Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3175
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav xion » 14 mar 2023 13:55

Smisk skrev:
Anders skrev:Religion innebär väl att man tror på nåt övernaturligt, transcedent nåt som styr människans värld. Att vara religiös innebär kanske att anamma detta något.


Taoism är en spirituell filosofisk tradition och Tao Te Ching är en text om den tänker jag.


Jag antar att du har läst den?
Den finns på nätet i LinYutangs översättning till engelska. Jag har läst en bit men det är så traggligt att läsa på engelska.
Istället har jag läst en populärversion av den (Varandet Tao, Ray Grigg).

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav David H » 14 mar 2023 23:04

Anders skrev:Religion innebär väl att man tror på nåt övernaturligt, transcedent nåt som styr människans värld. Att vara religiös innebär kanske att anamma detta något.


"Övernaturligt" är ett knepigt begrepp. Hur kan något vara övernaturligt kan man fråga sig? Syftar vi till något i naturen måste det väl kallas naturligt, oavsett vad det nu än är. Annars sådant som inte finns i naturen...vad kan det vara? Till exempel siffror, symboler, abstrakta begrepp etc.

Pratar vi om att tro på det övernaturliga så måste vi väl först definiera det så att det blir en begreppslig möjlighet, tänker jag, annars blir det ju bara innehållslöst nonsens. Kan här påminna om Wittgensteins bildteori/bildmetod. Talar vi om ett begrepp som inte kan härledas till någon bild, har vi försatt oss i knepig situation. Och om vi då istället definierar det övernaturliga som något faktiskt möjligt, ser jag inget direkt skäl till varför vi ska ta avstånd från det övernaturliga.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav David H » 14 mar 2023 23:47

xion skrev:
David H skrev:
xion skrev:
Taoism kan nog sägas vara en religion eftersom den har förändrats med tiden och fått religiösa inslag men att Tao te ching skulle vara en religiös skrift det stämmer inte med min erfarenhet av den.


Varför inte? Vad är det för kriterier som krävs för att det ska vara en religiös skrift, och varför uppfylls inte dessa kriterier i daodejing?


Exempel på vad som kännetecknar religioner (som jag ser det).
Man tror att det finns ett eller flera immateriella medvetanden som är överordnade och som kan påverka det som sker.
Man tror att skapelsen är en medveten handling av ett överordnat medvetande.


I daodejing upprepas ofta namnet "The Tao/Dao" och namnet "The Master/Mästaren". T ex

The Tao doesn't take sides;
it gives birth to both good and evil.
The Master doesn't take sides;
she welcomes both saints and sinners.

[---]

The Tao is called the Great Mother:
empty yet inexhaustible,
it gives birth to infinite worlds.


Är inte både Dao och Mästaren båda exempel på immateriella medvetanden? De refereras till med namn som vore de aktiva subjekt, men inget i texten tyder väl på att de är fysiskt/materiellt levande personer? Och Dao refereras ju till som en skapare av världar...

xion skrev:Man tror att själen kan fortsätta sitt liv efter kroppens död.
Man tror på återfödelse.
Man tror på straff eller belöning efter döden.
Man tror på ett immateriellt paradis eller helvete efter döden.


Allt detta handlar om liv och död. Död och pånyttfödelse. Och relevant fråga i sammanhanget är då vad är kraven för denna pånyttfödelse tänker jag. Till exempel en självfertil blomma som växer upp, vissnar och fäller ett frö under hösten och växer sen upp ur samma jord igen under våren, har den blomman uppfyllt kraven för reinkarnation? Det må ju i mångt och mycket vara samma atomer som båda blommorna består av.
Hur var det med ekologins lagar...ingenting försvinner, allt blir kvar. Hur vore det möjligt utan reinkarnation?

Människor är ju inte självfertila, men skillnaden är inte jättestor jämfört med blomman. En människa skapas ur en annan människa, och ett människosläkte kan skapas ur en och samma urmoder. Bara för att barnet och modern fysiskt separeras från varandra, är det tillräckligt för att säga att det är två helt separata själar? Jag tror inte det är helt lätt att motivera någon sådan ståndpunkt för den som vill göra det. Och om vi istället utgår från narrativet att de barn vi skapar faktiskt är en del av oss själva...då blir det väl också mer begripligt om detta med belöning och straff, paradis och helvete. Vi kan agera på ett sätt att vi lämnar våra barn och släktingar i ett paradis eller i ett helvete efter vår död, och eftersom det också är vi själva som är våra barn är det vi själva som får lida detta helveteskval eller paradisfrälsning.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav 531bts » 26 mar 2023 13:12

Religös: att primärt utgå från tidigare föddas muntligt eller skriftligt traderade tolkningar o slutsatser om orsak o mening med vår gemensamma verklighet o det mänskliga livet. Att traderade orsaks- o meningsförklaringar, moralregler, ritualer o ceremonier accepteras som primära o auktoritet i förhållande till den direkta sinneserfareheten, vetenskapens rön o människans medfödda förmåga till filosofisk dialog .

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav 531bts » 01 apr 2023 10:18

Religioner är enligt min beskrivning muntliga/skriftliga traderingar av tidigare föddas orsaks- o meningsförklaringar till vår gemensamma verklighet o det mänskliga livet.
Auktoritära manualer för hur livet bör levas med moralregler, ceremonier o ritualer. Som för den religiöse är primära o överordnade sinneserfarenhet, vetenskapliga rön o människans medfödda förmåga till filosofiska frågeställningar, insikt o dialog.

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav Marksa » 08 apr 2023 16:29

Vad religion kan vara:
En kontinuitet bevarande institution.
En kulturbärare.
En grund till en livsfilosofi.
Vad religionen kan ge:
Sammanhang.
Tillhörighet.
Vägledning.

Kriterier för att vara religiös?
Beror förmodligen på religionen i fråga skulle jag säga.

En sak som är viktig här är väll att man oftast inte väljer sin religion. Utan den är dig given utifrån den kontinuitet och kultur man föds in i. Det skall mycket till att man bryter sitt sammanhang och tillhörighet.
Varje dag är en resa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav hakkapeliitta » 08 apr 2023 19:50

Marksa skrev:VUtan den är dig given utifrån den kontinuitet och kultur man föds in i. Det skall mycket till att man bryter sitt sammanhang och tillhörighet.

Så religionen var endast kulturbärare och inte religion i sig som är viktig?
Ungefär vad jag trodde.
Har dock inget emot dessa som finner gemenskap i dessa former. Definitivt inte.

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav David H » 08 apr 2023 20:03

Marksa skrev:Vad religion kan vara:
En kontinuitet bevarande institution.
En kulturbärare.
En grund till en livsfilosofi.
Vad religionen kan ge:
Sammanhang.
Tillhörighet.
Vägledning.

Kriterier för att vara religiös?
Beror förmodligen på religionen i fråga skulle jag säga.

En sak som är viktig här är väll att man oftast inte väljer sin religion. Utan den är dig given utifrån den kontinuitet och kultur man föds in i. Det skall mycket till att man bryter sitt sammanhang och tillhörighet.


Jag är benägen att instämma i detta. Fast jag tror också att i vår kultur är det allmänna synsättet lite annorlunda. Det tycks finnas en uppfattning om att religion handlar om att tro på något "irrationellt" eller "övernaturligt", och den som inte tror på något sådant uppfyller inte heller kriterierna för att vara religiös.

Min pappa talar om att vi är sekulära och ateister, och han tvekar inte heller att inkludera mig i detta vi, trots att jag själv inte sagt att jag är sekulär eller ateist. Mina muslimska vänner kallar mig å andra sidan kristen, trots att jag aldrig sagt ett enda ord om Jesus i deras sällskap, vad jag kan minnas.

Själv tvekar jag inte att säga att jag tror på Gud om jag blir tillfrågad, men det är sällan jag blir det. De flesta är väl ganska nöjda med de uppfattningar som de redan har och bryr sig inte om att ställa frågor. Och frågorna i sig är inte heller så intressanta tycker jag. Den tysta kommunikationen förmedlar ofta mer av intresse.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav Anders » 09 apr 2023 08:58

Marksa skrev:Vad religion kan vara:
En kontinuitet bevarande institution.
En kulturbärare.
En grund till en livsfilosofi.
Vad religionen kan ge:
Sammanhang.
Tillhörighet.
Vägledning.

Kriterier för att vara religiös?
Beror förmodligen på religionen i fråga skulle jag säga.

En sak som är viktig här är väll att man oftast inte väljer sin religion. Utan den är dig given utifrån den kontinuitet och kultur man föds in i. Det skall mycket till att man bryter sitt sammanhang och tillhörighet.

Det kan vara mer.
Ett metafysiskt förhållningssätt
En livsåskådning
En övertygelse
En disciplin
Den kan ge
En övertygelse om något gudomligt(aldrig själv upplevt trots uppväxt i religiös familj)
Hantering av dödsskräck.
Ångest

Den som utan ha levt i det, ser det som något puttenuttigt inboande för de i församlingen skall nog omvärdera det. Religionen, även för den som ganska tidigt kommer på att den är inte tror är i grunden fundamental.
Precis som du säger föds de flesta in i en religion, och jag tror att det skall till fruktansvärt starka personligheter för att kunna sätta sig i någon slags ateistisk syn på världen även om man inte tror, som född i en aktivt religiös familj.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Marksa
Inlägg: 1647
Blev medlem: 27 dec 2003 21:44

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav Marksa » 09 apr 2023 11:26

Anders skrev:
Marksa skrev:Vad religion kan vara:
En kontinuitet bevarande institution.
En kulturbärare.
En grund till en livsfilosofi.
Vad religionen kan ge:
Sammanhang.
Tillhörighet.
Vägledning.

Kriterier för att vara religiös?
Beror förmodligen på religionen i fråga skulle jag säga.

En sak som är viktig här är väll att man oftast inte väljer sin religion. Utan den är dig given utifrån den kontinuitet och kultur man föds in i. Det skall mycket till att man bryter sitt sammanhang och tillhörighet.

Det kan vara mer.
Ett metafysiskt förhållningssätt
En livsåskådning
En övertygelse
En disciplin
Den kan ge
En övertygelse om något gudomligt(aldrig själv upplevt trots uppväxt i religiös familj)
Hantering av dödsskräck.
Ångest

Den som utan ha levt i det, ser det som något puttenuttigt inboande för de i församlingen skall nog omvärdera det. Religionen, även för den som ganska tidigt kommer på att den är inte tror är i grunden fundamental.
Precis som du säger föds de flesta in i en religion, och jag tror att det skall till fruktansvärt starka personligheter för att kunna sätta sig i någon slags ateistisk syn på världen även om man inte tror, som född i en aktivt religiös familj.


Det siste jag skulle göra är att ”puttenuttiga” religioner, ej heller församlingar av troende.
Så vad jag talar om är religioner i stora penseldrag är. Eller vad de kan vara i det större perspektivet.
Vill även hålla isär begrepp som religion, religiös och troende.
Om man sedan ser det utifrån från församlingsmedlemmens perspektiv så är bilden mer såsom du beskriver den Anders. Man behöver inte ens vara född in i denna gemenskap, utan i unga år ha hittat hem och blivit drillad däri. Du kommer sedan alltid att bära med dig delar av de referensramar du fått, detta på gott och ont.
Att sedan skala bort religionen och religiositeten, byta ut den till någon typ av ett sanningsökande kan göra ont. Och man trillar gärna tillbaka i gamla hjulspår i påsktider 8) .
Med önskan av fortsatt glad påsk.
Varje dag är en resa.

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav hakkapeliitta » 09 apr 2023 14:08

Anders skrev:Precis som du säger föds de flesta in i en religion, och jag tror att det skall till fruktansvärt starka personligheter för att kunna sätta sig i någon slags ateistisk syn på världen även om man inte tror, som född i en aktivt religiös familj
Precis som du säger föds de flesta in i en religion, och jag tror att det skall till fruktansvärt starka personligheter för att kunna sätta sig i någon slags ateistisk syn på världen även om man inte tror, som född i en aktivt religiös familj..

Varför tror du det krävs "fruktansvärt starka personligheter" till att lösgöra sej från religionen?
Är inte direkt min erfarenhet. Har en rätt nära bekant som jag första gången mötte som sträng katolik.
Hon var hårt hållen i hemmet med strikta regler.
Åren gick och jag kunde se hur hon förvandlades till sättet, vågar inte säga att hon lämnade religionen bakom sej helt, men fanns nu inga hinder att leva upp som människa. Borta var alla idiotiska regler.
Härligt att se, men som sagt skedde inte över en natt. Men kul att se henne idag, en rätt normaliserad västerländsk kvinna.
Kommer ihåg de första åren hon var uppe hela nätter och njöt av friheten att kunna göra så, hemma hade hon hårda regler att gå och lägga sej vid tiotiden på kvällen.

531bts
Inlägg: 927
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav 531bts » 09 apr 2023 16:37

Religioner är svar på sedan länge glömda frågor. De ger inte mer förnuftsmässig vägledning än hur mycket de överensstämmer med de allmängiltiga villkor naturen/verkligheten uttrycker o i vilken utsträckning den religiöse mäktar följa o pröva sin religion i förhållande till egen o andras sinneserfarehet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav Pilatus » 10 apr 2023 09:51

Som jag föreställer mig religioner, bygger de på en berättelse som traderats (förts vidare) i generationer. Där finns även berättelser om personer med egenskaper som övergår normala individers förmåga. Det uppstår en kult (ceremoniella handlingar), som lämnar stora avtryck i skapande av konst, musik och arkitektur.

Den rättsliga och moraliska aspekten av religioner är det jag har svårast för att alls acceptera. Inkvisitionen är en sådan institution, att exkommunicera vissa, förbud mot vissa verksamheter, fientlighet mot fritänkande och mycket annat.

För moderna människor som förmått ta till sig skolans undervisning i fysik och historia så framstår de övernaturliga aspekterna som bristande insikt, en vägran att lämna fiktionen. Väl ute i det kalla vattnet söker vi efter mer naturliga berättelser, evolution, kosmologi, rationalitet och förnuft. Många är mer eller mindre kluvna, ambivalenta och osäkra. En otrygghet i vad de borde kunna förstå. Inte ens våra ärkebiskopar sväljer alla försanthållanden, de är delar i narrativet (Antje Jackelén).

Prästerna kan förstås vara centrala i en kulturell gemenskap, punkter i livets avgörande skeden. Jag tror de kommer att behålla en sådan ställning länge. Vilka skulle kunna ersätta dem?
Moderator

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav David H » 10 apr 2023 11:40

Pilatus skrev:Som jag föreställer mig religioner, bygger de på en berättelse som traderats (förts vidare) i generationer. Där finns även berättelser om personer med egenskaper som övergår normala individers förmåga. Det uppstår en kult (ceremoniella handlingar), som lämnar stora avtryck i skapande av konst, musik och arkitektur.

Den rättsliga och moraliska aspekten av religioner är det jag har svårast för att alls acceptera. Inkvisitionen är en sådan institution, att exkommunicera vissa, förbud mot vissa verksamheter, fientlighet mot fritänkande och mycket annat.

För moderna människor som förmått ta till sig skolans undervisning i fysik och historia så framstår de övernaturliga aspekterna som bristande insikt, en vägran att lämna fiktionen. Väl ute i det kalla vattnet söker vi efter mer naturliga berättelser, evolution, kosmologi, rationalitet och förnuft. Många är mer eller mindre kluvna, ambivalenta och osäkra. En otrygghet i vad de borde kunna förstå. Inte ens våra ärkebiskopar sväljer alla försanthållanden, de är delar i narrativet (Antje Jackelén).

Prästerna kan förstås vara centrala i en kulturell gemenskap, punkter i livets avgörande skeden. Jag tror de kommer att behålla en sådan ställning länge. Vilka skulle kunna ersätta dem?


Tycker du får med många viktiga aspekter här. Detta om sensationella händelser med bristande stöd i empirisk forskning, vad vi till vardags skulle kunna kalla "myter", till exempel ett hav som delar sig så att människor kan passera på havsbotten utan att bli våta, eller en person som går på vattnet, är något som ofta förknippas med religion. Och som jag ser det är det en problematisk aspekt inom religionen. Även om det inte är menat att tolkas bokstavligt/empiriskt, så är det många som kommer göra bokstavliga/empiriska tolkningar. Och när man berättar sådant som man saknar trovärdig grund för att anta att det är sant, och vet om att det finns de som kommer göra empiriska tolkningar, så kan det väl ses som synonymt med att sprida lögn.

Jag tänker till exempel i situationer där en vuxen läser från Bibeln för ett barn. Det är troligt att barnet kommer göra bokstavlig tolkning om den vuxna inte berättar att det är osäker sanningshalt, fiktion eller menat att tolkas bildligt. Den vuxne borde då vara medveten om och ta ansvar för detta, tänker jag.
En nyttig läxa som barnet behöver lära sig är väl att allt som hörs och sägs inte nödvändigtvis är sant, och det är viktigt att tänka kritiskt och göra egen bedömning om trovärdighet. Men den vuxne kan inte räkna med att det kritiska tänkandet finns där, om den inte uppmuntrar barnet till att själv faktiskt ifrågasätta och tänka kritiskt.

Sen menar jag inte säga att sensationella händelser inte kan inträffa. Det finns ju ett uttryckssätt om att verkligheten överträffar dikten, och ibland kan det verkligen vara så tänker jag. För den med öppet sinne tror jag det går att notera att magin finns mitt bland oss. Men det gäller också att inte förlora respekten för empirin. Frågor om vetenskaplig evidens kan inte bara ignoreras. Empirisk forskning borde då ses som något nyttigt och kompletterande, snarare än hotfullt och konkurrerande.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7802
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Vad är och vad innebär religion? Kriterier för att vara "religiös"?

Inläggav Anders » 10 apr 2023 13:31

hakkapeliitta skrev:
Anders skrev:Precis som du säger föds de flesta in i en religion, och jag tror att det skall till fruktansvärt starka personligheter för att kunna sätta sig i någon slags ateistisk syn på världen även om man inte tror, som född i en aktivt religiös familj
Precis som du säger föds de flesta in i en religion, och jag tror att det skall till fruktansvärt starka personligheter för att kunna sätta sig i någon slags ateistisk syn på världen även om man inte tror, som född i en aktivt religiös familj..

Varför tror du det krävs "fruktansvärt starka personligheter" till att lösgöra sej från religionen?
Är inte direkt min erfarenhet. Har en rätt nära bekant som jag första gången mötte som sträng katolik.
Hon var hårt hållen i hemmet med strikta regler.
Åren gick och jag kunde se hur hon förvandlades till sättet, vågar inte säga att hon lämnade religionen bakom sej helt, men fanns nu inga hinder att leva upp som människa. Borta var alla idiotiska regler.
Härligt att se, men som sagt skedde inte över en natt. Men kul att se henne idag, en rätt normaliserad västerländsk kvinna.
Kommer ihåg de första åren hon var uppe hela nätter och njöt av friheten att kunna göra så, hemma hade hon hårda regler att gå och lägga sej vid tiotiden på kvällen.

På ytan absolut, man kan om man känner för det sen välja , som t.ex. kristen, det samfund som man tycker är mysigt. Och du kan tro att du lämnat religionen, att det var något som prackades på dig som din polares polare. Och för den utomstående kan det nog se ut som om du lämnat. Men fick jag prata lite med henne skulle jag nog tro att även det katolska har satt djupa spår i henne.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 10 och 0 gäster