Marksa skrev:För att erfara och förstå något i sitt medvetande bör upplevelsen i sig ha en tidigare medveteden upplevelse att refera till för att överhuvetaget kunna tolkas, Den medvetna upplevelsen i sig ingen given kvalitet, det är endast pecis så, en medveten upplevelse.
Varifrån kommer värderingen av en upplevelse?
Inget existerar som en separat egen sak, allt är sammanbundet. En medveten upplevelse finns alltså på det sättet och innefattar syfte, värde och mening. Med andra ord, vi behöver tänka oss medvetandet teleologiskt/ändamålsenligt för att förstå dess plats i naturen och naturen som sådan. Erfarenhet har de kvalitéer den har FÖR att de har värde för oss.
Erfarenheten är genomsyrad av processer/kvalitéer som "visar vägen", alltså som riktar våra aktiviteter från det som är dåligt mot det som är bra. Uppmärksamheten lockas av vissa saker och riktas från annat, precis hela tiden.
Själva medvetandet kan sedan välja genom att föreställa sig olika utfall osv.
Tänkta värderingar är föreställningar som innefattar konsekvenser vi integrerat i tänkandet, känslor, förväntningar osv och allt ingår i "sättet vi finns på". Detta är ett teleologiskt system, hur skulle det annars finnas?
Allt detta finns inom naturen, de är essentiella för den, och måste ingå i det som förklarar naturen för att vi skall kunna säga att det är den vi refererar till.
Marksa skrev:När jag skogsbadar i en skog nära mig, kan jag ha medvetna upplevelser av olika slag, men det som slår mig mest är de primitiva känslorna från vind, kyla knaster under skorna. Går jag tillräckligt länge så försvinner den stress dagen har givit, och jag är just där, åtminstånde en liten stund. Vad är det jag gör,
En sådan erfarenhet kan ses som en som spontant uttrycker vår natur. Den är okonstlad, alltså en autentisk erfarenhet, och som sådan är den spirituell. Den är det för att autenticitet är samma sak som spiritualitet
Med andra ord, falskhet mot sin själ är det som distanserar oss från andlighet.
Marksa skrev:Eller som en klok man en gång sa lite parafracerat. "man kan se den lodrätta kontakten med Gud fadern som kontakten med ursprunget skaparen och den vågrätta kontakten med Gaya moder jord som är vår ursprung och hem i universum". Och mellan dessa plan finns ingen motsättning.
Ja, det finns ingen motsättning. Det världsliga/fysiska finns inuti det spirituella/icke-fysiska.
De erfarenheter du talar om som skönheten i solnedgång och stressfri stund i sjö är inget vi "hittar på", de är inte "påklistrade" utan inneboende och spontana. De är "direkta" och hittar sina uttryck organiskt och utan tvång/ansträngning.
De är så "insidan av naturen" kan erfaras. Allt är inom naturen och naturen är inom allt.
I visdomstraditionerna är meditation, yoga och introspektion metoder för att skala bort "det påklistrade" så att det autentiska blir närvarande.
Jag menar att det är ett tankefel att utesluta syfte, värde och mening från naturen på samma sätt som det är ett att säga att dessa erfarenheter du talar om inte skulle uttrycka egenskaper/kvalitéer/förmågor NATUREN besitter. Både individuellt/kollektivt och internt/externt.
Fysikalismen är som en modern myt som målar in tankar och känslor i ett hörn när den med en enda färg försöker fånga ALLT.
Den kan inte det.