Har ni några frågor om islam, eller vill någon diskutera något om islam, så skriv bara
Har islam några brister ?? forts.
Moderator: Moderatorgruppen
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Har islam några brister ?? forts.
eftersom ämnet inte passat i filosofi så har jag lagt det här i religion/andlighet.
Har ni några frågor om islam, eller vill någon diskutera något om islam, så skriv bara
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Guds tjänare skrev:jag skulle säga så här: att jag känner att gud finns överrallt.
Guds tjänare skrev:logisk nog kan vi inte acceptera en Gud som man kan fånga inom en viss gräns för att senare uppfatta honom eller till och med peka på honom....
som jag tidigare nämnt så kan människan inte fatta unniversums gräns och den är en del av vad Gud har skapat...hur skulle då människan säga att vi ser Gud eller kommer att göra det....
Hej igen
I det första citatet säger du dig känna gud överallt men i det andra säger du att det strider mot logiken att kunna uppfatta gud. Har jag förstått dig rätt? Jag undrar då enligt vilken logik det strider? Är det mot förnuftets eller koranens logik?
/luipa
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
- Guds tjänare
- Avslutat konto
hej!
Laupia! får jag bara fråga vad Ditt namn betyder?
till ämnet
visst jag känner Gud över allt betyder bland annat...att jag ser Hans allmakt varän jag vänder mig....jag ser att han ser och känner mina tankar...hans kärlek ser jag över allt...överallt ser jag att allt är beroende av Honom....och när jag säger att vi inte kan uppfatta Honom menar jag förstås att vi inte kan det...och där menar jag: att uppfatta ngt är att han fullkunskap om objektet...alltså att uppfatta lektionen är att förstå hela lektionen...att uppfatta Gud betyder bland annat kunna se honom eller kunna peka på honom...däremot kan man ha uppfattningar(aning) honom genom tänkandet på Hans för oss oändliga värld....
när det gäller uttalandet att "uppfatta Gud går mot logiken" menade jag inget annat annat än logiken:-) saken är den att logik förnuftet motsäger aldrig koranen...alltså enligt koranen och logiken som vi alla tror på så kan ingen skapelse uppfatta Honom....
ser emot en intressant diskussion
hälsningar
Guds tjänare
Laupia! får jag bara fråga vad Ditt namn betyder?
till ämnet
visst jag känner Gud över allt betyder bland annat...att jag ser Hans allmakt varän jag vänder mig....jag ser att han ser och känner mina tankar...hans kärlek ser jag över allt...överallt ser jag att allt är beroende av Honom....och när jag säger att vi inte kan uppfatta Honom menar jag förstås att vi inte kan det...och där menar jag: att uppfatta ngt är att han fullkunskap om objektet...alltså att uppfatta lektionen är att förstå hela lektionen...att uppfatta Gud betyder bland annat kunna se honom eller kunna peka på honom...däremot kan man ha uppfattningar(aning) honom genom tänkandet på Hans för oss oändliga värld....
när det gäller uttalandet att "uppfatta Gud går mot logiken" menade jag inget annat annat än logiken:-) saken är den att logik förnuftet motsäger aldrig koranen...alltså enligt koranen och logiken som vi alla tror på så kan ingen skapelse uppfatta Honom....
ser emot en intressant diskussion
hälsningar
Guds tjänare
My lord, I know myself for what I am. And I throw my soul in your forgiveness, in the full knowledge this, I deserve non at your loving hand.
Kul att du svarar
.
Koranen säger alltså att det inte går att uppfatta gud. Är det korrekt? Men då undrar jag om du igen kan redogöra för skillnaden mellan det faktum att du känner gud men inte uppfattar gud. Att känna gud är nämligen djupare än att ha en föreställning om gud. Men du har pratat om det oändliga, kanske du menar att när man kan föreställa sig det oändliga så fylls man av en känsla som vittnar om gud?.
Mitt namn betyder förövrigt den som äter fiskens inälvor. Du kan läsa mer om våra namn i en tråd som heter forumnamn, jag tror att den finns i Gallerikategorin.
I vårt vardagsliv har vi inte full kunskap om något. Betyder det då att vi inte uppfattar något?Guds tjänare skrev:att uppfatta ngt är att han fullkunskap om objektet
Menar du att det enbart är en intellektuell föreställning? Att det enbart går att ha uppfattningar om gud genom tanken? Jag förstår nog inte riktigt hur du använder ordet uppfattningar.Guds tjänare skrev:däremot kan man ha uppfattningar(aning) honom genom tänkandet på Hans för oss oändliga värld....
Guds tjänare skrev:när det gäller uttalandet att "uppfatta Gud går mot logiken" menade jag inget annat annat än logiken:-) saken är den att logik förnuftet motsäger aldrig koranen...alltså enligt koranen och logiken som vi alla tror på så kan ingen skapelse uppfatta Honom....
Koranen säger alltså att det inte går att uppfatta gud. Är det korrekt? Men då undrar jag om du igen kan redogöra för skillnaden mellan det faktum att du känner gud men inte uppfattar gud. Att känna gud är nämligen djupare än att ha en föreställning om gud. Men du har pratat om det oändliga, kanske du menar att när man kan föreställa sig det oändliga så fylls man av en känsla som vittnar om gud?.
Mitt namn betyder förövrigt den som äter fiskens inälvor. Du kan läsa mer om våra namn i en tråd som heter forumnamn, jag tror att den finns i Gallerikategorin.
Man is the missing link between primitive apes and civilized human beings.
- Konrad Lorenz?
- Konrad Lorenz?
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Menar du att det enbart är en intellektuell föreställning? Att det enbart går att ha uppfattningar om gud genom tanken? Jag förstår nog inte riktigt hur du använder ordet uppfattningar.
Gud kan man uppfatta (som jag kanske tidiagare nämnt) är bland annat att kunna se eller peka på Honom och det som jag menar att ingen skapade ting kan göra
Koranen säger alltså att det inte går att uppfatta gud. Är det korrekt?
det finns två verer dden ena där Gud säger till Moses att du kommer aldrig att se mig
den andra säger att gud uppfattar synen men synen kan honom ej uppfatta....
Men då undrar jag om du igen kan redogöra för skillnaden mellan det faktum att du känner gud men inte uppfattar gud.
Att känna gud är nämligen djupare än att ha en föreställning om gud.
du har tex. föreställningar om ngt land men din föreställning är fel.hinduer har många föreställningar om Gud som vi inte tror att Gud är en sådan att har förställning är annat..min föreställning om Gud är att han är kärleksfull skiljer sig från att uppfatta Gud i tid och säga att han skapades xxx eller uppfatta honom i plats så att kunna säga han rör sig...
Men du har pratat om det oändliga, kanske du menar att när man kan föreställa sig det oändliga så fylls man av en känsla som vittnar om gud?
som jag sagt Gud kan man ej föreställa....men när man tänker på hans skapelse ju djupare man tänker desto närmare Gud kommer man
bästa hälsningar
Guds tjänare
Tjenare. Vill gärna vara med i debatten, hoppas det är okej.
Jag förstår hur du menar när du säger att man inte kan uppfatta gud men att man kan se hans verkningar. Man kan inte uppfatta vart vinden kommer ifrån men man kan se verkningarna av den. man kan inte peka på vart kärleken har sitt fäste men man kan känna den gro i sin kropp.
Vi kan ju genom att se på skapelseverket verkligen se verkningarna av en guds (för dig Allah) omtanke och kärlek.
Jag har några frågor vad det gäller Islam.
Är det av stor vikt att tillhöra en församling? Hur får ni undervisningen ur guds ord? Jag har läst om och sett (mestadels på teve förstås) om hur koranskolor utbildar unga pojkar att tolka suror och verser mer som mantran än som universiell kunskap.
