Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 13 mar 2021 08:24

klorofyll skrev:Det är problematiskt om man tvingas tro på himmel och helvete, för att ingå i en församling, det är världsfrånvänt, ungefär som att säga förlåt fast man inte menar det.


Väljer man inte en församling som talar om liv - då väljer man en annan som förmodligen talar om sex, droger, pengar, manshat, kvinnoförakt, ägande, bilar, sport, jakt eller liknande intressen. Varför skulle du vilja välja en församling där de talar om det som inte intresserar dig?

Vi väljer alltid de församlingar - grupper - där vi hör hemma. Så är det för kristna - så är det för alla andra. Vem i hela fridens namn skulle vilja ha individer i sin egen grupp som överhuvudtaget inte är intresserade av det som gruppen har som intresse? Det finns väl ingen mening att gå in i grupp som talar om saker man inte vill tala om eller inte är intresserad av?
Vad jag avskyr med det svenska hyckleriet är just hyckleriet. Den slags frihet som fanns för bara 50 år sedan gavs till detta folk - endast - via det faktum att nästintill alla var troende därmed strävade efter inre frihet. Inte ens tacksamhet kan man uppvisa - bara förakt och förnekande av det samhälle som byggdes av människor som ville det goda för sina grannar och sina barn och sig själva.

Är outsägligt trött på det. Förakt och åter förakt - och den dagen när det som idag skapas och har skapats de sista långt över 50 åren drabbar dem själva och deras egna barn kan man bara säga: så som man bäddar får man ligga. Grattis.

Det som sekulära ateister tror om kristna är att dessa VILL ha dem bland sig själv. Det vill inte kristna. De vill ha likasinnade. Som i alla andra grupper. Den som inte hör hemma där ska inte dit. De som ska gå sin egen väg ska gå den. Vi har alla val.
Det jag gjorde var baserat på en slags mättnad på de föraktfulla kommentarer som kom på det jag skrev.
Då - när någon gör det som annars liksom bara faller mellan stolarna - ja då... ja då UPPMÄRKSAMMAS det och då kan man alltid tycka något.
:lol:
Tröttsamt.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Anders » 13 mar 2021 14:13

Att inte välja religion, församling, Aktivism, Parti är lite jobbigt. Men är man född sån så är det sån man är. Dock färgas man starkt av den kultur man växer upp i. Kastadheten kommer man inte undan
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Anders » 13 mar 2021 14:18

iris skrev:
Anders skrev:lite så

Meden som den kommer... och det tror jag inte jag är ensam om.

Självklart gör du det... de män som kommer att sätta på dina barnbarn och se till att de gör det med både små flickor och pojkar är ju redan ett faktum - att allt blir lovligt och allt möjligt och alla gör allt med alla också. Jag lovar dig att inte ens dina vildaste fantasier - när du tar det lugnt - kan förbereda dig för det slags samhälle som är två sekunder från att bli global verklighet.
Go for it... de som också chillade var ryssar, kubaner, tyskar och de fick sedan erfara hur det blir när de som är gudlösa styr dem med järnhand. Castro dog väl en av världens rikaste män som hade satt på halva den kvinnliga befolkningen på den lilla ön.
Så chilla på du bara...
Vi å andra sidan har också ett folk mitt ibland oss som inte kommer att låta de gudlösa bestämma över dem - så det är också en tidsfråga för de utövar samma slags brutalitet (same same).

Människor sitter framför TV och äter chips medan världen faller samman framför deras ögon - och rovdjuren slåss om att få komma till både fram och bak i barnen så att de sedan kan amputera sina skändade kön.
Härligt...
Och INGEN vågar ta bladet från mun som jag gör får då kommer Gaystapo och tar oss... :lol:

Där bet du dig i tummen. Alla i min omgivning har klagat på att jag är för sträng. Jag beter mig nog Jordan Peterson, men det är inte med nåt direkt mål, utan det är den kultur jag växt upp i. Gråsossar och Förstagenerationsmoderater, och Missionsförbundare. Inget till övers för slashasar. Men har inga som helst problem med mina vänner som kommit ut ur garderober som gay eller transvestiter. Ingen av dem har varit en slashas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Anders » 13 mar 2021 14:24

Synen på kristna här i landet som det känns i just min maggrop : De kör sin grej. Synen på islam, lite annorlunda.

