Analys av alltet

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Analys av alltet

Inläggav Algotezza » 23 mar 2021 16:18

Alltet blir vad vi gör det till men man behöver inte göra sig till för att allt skall finnas.

Allt finns eftersom alternatuvet, att inget finns, inte verkar så kul.
Göran Egevad egevad@gmail.com

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Re: Analys av alltet

Inläggav PeterK » 24 mar 2021 10:25

Algotezza skrev:Alltet blir vad vi gör det till men man behöver inte göra sig till för att allt skall finnas.

Allt finns eftersom alternativet, att inget finns, inte verkar så kul.

PeterK..; förvisso är vi som ofärdig jordmänniskor med på ett hörn, för att härvid dagsmedvetet skapa vårt eget öde. Men där vi ännu inte räcker till, har utvecklingsmässigt färdiga väsen tagit över det ansvar vi själva ännu inte är mogna...

Sedan behöver vi på vägen genom den fysiska världen — livets "pånyttfödelse-område" — gå igenom olika upplevelser, samt få erfarenhet även av sådant som bara är ändamålsenligt genom att visa oss hur vi inte bör vara, för att vår tillvaro inte ska vara alltför obehaglig utan helst behaglig på ett i längden hållbart sätt. Varvid vi understundom kan behöva pröva på att exempelvis "göra oss till"...

Och slutligen kan ju "intet" inte finnas, annat än som en "tänkt motsats till de verkliga förhållandena". Varvid bara något som finns, kan finnas — oavsett hur kul detta för stunden synes vara. Eller ej... ...om nu rätt ska få va rätt, vill säga... ;o)))

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Re: Analys av alltet

Inläggav PeterK » 24 mar 2021 11:22

PeterK...; en sak jag tänkt på, är ju detta att nödgas konfrontera omständigheter som pekar på att man själv — precis som alla tvättäkta "materialister" — inte ser de övergripande verkliga förhållandena, utan huvudsakligen har en livskännedom på lokal nivå. Varvid ens "sanningar" får prägeln av nån slags "by-klokskap". Omständigheter vilka måtte upplevas som mycket provocerande. Varvid man lätt reagerar med avoghet, ilska och understundom t.o.m. hat...

Nej, det är verkligen inte roligt att få sin självbild hotad, i synnerhet inte som denna genom ens historia varit tämligen upp-blåst. Varvid minsta skitsak som hotade denna ens själv-bild, så långt in som på sent 1800-tal, bemöttes med "kastade handskar", med dödliga dueller som följd...

Men även om denna mer eller mindre smärtsamma konfrontation med mer övergripande perspektiv utgör en tillvarons ofrånkomlighet i den fysiska världen, så kan man ju tvivla på värdet och nyttan med att som jag, PeterK, ständigt dra fram såna här övergripande perspektiv, där dessa allvarligt riskerar upplevas som provocerande... ...ja, det är något i.a.f. jag ofta grubblar över... ;o))

PeterK
Inlägg: 434
Blev medlem: 12 mar 2014 10:08
Ort: Uppsala

Re: Analys av alltet

Inläggav PeterK » 27 mar 2021 14:36

Lägger nu av på forumet — alldeles för instängt och kvavt, vidskepligt, uppblåst, självtillräckligt och enfaldigt... (samt rentav ohederligt, med en massa borttagning av sådant som inte stämmer med egna förutfattade meningar, samt trixande så att det är omöjligt att bemöta dumheter som skrivits om ens analyser, etc... ...rena rama avgrunds-mörka dår-pippin... ...jag ska komma och titta på er, när jag precis som ni tämligen snart är över på andra sidan, där ni skakade chock och förfäran över er tvärsäkerhet och hur alla era förutfattade föreställningar utgör rena rama dårskapen... ...men OK... ....ni är ursäktade för ni gör så gott ni kan, vilket inte ens en Gudom kan överträffa... ...men jag är ändå tagen av hur otroligt lite ni — med några få undantag — begriper av livet på detta forum...

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Analys av alltet

Inläggav Anne » 27 mar 2021 17:43

Men Peter!

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Analys av alltet

Inläggav hakkapeliitta » 27 mar 2021 18:19

PeterK skrev:Lägger nu av på forumet — alldeles för instängt och kvavt, vidskepligt, uppblåst, självtillräckligt och enfaldigt... (samt rentav ohederligt, med en massa borttagning av sådant som inte stämmer med egna förutfattade meningar, samt trixande så att det är omöjligt att bemöta dumheter som skrivits om ens analyser, etc... ...rena rama avgrunds-mörka dår-pippin... ...jag ska komma och titta på er, när jag precis som ni tämligen snart är över på andra sidan, där ni skakade chock och förfäran över er tvärsäkerhet och hur alla era förutfattade föreställningar utgör rena rama dårskapen... ...men OK... ....ni är ursäktade för ni gör så gott ni kan, vilket inte ens en Gudom kan överträffa... ...men jag är ändå tagen av hur otroligt lite ni — med några få undantag — begriper av livet på detta forum...

Du låter som någon som har en narcissistisk övertygelse om sin egen förträfflighet.
Redan din trådstart "analys av alltet" andas pretentiös övertygelse. Tagga ner.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Analys av alltet

Inläggav naturaleeduco » 27 mar 2021 18:31

hakkapeliitta skrev:
PeterK skrev:Lägger nu av på forumet — alldeles för instängt och kvavt, vidskepligt, uppblåst, självtillräckligt och enfaldigt... (samt rentav ohederligt, med en massa borttagning av sådant som inte stämmer med egna förutfattade meningar, samt trixande så att det är omöjligt att bemöta dumheter som skrivits om ens analyser, etc... ...rena rama avgrunds-mörka dår-pippin... ...jag ska komma och titta på er, när jag precis som ni tämligen snart är över på andra sidan, där ni skakade chock och förfäran över er tvärsäkerhet och hur alla era förutfattade föreställningar utgör rena rama dårskapen... ...men OK... ....ni är ursäktade för ni gör så gott ni kan, vilket inte ens en Gudom kan överträffa... ...men jag är ändå tagen av hur otroligt lite ni — med några få undantag — begriper av livet på detta forum...

Du låter som någon som har en narcissistisk övertygelse om sin egen förträfflighet.
Redan din trådstart "analys av alltet" andas pretentiös övertygelse. Tagga ner.


Ingen vet varför något sker.
:)

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Analys av alltet

Inläggav Illusionen » 27 mar 2021 19:52

hakkapeliitta skrev:
PeterK skrev:Lägger nu av på forumet — alldeles för instängt och kvavt, vidskepligt, uppblåst, självtillräckligt och enfaldigt... (samt rentav ohederligt, med en massa borttagning av sådant som inte stämmer med egna förutfattade meningar, samt trixande så att det är omöjligt att bemöta dumheter som skrivits om ens analyser, etc... ...rena rama avgrunds-mörka dår-pippin... ...jag ska komma och titta på er, när jag precis som ni tämligen snart är över på andra sidan, där ni skakade chock och förfäran över er tvärsäkerhet och hur alla era förutfattade föreställningar utgör rena rama dårskapen... ...men OK... ....ni är ursäktade för ni gör så gott ni kan, vilket inte ens en Gudom kan överträffa... ...men jag är ändå tagen av hur otroligt lite ni — med några få undantag — begriper av livet på detta forum...

Du låter som någon som har en narcissistisk övertygelse om sin egen förträfflighet.
Redan din trådstart "analys av alltet" andas pretentiös övertygelse. Tagga ner.


Det var inte länge sedan någon deklarerade att han var "överintelligent" :)
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Analys av alltet

Inläggav Illusionen » 27 mar 2021 20:12

PeterK skrev:Lägger nu av på forumet — alldeles för instängt och kvavt, vidskepligt, uppblåst, självtillräckligt och enfaldigt... (samt rentav ohederligt, med en massa borttagning av sådant som inte stämmer med egna förutfattade meningar, samt trixande så att det är omöjligt att bemöta dumheter som skrivits om ens analyser, etc... ...rena rama avgrunds-mörka dår-pippin... ...jag ska komma och titta på er, när jag precis som ni tämligen snart är över på andra sidan, där ni skakade chock och förfäran över er tvärsäkerhet och hur alla era förutfattade föreställningar utgör rena rama dårskapen... ...men OK... ....ni är ursäktade för ni gör så gott ni kan, vilket inte ens en Gudom kan överträffa... ...men jag är ändå tagen av hur otroligt lite ni — med några få undantag — begriper av livet på detta forum...


Det tycker jag vore synd Peter. Känn dig inte ensam, min erfarenhet av FF är att de som är mest kritiska
är ”besserwissers” som är bra på att citera Wikipedia, men som sällan har bidragit med något kreativt själva.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Analys av alltet

Inläggav hakkapeliitta » 27 mar 2021 20:39

Illusionen skrev:Det tycker jag vore synd Peter. Känn dig inte ensam, min erfarenhet av FF är att de som är mest kritiska
är ”besserwissers” som är bra på att citera Wikipedia, men som sällan har bidragit med något kreativt själva.

/ Illusionen / Bengt Hj Törnblom

Pax vobiscum

Nä, jag är ingen besserwisser och jag har aldrig citerat Wikipedia. Det jag skriver är mina egna ord, fast inte inte riktig genuina egna ord då jag har bra lässkalle och suger in kunskap, dock inte oreflekterat och alltid försöker bilda en egen uppfattning.

naturaleeduco
Inlägg: 308
Blev medlem: 20 jan 2019 05:34
Ort: Göteborg, Kortedala

Re: Analys av alltet

Inläggav naturaleeduco » 27 mar 2021 21:49

PeterK skrev:Hej! Tänker lägga in en analys av alltets allt övergripande natur. Varvid jag gör detta steg för steg, så att hågade forum-deltagare själva kan kommentera varje steg, innan jag för in nästa steg. Förhoppningsvis blir då tillfälle att stöta och blöta varje steg, innan jag lägger in nästa steg… (kan bli intressant… ;o))

OK..:

Vetenskapliga facit grundar sig på vad man verkligen vet. Så, för att vara vetenskaplig begagnar man sig vid sin utrannsakan av sådant man visserligen konfronterar på ett eller annat sätt, men som man egentligen inte vet så mycket om, av vad man verkligen vet, som mall, mått och rättesnöre. Eljest blir ju ens s.k. ”vetenskap” ett gungfly av tyckande och tro, förutfattade meningar, dogmer och postulat.


Man vet något sedan vet man något mer...det är så psyket beter sig. Att utgå ifrån det man vet och påstå att på så viss veta ännu mer är lögn.
:)

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Analys av alltet

Inläggav Sheki » 30 sep 2021 09:48

naturaleeduco skrev:
PeterK skrev:Hej! Tänker lägga in en analys av alltets allt övergripande natur. Varvid jag gör detta steg för steg, så att hågade forum-deltagare själva kan kommentera varje steg, innan jag för in nästa steg. Förhoppningsvis blir då tillfälle att stöta och blöta varje steg, innan jag lägger in nästa steg… (kan bli intressant… ;o))

OK..:

Vetenskapliga facit grundar sig på vad man verkligen vet. Så, för att vara vetenskaplig begagnar man sig vid sin utrannsakan av sådant man visserligen konfronterar på ett eller annat sätt, men som man egentligen inte vet så mycket om, av vad man verkligen vet, som mall, mått och rättesnöre. Eljest blir ju ens s.k. ”vetenskap” ett gungfly av tyckande och tro, förutfattade meningar, dogmer och postulat.


Man vet något sedan vet man något mer...det är så psyket beter sig. Att utgå ifrån det man vet och påstå att på så viss veta ännu mer är lögn.


Det är en process då man tänker på något att komma på nya lösningar eller infallsvinklar. Man kan ha i åtanke att allt man söker efter ärligt vet man också svaret på.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 18 och 0 gäster