Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 23 nov 2021 18:06

Algotezza skrev:Gudsbilder finns och troende finns, religiösa system finns. Kan man ställa krav på gudsbilder och religiöa system att de ska vara logiskt koherenta och empiriskt verifierbara? Men det gudomliga står kanske över både empiri och logik.

Kristna har ett antal för-sant-hållanden (trosbekännelsen), om de troende inte har snickrat samman någon egen bild av Nya Testamentets utsagor.

Det leder till tråkiga konsekvenser om man anser att religionen skall styra vad som är vetenskap. T ex att Galilei ställdes inför inkvisitionsdomstolen 1633. Eller så blir som då politiker bestämde vad som är vetenskap (Lysenko) i Sovjetunionen.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 23 nov 2021 18:52

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst. Dina ord. Du har alltså inte förmånen att göra det du vill? För Gud tillåter inte det...

Nej, just det, Gud är kanske litet grinig? Eller så är det så enkelt att han inte bryr sig alls.

Du får väl förlita dig på slumpen!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 23 nov 2021 22:38

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Själv har jag aldrig haft förmånen att kunna åstadkomma vad som helst. Dina ord. Du har alltså inte förmånen att göra det du vill? För Gud tillåter inte det...

Nej, just det, Gud är kanske litet grinig? Eller så är det så enkelt att han inte bryr sig alls.

Du får väl förlita dig på slumpen!

Men är det något som Gud tillåter? Minns vad Einstein yttrade om osäkerhetsprincipen:

Kvantmekanik är väldigt imponerande. Men mitt inre säger att detta är inte den korrekta teorin. Teorin ger oss många resultat men knappast närmare svaret om Gud. I vilket fall är jag övertygad om att han inte spelar tärning.
Moderator

hakkapeliitta
Inlägg: 2345
Blev medlem: 06 aug 2017 10:22

Re: Finns Gud?

Inläggav hakkapeliitta » 24 nov 2021 00:44

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej, just det, Gud är kanske litet grinig? Eller så är det så enkelt att han inte bryr sig alls.

Du får väl förlita dig på slumpen!

Men är det något som Gud tillåter? Minns vad Einstein yttrade om osäkerhetsprincipen:

Kvantmekanik är väldigt imponerande. Men mitt inre säger att detta är inte den korrekta teorin. Teorin ger oss många resultat men knappast närmare svaret om Gud. I vilket fall är jag övertygad om att han inte spelar tärning.

Byter man ut Gud mot Naturen i det Einstein sa kanske man förstår bättre.
Fast han hade fel. Naturen spelar tärning i allra högsta grad. Einstein var nog inte insatt i Darwins teorier om den mest lämpade som överlevare.
Einstein hade kanske föreställningen att naturen (Gud) har ett syfte med allting, därav hans yttrande om att Gud spelar inte tärning.
Naturen har inget syfte utan kastar tärning på måfå och låter den som är mest anpassningsbar överleva. Detta genom mutation, alltså plötslig förändring i arvsmassa som till största del orsakas av miljöförändring. En organism når en "kritisk massa" där det gamla måste bort och nya in.

Såg förresten ett program i tv om krokodilens utveckling. Krokodiler är bland de äldsta djur på planeten som fortfarande existerar.
Via fossiler kunde forskarna följa krokodilen till "urkrokodilen" som existerade miljontals år sen.
Den "urkrokodilen" såg allt annat ut än en krokodil som vi känner, den var väl en meter lång. Forskaren fick frågan hur vet ni att den här fossilen är en krokodil. Då sa forskaren något viktigt, bedöm inte fossiler efter form eller utseende utan sök efter det specifika
som utmärker en krokodil. I detta fallet var det tanduppsättningen som är unik för just krokodiler och har hängt med sen tidernas begynnelse.

Den här frågan har sysselsatt mej den senast tiden. Hur mycket har jag missat genom att endast se yttre likheter?

Vertumnus
Inlägg: 1492
Blev medlem: 12 jan 2010 12:47

Re: Finns Gud?

Inläggav Vertumnus » 24 nov 2021 08:40

hakkapeliitta skrev:
Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Du får väl förlita dig på slumpen!

Men är det något som Gud tillåter? Minns vad Einstein yttrade om osäkerhetsprincipen:

Kvantmekanik är väldigt imponerande. Men mitt inre säger att detta är inte den korrekta teorin. Teorin ger oss många resultat men knappast närmare svaret om Gud. I vilket fall är jag övertygad om att han inte spelar tärning.