Sen ses väl katoliker, Högkyrkliga, Frikyrkliga, Pingstvänner lite olika. Få ser, skulle jag påstå, katoliker som undfallande.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 13 mar 2021 19:39

iris skrev:
klorofyll skrev:Det är problematiskt om man tvingas tro på himmel och helvete, för att ingå i en församling, det är världsfrånvänt, ungefär som att säga förlåt fast man inte menar det.


Väljer man inte en församling som talar om liv - då väljer man en annan som förmodligen talar om sex, droger, pengar, manshat, kvinnoförakt, ägande, bilar, sport, jakt eller liknande intressen. Varför skulle du vilja välja en församling där de talar om det som inte intresserar dig?

Vi väljer alltid de församlingar - grupper - där vi hör hemma. Så är det för kristna - så är det för alla andra. Vem i hela fridens namn skulle vilja ha individer i sin egen grupp som överhuvudtaget inte är intresserade av det som gruppen har som intresse? Det finns väl ingen mening att gå in i grupp som talar om saker man inte vill tala om eller inte är intresserad av?
Vad jag avskyr med det svenska hyckleriet är just hyckleriet. Den slags frihet som fanns för bara 50 år sedan gavs till detta folk - endast - via det faktum att nästintill alla var troende därmed strävade efter inre frihet. Inte ens tacksamhet kan man uppvisa - bara förakt och förnekande av det samhälle som byggdes av människor som ville det goda för sina grannar och sina barn och sig själva.

Är outsägligt trött på det. Förakt och åter förakt - och den dagen när det som idag skapas och har skapats de sista långt över 50 åren drabbar dem själva och deras egna barn kan man bara säga: så som man bäddar får man ligga. Grattis.

Det som sekulära ateister tror om kristna är att dessa VILL ha dem bland sig själv. Det vill inte kristna. De vill ha likasinnade. Som i alla andra grupper. Den som inte hör hemma där ska inte dit. De som ska gå sin egen väg ska gå den. Vi har alla val.
Det jag gjorde var baserat på en slags mättnad på de föraktfulla kommentarer som kom på det jag skrev.
Då - när någon gör det som annars liksom bara faller mellan stolarna - ja då... ja då UPPMÄRKSAMMAS det och då kan man alltid tycka något.
:lol:
Tröttsamt.


Jag känner att det har stått stilla här idag, men (likt Peter Pan) jag skall återigen väcka det (Neverland) till liv.

Väl talat! Jag hängde inte riktigt med på det sista, men strunt samma. Jag är självständigt, jag dras inte med i någon malström.. Döden är ett intressant ämne... men jag ser ingen anledning till predikan om vad som sker efter livets slut... för vem tjänar på det? Egentligen ingen, men den som predikar tror det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav klorofyll » 13 mar 2021 19:58

Det är lätt att tro att, så som det är innom 10 mills radie, likadant är det överallt på denna Jord. Men jag har ändrat uppfattning. Vilket är tur, för vad vore annars meningen...?

xion
Inlägg: 3160
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav xion » 14 mar 2021 08:52

iris skrev:
Det som sekulära ateister tror om kristna är att dessa VILL ha dem bland sig själv. Det vill inte kristna. De vill ha likasinnade. Som i alla andra grupper. Den som inte hör hemma där ska inte dit. De som ska gå sin egen väg ska gå den. Vi har alla val.
Tröttsamt.


Du har säkert hört talas om "tunnelseende".
Det är vad man riskerar genom att bara umgås med likasinnade.
Religiösa sekter och politiska partier är bra exempel på det här fenomenet.

Du gör egentligen helt rätt när du utsätter dig för ifrågasättande så som det sker här.
Här har du chansen att få lära dig något och få andra perspektiv.
Det gäller bara att behålla lugnet och inte tappa tålamodet för då har du förlorat.
Svenska kyrkan är en öppen kyrka som välkomnar alla som önskar delta i verksamheten.
(även om den, som det kan tyckas, och som pastor Jansson sa; inte har några bestämda åsikter om nånting)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 14 mar 2021 20:03

xion skrev:
iris skrev:
Det som sekulära ateister tror om kristna är att dessa VILL ha dem bland sig själv. Det vill inte kristna. De vill ha likasinnade. Som i alla andra grupper. Den som inte hör hemma där ska inte dit. De som ska gå sin egen väg ska gå den. Vi har alla val.
Tröttsamt.


