Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Kreativ » 18 jul 2021 19:27

2018 startade jag en tråd här där jag gick igenom och tolkade symboliken i den nordiska Eddan och Ragnarök (viewtopic.php?f=13&t=11672).
För ett par månader sedan påbörjade jag en serie videor på Youtube där jag gör samma sak med berättelserna i Bibeln, fast på Engelska den här gången. Just nu har jag bara gått igenom Skapelsen och Syndafallet:

Symbolism of the Bible, interpretation of Creation (Genesis 1 and 2)
Symbolism of the Bible - Garden of Eden as the perfect mind
Symbolism of the Bible, The Fall of Man (Genesis 3)

Den första videon spelades in i ett rum med dålig ljudupptagning så om den är svår att lyssna på så sammanfattar jag en del i den andra videon.

I kort kan jag även sammanfatta den första videon (symboliken i skapelsen) på svenska här:

Dag 1:
"I begynnelsen" kan från hebreiskan även översättas som "i begynnelser" eller "i en begynnelse" - varje gång någon påbörjar andlig utveckling.

"Jorden var öde och tom" betyder att kunskapsbasen för visdom i sinnet är formlös och bristande, en röra.

"Mörker" betyder att det inte fanns någon förståelse, speciellt ingen upplyst förståelse.

"Guds ande" är den visa förståelsen eller kunskapen som kommer från någon källa in i individens psyke.

"Gud" är i hebreiskan "Elohim" som är ett pluralistiskt ord - visa män eller visa idéer eller visa principer, det som representerar sanningar. Det som är mediumet till anden eller förståelsen av Gud eller Yttersta Verkligheten.

"Vattnet" betyder det undermedvetna med primitiva drifter, okunskap och även kaotiska egoiska begär.

”Ljus, bli till!” betyder "Förståelse (eller Visdom), bli till!"

"skilde ljuset från mörkret" betyder att urskilja mellan vad som är sant och vad som är falskt i sinnet, eller vad som är användbart och vad som är värdelöst.

"Det blev kväll och det blev morgon. Det var den första dagen." Här är dagen från kväll till morgon (omvänt) eftersom okunnighet upphör och slutar med ljus/förståelse/insikt (morgon).

Dag 2:
"I vattnet skall ett valv bli till" betyder att en del av psyket byggs på en stark grund.

"och det skall skilja vatten från vatten" betyder början på en organisering av det oorganiserade sinnet (vatten) - självmedvetenhet.

Organiseringsprinciperna representeras av de fyra klassiska elementen:
Eld = Guds ande, stjärnorna, solen (ljus på himmelen) som vägleder.
Vatten = motpolen till visdom, det primitiva och kaotiska och oorganiserade i psyket.
Luft = valvet som håller det primitiva utanför och det visa innanför
Jord = grundstommen, resulatet av visdom i psyket som ger visdomsnäring (skjuter fram växter, träd, frukter, o s v) i psyket.

Dagarna representerar effekterna på vägen mot utveckling. De fyra elementen är också visdomen själv - "Ordet" i en äldre formulering.

Dag 3:
"fröbärande örter och olika arter av fruktträd" betyder användbara och växande saker som produceras av rätt förståelse.

Dag 4:
"Ljus på himlavalvet" är stöd för minnet angående visdom. Sju medvetenhetsnivåer (sju "vandrande stjärnor" eller klassiska planeter som inkluderade solen och månen).

Dag 5:
Djuren som skapas är uttryck för dessa medvetenhetsnivåer i sinnet, en del av organiseringen.
"de stora havsdjuren" antyder ofta dåraktiga aspekter, egoiska aspekter (Egyptens konung Farao kallas för en "stor val" i Hesekiel) - analogiska med elementet vatten.
"markens kräldjur" antyder sensomotoriska aspekter och sensoriska drifter - analogiska med elementet jord.
Gående djur, "vilda djur och boskap" antyder känslor. "Vilda djur" antyder upprörda eller arga känslor medan "boskap" antyder milda, vänliga känslor - analogiska med elementet luft.
"Fåglar" antyder intellektuella aspekter, vanliga tankar och idéer som inte är gudomliga som änglar. Analogiska med elementet eld.

Dag 6:
"människor som är vår avbild, lika oss" betyder något i sinnet som har likheten med sanning och visdom.

"Som man och kvinna skapade han dem" antyder en binär aspekt till det som ska kontrollera sinnet vid upplysthet: medvetande och memorisering av högre kunskap. Självmedvetenheten och minnet.

"Var fruktsamma och föröka er, uppfyll jorden och lägg den under er" = föröka er i fördelaktiga attityder och inre psykologisk utveckling. Föröka det som har självkontroll och medvetande och högre kunskap i psyket.

