Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Smisk » 27 jan 2023 10:21

Pollen skrev:
Smisk skrev:
Pollen skrev:Det är inte rörigt. I ett filosofiskt sammanhang betyder "tes" det som Mlw beskriver. Helt klart!


https://alldifferences.com/thesis-vs-hypothesis/

Här är lite mer info för den intresserade.
Som sagt så kan man i vardagsspråk använda dem överlappande i min uppfattning vilket rör till det.
Jamen filosofiforum är väl ett filosofiskt sammanhang?


Korrekt. Definitioner är alltid intressanta för mig så att man får klarhet i vad man menar.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Smisk » 31 jan 2023 09:22

Pollen skrev:Hur menar du att en ateist ska detta på allvar?
Kristna myter och begrepp kan inte övertyga en medveten ateist.
För en medveten ateist betyder evidens allt.

Visa att de evidens medvetna ateister litar på är falska.[/quote]

Hur vet en ateist vad som är meningsfullt eller värdefullt i livet?
Hur vet du vad som har moraliskt värde?

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Smisk » 07 feb 2023 16:11

Pollen skrev:Ateister tar ställning till en enda fråga, nämligen om gudar/Gud existerar.
Svaret är olika varianter av blankt Nej! till Kanske.


Ateister är människor och alla människor tar ställning till vad som har värde, mening och syfte.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Smisk » 08 feb 2023 16:42

Pollen skrev:
Smisk skrev:
Pollen skrev:Ateister tar ställning till en enda fråga, nämligen om gudar/Gud existerar.
Svaret är olika varianter av blankt Nej! till Kanske.


Ateister är människor och alla människor tar ställning till vad som har värde, mening och syfte.

Finns det ingen plats alls för sanning?


Givetvis :)

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Illusionen » 08 feb 2023 20:10

Följande text är i vissa delar taget från tidigare inlägg, men förefaller även passa in i föreliggande tråd,
som kommentar till allehanda påståenden, av varierande typ.

Ordet ”moral” tillämpas som sammanfattande begrepp för de beteenden som överensstämmer med god sed.
Moral förutsätter därigenom ett beteende utgående från ett eget ställningstagande rörande vad god sed
innebär, baserat på egen ”fri vilja”. Begreppen ”moral” och ”fri vilja” skall dock till sin innebörd visa sig
vara svåra att definiera på basal nivå.

Fri vilja kan på goda grunder betraktas som ett centralt begrepp såväl socialt, som inom filosofi och religion.
Med ”fri vilja” avses vanligtvis en persons antagna möjlighet att självständigt välja fritt bland olika tänkbara
handlingsalternativ, helt oberoende av omständigheter och faktorer utanför personens kontroll.
Detta har även betydelse när ett agerande av ”fri vilja” innefattar moraliska konsekvenser.
Det vi till vardags benämner ”moral” och ”fri vilja” är dock att dra slutsatser och agera utifrån egna
värderingar och önskemål, utan kännedom om hur dessa värderingar och önskemål basalt har tillkommit.

Följande citat kan betraktas som BEKRÄFTELSE på att så är fallet !
Citaten har ignorerats, men lite tillspetsat/hårddraget finns det ingen grund för det som hävdas i tråden,
om inte konsekvenserna av dessa citat beskrivs och förklaras.

Citat A,

”Så gott som samtliga diskussioner rörande universum och vår verklighet utgår från att RUM och TID,
redan existerar. Hur man kom dit, utelämnas så gott som alltid. Man försöker således besvara
aktuella frågor om universum utifrån ett internt RUM-TID-perspektiv, utan att förklara medvetandets
inkl ”jagets” roll och natur, och vad rum och tid representerar på basal nivå.”.

Citat B,

”Ett grundläggande problem vi inledningsvis står inför, när frågor om universums natur skall utforskas
och besvaras, är att förklara begreppet ”jaget” och dess subjektiva och komplexa relation till vår
verklighets s k rum-tid, alltså hur jaget, den subjektiva upplevelsen/ förnimmelsen, kan uppstå ur,
och/eller kopplas via samband till, något materiellt.”

Svaren på de frågor som följer av citat A erhålls (i konceptet) genom ett METAFYSISKT balans-resonemang,
inkluderande principerna DRP och MP, och skalfaktor-beroende flöden/tänjningar.

