du vill prata om något så världsligt som hur våra skattepengar fördelas. Förtjust i mammon? Förresten så svarade du inte på min fråga.

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav 531bts » 20 sep 2020 16:35

Mlw: det finns varken onda eller goda människor. För mig är alla människor i grunden medvetna. I all mänsklig aktivitet: tankar, tal o gärning, finns potential till uttryck som kan definieras som "goda/onda". Då måste den som använder sig av de orden definiera dem allmängiltigt. Hur definierar du gott o ont?
Varför dö för världen/verkligheten? Jag betraktar detta universum som Guds "talan". Möter vi den med barnasinnet, så som den uttrycker sig av sig själv, o låter det självklara vara referens för tankesinnet istället för människornas kommentarer o manipulationer, utgör skapelsen en perfekt ordning för sitt syfte. Dock har jag viss förståelse för det monastiska livet: när Babels torn växt sig för högt o människans vansinne tagit överhand o det är långt till förnuft o sans, kanske det är bäst o dra sig tillbaka o låta tornet rasa.
Jag menar att när vi väl är födda in i skapelsen är vi samtidigt inbjudna till ett gemensamt ansvar: att förstå o verka i den, på dess villkor.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 20 sep 2020 20:43

Stefan Einhorn tycker jag beskriver snällheten väl.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Severus Snape » 22 sep 2020 09:09

Ni pratar i nattmössan. Vad den där gamla gubben sa i kyrkan.

Vad är karmisk rening?

Vad är synd?

Ja det har jag förklarat tidigare på filsofiforumet här. Den enorma makten över vårt eget öde ligger i våra egna händer. Karmisk rening, kallas det. Det är det neutrala ordet, ej religiöst, lite andligt snarare.

ÖNSKNINGAR (leder till, och går i uppfyllelse ---är) AVTAL I UTBYTE MOT DIN SJÄL (sen bör du----) ÅNGRA DIG AVTALET + en bön om avståndstagande från Mörkret (sen) SJÄLSHÄMTNING.

Det är rutten. Man tar sig ur reinkarnationscykeln genom att rena och balansera sitt karma 100%.

Men vi har även mörka parallella liv/själv att neutralisera aktiviteten hos genom bön till Gud.


Gud dömer inte (punkt slut, aldrig nånsin). Det gör däremot Mörkret.

Jesus död var ett offer för att Mörkret inte ska härska oåterkalleligt på jorden.

Den enda definitionen av synd är ett avtal med en mörkis i utbyte mot ens själ. (Låter inte det härligt? Är inte det befriande att höra?)

Det enda vi har som kommer från Gud är själen.


Kyrkan är en mörk instutition.

Frälsningar är en bluff. Du får lättnad då, i utbyte mot din själ. Nästan alla helandemirakel är ett avtal/synd.

Får en normie med korkad fasad ett helandemirakel från en ljus andlig guide, en ängel eller Skaparen av kärlek och ljus? Nej... bara som ett avtal. Det krävs oerhört mycket andligt arbete för att nånting alls ska hända i den fysiska världen.



Men man behöver inte ångra sig sina avtal. Man kan fade:a... och bli lägre och lägre i själsnivå... bli en demon efter döden... Gud dömer inte!

Användarvisningsbild
Severus Snape
Inlägg: 754
Blev medlem: 23 sep 2019 15:31

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Severus Snape » 22 sep 2020 09:11

Dog Jesus i mitt huvud på mig nu?

Är den där gubben i kyrkan i kontakt med självaste Skaparen av kärlek och ljus? Nej, knappast. ifrågasätter ni aldrig nånting alls?

Läser och ser ni inavlad propaganda endast? Ja, media är bara det till 100%. Internet med.

Det är bara inavlad propaganda.


Jag gick till kyrkan och blev en retard of joy.
Haha...
det finns sekter där man vet mer än kyrkan i vissa områden, även om deras religion är helt mörk...

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 22 sep 2020 09:38

Du pratar om Protestantism, eller hur?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anne » 23 sep 2020 17:52

Anders skrev:Stefan Einhorn tycker jag beskriver snällheten väl.


Vad säger han då?

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Hur arvsynden har profanerats i den moderna tiden

Inläggav Anders » 23 sep 2020 21:51

lynx skrev:
Anders skrev:Stefan Einhorn tycker jag beskriver snällheten väl.


Vad säger han då?


Ungefär att snällhet är att ta ansvar. Att vara ärlig, och rakryggad.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 29 och 0 gäster