Kan man "tvingas" bli troende?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Pilatus » 30 mar 2022 19:50

Marksa skrev:Jag ser nu ut genom mitt fönster och upplever i mitt sinne en solnedgång som jag definierar som vacker, där solen speglar sig i molnen och bildar läckra färger i dropparna av fuktighet.
Är detta jag upplever en andlig reflektion i mitt inre.

Om det är så du upplever det, och det är i överensstämmelse med din uppfattning av att något vackert kan ses som en andlig reflektion i ditt inre. Det kan ju vara så att denna slags upplevelse delas av t ex en buss fylld med turister. Det blir ju mer objektivt på så sätt. :)
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Anders » 31 mar 2022 07:37

Marksa skrev:Jag ser nu ut genom mitt fönster och upplever i mitt sinne en solnedgång som jag definerar som vacker, där solen speglar sig i molnen och bildar läckra färger i dropparna av fuktighet.
Är detta jag upplever en andlig reflektion i mitt inre.

Det är väl typ 3 på en skala av 10
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Algotezza » 31 mar 2022 10:52

Man kan också fråga vilka omständigheter som kan göra att den religiöst troende tappar eller tvinhgas släppa sin tro.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 31 mar 2022 11:51

Pollen skrev:Ursprungligen frågade jag vad detta är för sorts påstående: "universum är ett integrerat slutet system, en helhet, med en levande, om sig själv o sina delar medveten orsak".

Jag svarade att argumenten som gör påståendet sant eller hållbart saknas.
Är din förklaring att det handlar om spiritualitet och värde och därför inte måste vara sant eller hållbart?

Hur kan i så fall förnekandet av "universum är ett integrerat slutet system, en helhet, med en levande, om sig själv o sina delar medveten orsak" få konsekvensen att sådanan som jag dväljs i ett tillstånd av "en anonym identitet i en anonym, slumpmässig o obegriplig verklighet" (som 531bts tror trots att jag hävdat motsatsen)?



531bts har skrivit det ovan så han får väl svara tänker jag. Jag och 531bts kan ha en liknande syn där men kan uttrycka det i olika ord.

Mycket bra fråga tror jag om jag förstår den korrekt. Vi är inne på filosofisk kosmologi här och borde egentligen skapa en tråd om det :)

Stämmer det att din fråga handlar om hur det kommer sig att om naturen innefattar mening, varför uppfattar vi den då inte?

Jag undrar själv vad 531bts menar med "levande orsak" och vad detta skulle innefatta. Jag gissar att det är samma sak som en gudstro.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 31 mar 2022 12:09

Marksa skrev:Jag ser nu ut genom mitt fönster och upplever i mitt sinne en solnedgång som jag definerar som vacker, där solen speglar sig i molnen och bildar läckra färger i dropparna av fuktighet.
Är detta jag upplever en andlig reflektion i mitt inre.


Det är en andlig kvalitativ erfarenhet.

Enligt mig så är den ett naturfenomen. Den säger något om vad naturen ÄR, ontologiskt. Alltså själva erfarenheten.
Den reflekterar en önskvärdhet genom känslan naturen har genom sig själv och sitt sätt att vara på, fungera och uttrycka sig som.

Det är ett tankemässigt felslut att utesluta detta från naturen. Ett filosofiskt snedsteg.

Då jag anser att dessa är egenskaper, kvalitéer, funktioner hos naturen/universum innefattar detta syfte, värde och mening.
Alltså de saker en tro "försöker lösa", de en "tro har svaret på".

Att se det så kan då alltså vara kompatibelt med både en tro och ateism. Det blir dock mer en panteism beroende på vad man menar med gud.

För om gud då är "ett med naturen", alltså all syfte, värde och mening och din estetiska "vackerkänsla" är något som "naturen ÄR" så finns allt en gud skapar livet för att innefatta alltså i naturen.


