Philosophia perennis

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 18:18

Både buddhism och hinduism visar väl klara drag av både etik och filosofi?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 18:19

natureprovide skrev:
iris skrev:
lynx skrev:Du får nog läsa på lite, iris. Inom hinduismen finns det (sägs det, kanske ungefär) 33 000 gudar, men samtidigt bara en. Vi har treenigheten inom kristendom, tre, men ändå en.


Jag har läst på. Därför kan jag direkt säga dig att Hinduismen är som vore den en etik, Buddismen som är dess storasyster är en filosofi - och de har föga eller INGET gemensamt med kristendomen som är den Messianska judendomen. Zip.
Vi har inga tre gudar och har aldrig haft och kommer aldrig att ha.
Kristendomen har en enda Gud. Jesu Kristi Fader...


Tillhör du själv något religiöst samfund?

Självklart...
När och om man har en personlig Gudsupplevelse brukar man hamna där jag är.
Vi gör det alla.
Judar, muslimer, sekulära och resten av gänget.

In in den universella Messianska Kristendomen med högsäte i Rom... 8)

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 18:21

natureprovide skrev:Både buddhism och hinduism visar väl klara drag av både etik och filosofi?


Buddismen enligt egen utsaga (om man nu ska säga att D Lama vet något om den läran) är en filosofi. En sk livsfilosofi. För dem är tal om Gud nonsens... de tror på orsak och verkan i en evig förening... utan slut.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 18:23

iris skrev:
lynx skrev:Du får nog läsa på lite, iris. Inom hinduismen finns det (sägs det, kanske ungefär) 33 000 gudar, men samtidigt bara en. Vi har treenigheten inom kristendom, tre, men ändå en.


Jag har läst på. Därför kan jag direkt säga dig att Hinduismen är som vore den en etik, Buddismen som är dess storasyster är en filosofi - och de har föga eller INGET gemensamt med kristendomen som är den Messianska judendomen. Zip.
Vi har inga tre gudar och har aldrig haft och kommer aldrig att ha.
Kristendomen har en enda Gud. Jesu Kristi Fader...


Se sanningen för en gångs skull, Anna!

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 18:25

lynx skrev:
iris skrev:
lynx skrev:Du får nog läsa på lite, iris. Inom hinduismen finns det (sägs det, kanske ungefär) 33 000 gudar, men samtidigt bara en. Vi har treenigheten inom kristendom, tre, men ändå en.


Jag har läst på. Därför kan jag direkt säga dig att Hinduismen är som vore den en etik, Buddismen som är dess storasyster är en filosofi - och de har föga eller INGET gemensamt med kristendomen som är den Messianska judendomen. Zip.
Vi har inga tre gudar och har aldrig haft och kommer aldrig att ha.
Kristendomen har en enda Gud. Jesu Kristi Fader...


Se sanningen för en gångs skull, Anna!


Pratar du med dig själv - mig eller vem pratar du med och vad är det för sanning jag ska se? Din? Eller den som alltid varit kristendomens?
Om du tror att vi har tre gudar är du ju inte bara helt fel ute utan --- cyklar rent av. I okunskap.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 18:26

iris skrev:
natureprovide skrev:Både buddhism och hinduism visar väl klara drag av både etik och filosofi?


Buddismen enligt egen utsaga (om man nu ska säga att D Lama vet något om den läran) är en filosofi. En sk livsfilosofi. För dem är tal om Gud nonsens... de tror på orsak och verkan i en evig förening... utan slut.


Jo, så kan man ju se på det. Men jämförelsen med henne som storasyster till hinduism blir lite konstigt.
Jag tycker mig också se mycket etik i den buddhistiska läran, så fullt så enkelt vet jag inte om det är.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 18:32

natureprovide skrev:
iris skrev:
natureprovide skrev:Både buddhism och hinduism visar väl klara drag av både etik och filosofi?


Buddismen enligt egen utsaga (om man nu ska säga att D Lama vet något om den läran) är en filosofi. En sk livsfilosofi. För dem är tal om Gud nonsens... de tror på orsak och verkan i en evig förening... utan slut.


Jo, så kan man ju se på det. Men jämförelsen med henne som storasyster till hinduism blir lite konstigt.
Jag tycker mig också se mycket etik i den buddhistiska läran, så fullt så enkelt vet jag inte om det är.


Det är självklart en oerhörd förenkling av vad som står i bla En Enkel Väg av Dalai Lama --- där han förklarar hur han själv ser på buddismen. Men Buddha innan han startade buddismen kom ifrån en tradition - vet du vilken?

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 18:36

iris skrev:
lynx skrev:
iris skrev:
Jag har läst på. Därför kan jag direkt säga dig att Hinduismen är som vore den en etik, Buddismen som är dess storasyster är en filosofi - och de har föga eller INGET gemensamt med kristendomen som är den Messianska judendomen. Zip.
Vi har inga tre gudar och har aldrig haft och kommer aldrig att ha.
Kristendomen har en enda Gud. Jesu Kristi Fader...


Se sanningen för en gångs skull, Anna!


Pratar du med dig själv - mig eller vem pratar du med och vad är det för sanning jag ska se? Din? Eller den som alltid varit kristendomens?
Om du tror att vi har tre gudar är du ju inte bara helt fel ute utan --- cyklar rent av. I okunskap.