Dag 7:
Högsta nivån. Arbetet med andlig självutveckling är slutfört. De som sprider eller arbetar för visdom kan slappna av och vila.

Mer detaljer finns som sagt i videorna.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Kreativ » 24 jul 2021 14:10

Pollen skrev:Gudstro är inget för mig, men mitt intryck är att den kristna guden försvinner i din tolkning.
Är det avsiktligt?

Min tolkning har ingen särskild avsikt annat än att försöka begripa vad som egentligen menas. Den "kristna guden" i stereotypisk mening försvinner bara till den grad att den länge varit feltolkad. Hur många med den vanliga gudstolkningen kan ge en förklaring till varför Gud har ett namn och varför det namnet är just YHVH? Eller vad den Helige Anden egentligen är och varför den är en tredje och viktig aspekt av Gud? Varför säger Paulus i 2 kor 3 "Ty bokstaven dödar, men Anden ger liv" om bibeln ska tas bokstavligt? Sådana frågor skulle jag ställa den som inte är öppen för tanken att den vanliga tolkningen kan ha varit fel.

Pollen skrev:Hur ser du på de 2000-åriga kompilationerna och editionerna av de kristna urkunderna?

Vet inte riktigt vad du syftar på.
När det kommer till all form av tradition måste vi komma ihåg verkligheten kring mänsklig klumpighet och inkompetens.

Jag började med skapelsen och syndafallet eftersom det var början på Bibeln. :D
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Anne » 01 aug 2021 09:09

Jag skulle gärna höra lite mer hur du resonerar kring den Helige Ande. Vad tror du om den här videon t ex.?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Kreativ » 01 aug 2021 15:02

lynx skrev:Jag skulle gärna höra lite mer hur du resonerar kring den Helige Ande. Vad tror du om den här videon t ex.?

Det skulle vara bra om du var lite mer specifik eller ställer en mer konkret fråga. Den där videon förklarar väl ganska bra att Helig Ande syftar på förståelse, särskilt om du kombinerar den med mina övriga tolkningar. Jag antar att "wisdom" här syftar på förståelse men utan kontext är "wisdom" eller vishet ibland ett otydligt begrepp. Om vi t ex betraktar det kabbalistiska Livets Träd så är "wisdom" på den maskulina sidan medan "understanding/intelligence" är på den feminina sidan. Även där är dock "wisdom" luddigt som begrepp och hur det skiljer sig från förståelse/intelligens och varför det är på den maskulina sidan av polariteten.

Att Helig Ande kan betraktas som feminin (hon) är logiskt utefter mina egna tolkningar då förståelse är anslutet med minne och inte bara rent medvetande. Jag har funderat på om Eva kan betraktas som en psykologisk manifestering av Helig Ande då Eva, precis som den Helige Ande, är associerad med liv och allt levande. "Liv" i det här fallet syftar på det som har förståelse.

Det finns dock en motsägelse i att betrakta Helig Ande som feminin (hon) i det att Maria blev befruktad av Helig Ande. Hur blir en kvinna befruktad av en annan kvinna? Den antika könsprincipen var dock sådan att det som var högre alltid var "maskulint" i relation till det som var ett steg lägre i något fenomen. Människan t ex (både män och kvinnor) uttrycker den feminina principen i relation till Gud. På så sätt kan vi betrakta Helig Ande både som feminin och maskulin beroende på i vilken kontext vi betraktar saker.

Det var dock en sak i videon som jag fann lite krystat och vagt, och det var följande:

WISDOM is no inanimate spirit.
SHE is no symbolic representation.

Vad är en "oanimerad ande"?

SHE is a powerful Spiritual Being having powers and duties similar to YAHUVEH GOD ALMIGHTY'S!

Vad betyder det här och vad är belägget för det här? Här lade dom t ex inte fram något bibelcitat för att stödja detta påstående.
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Anne » 01 aug 2021 21:15

Jag tycker att det är intressant att lyssna på hur du resonerar, Kreativ :) Jag snackar mest och är väl inte fullkomligt klar för att Tala. Jag letar fortarande efter några pusselbitar. Jag skulle verkligen uppskatta om du la ner en och halv timme på att lyssna på detta. Jag måste sortera och vända lite på bitarna så det blir klart för mig. Vad tänker du på om den här videon om du orkar lyssna klart?

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Kreativ » 02 aug 2021 14:32

lynx skrev:Vad tänker du på om den här videon om du orkar lyssna klart?

Det står "Det här videoklippet är inte tillgängligt." Verkar som det är satt till privat. Kan du se videon?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Symboliken i Bibeln, mina tolkningar

Inläggav Anne » 04 aug 2021 20:32

Ska kolla lite... Lyssnade första minuterna, så det verkar vara samma. Jag kikar mest runt lite här och där och lyssnar :)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 6 och 0 gäster