Vi föds och ärver vissa grundläggande förutsättningar och egenskaper, som ligger helt utanför vår kontroll.
Dessa, via evolutionen inkl tidigare generationers forna liv, ärvda historiska FÖRUTSÄTTNINGAR i
kombination med egna erfarenheter i nutid, ligger till grund för, och genererar, de mentala processer som ur
atomärt perspektiv resulterar i såväl vår ”moraluppfattning”, som ”fria vilja”. Känslan av ”fri vilja” är m a o,
i detta perspektiv, en i huvudsak falsk förnimmelse/illusion, och vår ”moral” saknar entydig referensinformation.
Tvivlar ni, begrunda i så fall gärna hur mänskligheten, med hjälp av vår hyllade intelligens under en kort
tidsepok, gjort avskräckande avtryck, där den ”aggressiva apan” i sin hybris och makthunger lägger enorma
summor på massförstörelsevapen parallellt med hungerkatastrofer, förtrycker minoriteter, skövlar och förgiftar
naturen, skändar djuren och i övermod vanhelgar förtroendet som gavs mänskligheten i tidernas begynnelse.

De ärvda förutsättningarna innefattar en ”naturlig” justering via en evolutionär ”test”, där evolutionen, med
hjälp av ett mer brutalt tillvägagångssätt, ”testar” ett stort antal olika kombinationers överlevnadsmöjligheter.
Kombinationer med bäst anpassning/överensstämmelse till det ”universum” erbjuder, överlever.
Sannolikt alla livsformer inkl mänskligheten beter sig av den orsaken så som dess ärvda historiska förutsättningar,
i kombination med erfarenheter i nutid, ”stipulerar” !
Någon ”fri vilja” i absolut bemärkelse existerar således ej enligt min uppfattning.

Biologiska organismer och liv, inkl den s k FRIA VILJAN, utgör enligt ett resonemang som detta,
en konsekvens av kombinationen,
• Universums dynamiska process
• Evolutionär anpassning

Den evolutionära anpassningen är en funktion av kombinationen,
• Genetiskt arv
• Samverkande processer i nutid
• Mutationer

Universum, kan ur vårt mänskliga atomära verklighetsperspektiv, betraktas som en dynamisk fältprocess,
som befinner sig i ständig komplex, såväl linjär som cirkulär förändring, i relation till vår förnimbara
position i världsalltet. Den geologiska tidsskalan för denna process sträcker sig från jordens (Tellus) bildande
för drygt 4,5 miljarder år sedan, fram till nutid. I detta dynamiska/föränderliga universum innefattas och
samverkar vår likaså föränderliga planet, Tellus. Våra liv i sin nuvarande form/skepnad har därigenom en
historisk vidsträckt komplex förankring/beroende som sträcker sig långt utanför/bortom vår förnimbara
reella verklighet.
Hur vi agerar och hur vi väljer har sin grund i det historiska arvet i kombination med våra egna erfarenheter
i nutid. Vill vi försöka bilda oss en uppfattning om varför mänskligheten befinner sig i nuvarande situation,
behöver vi därför lyfta blicken, och konstatera att planeten Tellus liksom livets betingelser genomgår
ständig förändring/anpassning inkl ömsesidigt beroende av relationen till ett enormt universum.
Evolutionen har sannolikt som syfte att över tid anpassa och säkerställa livsformen till rådande
förändringsstatus utefter en tidsaxel. För detta krävs att anpassbarheten är stor och flexibel, för att
leva upp till de krav ”livet” ställer, samtidigt som vissa balansegenskaper ej får överskridas.
För att detta skall vara möjligt får ”arvet” (DNA) inte vara för stabilt, utan måste kunna förändras via
mutationer. Evolutionen ”testar” m a o olika kombinationers överlevnadsmöjligheter ("i samråd med
universum") via mutationer. Mutationer kan därigenom resultera i såväl goda/positiva som onda/negativa
livsbetingelser/egenskaper, vilket återspeglas i det historiska arvet.
Mänskliga värderingar som MORAL, inkl gott och ont, bör därför betraktas i ett vidare sammanhang.

Evolutionen, så som den beskrivs här, kan betraktas som en för liv nödvändig kontinuerligt pågående
anpassning till dessa för jorden rådande successivt förändrade förutsättningar och levnadsbetingelser.
Detta kan även uttryckas som att evolutionen i kombination med tidsaxel fungerar som ett optimerande
anpassnings-filter för begreppet liv, i en komplex och föränderlig omgivning.
Evolutionär utveckling innebär alltså att levande organismers egenskaper förändras från en form till en
annan, med bättre förutsättningar, under generationernas gång, beroende av detta evolutionära
”optimerings-filter” men även via skenbart slumpvisa förändringar och mutationer.
Det är mot denna selektiva bakgrund begreppet MORAL om möjligt bör ställas och utvärderas.