Du har säkert hört talas om "tunnelseende".
Det är vad man riskerar genom att bara umgås med likasinnade.
Religiösa sekter och politiska partier är bra exempel på det här fenomenet.

Du gör egentligen helt rätt när du utsätter dig för ifrågasättande så som det sker här.
Här har du chansen att få lära dig något och få andra perspektiv.
Det gäller bara att behålla lugnet och inte tappa tålamodet för då har du förlorat.
Svenska kyrkan är en öppen kyrka som välkomnar alla som önskar delta i verksamheten.
(även om den, som det kan tyckas, och som pastor Jansson sa; inte har några bestämda åsikter om nånting)


Jo det är väl kutym att de jaktintresserade brukar gå in i grupper med de som är intresserade av stickning och de som gillar bowling brukar vara med i motorklubbar för det ger ju brist på tunnelseende --- :lol:
Alla ska ha sin lilla del i att veta bättre - är det inte så, och en moderator som är öppet fientlig och säger saker som får klockorna att stanna men absolut inte ens tål att någon gör samma sak som han gör.
Good stuff - det är SÅ man få många oliktänkande till sig och sin lilla grupp av likasinnade... =D>

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Pilatus » 14 mar 2021 20:16

iris skrev:... en moderator som är öppet fientlig och säger saker som får klockorna att stanna men absolut inte ens tål att någon gör samma sak som han gör.

Men citera då vad som är fientligt, iris. Det finns ytterligare en moderator för forumet, rekoj. Anmäl det som är öppet kränkande, sådant hör inte hemma på ett filosofiforum.
Moderator

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Illusionen » 14 mar 2021 20:29

Pilatus skrev:
iris skrev:... en moderator som är öppet fientlig och säger saker som får klockorna att stanna
men absolut inte ens tål att någon gör samma sak som han gör.

Men citera då vad som är fientligt, iris. Det finns ytterligare en moderator för forumet, rekoj.
Anmäl det som är öppet kränkande, sådant hör inte hemma på ett filosofiforum.

"Det är inte den enes fel när två träter, utan den andres." :)
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Pilatus » 14 mar 2021 20:51

Illusionen skrev:
Pilatus skrev:Men citera då vad som är fientligt, iris. Det finns ytterligare en moderator för forumet, rekoj.
Anmäl det som är öppet kränkande, sådant hör inte hemma på ett filosofiforum.

"Det är inte den enes fel när två träter, utan den andres." :)

Upplys mig om vad jag sagt som du anser fientligt. Citera gärna.
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 15 mar 2021 08:03

Pilatus skrev:
iris skrev:... en moderator som är öppet fientlig och säger saker som får klockorna att stanna men absolut inte ens tål att någon gör samma sak som han gör.

Men citera då vad som är fientligt, iris. Det finns ytterligare en moderator för forumet, rekoj. Anmäl det som är öppet kränkande, sådant hör inte hemma på ett filosofiforum.


OM du orkar minnas, eller går igenom bara den här trådens kommentarer från dig själv. Borde du se det du frågar om. Men, då du inte ens såg det när jag anmärkte på det när du gjorde det upprepade gånger - antar jag att mina kommentarer till det du gjorde är det enda du kommer att finna.
I övrigt anser jag att när vuxna människor har olika åsikter, tycker olika saker, menar och vill ge uttryck för dessa så möts man i ett forum där man via tolerans och vänlighet accepterar andras ståndpunkter - speciellt på ett forum som sysslar med filosofi då detta är närliggande områden för även religion.
Om du inte kan det. Försök ändå.
Anmäla?
Nej - det är väl så att de som har religiösa funderingar eller vill uttrycka dessa öppet ska mobbas ut så att de försvinner - det blir så mycket trevligare på ett forum som speglar den samhällsmijlö som ändå hardcore kommunister skapat omkring oss med trånga åsiktskorridorer. Så - sådana "grepp" överlåter jag till de som känner sig manade till anmälan i sin trångsynthet och litenhet.