Säger du det... Du tror inte att Gud, Jesus och Den Helige ande kan verka separat, även om de är en? Tetrapack kommer till min hjärna nu. Hur liten/stor är den formeln - tetrapack?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 18:37

lynx skrev:
iris skrev:
lynx skrev:
Se sanningen för en gångs skull, Anna!


Pratar du med dig själv - mig eller vem pratar du med och vad är det för sanning jag ska se? Din? Eller den som alltid varit kristendomens?
Om du tror att vi har tre gudar är du ju inte bara helt fel ute utan --- cyklar rent av. I okunskap.


Säger du det... Du tror inte att Gud, Jesus och Den Helige ande kan verka separat, även om de är en? Tetrapack kommer till min hjärna nu.



Här Anne Nilsson får du SO rummet av mig. De kan förklara vad kristenomen tror på.

https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... ns-grunder

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 18:39

Ska läsa det strax. Anna, det blir en fröjd att se dig skriva ditt namn självmant! Jag är med dig nu.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 18:45

iris skrev:
natureprovide skrev:
iris skrev:
Buddismen enligt egen utsaga (om man nu ska säga att D Lama vet något om den läran) är en filosofi. En sk livsfilosofi. För dem är tal om Gud nonsens... de tror på orsak och verkan i en evig förening... utan slut.


Jo, så kan man ju se på det. Men jämförelsen med henne som storasyster till hinduism blir lite konstigt.
Jag tycker mig också se mycket etik i den buddhistiska läran, så fullt så enkelt vet jag inte om det är.


Det är självklart en oerhörd förenkling av vad som står i bla En Enkel Väg av Dalai Lama --- där han förklarar hur han själv ser på buddismen. Men Buddha innan han startade buddismen kom ifrån en tradition - vet du vilken?


Jo, jag förstår att buddhismen är sprungen ur hinduismen. Men det blir fel att kalla den för storasyster, det är där jag inte förstår dig.
Annars har jag inga större svårigheter med din tankegång.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 18:55

iris skrev:
lynx skrev:
iris skrev:
Pratar du med dig själv - mig eller vem pratar du med och vad är det för sanning jag ska se? Din? Eller den som alltid varit kristendomens?
Om du tror att vi har tre gudar är du ju inte bara helt fel ute utan --- cyklar rent av. I okunskap.


Säger du det... Du tror inte att Gud, Jesus och Den Helige ande kan verka separat, även om de är en? Tetrapack kommer till min hjärna nu.



Här Anne Nilsson får du SO rummet av mig. De kan förklara vad kristenomen tror på.

https://www.so-rummet.se/kategorier/rel ... ns-grunder


Jag förstår inte riktigt varför du vill påtala en sådan självklarhet för mig? Det är ju du som har svårt att förstå att hinduismen har en Gud!

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Philosophia perennis

Inläggav Anne » 14 maj 2021 19:22

Naturligtvis har alla religioner gemensamma nämnare. Som t ex Bibeln har många äldre influenser.

natureprovide
Inlägg: 98
Blev medlem: 12 maj 2021 19:10

Re: Philosophia perennis

Inläggav natureprovide » 14 maj 2021 19:24

lynx skrev:Naturligvis har alla religioner gemensamma nämnare. Som t ex Bibeln har många äldre influenser.


Vill du vidareutveckla? Vilka influenser tänker du på här?

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Philosophia perennis

Inläggav iris » 14 maj 2021 22:03

natureprovide skrev:Hur skulle en tro på den tidlösa filosofin se ut, och vilka gemensamma referensramar finns det att röra sig inom?


Svarande på dina andra två frågeställningar tidigt i tråden - men den här delen är så svår att svara på.



en tro
på den tidlösa
filosofin

hur ser en sådan ut och inom vilka gemensamma ramar?

jadu.
Måste man tro på filosofin? Räcker det inte att använda den som verktyg för att fördjupa förståelsen av det vi påstår, tänker oss om världen och hur vi uppfattar den, har lärt in den och de begrepp och ord vi använder?
För mig är filosofin tidlöst just i sina frågeställningar som är den centrala delen - fördjupningarna i tankarna som drar i alla trådar på vägen.
Frågeställningarna och fördjupningen är filosofi - önskan att gå till botten med något.
Tidlösheten både upplever man själv när man (jag är sådan) läser något som totalt fångar ens intresse --- jag började läsa Kant som motvikt för positivisterna och för att jag hittade en kommentar som sa att han ansett att kvinnor aldrig kan bli fullt moraliska -- detta sista fångade mitt intresse för att jag blev så nyfiken på hur han tänkte - varför han sa så, hur han avsåg visa detta... :lol: - vilket han naturligtvis inte alls (som det mesta som tillskrivits honom) sagt i sina verk (kanske på någon bjudning)...

Ramarna för filosofin är alltid frågorna - hur, varför, och hur man kan förklara det mest komplexa på ett stringent och begreppsligt korrekt sätt, de kritiska synsätten, de logiska ifrågasättandena -- osv.
Det är för mig kärnan och det som utgör ramar...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster