Religion i teori och praktik

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

David H
Moderator
Inlägg: 5212
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Religion i teori och praktik

Inläggav David H » 07 mar 2024 15:31

Citerar från tråden om Absolut sanning
Pilatus skrev:
David H skrev:Och det [att läsa Bibeln] kan vara till nytta för en själv i ens eget sökande efter Gud.

Hur långt kommer man med det? Ursäkta min skepsis! En överdriven fokusering på intellektualisering riskera att göra tron substanslös. Tro handlar inte endast om att förstå intellektuellt, utan också om att leva ut sin tro i praktiken. Se på judarna, det är en hel lag att leva efter, regler för vad som är kosher, faste-regler vid Jom kippur, omskärelse, konfirmation. (Sonens kompis fick uppfinna hanukkah-tomten då även han ville få presenter.)

Det jag sett här på forumet om religion är (för mig) blekt utan så mycket innehåll. Undantag har funnits, Ester. Jag betraktade mig själv som agnostiker/ateist tidigt. Har man haft någon slags tro på fiktionen är det en slags skilsmässa att lämna den. Men det passade tydligen mitt sinnelag. Det som återstår är att jag tycker det är intressant att diskutera med kristna, även om de ofta blir störda av min tveksamhet.


Religion handlar helt klart om mycket mer än intellektualisering, det håller jag med om. Men det här är ett filosofiforum, och det faller sig väl då naturligt att vi ägnar oss mer åt att teoretisera kring religion än att praktisera religion?

Annars får jag väl också medge att din beskrivning passar ganska väl in på mig. Jag är nog en person som tenderar att leva mer i tanke än i handling. Till kyrkan går jag väldigt sällan. Senaste åren har det hänt oftare att jag uppsökt kyrkan i mina drömmar än att jag uppsökt kyrkan i verkligheten. Men att jag ändå uppsöker kyrkan i mina drömmar tänker jag kan ses som en slags signal om att det är något som saknas i min handling, att jag inte lever ut i praktiken vad jag tänker i teorin. Kyrkobesöken i drömmarna skulle kanske ses som försök till kompensation av detta.
Vidare har jag på sistone drömt vid upprepade tillfällen om att jag dansar någon slags rituella danser. Det hela blir oftast pinsamt eftersom jag inte klarar av att utföra dansrörelserna på korrekt sätt. Jag har svårt för detta med att agera, men tycker att jag försöker...
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 3 och 0 gäster