Själv står jag över.
Made my point!
Eftersom - att uppföra sig illa - det kan alla. Även kristna fast de anses jolmiga mesar som Hitler sa... :?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav iris » 16 mar 2021 07:55

Pollen skrev:Avguderi?
Vi människor har sedan länge hittat på gudar, väldigt många gudar.
Poseidon var för 2500 år sedan orsak till jordbävningar, tsunamier, stormar.
Numera är han bortglömd.
Vi vet så mycket mer om verkligheten nu än då.
Vi behöver inte Poseidon.
Vi har övergett ena guden efter den andra, utan bevis.
Vi har bytt gudar som vi har bytt kallingar.

Kristna är ateister i förhållande till alla andra gudar.
Jag har inte sett ett enda kristet bevis för att t ex Poseidon, Oden, Osiris är "avgudar".
Varför ska jag bry mig om vad en kristen säger om gudar och avgudar?
Visa att gudar finns, särskilt den kristna, och problemet är löst!
Att predika, duger bara i sekten.
I ett filosofiforum är predikan blott skrällande cymbal.


Vem bad om att du skulle bry dig? Ett forum är till för att alla ska kunna säga och uttrycka sin mening i sak de är intresserade av. Det finns ingen som helst korrelation mellan att de som väljer att läsa det andra skriver ska behöva bry sig.
Var har du fått en sådan befängd idé ifrån?
Därmed är väl din sak att kommentera och läsa det som intresserar dig.
Du intresserar dig inte för Gud - fine.
Skriv i någon tråd där det står något som intresserar dig och du kan.
Här behöver du knappast ge din åsikt då du uppenbarligen inte har kvalifikationer för det.
Eller är du teolog?

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav 531bts » 17 mar 2021 20:54

Iris, anar jag en bitterhet hos dig? Utan en för förnuftet o barnasinnet självklar Gudstro är tankesinnet utelämnat till självförverkligande o fullt av idéer o planer med makt som incitament. Alltifrån självbevarelsedrift, överlevnad till manipulation o självhävdelse på sina medmänniskors bekostnad. Det kan aldrig bli annat. Ateismen är idag världens mest spridda o etablerade religion, vilket är orsak till den förvirring, brist på gemenskap o kärlek som vi förtjänar.
Det betyder att det ställs högre krav på den med Gudsmedvetenhet att vara tydlig för att nå dialog, eftersom ordet Gud idag är hädelse o får en tydlig effekt på den som lever med en tro på ateism och i "jag"-/maktmedvetenhet. Initiativet till att vara orsak o "skapare" till mening tas ifrån en, man kan inte ostört vara gud/gudinna i vardande.
Men det betyder också i tider som dessa för de med Gudsmedvetande att gränserna blir tydligare; det blir enklare att skilja agnarna från vetet o man kan fortare skudda stoftet från sandalerna o gå vidare. Den vise har inget annat ansvar inför dåren, än att påtala o hänvisa till det som ger visdom.
Dagens människa är en bortskämd snorunge som inbillar sig att den teknologiska utvecklingen är ett bevis på hennes förmåga att bli herre på täppan. Återstår bara en liten detalj: vem av dessa 7 miljarder är herre på täppan? En spännande kamp där segraren vinner sina medmänniskors förlust. Helvetet på jorden.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7791
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Avguderiet och den mimetiska förvandlingen

Inläggav Anders » 17 mar 2021 23:32

En halv miljard kanske. Finns fler kristna, finns fler muslimer.
Riktigt hur kristen bonden kornström 832 e.kr. Egentligen var, vet man det? Naturvetenskapen har gett perspektiv. Nu är valet att vara kristen ett med mer tyngd. Livsstil för många. Samma med Islam. Och den disciplin som religionerna inskärpte lever kvar, om än inte i alla grupper.

En ateist är en sak. En människa som bara lever sitt liv utan någon större andlighet är en annan. Och detta liv kan levas i dekadens lik väl som i herrans tukt och förmaning.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 48 och 0 gäster