Vad är andlighet?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Vad är andlighet?

Inläggav Algotezza » 08 feb 2025 10:14

Är andlighet allt vi sysslar med inom kultur, religion och vetenskap?

Eller handlar det bara om religion Och religionsutövning?

Eller är formeln för andlighet = erfarenhet + fantasi + logik?

PS Jag vet jag kan fråga AI. Men hur ser ni människor på detta med andlighet? DS
Algotezza aka Algotezza

xion

Re: Vad är andlighet?

Inläggav xion » 08 feb 2025 13:26

Algotezza skrev:Är andlighet allt vi sysslar med inom kultur, religion och vetenskap?

PS Jag vet jag kan fråga AI. Men hur ser ni människor på detta med andlighet? DS

När det gäller religion så är detta fantasi utan vare sig erfarenhet eller logik.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 feb 2025 15:06

xion skrev:
Algotezza skrev:Är andlighet allt vi sysslar med inom kultur, religion och vetenskap?

När det gäller religion så är detta fantasi utan vare sig erfarenhet eller logik.

Det finns ofta religiösa upplevelser som grund för olika former av tro. Det kan vara hallucinationer men dessa är också upplevelser som ger erfarenhet. Inom religionen resonerar man och försöker bevisa dogmer m.m. utifrån de förutsättningar eller premisser man åberopar, vilket ju är vad logik faktiskt handlar om. Premisserna må vara falska eller kontrafaktiska men slutsatserna bygger på dessa.

Som jag ser det är fantasi/ inbillning, önsketänkande, dödsrädsla och överlevnadsinstinkt avgörande ingredienser i den dekokt religionerna utgör.

Det är säkert ett orättvist och förenklat betraktelsesätt som utifrån en mer andlig synvinkel kan ifrågasättas. Dock är människors dödsrädsla och överlevnadsinstinkt tämligen påtagliga realiteter liksom att vi vill undvika och slippa lidande och smärta för egen och våra älskades del.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 08 feb 2025 16:36

Jag skulle vilja säga att kultur kan bygga upp den andliga aspekten och förmågan hos en människa,
Vad anbelangar religion så finns där oftast en stor del av dialog inom det andliga planet så att säga, men det finns även religion som endast är kultur och normer med ytterst lite andlighet,
Andlighet inom vetenskapen, tja vad skulle det kunna vara. Kanske en känsla av vördnad inför livets och universums komplexitet.

Algotezza skrev:Eller handlar det bara om religion Och religionsutövning?

Nä, inte alls igentligen. Men det är ju definitions fråga, vad är" andlighet". För mig är det en inre monolog/dialog med det som ÄR.

Algotezza skrev:Eller är formeln för andlighet = erfarenhet + fantasi + logik?

Kan så vara... 8)
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 08 feb 2025 21:18

Fantasi bygger på vad vi upplevt. En upplevelse är som ett legobygge. Vi kan demontera det och bygga något nytt, en tidigare ej skådad helhet. Så fungerar fantasin. Är bygget logiskt sammansatt och koherent - se, där har vi det andliga.
Algotezza aka Algotezza

xion

Inläggav xion » 09 feb 2025 07:37

Om man vill besvara den inledande frågan vore ett sätt, att man listar alla de ord som man förknippar med andlighet plus alla motsatsord som vi inte förknippar med andlighet.
Andlighet ser jag som en personlig egenskap som kan vara mer eller mindre framträdande.
Ord som vi förknippar med andlighet kan t.ex. vara; musikalitet, konstnärlighet, fantasi, författarskap, inlevelseförmåga, intelligens, generositet.
Motsatsord skulle kunna vara; fördomsfull, pragmatisk, dogmatisk, slavisk plikttrogenhet, närighet, snålhet, religiositet.

Att religiositet hamnar bland motsatsorden beror på att detta ofta ger upphov till dogmatism, fördomsfullhet, intolerans och självgodhet.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 feb 2025 09:52

xion skrev:Om man vill besvara den inledande frågan vore ett sätt, att man listar alla de ord som man förknippar med andlighet plus alla motsatsord som vi inte förknippar med andlighet.
Andlighet ser jag som en personlig egenskap som kan vara mer eller mindre framträdande.
Ord som vi förknippar med andlighet kan t.ex. vara; musikalitet, konstnärlighet, fantasi, författarskap, inlevelseförmåga, intelligens, generositet.
Motsatsord skulle kunna vara; fördomsfull, pragmatisk, dogmatisk, slavisk plikttrogenhet, närighet, snålhet, religiositet.

Att religiositet hamnar bland motsatsorden beror på att detta ofta ger upphov till dogmatism, fördomsfullhet, intolerans och självgodhet.

När det gäller religion, liksom politiska ideologier, finns hela skalan från ultrakonservativa bokstavstroende till mer fritänkande personer. Mystiken inom religionerna är ofta mindre ortodox och fyrkantig.

Dessutom har religionen genom historien inspirerat till kreativitet inom konst, litteratur och musik.
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Anders
Kontakt:

Inläggav Anders » 09 feb 2025 10:07

Andligheten förlägger jag till höger hjärnhalva.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

531bts

Inläggav 531bts » 09 feb 2025 11:18

Människans medfödda filosofiska förmåga, dvs se, förstå sak- och orsaksförhållanden och utifrån dom, när som helst ställa sig frågorna hur? och varför? och sist men inte minst, den mest utmanande frågan: finns en allmängiltig mening med universum och det mänskliga livet?

xion

Inläggav xion » 09 feb 2025 11:44

531bts skrev:Människans medfödda filosofiska förmåga, dvs se, förstå sak- och orsaksförhållanden och utifrån dom, när som helst ställa sig frågorna hur? och varför? och sist men inte minst, den mest utmanande frågan: finns en allmängiltig mening med universum och det mänskliga livet?

Om du skulle fråga mig ,så finns det inte något sådant.
Sen kan man ju också ställa sig frågan; skulle det göra någon skillnad för ditt och mitt handlande i så fall? På vilket sätt skulle du handla annorlunda om en sådan allmängiltig mening fanns eller inte?

531bts

Inläggav 531bts » 09 feb 2025 14:27

Xion: att i tanke, tal och gärning förhålla mig till verkligheten som allt igenom meningsfull, slippa se tillvaron som ett mysterium och gåta, betrakta den som självklar och leva med dess yttersta syfte, som man aldrig kan få för mycket av men bara lida brist på: kärlek.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 09 feb 2025 17:06

531bts skrev:Människans medfödda filosofiska förmåga, dvs se, förstå sak- och orsaksförhållanden och utifrån dom, när som helst ställa sig frågorna hur? och varför? och sist men inte minst, den mest utmanande frågan: finns en allmängiltig mening med universum och det mänskliga livet?

I den mån det finns allmängiltiga, övergripande principer som möjliggör rent fysiska processer, uppkomsten av biologiskt liv och medvetet biologiskt liv samt mänskligt liv och medvetande, skulle en allmängiltig mening med universum och det mänskliga livet kunna baseras på dessa, om än inte logiskt härledas ur dem, då böra och värdeomdömen ju ej direkt kan härledas ur det som gäller för varat. Utsagor om mening är onekligen värdeomdömen.
Algotezza aka Algotezza

531bts

Inläggav 531bts » 09 feb 2025 22:27

Begreppet mening kan endast härledas som "värdeomdömen" utifrån en levande varelses behov. Det är logikens ursprung.
Utan den grundläggande erfarenheten skulle vi inte kunna förstå begreppet logik.

xion

Inläggav xion » 10 feb 2025 08:14

531bts skrev:Xion: att i tanke, tal och gärning förhålla mig till verkligheten som allt igenom meningsfull, slippa se tillvaron som ett mysterium och gåta, betrakta den som självklar och leva med dess yttersta syfte, som man aldrig kan få för mycket av men bara lida brist på: kärlek.

Kärlek är inget ord som jag förknippar med andlighet.
Kärlek innebär i de flesta fall affekt och skulle därför passa bättre bland motsatsorden.
Kärlek i det svenska språket kan dessutom innebära lite vad som helst.
Andlighet förknippar jag hellre med lugn och kontemplation.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 10 feb 2025 12:52

Det blir lite Pastor Jansson när man skall försöka definiera, utreda eller förklara vaga och mångtydiga begrepp. Andlighet är som en påse, tom och innehållslös tills man fyller den med något. Det kan vara som en spårvagn också: Kraften kommer uppifrån.
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"