Kristendom kontra vetenskap

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Fredrik
Kontakt:

Kristendom kontra vetenskap

Inläggav Fredrik » 27 jan 2004 20:13

hej hej...jag är rätt ny här på Filosofiforum.com, jag har just nu en bara kort fråga och jag hoppas jag får in den i rätt forum :?:
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med att ge namn på en eller flera filosofer/vetenskapsmän som menar att en vetenskapsman INTE kan tro på Gud (i detta fall kristendomens Gud) eller bokstavligt tro på Bibeln?
(Med vetenskap här, syftar jag på naturvetenskap)
Det vore också mycket tacksamt om någon hade namnet på personer som förespråkar sammankopplingen mellan kristen tro på Gud och vetenskap.
Vore extra tacksam för svar helst idag.
Ni får ursäkta om jag varit otydlig, skriver detta i all hast. :)

Advocate

Inläggav Advocate » 03 feb 2004 15:09

Det vore också mycket tacksamt om någon hade namnet på personer som förespråkar sammankopplingen mellan kristen tro på Gud och vetenskap.

Hört talas om Tomas av Aquino och skolastiken? Han påstod att man kunde resonera sej till att det finns en Gud. Han använde sej bl.a av Aristoteles tankar...

grubleren
Kontakt:

Re: Kristendom kontra vetenskap

Inläggav grubleren » 07 aug 2004 13:27

Fredrik skrev:hej hej...jag är rätt ny här på Filosofiforum.com, jag har just nu en bara kort fråga och jag hoppas jag får in den i rätt forum :?:
Jag undrar om det finns någon som kan hjälpa mig med att ge namn på en eller flera filosofer/vetenskapsmän som menar att en vetenskapsman INTE kan tro på Gud (i detta fall kristendomens Gud) eller bokstavligt tro på Bibeln?
(Med vetenskap här, syftar jag på naturvetenskap)
Vore extra tacksam för svar helst idag.
Ni får ursäkta om jag varit otydlig, skriver detta i all hast. :)

i farten kommer jeg bare på richard dawkins (biolog, ateist), men er vel neppe den eneste akkurat :-) er vel nesten enklest å søke på ateisme på nettet.

grubleren

Återgå till "Religion och andlighet"