Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Sheki » 26 sep 2021 11:45

Vissa påstår att det inte ens går att veta att Jesus Kristus som Kristna tror existerade. Jag ser det som en omöjlig sak att så många människor tror i den grad de gör och att tron kunde spridas tack vare de som offrade sina liv för att just Jesus Kristus existerade. Låt oss därför utgå ifrån att Jesus Kristus existerade men vem var han? En Profet? En Gud? Är inte allt Gud om man skall vara logisk och är troende?

Jag ser Jesus Kristus som en av Guds namn (Gud som frälser) en man som har rätten att dyrkas men som inte tvingade någon att göra det. Hans budskap var att älska andra som sig själv och även älska allt existerande som sig själv. Varför han dog på korset beror nog på någon slags botgörelse för vissa synder som människor begått som inte gick att åtgärda på annat sätt som en slags frälsning. Evigt liv till just de troende var nog inte hans budskap.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav förstår mig själv » 26 sep 2021 13:12

Tror Jesus var en människa. Determinist och troende på karmalagen. Sedan gav han nya moralregler tex att förlåta, vända andra kinden till och älska sin nästa som sig själv.

531bts
Inlägg: 920
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav 531bts » 26 sep 2021 19:01

En man som förverkligade den filosofiska slutsatsen Gud o klart kommunicerade den.

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Anders » 27 sep 2021 07:26

Finns rätt skapliga historiska bevis för att en person som stämmer in på beskrivningarna faktist existerade. Som vid ett sammanträde några hundra år senare förklarades vara Guds son.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 27 sep 2021 10:13

Anders skrev:Finns rätt skapliga historiska bevis för att en person som stämmer in på beskrivningarna faktist existerade. Som vid ett sammanträde några hundra år senare förklarades vara Guds son.

Nej, Anders, inga historiska bevis. Testimonium Flavianum har diskuterats, men är inte fullt så säker som många gärna vill tro. Man ser det som ett tillägg i marginalen. Vem skrev det Josephus?
Tacitus levde hundra år efter.
Och vad säger NT? Att det kan ha funnits en person som gick runt och predikade i Galileen. Säkert gjorde det. Legendbildning och nedteckning av yttranden som ansågs uttalade av Jesus. Men det är inte några märkvärdigheter som sägs. Senare utbroderingar bestämmer att denne person var av gudomlig natur. Men då är det inte ämnet historia längre.

Testamonium Flavianum.jpg
Testamonium Flavianum.jpg (122.9 KiB) Visad 3306 gånger
Moderator

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Sheki » 28 sep 2021 06:39

Pilatus skrev:
Anders skrev:Finns rätt skapliga historiska bevis för att en person som stämmer in på beskrivningarna faktist existerade. Som vid ett sammanträde några hundra år senare förklarades vara Guds son.

Nej, Anders, inga historiska bevis. Testimonium Flavianum har diskuterats, men är inte fullt så säker som många gärna vill tro. Man ser det som ett tillägg i marginalen. Vem skrev det Josephus?
Tacitus levde hundra år efter.
Och vad säger NT? Att det kan ha funnits en person som gick runt och predikade i Galileen. Säkert gjorde det. Legendbildning och nedteckning av yttranden som ansågs uttalade av Jesus. Men det är inte några märkvärdigheter som sägs. Senare utbroderingar bestämmer att denne person var av gudomlig natur. Men då är det inte ämnet historia längre.

Testamonium Flavianum.jpg


Intressant. Hur kan så många människor tror på en Jesus Kristus som påstod sig vara Gud? För mig verkar det omöjligt såvida han verkligen inte existerade men jag är inte så bra historiker men jag kan förstå att andra förklaring finns också men det verkar troligt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 28 sep 2021 09:38

Sheki skrev:Intressant. Hur kan så många människor tror på en Jesus Kristus som påstod sig vara Gud? För mig verkar det omöjligt såvida han verkligen inte existerade men jag är inte så bra historiker men jag kan förstå att andra förklaring finns också men det verkar troligt.

Det finns mycket goda förklaringar till varför den kristna rörelsen fick en sådan spridning. Först handlar det om de kristna själva. De var förföljda och dödades antagligen i stor mängd till att börja med. Men de höll fast vid sin tro, verkade underjordiskt i katakomberna där det finns spår av deras verksamhet, väggmålningar. Kejsar Konstantin fann att en sådan rörelse måste vara bra för att hålla samman riket och tillät därför rörelsen. Senare under 300-talet ledde det till att kristendomen blev statsreligion. Romarriket var då ännu mycket utbrett och fick en väldig skjuts genom provinserna. Till detta fanns den kristna läran nedtecknad och kopierades flitigt. Olika kristna varianter utvecklades, men förföljdes. I korthet gick det till så här.
Moderator

Sheki
Inlägg: 31
Blev medlem: 26 sep 2021 03:32

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Sheki » 28 sep 2021 21:25

Pilatus skrev:
Sheki skrev:Intressant. Hur kan så många människor tror på en Jesus Kristus som påstod sig vara Gud? För mig verkar det omöjligt såvida han verkligen inte existerade men jag är inte så bra historiker men jag kan förstå att andra förklaring finns också men det verkar troligt.

Det finns mycket goda förklaringar till varför den kristna rörelsen fick en sådan spridning. Först handlar det om de kristna själva. De var förföljda och dödades antagligen i stor mängd till att börja med. Men de höll fast vid sin tro, verkade underjordiskt i katakomberna där det finns spår av deras verksamhet, väggmålningar. Kejsar Konstantin fann att en sådan rörelse måste vara bra för att hålla samman riket och tillät därför rörelsen. Senare under 300-talet ledde det till att kristendomen blev statsreligion. Romarriket var då ännu mycket utbrett och fick en väldig skjuts genom provinserna. Till detta fanns den kristna läran nedtecknad och kopierades flitigt. Olika kristna varianter utvecklades, men förföljdes. I korthet gick det till så här.


Det låter rimligt men vad gjorde de första Kristna villiga att dö för sin tro? Var fick de sina skrifter ifrån? De måste varit rätt så kloka om kejsaren Konstantin tillät dem att verka fritt.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Mlw » 04 feb 2022 19:38

Jesus och Paulus förespråkade att vi borde överge de Heliga Principerna, dvs. Lagen, och istället vägledas av Anden. Men idag har tron på de Heliga Principerna återkommit med full kraft. Vi ska gå i den riktning som godhetsprinciperna pekar, även om det får som konsekvens att vi faller ner i avgrunden.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 04 feb 2022 23:29

Mlw skrev:Jesus och Paulus förespråkade att vi borde överge de Heliga Principerna, dvs. Lagen, och istället vägledas av Anden. Men idag har tron på de Heliga Principerna återkommit med full kraft. Vi ska gå i den riktning som godhetsprinciperna pekar, även om det får som konsekvens att vi faller ner i avgrunden.

Jag vet inte om din tolkning är helt korrekt, Mlw. Jesus hade en något mer nyanserad tolkning av lagen än fariséerna och de lagkunniga. Judéen styrdes av prefekten Pilatus och Stora rådet. Den samtid som Jesus lever i är präglad av romarrikets lag och etik. Det är inte utan diskussion att Paulus senare släpper kravet på omskärelse.
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5116
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav David H » 04 feb 2022 23:45

Mlw skrev:Jesus och Paulus förespråkade att vi borde överge de Heliga Principerna, dvs. Lagen, och istället vägledas av Anden. Men idag har tron på de Heliga Principerna återkommit med full kraft. Vi ska gå i den riktning som godhetsprinciperna pekar, även om det får som konsekvens att vi faller ner i avgrunden.


I Romarbrevet skrev Paulus att "människan blir rättfärdig på grund av tro, oberoende av laggärningar"..medan andra velat dra detta ytterligare ett steg och menat att "goda gärningar" som inte är baserade på tro lyser upp en väg som går till Helvetet. När jag var nyinflyttad i Uppsala umgicks jag en del med amerikanska missionärer som använde sig av den argumentationen. Det var en tid då jag fortfarande hade kvar en del av min helvetesrädsla, och jag tyckte då det var ett svårt argument att hantera när jag kände att jag inte hade den där tron. Men omsider släppte denna rädslan. Och omsider fann jag också en ny väg till tro.

Vad Jesus skulle sagt om detta vet jag inte. Det finns både konservativa och progressiva som åberopar Jesus som sin förkämpe, och båda sidor kan nog finna skäl för sin ståndpunkt. I Jesus samtid kan han nog ha uppfattats som en progressiv rebell, medan i relation till dagens samhälle så är det inte svårt att se konservativa drag hos Jesus. Hade Jesus varit på samma sätt om han uppväxt i dagens samhälle? Skulle han använt tv och internet? Eller skulle han gått runt med samma kläder som han bar i Jerusalem runt år 0? Frågan är kanske inte så intressant att försöka besvara...