Är detta svårt att hänga med i? För abstrakt? :)

Det är uppenbart för mig så det är lätt att tänka att man lätt hänger med.

Platinus talar om att om fler personer har en kvalitativ erfarenhet så blir det mer objektivt.
Det håller jag inte med om. Inte som jag tänker mig att man måste mena med objektivt. Semantisk fråga delvis dock.
Detta är vad som kallas intersubjektivt. Den ontologiska statusen hos erfarenheten innefattar något som KRÄVER att den inte är objektiv, den kräver en inre kvalitativ relation.

Oftast när vi använder ordet subjektivitet syftar vi på en sådan. Det spelar ingen roll om alla levande varelser i universum säger att "liv är värdefullt" så blir det inte objektivt så som något som är oberoende av en sådan relation. Istället är det ENDAST genom den livets värde KAN manifesteras.

Problemet är när man tänker sig att det inre inte är naturens inre utan något annat man abstrakt reducerar så som exempelvis materia. Fysikalismen renderar inre kvalitéer till något dem inte kan vara, därför är den felaktig. Den beskriver inte naturen då den utesluter essentiella aspekter hos den.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Marksa » 01 apr 2022 17:00

Smisk skrev:
Marksa skrev:Jag ser nu ut genom mitt fönster och upplever i mitt sinne en solnedgång som jag definerar som vacker, där solen speglar sig i molnen och bildar läckra färger i dropparna av fuktighet.
Är detta jag upplever en andlig reflektion i mitt inre.


Det är en andlig kvalitativ erfarenhet.


För att erfara och förstå något i sitt medvetande bör upplevelsen i sig ha en tidigare medveteden upplevelse att refera till för att överhuvetaget kunna tolkas, Den medvetna upplevelsen i sig ingen given kvalitet, det är endast pecis så, en medveten upplevelse.
Varifrån kommer värderingen av en upplevelse?

Smisk skrev:Enligt mig så är den ett naturfenomen. Den säger något om vad naturen ÄR, ontologiskt. Alltså själva erfarenheten.
Den reflekterar en önskvärdhet genom känslan naturen har genom sig själv och sitt sätt att vara på, fungera och uttrycka sig som.

När jag skogsbadar i en skog nära mig, kan jag ha medvetna upplevelser av olika slag, men det som slår mig mest är de primitiva känslorna från vind, kyla knaster under skorna. Går jag tillräckligt länge så försvinner den stress dagen har givit, och jag är just där, åtminstånde en liten stund. Vad är det jag gör,

Smisk skrev:Då jag anser att dessa är egenskaper, kvalitéer, funktioner hos naturen/universum innefattar detta syfte, värde och mening.
Alltså de saker en tro "försöker lösa", de en "tro har svaret på".

Det finns så många lösningar som jag kan betinga mitt medvetande med. En av dem är att acceptera att jag är en människa med ett sinne och intelekt som har förmågan att tänka att allt hänger ihop och att det är underbart att leva, ibland. Andra dagar är livet bara död och lidande, och jag stannar hellre i min säng.

Smisk skrev:Att se det så kan då alltså vara kompatibelt med både en tro och ateism. Det blir dock mer en panteism beroende på vad man menar med gud.
För om gud då är "ett med naturen", alltså all syfte, värde och mening och din estetiska "vackerkänsla" är något som "naturen ÄR" så finns allt en gud skapar livet för att innefatta alltså i naturen.

Eller som en klok man en gång sa lite parafracerat. "man kan se den lodrätta kontakten med Gud fadern som kontakten med ursprunget skaparen och den vågrätta kontakten med Gaya moder jord som är vår ursprung och hem i universum". Och mellan dessa plan finns ingen motsättning.


Smisk skrev:Är detta svårt att hänga med i? För abstrakt? :)

Varför skulle detta vara svårt på ett filosofieforum 8)
Varje dag är en resa.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 04 apr 2022 10:37

Marksa skrev:För att erfara och förstå något i sitt medvetande bör upplevelsen i sig ha en tidigare medveteden upplevelse att refera till för att överhuvetaget kunna tolkas, Den medvetna upplevelsen i sig ingen given kvalitet, det är endast pecis så, en medveten upplevelse.
Varifrån kommer värderingen av en upplevelse?


Inget existerar som en separat egen sak, allt är sammanbundet. En medveten upplevelse finns alltså på det sättet och innefattar syfte, värde och mening. Med andra ord, vi behöver tänka oss medvetandet teleologiskt/ändamålsenligt för att förstå dess plats i naturen och naturen som sådan. Erfarenhet har de kvalitéer den har FÖR att de har värde för oss.

Erfarenheten är genomsyrad av processer/kvalitéer som "visar vägen", alltså som riktar våra aktiviteter från det som är dåligt mot det som är bra. Uppmärksamheten lockas av vissa saker och riktas från annat, precis hela tiden.
Själva medvetandet kan sedan välja genom att föreställa sig olika utfall osv.

Tänkta värderingar är föreställningar som innefattar konsekvenser vi integrerat i tänkandet, känslor, förväntningar osv och allt ingår i "sättet vi finns på". Detta är ett teleologiskt system, hur skulle det annars finnas?

Allt detta finns inom naturen, de är essentiella för den, och måste ingå i det som förklarar naturen för att vi skall kunna säga att det är den vi refererar till.

Marksa skrev:När jag skogsbadar i en skog nära mig, kan jag ha medvetna upplevelser av olika slag, men det som slår mig mest är de primitiva känslorna från vind, kyla knaster under skorna. Går jag tillräckligt länge så försvinner den stress dagen har givit, och jag är just där, åtminstånde en liten stund. Vad är det jag gör,


En sådan erfarenhet kan ses som en som spontant uttrycker vår natur. Den är okonstlad, alltså en autentisk erfarenhet, och som sådan är den spirituell. Den är det för att autenticitet är samma sak som spiritualitet ;)
Med andra ord, falskhet mot sin själ är det som distanserar oss från andlighet.

Marksa skrev:Eller som en klok man en gång sa lite parafracerat. "man kan se den lodrätta kontakten med Gud fadern som kontakten med ursprunget skaparen och den vågrätta kontakten med Gaya moder jord som är vår ursprung och hem i universum". Och mellan dessa plan finns ingen motsättning.


Ja, det finns ingen motsättning. Det världsliga/fysiska finns inuti det spirituella/icke-fysiska.

De erfarenheter du talar om som skönheten i solnedgång och stressfri stund i sjö är inget vi "hittar på", de är inte "påklistrade" utan inneboende och spontana. De är "direkta" och hittar sina uttryck organiskt och utan tvång/ansträngning.

De är så "insidan av naturen" kan erfaras. Allt är inom naturen och naturen är inom allt.

I visdomstraditionerna är meditation, yoga och introspektion metoder för att skala bort "det påklistrade" så att det autentiska blir närvarande.

Jag menar att det är ett tankefel att utesluta syfte, värde och mening från naturen på samma sätt som det är ett att säga att dessa erfarenheter du talar om inte skulle uttrycka egenskaper/kvalitéer/förmågor NATUREN besitter. Både individuellt/kollektivt och internt/externt.

Fysikalismen är som en modern myt som målar in tankar och känslor i ett hörn när den med en enda färg försöker fånga ALLT. :)

Den kan inte det.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 07 apr 2022 12:37

Pollen skrev:"Det världsliga/fysiska finns inuti det spirituella/icke-fysiska" - en typisk tanke i det du kallar visdomstradition.
Just här bryter visdomstraditionen ihop eftersom den inte gör skillnad på epistemologi och ontologi.
Du har ju också betonat att den menar att tingen omkring oss är medvetandets sätt att hantera erfarenhet/upplevelse.


Är det några traditioner som gör skillnad på epistemologi och ontologi så är det Vedanta och Buddhism.
Vad syftar du på? Har du satt dig in i dessa traditioner? Vad menar du med "bryter ihop"?

Det finns mycket att säga om detta och mycket är subtilt :)

Pollen skrev:Grottliknelsen säger oss i en typisk tolkning att våra sinnen kan bedra oss, och gör det, så att det vi påstår oss veta om verkligheten kanske inte motsvarar hur den egentligen är.

Det viktiga är att Platon skiljer på VÅR kunskap och det VI har kunskap OM.
Sagt på ett annat sätt innebär det att vår kunskap (spirituella/icke-fysiska i din terminologi) om verkligheten (världsliga/fysiska i din terminologi) finns i vårt medvetande men verkligheten i sig finns oberoende av vårt medvetande.


Inom Vedanta har man nivåer av existens. Vi har tillgång till dem genom vad de kalla "gross, subtle och causal body".
Gross är den fysiska aspekten, subtle den mentala och causal den andliga. Dem korreleras med vaket medvetandetillstånd, drömtilstånd respektive djup-sömn (drömlös sömn) tillstånden. Detta är ontologiska begrepp, de refererar till dessa olika fenomen som olika aspekter av vår existens varande.

Ken Wilber har epistemologiska begrepp som korrelerar med dem och dem är "eye of flesh, eye of mind och eye of contemplation".
Dessa är paraplybegrepp som syftar på metoderna till att få kontakt med dem. Eye of flesh är våra 5 fysiska sinnen, eye of mind är vårat inre personliga tänkande/känslor och eye of contemplation är introspektiva tillstånd som i meditation/yoga och annat.

Det finns enorma mängder detaljer kring detta så det blir flera egna trådar om man inte på förhand vet något tänker jag.

Pollen skrev:Som du vet går det inte att nagla fast vad en ism egentligen är. Det finns olika tolkningar. Fysikalism är i en oskyldig tolkning synonym med materialism. Materialism blir då myt i samma mening som idealism!
I en skarpare tolkning hävdar fysikalism t ex att känslor och tankar har fysikaliska orsaker. Jag vet inte om någon påstår det. Hursomhelst vet jag (och du?) att skönhetsupplevelsen vi kan ha vid en solnedgång är orsakad av fysikaliska fenomen som att jorden rör sig kring sin axel, atmosfärens sammansättning just då, ljusets egenskaper och ögats funktion.


Jag anser som sagt att både fysikalism och idealism är ofullständiga och visar två sidor av naturen, utsidan och insidan. De kompletterar varandra och utesluter då alltså inte varandra.

Skönhetsupplevelsen är ett inre/yttre fenomen som förhåller insida/utsida till varandra på ett meningsfullt sätt.
Ingen är primär, ingen orsaker den andra, de "fyller varandra" med relationen dem har ;)

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav 531bts » 09 apr 2022 16:28

En vetenskapsman o ateist som ändrat perspektiv, utan tvång: https://youtu.be/OMBQwGzn_TE

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav xion » 09 apr 2022 17:12

531bts skrev:En vetenskapsman o ateist som ändrat perspektiv, utan tvång: https://youtu.be/OMBQwGzn_TE


Jag har svårt att tro att en ateist kan bli kristen.
Dessutom är jag inte van vid engelska och har nedsatt hörsel så det är svårt för mig att hänga med.
Vore bra om du kunde sammanfatta hans argument.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 11 apr 2022 13:36

Lite statistik.

https://evolution-outreach.biomedcentra ... -6434-6-33

Lurigt att hitta bra statistik dock. Internet/google är finansierat av reklam och åsikter nu för tiden verkar det som :)

Knappt 60% av fysikerna har svarat blankt nej och ett gäng svarar mellan 1 och 7.
Det blir så fel att dra en linje på ett sånt sätt när man inte ger alternativ att avstå från att svara eller att beskriva vad man tycker att man svarar på. Många tror på en "högre kraft" men nödvändigtvis inte på en "kristen gud" osv.
De som kallar sig troende kan säga att de just tror på en "högre kraft".

Grejen med en personlig gud som är likt en fader i himlen är för tramsig ;)

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 21 apr 2022 17:13

Pollen skrev:Det världsliga/fysiska finns inuti det spirituella/icke-fysiska

Jag kan inte tolka det på annat sätt än en kollaps inför insikten att våra sinnen bedrar oss.
Grottliknelsen igen - men här finns bara skuggor och de är allt som finns. Grottöppningen finns inte och inte heller allt det som kastar skuggorna.

Med den utgångspunkten att det enda som existerar är mina/egots/medvetandets skuggor eller bilder så betyder det att epistemologi och ontologi sammanfaller, kollapsar eller bryter ihop hur vi nu vill uttrycka det.
För tusentals år sedan var det kanske okej att tänka så. Numera är det föråldrat.

Grundtanken i Det världsliga/fysiska finns inuti det spirituella/icke-fysiska är att allt är medvetande.
Problemet, ett problem är hur du - och traditionen som du är språkrör för - hanterar alla fysiska ting och fysikaliska lagar som bara är i vägen.

"Inom Vedanta har man nivåer av existens. Vi har tillgång till dem genom vad de kalla "gross, subtle och causal body". Gross är den fysiska aspekten, subtle den mentala och causal den andliga."
Nivåer av existens?
Jag tror förstår vad nivå betyder och existens, men "nivåer av existens" är dunkelt.
"gross, subtle and causal body" är engelska moderna översättningar/tolkningar från vilket språk? Eller är de moderna uttryck för en nutida tolkning av Vedanta?
"Gross är den fysiska aspekten, subtle den mentala och causal den andliga" vilket är din tolkning av de engelska tolkningarna.
Engelskans gross är som adjektiv typ rå och i religiösa termer kanske oren. Causal har med kausal att göra och förbryllar mig.

Om man ser idealism som subjektiv, så som du gör, tvingas man givetvis till "subtiliteter" som kollapsar för en granskning.
Allt bottnar i att grottliknelsens subtiliteter (2 500 år gammal!) ignoreras.
Idealism objektivt betraktad ger Hegel en sammanhängande, beundransvärd struktur åt. Han fattade att den enda hållbara idealismen måste vara objektiv.
Hans sätt att handskas med fysiska ting och lagar som är i vägen är snyggt, men konsekvenserna är inte lika snygga.
Här har individen inte ens statistens roll. Du och jag behöver inte veta vad som pågår, vad som är sant eller falskt, gott eller ont - vi måste inse att egot bara är en bricka i Andens självförverkligande. Den insikten ger oss lugn och mening. Så tror jag att en radikal tolkning av Hegel kan se ut.
Här nuddar H kristnas, vissa kristnas syn, att deras gud har en plan och herrens vägar är outgrundliga - det bästa och enda goda vi kan göra är att flyta med; att vilja förstå är hybris.

Smisk skrev:
Pollen skrev:"Det världsliga/fysiska finns inuti det spirituella/icke-fysiska" - en typisk tanke i det du kallar visdomstradition.
Just här bryter visdomstraditionen ihop eftersom den inte gör skillnad på epistemologi och ontologi.
Du har ju också betonat att den menar att tingen omkring oss är medvetandets sätt att hantera erfarenhet/upplevelse.


Är det några traditioner som gör skillnad på epistemologi och ontologi så är det Vedanta och Buddhism.
Vad syftar du på? Har du satt dig in i dessa traditioner? Vad menar du med "bryter ihop"?

Det finns mycket att säga om detta och mycket är subtilt :)


Jag är inte språkrör för något annat än mig själv och inga naturlagar är i vägen.

I övrigt verkar allt du skriver här rimligt om jag förstår det rätt.

Det är som sagt utanför ämnet för själva tråden dock så man kanske borde göra ett för österländsk metafysik istället.
Du får skapa en tråd om Aristoteles tycker jag som du håller högt om jag minns rätt ;)

Internet är fullt med info om begreppen jag nämnt här så det blir för mycket att ta allt i trådar om andra ämnen.

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav xion » 21 apr 2022 17:34

Jag har inte läst något av Aristoteles men tydligen var han tidigt ute med "metafysik /fysik" (d.v.s. inre/yttre) vilket sedan vidareutvecklats av Berkeley m.fl. (vilka jag heller inte har läst). Man behöver faktiskt inte läsa så mycket. Det mesta kommer fram via kommentarer och hänvisningar. Ofta får man en bra sammanfattning bara genom att läsa wikipedia.
För att återknyta till rubriken så är det kanske så att mänskligheten som helhet behöver religionen för att likrikta värderingar och stadfästa grunderna för etik och moral. Nietschzes "övermänniska kanske kan lära sig att leva utan religion men trots detta, eller kanske tack vare detta, med gemensamma grundläggande värderingar.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 22 apr 2022 09:10

xion skrev:Jag har inte läst något av Aristoteles men tydligen var han tidigt ute med "metafysik /fysik" (d.v.s. inre/yttre) vilket sedan vidareutvecklats av Berkeley m.fl. (vilka jag heller inte har läst). Man behöver faktiskt inte läsa så mycket. Det mesta kommer fram via kommentarer och hänvisningar. Ofta får man en bra sammanfattning bara genom att läsa wikipedia.
För att återknyta till rubriken så är det kanske så att mänskligheten som helhet behöver religionen för att likrikta värderingar och stadfästa grunderna för etik och moral. Nietschzes "övermänniska kanske kan lära sig att leva utan religion men trots detta, eller kanske tack vare detta, med gemensamma grundläggande värderingar.


Jag läste Om Själen av Aristoteles för 20+ år sedan, minns den som givande. Det är inte bara Pollen som favoriserar honom, flera kända filosofer har nämnt att han varit höjden av filosofi och att det går nerför efter det. Ayn rand och Heidegger minns jag bland annat.
Jag favoriserar ingen men har självklart filosofier jag gillar lite extra.

Aristoteles har väl historiskt sätt skapat fysik och metafysik som begrepp i princip. Jag ger personligen inte mycket för texter utan anser att filosofi bäst hanteras i tal, film, dialog, tankar, direkt erfarenhet, i praktiken och som bilder mm. Text är lite för begränsat i sig.

Gällande värdet av en tro så har jag extremt svårt för institutioner som driver inflytande av att påtvinga saker oavsett vilka.
Jag följer ingen religion, jag följer mitt hjärta och tänker själv, det har jag alltid gjort och kommer alltid göra.

Politiken ser jag ofta som problematisk och kommenterar gärna på det.

Jag har inget emot institutioner, det är maktstrukturerna jag kritiserar. Autenticitet, frihet och godhet är helt nödvändiga enligt mig.
Om tvingande system utesluter dem reagerar jag på systemet. Innefattas dessa är jag beredd att lyssna.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Kan man "tvingas" bli troende?

Inläggav Smisk » 26 apr 2022 08:46

Pollen skrev:PS
Här finns något som klargör begrepp som dina svar inte klarar att redogöra för.
https://www.youtube.com/watch?v=5UkDEGB ... WL&index=1
What is Vedanta? 20:22 minuter.
Du har utnyttjat objektiva tolkningar och du har utnyttjat subjektiva tolkningar för att ogiltigförklara mina argument.



Det är oklart vad du syftar på, jag har lite svårt att gissa mig till det tyvärr. Det finns lite väl många olika saker att gissa på ;)


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster