Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 15 apr 2019 19:53

Algotezza skrev:Omni serviam.

Non serviam, skrev Gunnar Ekelöf.

En gång, i de korta, milda
de fattiga stundernas vilda Sverige
där var mitt land! Det var överallt!
Här, i de långa, välfödda stundernas
trånga ombonade Sverige
där allting är stängt för drag ... är det mig kallt.
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 15 apr 2019 20:00

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Omni serviam.

Non serviam, skrev Gunnar Ekelöf.

En gång, i de korta, milda
de fattiga stundernas vilda Sverige
där var mitt land! Det var överallt!
Här, i de långa, välfödda stundernas
trånga ombonade Sverige
där allting är stängt för drag ... är det mig kallt.


Non serviam ingens tjänare...

Ekelöf skrev också En Mölna-elegi på Mölna, Lidingö.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Anders » 16 apr 2019 10:59

Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

xion
Inlägg: 3154
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 16 apr 2019 11:30

Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?

Som ide = Ja
Som fysisk existens = Nej

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 16 apr 2019 11:36

Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?

För de som säger sig vara kristna: Om du tänker dig ett försanthållande enligt den apostoliska trosbekännelsen, så ja, åtminstone delvis.

när trosbekännelsen läses i våra gudstjänster får vi vila i vad vi gemensamt tror

För ateister är ett sådant försanthållande inte möjligt.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 14:31

Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?


Ja. Det vet alla som upplevt Honom. Se på Youtube alla vittnesbörd från troende muslimer som "mött Jesus", alla judar och ateister som mött Jesus - INTE GÅTT I KYRKAN OCH BLIVIT BIBELTROGNA - och sedan omvänt sig.
Alla säger samma sak.
Det gör också människor som avlidit och kommit tillbaka - dessa kan du också hitta på Youtube.
Sedan kan du själv ta dina egna beslut i frågan.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 14:49

Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 16 apr 2019 18:56

Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?


Varför tror du det finns det enkelt svar?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18487
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 16 apr 2019 19:01

Esther skrev:
Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?


Ja. Det vet alla som upplevt Honom. Se på Youtube alla vittnesbörd från troende muslimer som "mött Jesus", alla judar och ateister som mött Jesus - INTE GÅTT I KYRKAN OCH BLIVIT BIBELTROGNA - och sedan omvänt sig.
Alla säger samma sak.
Det gör också människor som avlidit och kommit tillbaka - dessa kan du också hitta på Youtube.
Sedan kan du själv ta dina egna beslut i frågan.


Hur vet man det är Gud via Jesus man mött?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 16 apr 2019 19:17

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?


Ja. Det vet alla som upplevt Honom. Se på Youtube alla vittnesbörd från troende muslimer som "mött Jesus", alla judar och ateister som mött Jesus - INTE GÅTT I KYRKAN OCH BLIVIT BIBELTROGNA - och sedan omvänt sig.
Alla säger samma sak.
Det gör också människor som avlidit och kommit tillbaka - dessa kan du också hitta på Youtube.
Sedan kan du själv ta dina egna beslut i frågan.


Hur vet man det är Gud via Jesus man mött?


Kan ta mitt eget exempel : därför att jag visste det var Gud jag var med utomhus (gick inte i Kyrkan) och blev chockad över att Han visade sig vara Jesus och dessutom tog mig till en Kyrka jag knappt kände till. Den Katolska. Allt kom som en överraskning ungefär som för juden jag lade upp en video på.
Veritas vos liberabit

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns Gud?

Inläggav 531bts » 19 apr 2019 09:56

Går det att tänka sig Gud som EN, osynlig överordnad, helhet? ETT bestående Vara med ett immanent förhållande till sina lika bestående, osynliga delar: det medvetna sinnet hos människan. Både helheten Gud, o delen människan, har samma kvalitet: om sig själv medveten samt förmåga att erfara o uttrycka behov (analogt med Bibelns "Gud skapade människan till sin avbild...").
Människans medvetna sinne som ingående o bestående, osynlig del i Gud, helheten, manifesterat i skapelsen som män o kvinnor, där det medvetna sinnet via kroppen kan ha relation till hela skapelsen genom de kroppsbevarande behoven o tankesinnet o förstå sak- o orsaksförhållanden. Skapelsens mening blir då att tillfredsställa MÄNNISKANS o Guds ENDA gemensamma behov. Människan, delen liksom allt levande på jordytan, har till skillnad från Gud, helheten, existentiella, kroppsbevarande behov av: syre, vatten, föda, värme, fortplantning, revir o sömn.
Människan har ytterligare ett grundläggande behov som sammanfaller med Guds ENDA behov. För människan som del, är detta behov anknutet till den särskilda förmåga som skiljer oss från de övriga arterna på jordytan: det abstrakta tänkandet. Parallellt med erfarenheterna av de kroppsbevarande behoven o dess tillfredsställelse, har människan ett tanke-/minnesbaserat, perspektiv på tillvaron. Ett teoretiskt perspektiv som människan kan kommunicera fritt via ordsymboler, dvs det heltäckande mänskliga språket.
Naturen "tvingar" varje individ att från födseln, delta o växa in i verkligheten, naturen, skapelsen pga de kroppsbevarande behoven. Därigenom tvingas människan tänka, utveckla kunskap/strategier o omdömen i sin strävan att tillfredsställa behoven.
Denna strävan/tillvägagångssätt; från det grundläggande behovet fram till dess tillfredsställelse, utgör grundvalen för upplevelsen av, o tanken på begreppet MENING.

Glad påsk!