Livet som sådant har förenklat till uppgift att vara bärare av, och bibehålla, för liv kännetecknande
nödvändiga egenskaper, trots dessa förändringar. När man söker bakomliggande motiv och orsak till
detta inställer sig gärna frågan, Varför, vems ärenden går vi ?

Utmärkande för ovanstående beskrivning är att den är atomär till sin natur, innebärande att den förnimbara
verkligheten, sedd ur ett snävt mänskligt perspektiv, är reell. Maxwells och Eulers ekvationer kan dock p g a
deras komplexa karaktär, tolkas som att det finns något ”bortom bergen, blommorna och sången”.
Citat A och B, kan ses som bekräftelse på den rollen Maxwells och Eulers ekvationer indirekt här har att fylla
för att med hjälp av ett metafysiskt resonemang kunna beskriva de imaginära samband som förståelsen av
vår verklighet är beroende av.

”Personlig moral förutsätter gudstro” lyder trådens rubrik. För att kunna bedöma sanningshalten i detta
påstående krävs en definition till vad som avses med ”gudstro”, vilket inte är helt lätt.
Följande citat, taget från tidigare inlägg kan ses, som en av flera tänkbara förklaringar/beskrivningar.

"Min ambition är inte att försöka påverka hur andra ser på begreppet Gud, det bör vara varje
människas ensak, men vill med utgångspunkt från den metafysik som tillämpas i konceptet,
bidra med några personliga synpunkter som i sammanhanget ofta förefaller att ha ignorerats.
Mot bakgrund av att förnimmelsen enligt konceptet är beroende av referensens strukturella
KOMPLEXITETSNIVÅ, och därigenom kan liknas vid en, via referensens komplexitetsnivå,
beroende tolkning, banar skilda komplexitetsnivåer väg för olika ”tolkningar”, likvärdigt det som
i konceptet benämns ”perspektivgränsöverskridande”.
Detta och särskilt konsekvensen av Citat A och B, ger växelverkan modellen inkl aktuell metafysik,
unika tolkningsförutsättningar rörande tänkbart betraktelsesätt av begreppet Gud.
Av den orsaken kan det därför här vara läge för att kortfattat kommentera kopplingen till flertalet
ateisters övertygelse och argumentering, satt i relation till konceptets budskap.
Min infallsvinkel kännetecknas av att det är motiverat och klokt att skilja på/mellan religion och Gud,
vilket är i överensstämmelse med några intressanta inledande kommentarer (2004) i tråden, Finns Gud ?.

Religioner av skilda slag är något som människan genom årtusendena formulerat, bl a utifrån sägner,
och som makthavare har missbrukat och använt som ett redskap i sin maktutövning, t ex för att
upprätthålla makten och rättfärdiga sitt handlande. Ateister hämtar till övervägande del sina
argument genom att citera religiösa skrifter.

Kardinalfelet man därvid gör sig skyldig till är att man i sin argumentering reservationslöst,
utan motivering, begränsar sig till användande av våra mänskliga begrepp och storheter.
Om man begränsar diskussionen till att enbart handla om religion har man m a o underordnat
sig en verklighetsuppfattning/tolkning med mänskligt ursprung.

Därutöver ska läggas det jag inledningsvis skriver citat,
”Det innebär att aktuella begrepp/fenomen, liksom ”jaget", saknar en välgrundad FÖRANKRING.
Mot denna bakgrund går det enligt konceptet ej att utesluta att verkligheten, i vår mänskliga
tappning, är en selektiv ”tolkning” av något imaginärt/överordnat, m a o en typ av ILLUSION.”
En intressant fråga med anledning av detta är hur ateisten förhåller sig till det faktum att
aktuella förankringar avseende RUM, TID och ”JAGET” saknas ?
Om ateisten inte mäktar förklara och redovisa aktuella begrepps förankringar, är det då ö h t
möjligt att trovärdigt hävda att ett högre samband, Gud, i någon form, inte ”existerar” ?


Det är mot ovanstående bakgrund jag hävdar att frågeställningen om "jaget" är att betrakta som
en illusion (fri från våra atomära begrepp = ”perspektivgränsöverskridande”), alternativt verkligt
(beskrivbart inom ramen för det förnimbara), återstår att besvara.
Vad man däremot kan hävda, är att konceptet, inte minst ur ett teologiskt perspektiv, erbjuder
fascinerande tolkningsmöjligheter, bortom ateistens i sammanhanget ofta begränsade rent
atomära argumentering."

/ Illusionen

Pax vobiscum.

https://www.youtube.com/watch?v=rvl2_UEdEbQ
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav David H » 09 feb 2023 00:03

Jag läste din text Illusionen, och tycker att du formulerar det väl.
Detta är ju frågor som kan betraktas från olika perspektiv, och att fylla på med flera lager av infallsvinklar kan berikas ytterligare. Resonemang om biologi kan exempelvis kompletteras med resonemang från sociologiskt och psykologiskt perspektiv. Vi kan lära oss av empiriska fältstudier.

Och som du också antyder finns det skäl att knyta an till de dagsaktuella frågorna. Vad vi kan göra för att förhindra undergången, faktorer som det globala klimatet och de mänskliga krigen.

Sen vart moralen, friheten och gudstron kommer in i detta? Den som ser sig som en Guds slav, är den fri eller ofri? I något avseende antar jag att jag är både död och ofri, men i annat avseende fri och levande. Jag bad en gång till Gud om att låta hela världen sprängas för att få ett slut på lidandet. Vad hände? Inte sprängdes världen i alla fall. Men det var som att något inom mig själv dog i det ögonblicket.

Annars om moral och gudstro har jag inget som jag absolut känner att jag behöver säga något om. Vi kan använda andra begrepp när vi pratar med varandra och ändå ha minst lika intressant konversation.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

xion
Inlägg: 3173
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav xion » 09 feb 2023 07:14

David H skrev: Vad hände? Inte sprängdes världen i alla fall.

Tålamod DH, tålamod..... :)

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav David H » 09 feb 2023 11:16

xion skrev:
David H skrev: Vad hände? Inte sprängdes världen i alla fall.

Tålamod DH, tålamod..... :)


Mm..jo, det var ju ganska många år sen jag bad den bönen. Men kanske är det så att tankesignaler färdas långsamt och Gud befinner sig på långt avstånd bort....
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Tartaros
Inlägg: 42
Blev medlem: 09 jul 2012 01:55

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Tartaros » 19 jun 2023 01:04

tråden måste ju vara VM i förvirring och motsägelse =D>

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 19 jun 2023 09:34

Ƶl8R skrev:tråden måste ju vara VM i förvirring och motsägelse =D>

Det är ju en onekligen en åsikt. :)
Det vore bra om du kunde citera vad du fann motsägande?

Emil Nolde.jpg
Emil Nolde.jpg (49.87 KiB) Visad 3590 gånger
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 26 jun 2023 14:34

Mlw: "personlig" moral, vad menar du med det? Finns "opersonlig" moral?
Moral är väl oundvikligen och alltid knutet till en människas uttryck i tal och gärning, dvs personlighet?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 26 jun 2023 15:18

531bts skrev:Mlw: "personlig" moral, vad menar du med det? Finns "opersonlig" moral?
Moral är väl oundvikligen och alltid knutet till en människas uttryck i tal och gärning, dvs personlighet?

En antonym till personlig kan ju vara en allmän, gemensam moral. En sådan normerande norm finns i rikets lag, hur vi skall förhålla oss till andras rätt och deras egendom i samhället. Religionen är en annan sådan normerande morallära. Eller vad vänner, skola och familj talar om, eller en myndighetsperson. Väldigt mycket i samhället handlar om sociala relationer, kulturen i allmänhet och konst och litteratur.
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 27 jun 2023 04:30

Oavsett om moralen är normativ, nedtecknad, muntlig, eller ej, är den ett uttryck i tal och gärning hos personer. Endast individen kan välja att förhålla sig till den eller ej. Moral är ett typiskt mänskligt begrepp som varje individ förhåller sig till frivilligt/medvetet eller tvångsmässigt/omedvetet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav Pilatus » 27 jun 2023 12:38

531bts skrev:Oavsett om moralen är normativ, nedtecknad, muntlig, eller ej, är den ett uttryck i tal och gärning hos personer. Endast individen kan välja att förhålla sig till den eller ej. Moral är ett typiskt mänskligt begrepp som varje individ förhåller sig till frivilligt/medvetet eller tvångsmässigt/omedvetet.

Men hur kan moralen finnas oavsett om den är normativ? Det väl just det den är, normativ, nedtecknad och muntligt framförd. Eller ...?
Moderator

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Tes: Personlig moral förutsätter gudstro

Inläggav 531bts » 27 jun 2023 16:57

Liksom allt det abstrakta tänkandet och det heltäckande mänskliga språket kan uttrycka, kommunicera i samförstånd eller vara oense om, är moral en nödvändig och ofrånkomlig idé för beteendestyrning för dräglig gemenskap och samhällsbildning.
Moral uppstår alltid i mänskliga förhållanden och är ett resultat av människans förmåga till å ena sidan inlevelse, medkänsla, empati och hänsyn å andra sidan hennes förmåga att förtränga dessa medfödda förmågor.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 14 och 0 gäster