Känns allt uppenbart? Här är en introduktion till zen.

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Känns allt uppenbart? Här är en introduktion till zen.

Inläggav PopJimmy » 18 apr 2006 01:05

Här är en introduktion till zen, det är Alan Watts som föreläser. Tycker du att allt du tänker på och att livet i allmänhet känns uppenbart, lyssna då på det här, det vänder upp och ner på vanliga västerländska (miss)uppfattningar på ett väldigt självklart sätt, så att du, när du lyssnat på detta kommer uppleva världen på ett helt annat sätt, men som i en annan bemärkelse kommer kännas mer uppenbart, och mindre... vad ska vi säga... konstlat.

Det är bara en halvtimma långt, och jag tycker verkligen att den här föreläsningen är värt en halvtimma av ens upplevda tid att investera i. http://www.freewebs.com/gamedesign/Alan ... 20Bull.mp3

Finns det intresse kan jag, vid senare tillfälle, lägga upp flera föreläsningar om österländsk filosofi.

Så ladda ner detta, lägg dig i sängen, lyssna och och slappna bara av. Och som du kanske märker, så handlar inte zen eller österländsk filosofi om att "tro" på något, snarare om att undersöka hur man kan bli mera medveten och förstå alla sätt man hakar sig fast i olika former av trosföreställningar.

Fication
Inlägg: 1058
Blev medlem: 05 aug 2005 11:25
Kontakt:

Inläggav Fication » 20 apr 2006 10:00

Han låter ganska dryg, den gode Alan. En mästrande ton och skrattar högt åt sina egna formuleringar. :D Men så var väl föreläsningsklimatet då (60-talet).

Det är annat än de föreläsningar jag lyssnat på med Gil Fronsdal, han är värsta superödmjuka mysfarbrorn - http://www.audiodharma.org/talks-gil.html

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 20 apr 2006 10:13

Ganska dryg? Jag tycker han låter väldigt avslappnad.

Tack för länken. Jag ska kolla upp det. Tydligen var han du länkat till tränad av Jack Kornfield, som jag har lyssnat på och har audiobooks med - en vettig kille som även har referenser till bl.a. krishnamurti.

Du förresten, jag har inte addat dig på msn ännu, men jag har inte vågat logga in där på några veckor, för att jag undviker mina kompisar. Jag har endel saker att göra åt dem som jag ännu inte orkat göra och det känns pinsamt att säga det till dem.

Du förrestenx2, sidan var ju jättebra, det finns ju jättemycket på den.

Användarvisningsbild
PopJimmy
Inlägg: 2569
Blev medlem: 23 nov 2004 07:07

Inläggav PopJimmy » 20 apr 2006 12:00

Haha, dom hade till och med en "meditation timer" på sidan


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster