Philosophia perennis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 12 maj 2021 19:12

Jag skulle vilja veta hur ni, och kanske framförallt ni som själva är troende eller religionsintresserade, ställer er till det komparativa religionsstudiet?
Vilken roll fyller mysticismen och vilka fakta och upplevelser finns det att enas under?
Hur skulle en tro på den tidlösa filosofin se ut, och vilka gemensamma referensramar finns det att röra sig inom?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 08:12

Jag som troende och praktiserande (dvs jag har valt att söka helhet i mitt väsen i, genom och via Kristus i Helig Ande) har ingen som helst aning om vad komparativa religionsstudier skulle innebära. Vad jag vet är vad olika religioner lär (har studerat dem) samt vad deras böcker mer eller mindre innehåller samt hur de tolkas och praktiseras.

Mysticism däremot vet jag av erfarenhet vad det är. Det är en process som kallas för Väg inom kristendom och den kan en individ välja när denna invid först fått ta emot - av Gud - en avlösning för allt ont som denna individ gjort i sitt liv (förlåtelse för alla synder mot kärleken). Då, och först då (via nåden man erhållit) kan man fritt välja att göra sin egen vilja (som man gjort före detta) eller göra Guds vilja och därmed utvecklas såsom Gud bestämt = bli fullkomlig.
Denna process är därmed inte på våra egna villkor.
Den är helt och hållet något som Gud gör i oss, med oss och genom oss - men där vi självvalt och villigt medverkar i den.

Mysticism kan därför också liknas vid (inom psykologin) att medvetengöra det omedvetna och nå självet.
Och det kan också förklaras inom filosofin som: en reflektion och ett GENOMLEVANDE av en allmänmänsklig grunderfarenhet (gudserfarenhet) som visar att denna erfarenhet inte bara är tankekonstruktioner (via vårt förnuft eller kognition) eller vår egen vilja. Detta skapar (reflektionen) en evidens-grundande säkerhet (trots all relativitet) att vi berörs "utifrån" av något - ABSOLUT - som vi inte kan undkomma.

Denna evidensgrund uppstår när den yttre kontexten konvergerar med den inre kontexten - i individen själv.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 09:01

iris skrev:Jag som troende och praktiserande (dvs jag har valt att söka helhet i mitt väsen i, genom och via Kristus i Helig Ande) har ingen som helst aning om vad komparativa religionsstudier skulle innebära. Vad jag vet är vad olika religioner lär (har studerat dem) samt vad deras böcker mer eller mindre innehåller samt hur de tolkas och praktiseras.

Mysticism däremot vet jag av erfarenhet vad det är. Det är en process som kallas för Väg inom kristendom och den kan en individ välja när denna invid först fått ta emot - av Gud - en avlösning för allt ont som denna individ gjort i sitt liv (förlåtelse för alla synder mot kärleken). Då, och först då (via nåden man erhållit) kan man fritt välja att göra sin egen vilja (som man gjort före detta) eller göra Guds vilja och därmed utvecklas såsom Gud bestämt = bli fullkomlig.
Denna process är därmed inte på våra egna villkor.
Den är helt och hållet något som Gud gör i oss, med oss och genom oss - men där vi självvalt och villigt medverkar i den.

Mysticism kan därför också liknas vid (inom psykologin) att medvetengöra det omedvetna och nå självet.
Och det kan också förklaras inom filosofin som: en reflektion och ett GENOMLEVANDE av en allmänmänsklig grunderfarenhet (gudserfarenhet) som visar att denna erfarenhet inte bara är tankekonstruktioner (via vårt förnuft eller kognition) eller vår egen vilja. Detta skapar (reflektionen) en evidens-grundande säkerhet (trots all relativitet) att vi berörs "utifrån" av något - ABSOLUT - som vi inte kan undkomma.

Denna evidensgrund uppstår när den yttre kontexten konvergerar med den inre kontexten - i individen själv.


Jämförandet av olika religionsläraror mot varann, visar oss ofta yttre likheter, såväl som erfarenhetsmässiga. Skapandet och bevarandet av myter i olika kulturer sägs i philosophia perennis att bära på ett gemensamt frö till andlig utveckling.
Precis som du säger så blir den mystiska vägen och upplevelsen extra tydlig här. Den mystiska extasen beskrivs ofta i liknande ord, och de olika mystiska traditionerna uppvisar inte heller samma motstånd till oliktänkande.
Jag fick höra att den esoteriska läran alltid måste finnas bakom dörren till den exoteriska, och att det är där som man måste börja. Vad tror du om det?

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 09:12

Tror du att det går att skapa en gemensam teologisk grund mellan väst och öst?
De abrahamtiska religionerna är kända för att inta en mer sluten position i jämförelse med de religiösa skolorna i öst (tänker främst på de hinduiska)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 09:27

natureprovide skrev:Tror du att det går att skapa en gemensam teologisk grund mellan väst och öst?
De abrahamtiska religionerna är kända för att inta en mer sluten position i jämförelse med de religiösa skolorna i öst (tänker främst på de hinduiska)


Hinduismen - månggudar som alla har drag av vår mänskliga natur (som fornnordiska och det antika rom och greklands gudar) går inte att förena med En Gud. Nej.
Varför går inte det?
Först därför att sanningen i en religion måste vara befäst i En Gud - Det Absoluta och UTGÅ ifrån denne. Dvs urgrunden för allt varande och en verklig levande entitet som därmed kan agera och skapa och intervenera.

Det handlar i det sista fallet inte om tolkningar. Det handlar inte heller om subjektiva upplevelser eller erfarenhet - utan något objektivt som grundlägger verkligheten för människan och vi kan erfara.
Om och när vi projicerar våra egenskaper i ett imaginärt väsen händer - inget alls. Vi stagnerar - när vi projicerar vårt eget inre på andra (främst det onda vi bär inom oss och tillskriver andra detta som deras egenskaper) - regresserar vi.

Det är så med det absoluta (Gud) att det bara finns EN och därmed och därför kan människan i denne Ende nå sin fullkomlighet. Vägen dit är bestäm av Gud.
Vilket innebär att detta inte är en imaginär tankekonstruktion eller projiceringar av vårt inre på imaginära väsen - därmed är det inte en viljestyrd process av människan - därmed och därför kan inte heller människan ÄNDRA något i den processen såsom redan beskriven (Bibeln) --- bara återuppleva i genom och med Gud.

De moraliska och etiska delar som följer.
Dessa kan finna någon slags enlighet - inte enhet.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 09:51

natureprovide skrev:
Jämförandet av olika religionsläraror mot varann, visar oss ofta yttre likheter, såväl som erfarenhetsmässiga. Skapandet och bevarandet av myter i olika kulturer sägs i philosophia perennis att bära på ett gemensamt frö till andlig utveckling.
Precis som du säger så blir den mystiska vägen och upplevelsen extra tydlig här. Den mystiska extasen beskrivs ofta i liknande ord, och de olika mystiska traditionerna uppvisar inte heller samma motstånd till oliktänkande.
Jag fick höra att den esoteriska läran alltid måste finnas bakom dörren till den exoteriska, och att det är där som man måste börja. Vad tror du om det?



Yttre likheter är absolut inte att jämföra med den inre verklighet som skapas via Gud - den Ende och Absolute. Detta är oerhört viktigt att greppa.
Vad vi kan se av likheter inom alla religioner har just med detta faktum att göra att människan har förmågan att uppfatta Gud. Hade vi inte alla haft den förmågan - hade vi inte heller kunnat se likheterna just på grund av att vi ytterst alla känner till Gud även när vi förnekar Hans existens :lol: .

Det blir lite som att du tar en serie människor från olika bakgrund och olika kulturer att se på en målning av Picasso. Alla ser samma målning. Men beskrivningen av denna målning kommer att vara helt olika.
Läser du sedan beskrivningarna och vet inte vad dessa avser - kan du förmodligen inte ens finna någon slags likhet mellan dem.
MEN ( :lol: ) på grund av att alla människor i djupet av sitt väsen - känner till Gud - kan vi finna likheter mellan även religionerna. Som i en dimma...

Vill man se ansikte mot ansikte måste man tyvärr gå till den messianska judendomens kärna: juden Jesus. Han allena - KÄNNER (detta ord innebär och betyder intimitet - oerhörd närhet, enhet) Gud helt.
Så... är det. Vilket man i den sk extasen och inom mystiken erfar externt - eftersom mystikens kärna internt är Gud Allsmäktig - den Ende. Därför och därmed finns det likheter i olika traditioner av abramitiska religioners upplevelser inom mystik.
Mystiken är dock inget som leder till Gud. OM man inte sedan också blir utövare.

Jag vet inte var man måste börja förutom NÅD. En människa ber om nåd: hjälp mig Gud, kom Gud, rädda mig Gud --- sedan väljer vi att erkänna att Gud kom eller inte... vi kan alltid (vilket förekommer ofta) säga att man fått en psykos eller har fått psykiska besvär istället för att erkänna att man lärt känna Gud - ibland är det inte Gud - utan just psykiska besvär och verkliga psykoser.

De sjukdomstillstånd som människans psyke kan ställa till med kan präster se skillnad på - och framförallt är det så att progressen i en psykisk sjukdom är inte helhet, fullkomlighet eller sund balans samt frid. Tvärtom.
Det är en nedåtgående spiral som slutar illa och bör behandlas.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 10:25

iris skrev:
natureprovide skrev:
Jämförandet av olika religionsläraror mot varann, visar oss ofta yttre likheter, såväl som erfarenhetsmässiga. Skapandet och bevarandet av myter i olika kulturer sägs i philosophia perennis att bära på ett gemensamt frö till andlig utveckling.
Precis som du säger så blir den mystiska vägen och upplevelsen extra tydlig här. Den mystiska extasen beskrivs ofta i liknande ord, och de olika mystiska traditionerna uppvisar inte heller samma motstånd till oliktänkande.
Jag fick höra att den esoteriska läran alltid måste finnas bakom dörren till den exoteriska, och att det är där som man måste börja. Vad tror du om det?



Yttre likheter är absolut inte att jämföra med den inre verklighet som skapas via Gud - den Ende och Absolute. Detta är oerhört viktigt att greppa.
Vad vi kan se av likheter inom alla religioner har just med detta faktum att göra att människan har förmågan att uppfatta Gud. Hade vi inte alla haft den förmågan - hade vi inte heller kunnat se likheterna just på grund av att vi ytterst alla känner till Gud även när vi förnekar Hans existens :lol: .

Det blir lite som att du tar en serie människor från olika bakgrund och olika kulturer att se på en målning av Picasso. Alla ser samma målning. Men beskrivningen av denna målning kommer att vara helt olika.
Läser du sedan beskrivningarna och vet inte vad dessa avser - kan du förmodligen inte ens finna någon slags likhet mellan dem.
MEN ( :lol: ) på grund av att alla människor i djupet av sitt väsen - känner till Gud - kan vi finna likheter mellan även religionerna. Som i en dimma...

Vill man se ansikte mot ansikte måste man tyvärr gå till den messianska judendomens kärna: juden Jesus. Han allena - KÄNNER (detta ord innebär och betyder intimitet - oerhörd närhet, enhet) Gud helt.
Så... är det. Vilket man i den sk extasen och inom mystiken erfar externt - eftersom mystikens kärna internt är Gud Allsmäktig - den Ende. Därför och därmed finns det likheter i olika traditioner av abramitiska religioners upplevelser inom mystik.
Mystiken är dock inget som leder till Gud. OM man inte sedan också blir utövare.

Jag vet inte var man måste börja förutom NÅD. En människa ber om nåd: hjälp mig Gud, kom Gud, rädda mig Gud --- sedan väljer vi att erkänna att Gud kom eller inte... vi kan alltid (vilket förekommer ofta) säga att man fått en psykos eller har fått psykiska besvär istället för att erkänna att man lärt känna Gud - ibland är det inte Gud - utan just psykiska besvär och verkliga psykoser.

De sjukdomstillstånd som människans psyke kan ställa till med kan präster se skillnad på - och framförallt är det så att progressen i en psykisk sjukdom är inte helhet, fullkomlighet eller sund balans samt frid. Tvärtom.
Det är en nedåtgående spiral som slutar illa och bör behandlas.


Nu menade jag aldrig att de yttre likheter a skulle jämföras med de inre, bara att de är svåra att förneka.
Sett ur ett etiskt och moraliskt perspektiv så finns det också beröringspunkter, och detta är just inre erfarenhetsmässiga upplevelser som mer eller mindre alla människor kan relatera till.
Som du säger så är det mystiska erfarenheten inget som leder människan direkt till Gud, men det verkar som att tillgängligheten och resultatet här blir annorlunda än det som kommer från de dogmatiska uttrycken i den organiserade religionens grövsta form.
Om Gud finns så skulle den moraliska kompassen vara en av de saker som kan beskrivas som universell.
När det gäller metafysiken så är uttryckssätten och symbolerna olika här med, men söker man djupare så verkar det som att innehållet är ganska likartat.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 10:38

Frågan gällde alltså här just philosophia perennis, där jag var intresserad av att komma i kontakt med anhängare eller människor med ett liknande synsätt.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 13:35

natureprovide skrev: Om Gud finns så skulle den moraliska kompassen vara en av de saker som kan beskrivas som universell.



mmm jodå. De Allmänna Mänskliga Rättigheterna är baserade på sk "gyllene regeln som finns i alla religioner" (se M Nowak) s. 9 "Introduktion to the international human rights regime":

Do naught to others with, if done to thee, would cause the pain: this is the sum of duty (Hinduism)

What is hateful to you, do not to your fellow man: That is the entire law: all the rest is commentary (Judaism)

Do unto others as you would have them do unto you (Christianity)

No one of you is a believer until he desires for his brother that which he desires for himself (Islam)

Hurt not other in way that yourself would find hurtful (Buddism)

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 14:52

Intressant utdrag, tack.
Gällande de metafysiska symbolerna i de olika religionerna så har CG Jung intressanta saker att säga, när han menar att människans kollektiva medvetande som ras också följer en utvecklingslinje som går parallellt med dens fysiologiska. Detta har jag förstått som en av de bästa (även om jag inte kommer över så mycket annat än) religionspsykologiska förklaringsmodellerna, som gör det lättare att förstå hur människor och kulturer på helt skilda platser, och ofta med helt olika kulturer, fortfarande kan bära på en slående likhet.
Den gamla och visa modern, den allsmäktiga fadern, den mytomspunne hjälten etc. är några bland många andra symboler som sägs härröra ifrån vårt kollektiva.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 14:59

En sak som jag ibland har undrat är vad som händer, om det går, att tillämpa ett tankesystem på ett annat som inte har samma utgångspunkt. Skulle skillnaderna gå att överbrygga och finns det tillräckligt många hålrum att fylla igen för att kunna skapa en enhetlig och integrerad filosofi.. Jag tänker då på Bhagavad-Gita, som ett exempel, eller upanishaderna i stort, vilka har en gudssyn som är mer abstrakt och opersonlig.
Tror ni att man kan läsa bibeln med den sortens uppfattning, där man lämnar det teistiska gudsbegreppet, och väljer att tänka sig Gud som en mer opersonlig kraft som människan kan ingå förbund med?

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Philosophia perennis

Inläggav Mlw » 13 maj 2021 20:46

natureprovide skrev:...har CG Jung intressanta saker att säga, när han menar att människans kollektiva medvetande som ras också följer en utvecklingslinje som går parallellt med dens fysiologiska...

Det kollektivt omedvetna!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 21:32

natureprovide skrev:En sak som jag ibland har undrat är vad som händer, om det går, att tillämpa ett tankesystem på ett annat som inte har samma utgångspunkt. Skulle skillnaderna gå att överbrygga och finns det tillräckligt många hålrum att fylla igen för att kunna skapa en enhetlig och integrerad filosofi.. Jag tänker då på Bhagavad-Gita, som ett exempel, eller upanishaderna i stort, vilka har en gudssyn som är mer abstrakt och opersonlig.
Tror ni att man kan läsa bibeln med den sortens uppfattning, där man lämnar det teistiska gudsbegreppet, och väljer att tänka sig Gud som en mer opersonlig kraft som människan kan ingå förbund med?



Allt detta är redan prövat för tusen år sedan i den katolska kyrkan - av tänkare som verkligen hade på fötterna. Vi vet därmed att det finns stora likheter mellan "utgången" i tankesystemen samt även delar av dessa där de underbygger varandras utsagor.

Det du talar om sist är panteismen --- såsom jag förstår dig.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 13 maj 2021 22:04

Mlw skrev:
natureprovide skrev:...har CG Jung intressanta saker att säga, när han menar att människans kollektiva medvetande som ras också följer en utvecklingslinje som går parallellt med dens fysiologiska...

Det kollektivt omedvetna!


Helt riktigt, my bad!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 13 maj 2021 22:15

natureprovide skrev:Intressant utdrag, tack.
Gällande de metafysiska symbolerna...



kan du ge mig exempel på metafysiska --- symboler...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster