Philosophia perennis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 22:25

Det blir svårt att använda ett verktyg som man inte har någon tro till, eller?
Den tidlösa filosofin känns för mig som någonting mer än bara spekulativt tänkande då den luckrar upp och samtidigt försöker göra gemensam grund av den religiösa erfarenheten.
Vidare tänker jag på den direkta och mystiska gudserfarenheten som någonting så pass universellt att det blir både kärna och ramverk var för sig.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 22:33

natureprovide skrev:Det blir svårt att använda ett verktyg som man inte har någon tro till, eller?
Den tidlösa filosofin känns för mig som någonting mer än bara spekulativt tänkande då den luckrar upp och samtidigt försöker göra gemensam grund av den religiösa erfarenheten.



Självklart lägger man en viss tillit till att de som skriver har försökt att ge sin version av vad de håller för sant, sina egna tankar och förklaringar - men en tro mer än detta? Det finns så många olika inriktningar och så många olika författare. Det urval man gör ligger ofta inom vem man själv är, hur man själv ser saker - eller kanske till och med helt nya tankar som blir "wow, det hade jag aldrig tänkt, det visste jag inte" - men sedan köpa hela paketet rakt av av någon specifik?
Jag har inte gjort detta - kan inte. För mig är Sanningen en man, en människa --- inte tankarna vi kan ha kring verklighetens konstrukt --- och det är ju självklart inte (som du säger) spekulativt bara. Kant skrev tex det han samlat kring all filosofi han själv föreläst om, läst och fördjupat sig själv i - han höll säkert det han skrev för sant - eller som ledtrådar för andra, tankebyggnader där man kan lägga sin sten.

Självklart är fördjupat reflektiv tänkande delar av de frågor man får när man får tro på Gud! Och filosofin är ju ett utmärkt verktyg att gå till botten...

Gandalf
Inlägg: 14
Blev medlem: 07 dec 2023 20:48

Re: Philosophia perennis

Inläggav Gandalf » 07 dec 2023 21:04

Philosophia Perennis handlar om metafysik i motsats till teologi. Skillnaden mellan teologi och metafysik är att den förra är formbunden och exkluderande och den senare handlar om universella och eviga principer och symboler. Två religioner kan vara teologiska motståndare men på det metafysiska planet är Gud en enhet som övervinner tillvarons motsatsspel. Således kan man logiskt säga att Gud är En trots att det finns flera religioner, eftersom metafysiken behandlar en högre verklighet än den formbundna och dogmatiska teologin.

Varje religion pekar mot denna högre, metafysiska verklighet som upplöser tillvarons alla motsatser. Således kan man tala om att varje religion bär på en inre esoterisk kärna och en yttre exoterisk rit.

Tillägg: Några förgrundsfigurer för perennialismen i Sverige under 1900-talet är Kurt Almqvist, Tage Lindbom och Ivan Agueli. Rekommenderar deras texter för alla intresserade.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 17 och 0 gäster