Är religionen ett opium för folket?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 14:26

Det var som...
Du låter som en intressant människa, vi sitter där men bibeln och stirrar i väggen och dör till slut av tristess.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav iris » 13 apr 2021 14:36

hakkapeliitta skrev:Det var som...
Du låter som en intressant människa, vi sitter där men bibeln och stirrar i väggen och dör till slut av tristess.


Nä vi super skallen av oss och dör av levercirros och demens.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 15:00

iris skrev:
hakkapeliitta skrev:Det var som...
Du låter som en intressant människa, vi sitter där men bibeln och stirrar i väggen och dör till slut av tristess.


Nä vi super skallen av oss och dör av levercirros och demens.

Tror inte att jag drabbas av demens. Hjärnan är igång ständigt. Kommer ihåg när Pilatus skrev en gång att lösa korsord är en bra grej för att hålla tankeverksamheten igång. Men kan ärligt medge att för mycket alkohol är ett problem. Men otroligt nog går jag till gymmet två gånger i veckan och har en kanonfysik. Men är en sisuladdad finne.
Tänkte själv att börja virka grytlappar.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav klorofyll » 13 apr 2021 15:23

hakkapeliitta skrev:Men otroligt nog går jag till gymmet två gånger i veckan och har en kanonfysik.

Hitler menade att man inte behövde mer än vardagsmotion... :D Enkelt recept, förenklande.. Om man bara går hela dagarna så behöver man inte springa tydligen.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav iris » 13 apr 2021 16:22

hakkapeliitta skrev: Men är en sisuladdad finne.
Tänkte själv att börja virka grytlappar.



joooo... per...le, nu rycker vi på nappen då koma de lite prit... :mrgreen:

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 17:09

iris skrev:
hakkapeliitta skrev: Men är en sisuladdad finne.
Tänkte själv att börja virka grytlappar.



joooo... per...le, nu rycker vi på nappen då koma de lite prit... :mrgreen:

Som gammal nucka verkar du känna snacket.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav hakkapeliitta » 13 apr 2021 17:13

hakkapeliitta skrev:
iris skrev:
hakkapeliitta skrev: Men är en sisuladdad finne.
Tänkte själv att börja virka grytlappar.



joooo... per...le, nu rycker vi på nappen då koma de lite prit... :mrgreen:

Som gammal nucka verkar du känna snacket.

Inte så kul att vara gråhårig och bortglömd, Bitterheten tar gärna över.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav iris » 13 apr 2021 20:53

hakkapeliitta skrev:
hakkapeliitta skrev:
iris skrev:

joooo... per...le, nu rycker vi på nappen då koma de lite prit... :mrgreen:

Som gammal nucka verkar du känna snacket.

Inte så kul att vara gråhårig och bortglömd, Bitterheten tar gärna över.


Misströsta inte - det blir bättre!

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav förstår mig själv » 14 apr 2021 13:52

Ja religion är ett opium för folket. Det känns bra för dem att tro. Detta är nog den största funktionen gudstro och bön har. Att man ska må bättre helt enkelt. De flesta tror ju att just dom ska komma till himelen. Säger dock inte att det är fel att tro. det funkar för en del.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav Algotezza » 14 apr 2021 14:27

Det är ett verktyg för makteiten att hålla kvar makten med.

Mobilen är folkets opium idag. Makteliten har full insyn i vad vi gör där. I Mobilariet.
Göran Egevad egevad@gmail.com

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav hakkapeliitta » 14 apr 2021 14:47

Algotezza skrev:Det är ett verktyg för makteiten att hålla kvar makten med.

Mobilen är folkets opium idag. Makteliten har full insyn i vad vi gör där. I Mobilariet.

Kanske dags för ett nytt parti, Mobilpartiet. Vi hävdar allas rätt att bli avlyssnade.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav Smisk » 14 apr 2021 15:25

iris skrev:Gudstro hänger oftast samman med erfarenhet av Gud. Du erfar Honom lika säkert som du känner till din egen existens. Vilket är det i särklass vanligaste sättet för de som har tro som är tillit. De som har tro som människor kan tro på andra saker - dvs inlärd tro - har ingen tillit då de bara litar på vad andra berättat för dem men har ingen egen erfarenhet.

Meningsfullheten kommer ur utvecklingen. Den som du noterbart - märkbart, mycket mycket funktionell genomgår. Den är synlig. Den är närmast mätbar.
Om du ser på allt omkring dig som människor inte skapat själva eller manipulerat eller "utvecklat" - ser du att allt - absolut allt - fyller en funktion i något större samband.
Absolut allt.
Så är även människans utveckling - stagnation och regression --- vi kan faktiskt välja denna till viss del. Sedan är ju livet inte rättvist :lol: - eller hur. Men ändå är det så.
De som får allt får mer både här och för den funktion som Jorden finns. Denna värld har en funktion mao.
Man kan - i en metafor - se det som en trädgård. Där finns allt möjligt även ogräs. Allt fyller en funktion. Trädgårdsmästaren sköter sina odlingar och vet var de har sin funktion och till vad.
De växter och blommor han gillar mest och som ger mest frukt och skönhet - ansar han, sköter han, gödslar han och ser till att de får ännu mer.
Funktionellt...


Jag minns inte, men har du gudstro? Erfarenhet av gud?

Sättet du talar om funktion beskriver som jag ser det sakers syfte och värde med. Det är precis den attityden till "Denna värld har en funktion" som du skriver och att allt är utvecklat på ett meningsfyllt sätt.

Tanken "gud har skapat allt med sin vilja" ger attityden "världens syfte ger livet syfte".

Jag ser det så, men tänker inte att tanken religiösa vanligtvis syftar på med Gud är något jag tänker.
Jag har dock inte en strikt fysikalistisk världsbild, en sådan fungerar inte alls då allt inte är fysiskt, det vet vi ju. Medvetandet, värderingar, känslor, tankar är inte fysiska men existerar. Mening existerar, men är inte fysiskt. Sakers funktionalitet och passbarhet i naturen existerar men är inte i sig fysiska.

Jag tänker att en snäv fysikalism utesluter saker vi måste inkludera för att förstå universum. Universum sett som ett "levande väsen" där 'levande' kan betyda en meningsfull och värdefull process där det ingår att den har syfte att uttrycka sig som så skulle jag kunna se som "Gud". Av ren princip använder jag inte ordet då det förvirrar mer än klargör saker.

Det är som jag ser det helt nödvändigt att förstå meningsfullhet, autenticitet och "naturens skönhet" för att förstå tillvaron över huvud taget. Då vetenskapen utesluter dessa missar den minst halva sagan som behövs.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav iris » 16 apr 2021 12:11

Smisk skrev:
iris skrev:Gudstro hänger oftast samman med erfarenhet av Gud. Du erfar Honom lika säkert som du känner till din egen existens. Vilket är det i särklass vanligaste sättet för de som har tro som är tillit. De som har tro som människor kan tro på andra saker - dvs inlärd tro - har ingen tillit då de bara litar på vad andra berättat för dem men har ingen egen erfarenhet.

Meningsfullheten kommer ur utvecklingen. Den som du noterbart - märkbart, mycket mycket funktionell genomgår. Den är synlig. Den är närmast mätbar.
Om du ser på allt omkring dig som människor inte skapat själva eller manipulerat eller "utvecklat" - ser du att allt - absolut allt - fyller en funktion i något större samband.
Absolut allt.
Så är även människans utveckling - stagnation och regression --- vi kan faktiskt välja denna till viss del. Sedan är ju livet inte rättvist :lol: - eller hur. Men ändå är det så.
De som får allt får mer både här och för den funktion som Jorden finns. Denna värld har en funktion mao.
Man kan - i en metafor - se det som en trädgård. Där finns allt möjligt även ogräs. Allt fyller en funktion. Trädgårdsmästaren sköter sina odlingar och vet var de har sin funktion och till vad.
De växter och blommor han gillar mest och som ger mest frukt och skönhet - ansar han, sköter han, gödslar han och ser till att de får ännu mer.
Funktionellt...


Jag minns inte, men har du gudstro? Erfarenhet av gud?

Sättet du talar om funktion beskriver som jag ser det sakers syfte och värde med. Det är precis den attityden till "Denna värld har en funktion" som du skriver och att allt är utvecklat på ett meningsfyllt sätt.

Tanken "gud har skapat allt med sin vilja" ger attityden "världens syfte ger livet syfte".

Jag ser det så, men tänker inte att tanken religiösa vanligtvis syftar på med Gud är något jag tänker.
Jag har dock inte en strikt fysikalistisk världsbild, en sådan fungerar inte alls då allt inte är fysiskt, det vet vi ju. Medvetandet, värderingar, känslor, tankar är inte fysiska men existerar. Mening existerar, men är inte fysiskt. Sakers funktionalitet och passbarhet i naturen existerar men är inte i sig fysiska.

Jag tänker att en snäv fysikalism utesluter saker vi måste inkludera för att förstå universum. Universum sett som ett "levande väsen" där 'levande' kan betyda en meningsfull och värdefull process där det ingår att den har syfte att uttrycka sig som så skulle jag kunna se som "Gud". Av ren princip använder jag inte ordet då det förvirrar mer än klargör saker.

Det är som jag ser det helt nödvändigt att förstå meningsfullhet, autenticitet och "naturens skönhet" för att förstå tillvaron över huvud taget. Då vetenskapen utesluter dessa missar den minst halva sagan som behövs.



Jag kan göra det enormt enkelt. Se denna video och lyssna på sundheten hans ärlighet kring effekten av ett materiellt och objektifierat och framgångsrikt liv är och hans konklusion att han är det han är med allt detta som han lever i och fortsätter lever i.




Vad är en Gudsupplevelse - som du svarar på (på ett uppriktigt och ärligt sätt på = lämnar allt utan att gå in I NÅGOT ANNAT - en annan grupp med andra gurus) - men överlåter sitt liv (mot bättre "vetande") till en osynlig Gud som man låter styra ens liv i allt (tro) vilket blir ett lidande för en viljestark individ som vet vad man vill i livet och behöver - du blir mao en slags medresenär i ditt eget liv och låter dig formas av det som blir dig givet och där du gör ditt bästa i det lilla.
Detta - till skillnad från Cohens berättelse -- genererar FRIHET i tanke, känsla och vilja hos individen. Både från det som varit och det som är och det som kommer.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav Smisk » 16 apr 2021 13:37

iris skrev:Vad är en Gudsupplevelse - som du svarar på (på ett uppriktigt och ärligt sätt på = lämnar allt utan att gå in I NÅGOT ANNAT - en annan grupp med andra gurus) - men överlåter sitt liv (mot bättre "vetande") till en osynlig Gud som man låter styra ens liv i allt (tro) vilket blir ett lidande för en viljestark individ som vet vad man vill i livet och behöver - du blir mao en slags medresenär i ditt eget liv och låter dig formas av det som blir dig givet och där du gör ditt bästa i det lilla.
Detta - till skillnad från Cohens berättelse -- genererar FRIHET i tanke, känsla och vilja hos individen. Både från det som varit och det som är och det som kommer.


Jag har svårt att tyda vad du syftar på med allt detta men tack ändå :)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Är religionen ett opium för folket?

Inläggav iris » 16 apr 2021 14:01

Smisk skrev:
iris skrev:Vad är en Gudsupplevelse - som du svarar på (på ett uppriktigt och ärligt sätt på = lämnar allt utan att gå in I NÅGOT ANNAT - en annan grupp med andra gurus) - men överlåter sitt liv (mot bättre "vetande") till en osynlig Gud som man låter styra ens liv i allt (tro) vilket blir ett lidande för en viljestark individ som vet vad man vill i livet och behöver - du blir mao en slags medresenär i ditt eget liv och låter dig formas av det som blir dig givet och där du gör ditt bästa i det lilla.
Detta - till skillnad från Cohens berättelse -- genererar FRIHET i tanke, känsla och vilja hos individen. Både från det som varit och det som är och det som kommer.


Jag har svårt att tyda vad du syftar på med allt detta men tack ändå :)



Förenklat.
Man möter "det numinösa", inser detta är Gud, lämnar allt i ditt liv, överlämnar ditt liv till en osynlig Gud, lär in allt du behöver för att förstå denne Gud, får en yttre kontext i livet via denne Gud som förändrar ditt inre att bli den som var tänkt före du tänkte vad du ville = du blir fri.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster