Evigt liv

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 16:21

Sanning värderas av dem som tror på avsändaren...

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv

Inläggav xion » 29 apr 2021 16:29

Iris
tittade du på filmen?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 16:38

klorofyll skrev:Jag är inte mer kristen än någon annan, men jag tror också på parapsykologi, man kan säga att jag är lite av ett medium...

Om någon skriver något så kan jag tolka in mer i den texten... Det spelar ingen roll vad det handlar om..

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 17:11

xion skrev:Iris
tittade du på filmen?


Ikväll....

149 Halleluja!
Sjung en ny sång till Herren,
hans lov i de frommas församling!
2 Israel ska glädja sig över sin skapare,
Sions folk jubla över sin kung!
3 De ska lova hans namn med dans
och lovsjunga honom till tamburin och harpor.
4 Herren älskar sitt folk,
och de ödmjuka kröner han med räddning.
5 De fromma ska jubla i ära,
sjunga glädjesång på sin bädd.
6 Lovprisning till Gud ska vara i deras mun
och ett skarpt svärd i deras händer,
7 för att hämnas på nationer
och straffa folk,
8 för att binda folkens kungar med kättingar,
sätta järnbojor på deras furstar
9 och verkställa de domar som beslutats mot dem.
En ära är detta för alla hans fromma.
Halleluja!

:D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 17:21

En intressant sak... ordet fromm, betyder att man har en bestämd attityd men alltid litar, tror väl, men i själva verket inte granskar. Att vara fromm är att inte låsa dörren till sitt hus...

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Evigt liv

Inläggav Marksa » 29 apr 2021 17:50

klorofyll skrev:En intressant sak... ordet fromm, betyder att man har en bestämd attityd men alltid litar, tror väl, men i själva verket inte granskar. Att vara fromm är att inte låsa dörren till sitt hus...


Eh, nja. en from man är endera blid, gudfruktig (vördnad inför gud) eller mild eller allt detta.
Alternativt kan man ha fromma förhoppningar på någonting, dessa blir sällan uppfyllda 8).

Man kan ha fromma förhoppningar om ett evigt liv. Och det är väl det tråden handlar om. Men jag tror ledordet här är hopp.
................Men starkast är kärleken.
Varje dag är en resa.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 18:14

Marksa skrev:
klorofyll skrev:En intressant sak... ordet fromm, betyder att man har en bestämd attityd men alltid litar, tror väl, men i själva verket inte granskar. Att vara fromm är att inte låsa dörren till sitt hus...


Eh, nja. en from man är endera blid, gudfruktig (vördnad inför gud) eller mild eller allt detta.
Alternativt kan man ha fromma förhoppningar på någonting, dessa blir sällan uppfyllda 8).

Man kan ha fromma förhoppningar om ett evigt liv. Och det är väl det tråden handlar om. Men jag tror ledordet här är hopp.
................Men starkast är kärleken.


Jag vet inte riktigt vad jag ska säga, hur skulle du kunna uveckla din syn? Gudfruktig, dvs tror på gud. Ordet blid är en synonym till from och mild. Vad som utmärker en gudfruktig människa är väl att han lägger mycket i guds hand... Och det är just där som detta att granska faller bort, istället för att misstro sin omgivning så litar man på folk, dvs granskar inte.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 18:44

Jag har läst momo... den är i klass med dostojevskij... författaren har judiskt ursprung, från tyskland, han var väl barn under kriget... Han porträtterar nazisterna som grå herrar. Alltså för att vara barnbok, så är den överkurss, men min mamma läste den för mig när jag var 6-8 år eller så. Läste den igen vid 23 års ålder. Man kan säga att upplevelsen var identisk, den tålde tidens tand.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 29 apr 2021 21:09

xion skrev:Iris
tittade du på filmen?


Nu har jag sett den... den handlade inte om vad jag trodde (att han skulle förlora sin tro) - den handlande ju om något fint... (jag gjorde annat under tiden de slaktade varandra) så den var sevärd och ja - man ska nog låta de som tror ha kvar sina övertygelser.
Det visar sig alltid vara bra för de flesta.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 30 apr 2021 06:52

Marksa skrev:
klorofyll skrev:En intressant sak... ordet fromm, betyder att man har en bestämd attityd men alltid litar, tror väl, men i själva verket inte granskar. Att vara fromm är att inte låsa dörren till sitt hus...


Eh, nja. en from man är endera blid, gudfruktig (vördnad inför gud) eller mild eller allt detta.
Alternativt kan man ha fromma förhoppningar på någonting, dessa blir sällan uppfyllda 8).

Man kan ha fromma förhoppningar om ett evigt liv. Och det är väl det tråden handlar om. Men jag tror ledordet här är hopp.
................Men starkast är kärleken.


From brukar förknippas (av oss troende) med Gudsfruktan och Gudsfruktan är baserad på kärlek. Man vill inte synda (synda betyder att fela i Kärlek) mot Gud eller människor --- av rädsla att förlora Guds vänskap...

Läs mer här: https://www.catholic.com/qa/fear-of-the ... iful-thing

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Evigt liv

Inläggav xion » 30 apr 2021 07:20

iris skrev:
xion skrev:Iris
tittade du på filmen?


Nu har jag sett den... den handlade inte om vad jag trodde (att han skulle förlora sin tro) - den handlande ju om något fint... (jag gjorde annat under tiden de slaktade varandra) så den var sevärd och ja - man ska nog låta de som tror ha kvar sina övertygelser.
Det visar sig alltid vara bra för de flesta.


Se där - det är inte alltid som man tror.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Evigt liv

Inläggav iris » 30 apr 2021 07:29

xion skrev:
iris skrev:
xion skrev:Iris
tittade du på filmen?


Nu har jag sett den... den handlade inte om vad jag trodde (att han skulle förlora sin tro) - den handlande ju om något fint... (jag gjorde annat under tiden de slaktade varandra) så den var sevärd och ja - man ska nog låta de som tror ha kvar sina övertygelser.
Det visar sig alltid vara bra för de flesta.


Se där - det är inte alltid som man tror.


Nej sällan om aldrig slår våra förutfattade meningar om - något - in... :lol:

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Evigt liv

Inläggav klorofyll » 30 apr 2021 08:50

SAOL: from [from´] adjektiv ~t ~ma • stillsamt religiös; ​en from förhoppning en stillsam förhoppning utan större ut­sikt att upp­fyllas.

Jag trodde att det stavades med två T...

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Evigt liv

Inläggav Smisk » 30 apr 2021 12:04

"We are the mirror as well as the face in it.
We are tasting the taste this minute of eternity.
We are pain and what cures pain both.
We are the sweet cold water and the jar that pours."
-Rumi

"You Are Not a Drop in the Ocean; You Are the Entire Ocean in a Drop"
-Rumi

"Our death is our wedding with eternity"
-Rumi

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Evigt liv

Inläggav förstår mig själv » 30 apr 2021 12:38

Det som går att observera med sinnena är livet och därför är det sant.
Det som inte går att observera med upplevelser/sinnen finns inte. Därför är döden falsk.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 13 och 0 gäster