Vad är igentligen koranens budskap? Vad vill Allah göra med människorna? Jag har förstått att det skall utföras ett heligt krig på den dagen våldet har nått sin kulmen, då alla annan världsreligion skall utplånas och endast de rätttrogna muslimerna skall få möjlighet att överleva. Vart kommer dem att leva någonstans? Tror ni på en uppståndelse? Vad kommer att hända med mig?
Mvh Tanja
Jag förstår hur du menar när du säger att man inte kan uppfatta gud men att man kan se hans verkningar. Man kan inte uppfatta vart vinden kommer ifrån men man kan se verkningarna av den. man kan inte peka på vart kärleken har sitt fäste men man kan känna den gro i sin kropp.
Vi kan ju genom att se på skapelseverket verkligen se verkningarna av en guds (för dig Allah) omtanke och kärlek.
Är det av stor vikt att tillhöra en församling? Hur får ni undervisningen ur guds ord? Jag har läst om och sett (mestadels på teve förstås) om hur koranskolor utbildar unga pojkar att tolka suror och verser mer som mantran än som universiell kunskap.
Vad är igentligen koranens budskap? Vad vill Allah göra med människorna? Jag har förstått att det skall utföras ett heligt krig på den dagen våldet har nått sin kulmen, då alla annan världsreligion skall utplånas och endast de rätttrogna muslimerna skall få möjlighet att överleva. Vart kommer dem att leva någonstans? Tror ni på en uppståndelse? Vad kommer att hända med mig?
Mvh Tanja
- Guds tjänare
- Avslutat konto
många intressanta frågor...
jag skall besvara de så gott jag kan kortfattat:
Gud har skapat människan för att han skall bli en fullkomlig människa=meningen med skaåpelsen är att vi skall fullkomliggöra de goda viljor som fiinns i oss....
jag fortsätter svaret imorgon natt ...eller på söndag...
hälsningar
Guds tjänare
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Tanken med människans skapelse är stort och vi får börja med ett nytt inlägg...men jag försökte svara kortfattad ovan....
nu till de andra frågorna
nej det är inte viktigt alls, man skall kunna be varsomhelst....
Jag antar att du menar koranen, man kan lära sig koranen utan till eller sp kan man läsa exegetik alltså tolkning av orden....det finns inget speciellt sätt som koranskolor förföljer
det kan alltid finnas konstiga skolor....
det finns flera Budskap....du kan ställa mer konkreta frågor
han har skapat oss och vill att vi skall göra det bästa av oss....
det finns bland annat en tro att när frälsaren Imam Mehdi och Jesus Kristus börjar sin uppgift blir de attackerade och de vinner seger...finns liknande tanke även enligt den kristna och den judiska traditionen
vi tror på kroppens uppständelse såsom majoriteten av kristna.....om du är muslim så får du stå för vad du har gjort i enighet med den islamiska lagen och vilken kunskap hon/han haft. är man inte muslim så finns det två varianter
1) han är okunnig om sanningen och dess lag och bettet sig inte som religionen sag, han får stå till svars inte i enighet med islamisk lag utan med den inre naturen alltså han straffas om han har dödat ng oskyldig...men inte för att han inte bad eller fastade...
2) han vet eller kan veta om islam är en sann religion eller inte men ändå väljer att förneka Gud och islam...får står för det och helvetet blir ett ställe som han också har förnekat att det skulle finnas,,,,
alltså Gud har via profeterna meddelat oss att vi människor kan odla för att skörda iden andra världen....om någon nu säger att han inte tror på ngn Gud helvete eller paradis så säger Gud att helvetet väntarom du förnekar och ändå säger han "sjut samma" så får han skylla sig själv....
MVH/
Guds tjänare
nu till de andra frågorna
Är det av stor vikt att tillhöra en församling?
nej det är inte viktigt alls, man skall kunna be varsomhelst....
Hur får ni undervisningen ur guds ord?
