xion skrev:När det gäller vår "andliga dimension", ser jag en skiljelinje mellan de som placerar denna dimension utanför människan och naturen och de som istället ser oss människor som bärare av denna andliga dimension.
När det gäller buddhismen så handlar det där om något som sker i människan.(om jag har fattat det rätt).
När det gäller taoismen så förefaller den handla om att människan ska sammansmälta med den visdom som finns förborgad i naturens krafter och låta sig ledas på den rätta vägen.
531bts verkar vara anhängare av ett förhållningssätt där människan är en del av gudomen och sålunda placerar sig i en kombination av yttre och inre andlighet.
Hos Martinus handlar det om en andlighet förlagd långt utanför människan, i kosmos, i ett system av själavandring.
Smisk och DH verkar fortfarande ha kvar andligheten som varande i huvudsak utanför människan som en "övernaturlig" kraft.
Det jag skriver handlar i mångt och mycket om att kunna hålla i sär olika diskurser / språkspel. Jag har ifrågasatt relevansen av att blanda in "andlighet" eller "Gud" eller "det övernaturliga" i en specifikt naturvetenskaplig diskurs... inom t ex fysiken använder man sig istället av termer så som "materia" och "energi" för att beskriva verkligheten, och att då blanda in termer från andra språkspel till denna kontext kan bli förvirrande och skapa missförstånd.
I exempelvis filosofiskt samtal tänker jag dock att det inte borde finnas någon sådan begränsning. Filosofin behöver kunna inkludera mer än så.. finns ett ord i ordboken, så kan det också ha relevans inom filosofisk diskussion, tänker jag. Filosofi handlar heller inte om att bara begränsa sig till ett språkspel, utan man behöver kunna jonglera med flera olika språkspel samtidigt.
Frågan om det andliga är en del av naturen, eller om Gud eller det övernaturliga är en del av naturen, tänker jag är en fråga om vilken "natur" vi talar om. Att placera något "övernaturligt" inom naturen kräver en kombination av minst två olika parallella perspektiv.
Att andligheten delvis är utanför människan stämmer väl bra överens med min syn. Just "människan" ser jag som en ganska liten pjäs i det stora spelet. Människan, i form av sapiens-släktet, antar jag bara är en art bland väldigt många arter i universum. Kanske inte heller den mest framstående arten.