Förlåtelse

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3226
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Förlåtelse

Inläggav xion » 01 maj 2024 07:02

Varför ska man förlåta?
Borde det inte räcka med att man avstår från att hämnas?
Det man gjort kan aldrig göras ogjort. Det går inte.
Om någon gör något som skadar dig så kan denne göra det igen. Det blir bara lättare nästa gång.
Så förlåt inte. Låt det falla in i glömskan. Vilket också sker om inte något liknande sker igen, och igen.
Gud kommer inte heller att förlåta. Gud minns allt du gjort och straffet är ditt eget dåliga samvete andras vetskap om det du gjort.
Försök inte smita genom att tro att du fått Guds förlåtelse. Detta är bara religiös humbug.
Vi borde släppa ut de vilda djuren ur sina burar och i stället spärra in missdådarna där med skyltar som berättar vad de gjort.
Ett slags modernt skampålezoo. Kanske ett digitalt förbrytarregister där man ser hur personerna ser ut och med alla persondata.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förlåtelse

Inläggav Algotezza » 01 maj 2024 10:32

Man förlåter för sin egen skull, för att slippa möta "den där idioten" igen, och kunna gå vidare. Annars knyts ens öde ihop med personer med den typen av mentalitet, och man kommer att möta liknande handlingar från sådana personers sida, tills man genom förlåtelse, som är mer än bara muntlig, utan kommer från hjärtat, kan befria sig från dylikt.

Free your karma!
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 425
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Förlåtelse

Inläggav Mlw » 01 maj 2024 18:11

Utan förlåtelsen är vi tillbaks i klansamhällets elände, där balansen måste återställas genom motsvarande gärning eller böter. Det är en källa till evig konflikt. Klanfolken är hopplösa i detta avseende. Avancerad civilisation kan ej upprätthållas om ej den kristna förlåtelsen finns. Döm inte så skall ni inte bli dömda, säger Jesus. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Tyvärr återfaller människorna idag till en arkaisk mentalitet och sätter sig till doms över medmänniskan. Att kristendomen tynat ser vi nu resultatet av.

hakkapeliitta
Inlägg: 2359
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Förlåtelse

Inläggav hakkapeliitta » 01 maj 2024 19:19

Mlw skrev:Utan förlåtelsen är vi tillbaks i klansamhällets elände, där balansen måste återställas genom motsvarande gärning eller böter. Det är en källa till evig konflikt. Klanfolken är hopplösa i detta avseende. Avancerad civilisation kan ej upprätthållas om ej den kristna förlåtelsen finns. Döm inte så skall ni inte bli dömda, säger Jesus. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Tyvärr återfaller människorna idag till en arkaisk mentalitet och sätter sig till doms över medmänniskan. Att kristendomen tynat ser vi nu resultatet av.

Håller inte med. Varför alltid förlåta? Du menar att utan förlåtelse hamnar vi i ett klansamhälle?
Tycker inte det, om man aldrig glömmer en oförrätt varför glömma? Endast förövaren är glad åt det.
Ofta är hämnd det bästa svaret.

Användarvisningsbild
Mlw
Inlägg: 425
Blev medlem: 17 apr 2020 16:09
Kontakt:

Re: Förlåtelse

Inläggav Mlw » 01 maj 2024 20:38

hakkapeliitta skrev:Håller inte med. Varför alltid förlåta? Du menar att utan förlåtelse hamnar vi i ett klansamhälle?
Tycker inte det, om man aldrig glömmer en oförrätt varför glömma? Endast förövaren är glad åt det.
Ofta är hämnd det bästa svaret.

Paulus säger:

    Hämnas inte, mina älskade, utan lämna rum för vredesdomen. Ty det står skrivet: "Min är hämnden, jag skall utkräva den", säger Herren. Men "om din fiende är hungrig, så ge honom att äta, om han är törstig, ge honom att dricka. Gör du det, samlar du glödande kol på hans huvud". (Romarbrevet 12:19-20)

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förlåtelse

Inläggav Algotezza » 01 maj 2024 21:08

hakkapeliitta skrev:
Mlw skrev:Utan förlåtelsen är vi tillbaks i klansamhällets elände, där balansen måste återställas genom motsvarande gärning eller böter. Det är en källa till evig konflikt. Klanfolken är hopplösa i detta avseende. Avancerad civilisation kan ej upprätthållas om ej den kristna förlåtelsen finns. Döm inte så skall ni inte bli dömda, säger Jesus. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Tyvärr återfaller människorna idag till en arkaisk mentalitet och sätter sig till doms över medmänniskan. Att kristendomen tynat ser vi nu resultatet av.

Håller inte med. Varför alltid förlåta? Du menar att utan förlåtelse hamnar vi i ett klansamhälle?
Tycker inte det, om man aldrig glömmer en oförrätt varför glömma? Endast förövaren är glad åt det.
Ofta är hämnd det bästa svaret.


Så resonerar ofta politiker världen över och har nästan alltid gjort. Så resonerar ofta individer också. Är det vägen framåt? Det stannar ju sällan vid enbart hämnd, utan ofta sker en upptrappning.
Algotezza aka Algotezza

David H
Moderator
Inlägg: 5258
Blev medlem: 13 nov 2005 22:29
Ort: Knivsta/Uppsala

Re: Förlåtelse

Inläggav David H » 02 maj 2024 00:29

Egentligen tänker jag att detta med förlåtelse är ganska överflödigt. När det finns förståelse, så behöver man inte tala om förlåtelse, eftersom båda parter ändå vet.

Ikväll hade jag en patient som ville upp till toaletten... jag behövde dock fixa nåt annat först, och när jag kom tillbaka så sa patienten att nu är det jävligt bråttom. Och medan jag skulle hjälpa honom upp fick jag höra diverse svordomar och förbannelser, varför jag är så jävla långsam. Och just när vi rullar in till toaletten så skriker han igen faan skynda, och han slänger sig fram emot toaletten, men han här förvirrad och har så bråttom att han inte hinner få av byxan. Så han sätter sig på toaletten med byxorna på, samtidigt som det bubblar och sprakar, och ut från byxorna kommer det ut diarré som bildar pölar på golvet nedanför. I samma stund hör jag också att han börjar hulka och tårarna kommer. Han säger beklagande till mig "det är inget roligt jobb som du har".

Ska jag be om ursäkt för att jag inte hjälpte honom tidigare? Ska han be om ursäkt för att han svor och gormade åt mig? Nej, ingen av oss ber om någon ursäkt. Och ingen av oss nämner något om förlåtelse. Det känns inte så viktigt. Vi förstår båda att det är som det är. Han dömer inte mig, och jag dömer inte honom. Ingen av oss ville nåt illa, men ändå sket det sig.
David Holmberg, moderator på filosofiforum
Filosofiblogg (på engelska): http://recollectingphilosophy.wordpress.com/

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18578
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Förlåtelse

Inläggav Algotezza » 02 maj 2024 06:30

David H skrev:Egentligen tänker jag att detta med förlåtelse är ganska överflödigt. När det finns förståelse, så behöver man inte tala om förlåtelse, eftersom båda parter ändå vet.

Ikväll hade jag en patient som ville upp till toaletten... jag behövde dock fixa nåt annat först, och när jag kom tillbaka så sa patienten att nu är det jävligt bråttom. Och medan jag skulle hjälpa honom upp fick jag höra diverse svordomar och förbannelser, varför jag är så jävla långsam. Och just när vi rullar in till toaletten så skriker han igen faan skynda, och han slänger sig fram emot toaletten, men han här förvirrad och har så bråttom att han inte hinner få av byxan. Så han sätter sig på toaletten med byxorna på, samtidigt som det bubblar och sprakar, och ut från byxorna kommer det ut diarré som bildar pölar på golvet nedanför. I samma stund hör jag också att han börjar hulka och tårarna kommer. Han säger beklagande till mig "det är inget roligt jobb som du har".

Ska jag be om ursäkt för att jag inte hjälpte honom tidigare? Ska han be om ursäkt för att han svor och gormade åt mig? Nej, ingen av oss ber om någon ursäkt. Och ingen av oss nämner något om förlåtelse. Det känns inte så viktigt. Vi förstår båda att det är som det är. Han dömer inte mig, och jag dömer inte honom. Ingen av oss ville nåt illa, men ändå sket det sig.


Det handlade kanske mer om förståelse från din sida och glömska från patientens sida. Jag tror dock att förståelse är en viktig ingrediens i förlåtelsen. Glömska också kanske, att gå vidare utan att älta gamla oförrätter.
Algotezza aka Algotezza

xion
Inlägg: 3226
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Förlåtelse

Inläggav xion » 02 maj 2024 06:34

David H skrev:Egentligen tänker jag att detta med förlåtelse är ganska överflödigt. När det finns förståelse, så behöver man inte tala om förlåtelse, eftersom båda parter ändå vet.

Ikväll hade jag en patient som ville upp till toaletten... jag behövde dock fixa nåt annat först, och när jag kom tillbaka så sa patienten att nu är det jävligt bråttom. Och medan jag skulle hjälpa honom upp fick jag höra diverse svordomar och förbannelser, varför jag är så jävla långsam. Och just när vi rullar in till toaletten så skriker han igen faan skynda, och han slänger sig fram emot toaletten, men han här förvirrad och har så bråttom att han inte hinner få av byxan. Så han sätter sig på toaletten med byxorna på, samtidigt som det bubblar och sprakar, och ut från byxorna kommer det ut diarré som bildar pölar på golvet nedanför. I samma stund hör jag också att han börjar hulka och tårarna kommer. Han säger beklagande till mig "det är inget roligt jobb som du har".

Ska jag be om ursäkt för att jag inte hjälpte honom tidigare? Ska han be om ursäkt för att han svor och gormade åt mig? Nej, ingen av oss ber om någon ursäkt. Och ingen av oss nämner något om förlåtelse. Det känns inte så viktigt. Vi förstår båda att det är som det är. Han dömer inte mig, och jag dömer inte honom. Ingen av oss ville nåt illa, men ändå sket det sig.


Ja "sket sig" gjorde det.
Nu blev det ju du själv som fick ta hand om "skiten".
För honom blev det ett generande nederlag, (att inte klara sig själv utan vara beroende av andra)

xion
Inlägg: 3226
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Förlåtelse

Inläggav xion » 02 maj 2024 10:09

hakkapeliitta skrev:
Mlw skrev:Utan förlåtelsen är vi tillbaks i klansamhällets elände, där balansen måste återställas genom motsvarande gärning eller böter. Det är en källa till evig konflikt. Klanfolken är hopplösa i detta avseende. Avancerad civilisation kan ej upprätthållas om ej den kristna förlåtelsen finns. Döm inte så skall ni inte bli dömda, säger Jesus. Ty med den dom som ni dömer med skall ni dömas, och med det mått som ni mäter med skall det mätas upp åt er. Tyvärr återfaller människorna idag till en arkaisk mentalitet och sätter sig till doms över medmänniskan. Att kristendomen tynat ser vi nu resultatet av.

Håller inte med. Varför alltid förlåta? Du menar att utan förlåtelse hamnar vi i ett klansamhälle?
Tycker inte det, om man aldrig glömmer en oförrätt varför glömma? Endast förövaren är glad åt det.
Ofta är hämnd det bästa svaret.


Hämnd leder ofta till vedergällning och vendetta och lidande utan slut.
Det står en hel del bra saker i Bibeln.
"Den som är utan synd må kasta den första stenen."
Man kan rannsaka sig själv först innan man dömer andra.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 8 och 0 gäster