Jag antar att du menar koranen, man kan lära sig koranen utan till eller sp kan man läsa exegetik alltså tolkning av orden....det finns inget speciellt sätt som koranskolor förföljer
Jag har läst om och sett (mestadels på teve förstås) om hur koranskolor utbildar unga pojkar att tolka suror och verser mer som mantran än som universiell kunskap.
det kan alltid finnas konstiga skolor....
Vad är igentligen koranens budskap?
det finns flera Budskap....du kan ställa mer konkreta frågor
Vad vill Allah göra med människorna?
han har skapat oss och vill att vi skall göra det bästa av oss....
Jag har förstått att det skall utföras ett heligt krig på den dagen våldet har nått sin kulmen, då alla annan världsreligion skall utplånas och endast de rätttrogna muslimerna skall få möjlighet att överleva.Vart kommer dem att leva någonstans?
det finns bland annat en tro att när frälsaren Imam Mehdi och Jesus Kristus börjar sin uppgift blir de attackerade och de vinner seger...finns liknande tanke även enligt den kristna och den judiska traditionen
Tror ni på en uppståndelse? Vad kommer att hända med mig
Mvh Tanja
vi tror på kroppens uppständelse såsom majoriteten av kristna.....om du är muslim så får du stå för vad du har gjort i enighet med den islamiska lagen och vilken kunskap hon/han haft. är man inte muslim så finns det två varianter
1) han är okunnig om sanningen och dess lag och bettet sig inte som religionen sag, han får stå till svars inte i enighet med islamisk lag utan med den inre naturen alltså han straffas om han har dödat ng oskyldig...men inte för att han inte bad eller fastade...
2) han vet eller kan veta om islam är en sann religion eller inte men ändå väljer att förneka Gud och islam...får står för det och helvetet blir ett ställe som han också har förnekat att det skulle finnas,,,,
alltså Gud har via profeterna meddelat oss att vi människor kan odla för att skörda iden andra världen....om någon nu säger att han inte tror på ngn Gud helvete eller paradis så säger Gud att helvetet väntarom du förnekar och ändå säger han "sjut samma" så får han skylla sig själv....
MVH/
Guds tjänare
-
Tomas Brolins målgest
-
Tomas Brolins målgest
Schysst morot va? Så fort man faktiskt vet om att vissa saker krävs för att komma till paradiset, gör man dem då osjälviskt eller med det i åtanke?
Att hjälpa fattiga osv med tanken att "ja nu kommer iaf jag till himmlen" känns inte helt helgonaaktigt? Alltså borde väl den som gör "gott" utan att veta något om "guds ord" göra ett större offer? Denna kan ju inte styras av (o)medvetna förhoppningar på att just hans/hennes aktiefond (religion) är den som ger fetast avkastning.
Men gud bryr sig väl inte egentligen om att man är god? Man anar andra intentioner; det enda som är gränslöst är hans ego...
Att hjälpa fattiga osv med tanken att "ja nu kommer iaf jag till himmlen" känns inte helt helgonaaktigt? Alltså borde väl den som gör "gott" utan att veta något om "guds ord" göra ett större offer? Denna kan ju inte styras av (o)medvetna förhoppningar på att just hans/hennes aktiefond (religion) är den som ger fetast avkastning.
Men gud bryr sig väl inte egentligen om att man är god? Man anar andra intentioner; det enda som är gränslöst är hans ego...
- Guds tjänare
- Avslutat konto
Foppa skrev:Kanske en fråga som kan te sig något bagtellartad men GT: vad anser du om evulotionsteorin som skulle försegått av Bing Bang? Det är ingen höjdare eller?
...man kan hitta fler koranverser som bekräftar Bigbang teorin...
- Guds tjänare
- Avslutat konto
godhet och godtabke bakom goda gärningar är bland vilkoren som som man måste uppfylla för att....
man kan vända på det hela och säga "såsom som man bäddar får man ligga" såsom man odlar kommer man och skörda"!
Återgå till "Religion och andlighet"