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 19 apr 2019 10:39

531bts skrev:Går det att tänka sig Gud som EN, osynlig överordnad, helhet? ETT bestående Vara med ett immanent förhållande till sina lika bestående, osynliga delar: det medvetna sinnet hos människan. Både helheten Gud, o delen människan, har samma kvalitet: om sig själv medveten samt förmåga att erfara o uttrycka behov (analogt med Bibelns "Gud skapade människan till sin avbild...").
Människans medvetna sinne som ingående o bestående, osynlig del i Gud, helheten, manifesterat i skapelsen som män o kvinnor, där det medvetna sinnet via kroppen kan ha relation till hela skapelsen genom de kroppsbevande behoven o tankesinnet o förstå sak- o orsaksförhållanden. Skapelsens mening blir då att tillfredsställa MÄNNISKANS o Guds ENDA gemensamma behov. Människan, delen liksom allt levande på jordytan, har till skillnad från Gud, helheten, existentiella, kroppsbevarande behov av: syre, vatten, föda, värme, fortplantning, revir o sömn.
Människan har ytterligare ett grundläggande behov som sammanfaller med Guds ENDA behov. För människan som del, är detta behov anknutet till den särskilda förmåga som skiljer oss från de övriga arterna på jordytan: det abstrakta tänkandet. Parallellt med erfarenheterna av de kroppsbevarande behoven o dess tillfredsställelse, har människan ett tanke-/minnesbaserat, perspektiv på tillvaron. Ett teoretiskt perspektiv som människan kan kommunicera fritt via ordsymboler, dvs det heltäckande mänskliga språket.
Naturen "tvingar" varje individ att från födseln, delta o växa in i verkligheten, naturen, skapelsen pga de kroppsbevarande behoven. Därigenom tvingas människan tänka, utveckla kunskap/strategier o omdömen i sin strävan att tillfredsställa behoven.
Denna strävan/tillvägagångssätt; från det grundläggande behovet fram till dess tillfredsställelse, utgör grundvalen för upplevelsen av, o tanken på begreppet MENING.

Glad påsk!




Absolut!
Därför ber vi varje dag - vi som älskar Gud, Hans Folk och alla människor (därför):


שְׁמַע יִשְׂרָאֵל יְהוָה אֱלֹהֵינוּ יְהוָה אֶחָֽד

She-ma yisrael, adonai eloheinu, adonai echad

Hear O’ Israel, the Lord is our God, the Lord is One



בָּרוּךְ שֵׁם כְּבוֹד מַלְכוּתוֹ לְעוֹלָם וָעֶד

Baruch shem kavod malchuto l’olam va-ed

Blessed is the name of His glorious kingdom for ever and ever.

Då jag är Romersk Katolik ber jag också därmed den längre versionen: Fader Vår.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7790
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Anders » 19 apr 2019 11:14

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Anders skrev:Tre hundra sidor... nu vill jag få ett enkelt svar. Ja eller Nej?


Ja. Det vet alla som upplevt Honom. Se på Youtube alla vittnesbörd från troende muslimer som "mött Jesus", alla judar och ateister som mött Jesus - INTE GÅTT I KYRKAN OCH BLIVIT BIBELTROGNA - och sedan omvänt sig.
Alla säger samma sak.
Det gör också människor som avlidit och kommit tillbaka - dessa kan du också hitta på Youtube.
Sedan kan du själv ta dina egna beslut i frågan.


Hur vet man det är Gud via Jesus man mött?

Född i en kristen familj har jag känt zero zip nada inför jesus annat än olust. Gud pratade jag länge med, nu mycket sällan.innebär inte ett skit inför frågan om gud eller jesus finns och är det de utsägs vara. Kan mycket väl stämma att de finns utan att jag har en aning om det. De kanske dyker upp.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1318
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Finns Gud?

Inläggav Illusionen » 19 apr 2019 15:25

531bts skrev:Går det att tänka sig Gud som EN, osynlig överordnad, helhet? ETT bestående Vara med ett immanent förhållande till sina lika bestående, osynliga delar: det medvetna sinnet hos människan. Både helheten Gud, o delen människan, har samma kvalitet: om sig själv medveten samt förmåga att erfara o uttrycka behov (analogt med Bibelns "Gud skapade människan till sin avbild...").


Min kommentar flyttad till tråden, Vad utgör medvetandets referens ?.


/ Illusionen
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

531bts
Inlägg: 924
Blev medlem: 25 aug 2017 19:46

Re: Finns Gud?

Inläggav 531bts » 21 apr 2019 10:26

Jag menar att Gud som bestående helhet självklart förutsätter lika bestående delar. Helhet - del, förutsätter varandra. Den bestående helheten, Gud består som EN levande, om sig själv medveten helhet med sina likaledes, om sig själv medvetna delar INOM sig. Gud är ENASTÅENDE o medveten om sina delar. Gud i sin situation som enastående har endast möjlighet till relation till sina ingående delar. Därför är förhållandet immanent. För att Gud o de ingående delarna ska få möjlighet till relation krävs avstånd, så att delarna ska ha möjlighet till perspektiv. Därför skapar Gud en tredimensionell dynamisk bild som delarna lever av o i förhållande till. Gud har skapat en perfekt ordning för sitt syfte: ge delarna alla möjligheter att som inordnad del förstå o kommunicera verkligheten, skapelsen som Guds "talan" till sina delar. Guds mening med skapelsen, verkligheten är möjligheten till ett ostört förhållande till sina delar o därmed tillfredsställelse av Guds ENDA o delarnas gemensamma behov.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 27 och 0 gäster