Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 27 jun 2023 22:42

531bts skrev:Liksom allt det abstrakta tänkandet och det heltäckande mänskliga språket kan uttrycka, kommunicera i samförstånd eller vara oense om, är moral en nödvändig och ofrånkomlig idé för beteendestyrning för dräglig gemenskap och samhällsbildning.
Moral uppstår alltid i mänskliga förhållanden och är ett resultat av människans förmåga till å ena sidan inlevelse, medkänsla, empati och hänsyn å andra sidan hennes förmåga att förtränga dessa medfödda förmågor.

Alla djur har sina koder för hur de beter sig mot varann. Primater har en större repertoar och kan stöta bort individer som bryter det sociala mönstret. Bara människor har nedtecknade regler som avgör vad som är godtagbara beteenden och jag-föreställningar i enlighet med etiken. När under utvecklingens gång blev det moral?
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 28 jun 2023 06:25

När moralen kunde formuleras som en idé och kommuniceras med det mänskliga språket och komma överens om dess giltighet utan att en händelse som bifaller eller bryter moralen är närvarande i tid och rum.
Det som skiljer människans tanke och språk från djurens: människans är heltäckande och inte som djurens: 100% knutna till DNA och därmed de kroppsbevarande behoven. Människan förfogar "fritt" över det abstrakta tänkandet och språket, förmågor vilka djur tycks sakna.
Exakt tidpunkt för när denna förmåga hos människan var tillräckligt utvecklad för att formulera moral och etik, tror jag inte går att vetenskapligt belägga och saknar betydelse filosofiskt. Att klart se skillnaden på människors och djurs tanke och språkförmåga har däremot betydelse för meningen med förmågorna.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 28 jun 2023 09:38

531bts skrev:Människan förfogar "fritt" över det abstrakta tänkandet och språket, förmågor vilka djur tycks sakna.

Vad grundar du detta på för observationer? Kan djur tänka abstrakt i någon mening? Det skulle jag vilja svara ja på. T ex hundar generaliserar gärna vissa typer av personer som rör sig ostadigt, är klädda på något vis, cyklar och liknande. Det vill säga de ser likheter och skalar av detaljer som just är att abstrahera?

Och jag tror vi vet när människor började få en utvecklad etik, det var då de kunde teckna ner sina lagar, det var i samband med skriftspråkens utveckling. Det gav stadga och likformighet på ett annat sätt än att någon i byn kunde något om handlingar som ogillades av gudar och stammens äldste.

T ex i det forntida Egypten fanns en omfattande rättslig struktur som går tillbaks till omkring 3000 år fvt.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav hakkapeliitta » 28 jun 2023 09:50

Förstår inte heller påståendet att alla djur saknar abstrakt tänkande. Gäller nog endast daggmask och sådana.
Användandet av verktyg kräver abstrakt tänkande, högre djur som t ex schimpanser använder primitiva verktyg som en pinne när de gräver fram myror och annat från hålor. Här föregår tanken före handlandet alltså krävs en föreställning om pinnen som hjälpmedel innan och detta är väl vad abstrakt tänkande handlar om.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 28 jun 2023 12:12

Abstrakt i meningen att människan kan tänka på vad som helst när som helst. Mycket tyder på att djurs tänkande och språk i tid och rum är bundet till aktuellt kroppsbevarande behov: luft, värme, vatten, föda, revir, självförsvar och artens fortbestånd.
Människan kan t.ex tänka och tala om mat utan att vara hungrig eller att mat finns närvarande. Vi kan dessutom avstå aktuella kroppbevarande behov pga tänkta abstrakta orsaker (celibat, fasta).

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 28 jun 2023 13:13

531bts skrev:Abstrakt i meningen att människan kan tänka på vad som helst när som helst.

Jaha minsann, det önskar jag att hade klarat då jag var ung. Tankarna var ofta ute på vift när de bättre behövts för viktigare spörsmål.
531bts skrev:Mycket tyder på att djurs tänkande och språk i tid och rum är bundet till aktuellt kroppsbevarande behov: luft, värme, vatten, föda, revir, självförsvar och artens fortbestånd.

Det där var väl både sinnliga och högst abstrakta tankar om livets behov. Artens fortbestånd, fin tanke, men det är väl mer än människan kan säga att vi kommer lyckat med?
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 29 jun 2023 05:36

Människan har under de senaste 100 åren ökat i folkmängd, livslängd och hälsa, globalt. En mycket positiv utveckling över lag. Miljöförstöring, psykisk ohälsa pga verklighetsfrånvänd politik, ideologi och viss religiös övertygelse, är de största hindren för fortsatt positiv utveckling.
Samtliga av dessa hinder går att åtgärda med insikt, kunskap och dialog.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 29 jun 2023 07:54

531bts skrev:Människan har under de senaste 100 åren ökat i folkmängd, livslängd och hälsa, globalt. En mycket positiv utveckling över lag. Miljöförstöring, psykisk ohälsa pga verklighetsfrånvänd politik, ideologi och viss religiös övertygelse, är de största hindren för fortsatt positiv utveckling.
Samtliga av dessa hinder går att åtgärda med insikt, kunskap och dialog.

Politiken som förs är knappast hållbar, planetens begränsade resurser och tålighet mot en ständigt ökad belastning får effekter som inte är gynnsamma. Den moral som utvecklats är från en tid då konflikter löstes med bronsvapen och lagar skrevs som var brutalt enkla. Knappast någon vill ändra något i dag, religionerna är ungefär som de varit, normerande och naiva i sin föreställning om gudar och demoner. Sopbergen växer, barnalstringen avtar mycket långsamt, energiproduktionen är till största delen baserad på kol och olja. Hur skall denna människans färd avslutas?
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 29 jun 2023 09:29

"Avslutas" är ett tankefel och helt bakvänt utgångsläge för det vackra som i tysthet och odramatiskt driver människan att vilja leva i harmoni med verkligheten. Att låta sig förfasas och ge tankesinnet utrymme för den dramatik och oväsen galenskapen ger uttryck för, är att gå med på den.
Gnäll över de självklara negativa konsekvenser makt och dumhet i kombination ger, stödjer fortsatt elände.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 20 nov 2023 16:11

En språklig jämförelse, det kanske saknar mening, men det roar mig. Hemma hade vi en gammal Bibel med frakturstil som jag ibland läste några verser ur. Så fann jag Karl XII Bibel på nätet och jag kan bara tycka att vi har ett vackert språk. Här (Romarbrevet 7:19) handlar det om vår moraliska insikt och att vi inte är mer än människor (syndare som Paulus uttrycker det). Kanske med litet vacklande vilja?

Bibel 2000 skriver: Det goda som jag vill, det gör jag inte, men det onda som jag inte vill, det gör jag.

Karl XII Bibel: Ty thet goda som jagh wil, thet giör jagh intet: vtan thet onda som jagh icke wil, thet giör jagh.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster