Existerar helvete?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Existerar helvete?

Inläggav naturaleeduco » 12 okt 2020 16:22

När något ter sig rimligt men är ont bör man tro snarare på det goda. Helvete straff är omoraliskt och ont.
:)

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Existerar helvete?

Inläggav naturaleeduco » 13 okt 2020 19:37

Över tusentals människor tror på helvete medan över tusentals inte tror. Själv är jag övertygad om att den inte existerar. Vissa forskare har forskat kring ämnet och kommit fram till att det inte går att veta.

1. Tron på helvete kommer från att vissa människor anser att Jesus Kristus eller Muhammed fick uppenbarelse om det och/eller att de visste detta om Gud. Människor är inbillade om att helvete straff är rättvist medan det inte alls är rättvist.

2. Det är diskutabelt om Jesus Kristus förespråkade helvete snarare verkar det som att han pratade om en slags destruktion utav dom elaka. Det är också diskutabelt om Muhammed förespråkade helvete eller om det skrevs senare för att skrämma människor till lydnad snarare pratade Muhammed om att det är en oförlåtlig synd att dyrka något förutom Gud. Dessa människor var förmodligen övertygade om att Gud är kärleksfull, nåderik och barmhärtig.
:)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existerar helvete?

Inläggav Algotezza » 14 okt 2020 14:17

Helvetet är premortalt.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Existerar helvete?

Inläggav Anders » 14 okt 2020 14:27

Algotezza skrev:Helvetet är premortalt.

Hur det är med det i ett senare skede får vi se.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existerar helvete?

Inläggav Algotezza » 16 okt 2020 08:30

Ett tidsbundet helvete kan ses som ett straff för att varna andra eller som en uppfostringsanstalt. Då har det sin tid och sedan är det slut och man kan gå vidare, till vad? kan man dock undra. Ett evigt helvete ser jag som rätt meningslöst - och den som dömer någon till det är inte särskilt kärleksfull utan snarare kanske något pervers, en sadist som njuter av andras lidande.
Göran Egevad egevad@gmail.com

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Existerar helvete?

Inläggav naturaleeduco » 17 okt 2020 03:54

Algotezza skrev:Ett tidsbundet helvete kan ses som ett straff för att varna andra eller som en uppfostringsanstalt. Då har det sin tid och sedan är det slut och man kan gå vidare, till vad? kan man dock undra. Ett evigt helvete ser jag som rätt meningslöst - och den som dömer någon till det är inte särskilt kärleksfull utan snarare kanske något pervers, en sadist som njuter av andras lidande.


Kanske en ny chans på jorden?
:)

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar helvete?

Inläggav Pilatus » 19 okt 2020 00:35

Algotezza skrev:Ett tidsbundet helvete kan ses som ett straff för att varna andra eller som en uppfostringsanstalt. Då har det sin tid och sedan är det slut och man kan gå vidare, till vad? kan man dock undra. Ett evigt helvete ser jag som rätt meningslöst - och den som dömer någon till det är inte särskilt kärleksfull utan snarare kanske något pervers, en sadist som njuter av andras lidande.

T ex Jesus i Mark 9:43-48
Om din hand förleder dig, så hugg av den. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad än att ha bägge händerna i behåll och hamna i helvetet, i den eld som aldrig slocknar.
Om din fot förleder dig, så hugg av den. Det är bättre för dig att gå in i livet ofärdig än att ha bägge fötterna i behåll och kastas i helvetet.
Om ditt öga förleder dig, så riv ut det. Det är bättre för dig att gå in i Guds rike enögd än att ha bägge ögonen i behåll och kastas i helvetet, där maskarna inte dör och elden inte släcks.


Vissa tolkar Gehenna i som ett purgatorium, andra tolkar orden som de är skrivna. Det kan inte vara trevligt att vara kristen. Kanske har man mjukat upp bilden av den brinnande elden numera.

Bild
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existerar helvete?

Inläggav Algotezza » 19 okt 2020 12:51

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Ett tidsbundet helvete kan ses som ett straff för att varna andra eller som en uppfostringsanstalt. Då har det sin tid och sedan är det slut och man kan gå vidare, till vad? kan man dock undra. Ett evigt helvete ser jag som rätt meningslöst - och den som dömer någon till det är inte särskilt kärleksfull utan snarare kanske något pervers, en sadist som njuter av andras lidande.

T ex Jesus i Mark 9:43-48
Om din hand förleder dig, så hugg av den. Det är bättre för dig att gå in i livet stympad än att ha bägge händerna i behåll och hamna i helvetet, i den eld som aldrig slocknar.
Om din fot förleder dig, så hugg av den. Det är bättre för dig att gå in i livet ofärdig än att ha bägge fötterna i behåll och kastas i helvetet.
Om ditt öga förleder dig, så riv ut det. Det är bättre för dig att gå in i Guds rike enögd än att ha bägge ögonen i behåll och kastas i helvetet, där maskarna inte dör och elden inte släcks.


Vissa tolkar Gehenna i som ett purgatorium, andra tolkar orden som de är skrivna. Det kan inte vara trevligt att vara kristen. Kanske har man mjukat upp bilden av den brinnande elden numera.

Bild


Bokstavstron i Sv Kyrkan är inte längre allenarådande. Tron på helvetet har ej så många anhängare där heller längre.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar helvete?

Inläggav Pilatus » 19 okt 2020 13:30

Algotezza skrev:Bokstavstron i Sv Kyrkan är inte längre allenarådande. Tron på helvetet har ej så många anhängare där heller längre.

Bibeltexterna har en dubbel natur, för dem som letar efter en helveteslära finns mycket att frossa i och för dem som vill framhäva nåden och den barmhärtiges skärv finns det också något. I övrigt är det mest som vanligt, våld av allehanda slag, krig och erövring av land, en JHVH med tordönsstämma som är beredd att dränka hela mänskligheten, och offer av alla slag, regler i mängd. Du skall ... vad du inte vill.
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existerar helvete?

Inläggav Anne » 19 okt 2020 15:00

Det är ju intressant att du resonerar så, Pilatus, då du är den främste att markera dina synpunkter bärande av föregående talare/auktoritet. Vad jag vet är det ingen som önskar dig till helvetet. Det låter sjutossingen brutalt, men för eller senare måste kanske Gud förpassa en del av mänsklighetens organism till helvetet. Det krossar mitt hjärta.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar helvete?

Inläggav Pilatus » 19 okt 2020 15:43

lynx skrev:Det är ju intressant att du resonerar så, Pilatus, då du är den främste att markera dina synpunkter bärande av föregående talare/auktoritet. Vad jag vet är det ingen som önskar dig till helvetet. Det låter sjutossingen brutalt, men för eller senare måste kanske Gud förpassa en del av mänsklighetens organism till helvetet. Det krossar mitt hjärta.

Nej, det har inte så mycket med min person att göra, jag vägrar att umgås med folk som vill se andra kastas i den eviga elden. Jag gör visserligen ett undantag för Erdogan, som förvandlade Hagia Sofia till en moske. Den byggdes ursprungligen som en kristen kyrka åren 532–537 av Justinianus I. Men som bekant är de radikala muslimerna beredda till grovt våld mot både människor och ting.

Bild
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Existerar helvete?

Inläggav Anne » 19 okt 2020 15:58

Jag kommer inte ta till våld. Det är valfrihet att tro. Jag ser så många goda människor som inte tror på kristus. Ja, jag vet inte. Det sägs ju att Jesus är vägen. Gud är inte elak.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Existerar helvete?

Inläggav klorofyll » 19 okt 2020 18:45

Det här med våld och allehanda oreda i religionens skrifter, kanske är det så att syndarna hellre ser sig omvända av en religion som behandlar de problemen som de själva haft?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Existerar helvete?

Inläggav Pilatus » 19 okt 2020 18:57

klorofyll skrev:Det här med våld och allehanda oreda i religionens skrifter, kanske är det så att syndarna hellre ser sig omvända av en religion som behandlar de problemen som de själva haft?

Njae, troligen är religionen en spegel av sitt samhälle. Finns våldet i samhället finner vi det även i religionen. Dessutom talar du om den andre, problem som den andre haft. Är det alltid den andre som står för all skit?
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Existerar helvete?

Inläggav Algotezza » 20 okt 2020 11:29

Pilatus skrev:Njae, troligen är religionen en spegel av sitt samhälle. Finns våldet i samhället finner vi det även i religionen.


Religionen är en del av samhället, genomsyrar det - även det svenska - och är inte ett tillägg. Sannolikt fungerar tron som ett mentalt-socialt filter eller ett par tolkningsglasögon som gör att man tolkar det man upplever i riktning mot att det bekräftar trons, filtrets relevans ocjh nödvändighet. Hur mycket empiri som säger emot tron behövs för att omkullkasta tron? Går det alls om tron är tillräckligt stark? Då kan man alltid hitta förklaringar, bortförklaringar, som gör att man kan hålla fast vid tron. Den är ju en trygghet och värmestuga när det stormar och är kallt.

Jag menar inte bara religiös tro utan tro i betydelse att inte veta men hålla för mer eller mindre välgrundat sannolikt, eller där man gissar sig fram. Killgissningar är ju välkänt.
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 20 och 0 gäster