Vad ska man älska

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Ursprunget
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 dec 2005 18:41

Vad ska man älska

Inläggav Ursprunget » 09 jan 2006 00:28

Kanske denna formulering ger en fundering...

Hypotes: Det finns en skapare till universum (i vilken form/skepnad spelar ingen roll), denna skapare är universums allt, finns inget utöver detta "det".


Vi på jorden har våra älskade föremål (mobiltelefoner, flotta lägenheter, fina bilar osv.) dessa ting har vi en stor vördnad inför. Vi ger dem vår tid, vår kraft, vår kärlek. Ja, ni kanske förstår, jag behöver inte babbla på.
Till kärnan då, Jo! Varför gör vi detta? varför ägnar vi inte mer tid till att dyrka skaparen? Hur kan jag älska ett ting mer än det som som faktiskt skapade tinget. Men inte bara därför att han skapade tinget, utan även för att han skapade "dig", "känslor" osv ..Det finns många ute där som skulle säga att de inte tror på en speciell gud eller så, men kanske snarare en kraft, ja om man nu tror på en viss kraft, varför inte dyrka denna kraft en aningen mer i så fall, vi lägger ner hela liv på att förbättra våra bankkonton, till vilken nytta kan man undra!

Tomas Brolins målgest
Inlägg: 290
Blev medlem: 18 sep 2005 13:24

Inläggav Tomas Brolins målgest » 09 jan 2006 00:35

Ska jag dyrka något som har skapat smärta, lidande, död och hockey?

Helst inte.

Ursprunget
Inlägg: 3
Blev medlem: 23 dec 2005 18:41

Inläggav Ursprunget » 09 jan 2006 00:49

Vad vi använder färdigheterna "kraften" har gett oss, är upp till människan. Bara för att det finns smärta betyder det inte att vi måste använda oss av det.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 09 jan 2006 01:25

Anledningen till att många väljer att dyrka mobiltelefoner istället för Skaparen är för att de känner stor smärta och förstår inte varför de ska dyrka något som skapat denna smärta.

Dyrkan är heller inte sunt, för det innefattar underkastelse, vilket ofta leder till smärta. Såtillvida man inte gladeligen underkastar sig i en önskan att slippa ansvar, men känner att det egentligen handlar om lathet där, en önskan att slippa tänka själv. Fast ibland behöver man en paus, få pusta ut lite. Då kan man överlämna sig själv ett tag...lägga in sig på Soul Rehab. :lol:

Jag har inte svar på alla frågor, men en sak är jag säker på, och det är att vi alla är lika mycket värda, från mobiltelefon till Gud, så för säkerhets skull, älska allt!

Ivan
Inlägg: 9
Blev medlem: 08 jan 2006 22:44

Inläggav Ivan » 09 jan 2006 02:45

Vad ska man älska ? Det är klassiska perspektiv på nuet du ger uttryck för i det du skriver. Från min synpunkt sett ; har Gud givit oss friheten att använda på gott och ont. Vi lever just nu i en tid där tekniken ger oss mycket unika och stora möjligheter att påverka situationen runt oss, liksom framtidens. Det är upp till var och en utav oss att förstå detta. Jag trorvi är födda med möjligheten till detta. Möjligheten nås i proportion till det ansvar vi som individer känner inför vår livssituation - och där jag tror att friheten är ett centralt begrepp att upptäcka, förstå och lära sig handskas med. Troligen är vi av Gud programmerade till den utveckling vi ser oss kunna frambringa. Internet ; som den Brahma - världssjäl, som beskrivs i Uppanisaderna, Indisk religionsurkund för 5000 år sedan - som nu förenar mänskligheten allt fortare, är kanske den största mänskliga konstruktion som vår "tekniska programmering" frambringat. Den ger oss lika mycket frihet som ansvar i användarsättet. Spela på den - leka - eller bruka den som verktyg för möte med andra medmänniskor, diskussioner.. Du undrar vad som finns utöver "det" som är Gud. Jag vill påstå att det är dessa våra möjligheter som finns och är en aktiv del av Gud i en fortsatt och pågående skapelseprocess där vi som mänskliga individer kan vara aktiva på olika sätt.. Detta att uppleva vår del i livets verklighet så, tycker jag själv är värt att älska. Sett ur ansvarssynpunkt är det inget att frukta. Är det förståbart - det jag menar...?

TMA_c

Re: Vad ska man älska

Inläggav TMA_c » 09 jan 2006 23:07

Varför inte älska detta ingenting (den allomfattande energin) som innehåller allting ? Detta som ter sig som en "tomhet". Detta mellanrum som finns i som utanför allt, detta som genomsyrar hela organismen. Gör man det älskar man automatiskt allting ovillkorligt men för den skull inte förhålla sig till det som dödar dess förståelse (flöde). Man måste då välja att identifiera sig med detta ingenting. Gör man det bryr man sig som naturlig följd inte om vare sig mobiltelefoner eller annat som styrker ens icke bestående identitet.

/T

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 10 jan 2006 00:58

Anledningen till att jag gillar mobiltelefoner, lyxiga bilar mm är att de är svaret på mina begär. Anledningen till att jag inte dyrkar något/någon är att det inte ger mig något.

Varför ska jag dyrka skaparen? Varför ska jag vara tacksam?

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 10 jan 2006 04:22

Zi skrev:Anledningen till att jag gillar mobiltelefoner, lyxiga bilar mm är att de är svaret på mina begär. Anledningen till att jag inte dyrkar något/någon är att det inte ger mig något.

Varför ska jag dyrka skaparen? Varför ska jag vara tacksam?


Kan du svara på varför din post väcker en sådan vrede och frustration inom mig?

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 10 jan 2006 16:36

Nej. Du verkar förvirrad.

Angelina
Inlägg: 1667
Blev medlem: 21 aug 2003 02:04

Inläggav Angelina » 10 jan 2006 16:56

Du verkar dum.

Användarvisningsbild
Zi
Inlägg: 256
Blev medlem: 05 mar 2005 23:34

Inläggav Zi » 10 jan 2006 22:11

Upplys mig! Varför känner du vrede och frustration?


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 11 och 0 gäster