Har du sett tv-serien The Magicians? Frågan har väl inte så mycket med den här tråden att göra i direkt mening..men jag tycker det är en serie som på intressant sätt tar sig an olika religiösa och existentiella frågor.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Mlw » 06 feb 2022 08:06

Paulus säger:

Kristus har friköpt oss från lagens förbannelse genom att för vår skull ta förbannelsen på sig, som det står skrivet: Förbannad är var och en som hängs upp på en träpåle. Så skulle hedningarna genom Kristus Jesus få den välsignelse som gavs åt Abraham och vi sedan få den utlovade Anden på grund av tron. (Gal. 3:13-14)

Föreställningen att man blir god och perfekt genom att följa regler, oavsett ifall det gäller politisk korrekthet eller religiösa lagar, är som en förbannelse som vilar över mänskligheten. Då uppstår ju genast en dikotomi. Om "jag" är rättfärdig så måste ju andra vara orättfärdiga syndare. Då tillväxer hat och förakt, syndabockstänkandet tar över. Pga. detta splittras Västvärlden allt mer. USA håller på att slitas itu.

Lagiskhet är islams förbannelse. Är man muslim är man god, för man följer regler, såsom att gå in på toaletten med den vänstra foten först. Men icke-muslimer är otrogna hundar. Lagiskhet är ett slags vansinne som förstör människors liv och raserar samhällen.

Ni är utestängda från Kristus, ni som söker er rättfärdighet i lagen. Ni har hamnat utanför nåden. Ty vi väntar oss i vår ande att genom tron vinna den rättfärdighet som är vårt hopp. (Gal. 5:4-5)

Lagiskhet uppstod i en avlägsen tid då människor var för outvecklade intellektuellt för att ta egen moralisk ställning. Det är ju mycket enklare att följa regler, och då får man ju också tillhöra de rättfärdiga och känna sig präktig. I enlighet med detta förklarar Paulus i Gal. 3:19 att lagen endast var en temporär lösning. Den var ett nödvändigt ont i den tidiga civilisationen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 06 feb 2022 13:41

Mlw skrev:Lagiskhet är islams förbannelse. Är man muslim är man god, för man följer regler, såsom att gå in på toaletten med den vänstra foten först. Men icke-muslimer är otrogna hundar. Lagiskhet är ett slags vansinne som förstör människors liv och raserar samhällen.

Kristna försöker efter förmåga följa de tio budorden, många ortodoxa judar följer lagen så gott det låter sig göras. Är det bara islamskt regelföljande som är dåligt?

Trump.jpg
Trump.jpg (72.19 KiB) Visad 2998 gånger
Moderator

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 423
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Mlw » 06 feb 2022 17:04

Pilatus skrev:Kristna försöker efter förmåga följa de tio budorden, många ortodoxa judar följer lagen så gott det låter sig göras. Är det bara islamskt regelföljande som är dåligt?

Inte ens de tio budorden är alltid giltiga, såsom Augustinus förklarar. Den som inte begår en våldshandling, om det är moraliskt påkallat, är en syndare. Man blir definitivt inte rättfärdig bara för att man följer de tio budorden. Det här förklarar Jesus. Man syndar redan när man känner lystnad efter något (såsom en kvinna), även om man i yttre bemärkelse inte begår något fel (Matt. 5:28). Så man kan alltså inte vara rättfärdig. Det är omöjligt!

Islam är klart mer lagisk än judendomen. Men det finns även kristna kyrkor som är lagiska, åtminstone i USA. Det är absurt, med tanke på vad Paulus säger.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vem var Jesus Kristus egentligen och vad förespråkade han?

Inläggav Pilatus » 06 feb 2022 17:48

Mlw skrev:
Pilatus skrev:Kristna försöker efter förmåga följa de tio budorden, många ortodoxa judar följer lagen så gott det låter sig göras. Är det bara islamskt regelföljande som är dåligt?

Inte ens de tio budorden är alltid giltiga, såsom Augustinus förklarar. Den som inte begår en våldshandling, om det är moraliskt påkallat, är en syndare. Man blir definitivt inte rättfärdig bara för att man följer de tio budorden. Det här förklarar Jesus. Man syndar redan när man har lystnad efter något (såsom en kvinna), även om man aldrig begår något fel (Matt. 5:28). Så man kan alltså inte vara rättfärdig. Det är omöjligt!

Islam är klart mer lagisk än judendomen. Men det finns även kristna kyrkor som är lagiska, åtminstone i USA. Det är absurt, med tanke på vad Paulus säger.

Det verkar som att Jesus kunde vara tacksam han slapp möta Augustinus. Det verkar som man är ute på mycket slirigt underlag om man försöker göra vad som är rätt. Och tycker man en kvinna är ljuvlig skulle väl dessa ofelbara religionsfilosofer snart kasta första stenen. #-o
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster