luipa skrev:men låter vi hennes varelse vila i medkänslans uppmärksamhet framträder hon som hon är, med fel, brister, förtjänster och mer därtill. Vi ser alla detaljer utan behov av att döma, vi ser hur de förhåller sig till varandra och till oss, vi går bortom dem utan att förneka individen
Det låter som ljuv musik i mina öron!
Stefan skrev:Om du vill kan jag beskriva det mer i detalj, men resonemanget är ganska omfattande.
Ja, om du orkar. Det vore kul att se vad du använder dig av för modell.
Stefan skrev:Jag tror iofs inte att subjektiv övertygelse är ngt speciellt gott skäl att tro ngt, vilket du tycks antyda ovan.
Jag håller med - det är varken nödvändigt eller tillräckligt. De flesta människor tror på massor av saker som de inte förvissat sig om själva. Endast i undantagsfall är det dock rimligt att avfärda subjektiva sinnesförnimmelser som oriktiga.
Det väsentliga är att ha en helhetsmodell som kan hantera en intersubjektiv upplevelse av världen. Johan Ågren har flera gånger varit inne på hur denna helhet förändras med nya erfarenheter. Om man t.ex. ser spöken måste man antingen göra reda för varför sådana förnimmelser måste vara oriktiga som regel, eller (om man håller dem för riktiga) förklara varför endast ett fåtal människor har dem. Om man i ett drogrus får en radikalt annorlunda verklighetsuppfattning kan man antingen välja att avfärda den som osann eller se den gängse uppfattningen som ett alternativ bland många. Jag förmodar att din tillförlitlighetsmodell ger vägledning i vilka förklaringsmodeller som i sådana här fall bör vara rimligast.
Stefan skrev:Man förstår inte celldelning bättre för att man har större andligt djup.
Det är sant. Vad skiljer de som förstår celldelning från de som inte förstår den? Man måste naturligtvis ha en grundläggande vilja att lära sig. Man måste hålla sig öppen för tanken att det finns något sådant som celldelning och att det går att lära sig hur det går till. Man måste också ha en viss studiero för att kunna inhämta kunskapen. Slutligen behöver man något verktyg för att lära sig - en bok, internet, lärare eller liknande. Saknas någon av dessa fyra kommer man inte att förstå celldelning särskilt väl.
Stefan skrev:Men många tänker sig nog iofs att dessa övernaturliga väsen är radikalt annorlunda andra entiteter.
Jag tror att principerna för att inhämta kunskap i så fall är desamma. Om man önskar lära sig något om en "övernaturlig" värld måste man vilja det, tro på att något sådant existerar och att det är möjligt att lära sig om det, ha rätt sorts ro/koncentration/fokus för att ta in kunskapen, samt verktyg för att inhämta den. Exempelvis trodde ingen på att något sådant som mikroorganismer existerade innan de förevisades i mikroskop. I gengäld hade ingen byggt mikroskopet utan tro på deras existens.
Om vi tänker oss att övernaturliga väsen existerar är det i alla fall säkert att endast ett fåtal kan förnimma dem. Det verkar således röra sig om mycket "svaga" signaler, vilket får mig att tro att man som pionjär på ett tänkt vetenskapligt område inriktat på övernaturliga väsen behöver ett övermått av vilja, tilltro/öppenhet, fokus och uppfinningsrikedom för att skapa sig sådana verktyg som ännu inte finns.
Johan Ågren skrev:Det "goda" kommer utav den befrielse som uppstår när människan löser upp sina hämningar inför ett mer rationellt agerande.
Är det den andliga upplevelsen som ger en god upplösning av hämningar, eller en upplösning av hämningar som ger en god andlig upplevelse? Både och förmodligen, liksom ägg kommer av hönor och hönor av ägg - men glöm inte tuppen!
Johan Ågren skrev:"Andligheten" - den nya begreppsvärden - är på så sätt helt värdeneutral, och godhet och ondska beror på den redan etablerade värdegrunden jaget bär med sig.
Ja, så kanske man kan säga t.o.m. vad gäller upplevelser överlag. Avsaknaden av medkänsla (förmåga att känna med och till-godo-göra sig upplevelsen) ger "ondska".
Johan Ågren skrev:Samtidigt innebär detta att vi börjar agera som "goda människor" i den bemärkelsen att vi slutar reagera efter de impulser som utgjorde den tidigare grunden. Detta innebär bl.a en större altruism, men det kommer då enbart utifrån avsaknaden av de tidigare behoven som undertryckte altruismen. Detta behov skalas bort genom att jagets självidentifikation uppdateras.
Bravo!
Johan Ågren skrev:Begreppet "andlighet" uppstår för mig endast utifrån det perspektiv när människan inte uppdaterat sina varseblivningar. Väl där så är all normalt igen, fast utifrån en annan synvinkel, och är inte alls "andligt". Men det innebär samtidigt att man avlägsnat sig från det som tidigare utgjorde grunden för tolkningarna.
Mja, det är mest en semantisk fråga. Jag ser på ordet "övernaturlighet" ungefär likadant. Om man assimilerat det övernaturliga till det naturliga och fått en ny grund, ligger det närmare till hands att tänka sig att det naturliga utan "det övernaturliga" snarare är "det undernaturliga" eller så. Men som det är praktiskt att kunna göra sig förstådd med andra tycker jag man gör klokt i att använda ord som de brukar användas. Även om man tycker att det "andliga" är lika självklart som vädret.
Johan Ågren skrev:Vi lever fortfarande i denna värld - fast ser den med andra ögon samtidigt som man får en inblick i hur vi förnuftsmässigt applicerat en annan ontologi på livet än den som spontant klargörs.
Är det så du använder "förnuftsmässigt"? Tja, kanske. Vad ska man då kalla det betraktelsesätt som ser livet som det spontant uppenbarar sig?
Johan Ågren skrev:På det hela taget handlar det mest om att lägga bort sådant som kloggar upp vårt varseblivningssystem - vi blir mer djur än människor, då vi som människor frångått möjligheten till "andligheten".
Det skulle jag inte säga. Som människor har vi betydligt större möjligheter att säga ja eller nej till "andligheten" än vad djur har. Utan "jag" har de heller inga svårigheter med självidentifikationen. Just om vi förmår städa rent i vårt varseblivningssystem blir vi, som jag ser på saken, verkligt mänskliga varelser.