Byter man ut Gud mot Naturen i det Einstein sa kanske man förstår bättre.
Fast han hade fel. Naturen spelar tärning i allra högsta grad. Einstein var nog inte insatt i Darwins teorier om den mest lämpade som överlevare.
Einstein hade kanske föreställningen att naturen (Gud) har ett syfte med allting, därav hans yttrande om att Gud spelar inte tärning.
Naturen har inget syfte utan kastar tärning på måfå och låter den som är mest anpassningsbar överleva. Detta genom mutation, alltså plötslig förändring i arvsmassa som till största del orsakas av miljöförändring. En organism når en "kritisk massa" där det gamla måste bort och nya in.

Såg förresten ett program i tv om krokodilens utveckling. Krokodiler är bland de äldsta djur på planeten som fortfarande existerar.
Via fossiler kunde forskarna följa krokodilen till "urkrokodilen" som existerade miljontals år sen.
Den "urkrokodilen" såg allt annat ut än en krokodil som vi känner, den var väl en meter lång. Forskaren fick frågan hur vet ni att den här fossilen är en krokodil. Då sa forskaren något viktigt, bedöm inte fossiler efter form eller utseende utan sök efter det specifika
som utmärker en krokodil. I detta fallet var det tanduppsättningen som är unik för just krokodiler och har hängt med sen tidernas begynnelse.

Den här frågan har sysselsatt mej den senast tiden. Hur mycket har jag missat genom att endast se yttre likheter?


Vet inte varför jag kom att tänka på det här.

”En afton i maj blev jag ganska oförmodat inbjuden på te hos Gud. Jag kände mig självfallet mycket hedrad och infann mig punktligt. Gud hade vid tillfället iklätt sig skepnaden av en krokodil. Jag dristade mig till att fråga varför och Gud svarade:
- Eftersom det bäst motsvarar din uppfattning om mig.”
Ur ”Om godheten” av Willy Kyrklund

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18525
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 nov 2021 09:47

Pilatus skrev:
Algotezza skrev:Gudsbilder finns och troende finns, religiösa system finns. Kan man ställa krav på gudsbilder och religiöa system att de ska vara logiskt koherenta och empiriskt verifierbara? Men det gudomliga står kanske över både empiri och logik.

Kristna har ett antal för-sant-hållanden (trosbekännelsen), om de troende inte har snickrat samman någon egen bild av Nya Testamentets utsagor.

Det leder till tråkiga konsekvenser om man anser att religionen skall styra vad som är vetenskap. T ex att Galilei ställdes inför inkvisitionsdomstolen 1633. Eller så blir som då politiker bestämde vad som är vetenskap (Lysenko) i Sovjetunionen.


Lika olyckligt om kapitalet och dags politiken ska styra vad som räknas till vetenskap och vad man får/bör forska om..
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 24 nov 2021 10:30

Algotezza skrev:
Pilatus skrev:Kristna har ett antal för-sant-hållanden (trosbekännelsen), om de troende inte har snickrat samman någon egen bild av Nya Testamentets utsagor.

Det leder till tråkiga konsekvenser om man anser att religionen skall styra vad som är vetenskap. T ex att Galilei ställdes inför inkvisitionsdomstolen 1633. Eller så blir som då politiker bestämde vad som är vetenskap (Lysenko) i Sovjetunionen.

Lika olyckligt om kapitalet och dags politiken ska styra vad som räknas till vetenskap och vad man får/bör forska om..

Slutsats: forskningen måste stå fri från konfessionella inslag (vad som är normerande för visst religiöst samfund). Forskningen skall även stå fri från statlig (politiska ismer) styrning och så långt det är möjligt vara självstyrande.
Moderator

xion
Inlägg: 3174
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 25 nov 2021 10:26

531bts skrev:Det finns en oerhörd potential för galenskap med negativa konsekvenser i tanke, tal o gärning, hos de med en oklar, blind, filosofiskt oprövad tro på en Gud med mystisk agenda med skapelsen.
Det finns bara en tro som kan överträffa en sådan tro vad gäller galenskap o negativa konsekvenser: ateism.


Ateism är inget trossystem.
Ateism betyder att man inte har någon gud.
Att inte tro på gudar säger ingenting om en individs uppfattningar i andra frågor. Därför är det snudd på oförskämt att att pådyvla ateister egenskaper som om frånvaron av tron på gudar skulle utgöra grund för ett visst beteendemönster som om det vore ett trossystem.

Smisk
Inlägg: 3198
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Finns Gud?

Inläggav Smisk » 25 nov 2021 10:32

xion skrev:Ateism är inget trossystem.
Ateism betyder att man inte har någon gud.
Att inte tro på gudar säger ingenting om en individs uppfattningar i andra frågor. Därför är det snudd på oförskämt att att pådyvla ateister egenskaper som om frånvaron av tron på gudar skulle utgöra grund för ett visst beteendemönster som om det vore ett trossystem.


Som jag skrivit i en tidigare tråd så verkar begreppet Ateism användas för flera saker. Det verkar ofta mest betyda samma sak som Antiteism, och det är på ett sätt en tro. Inget trossystem kanske men det är inte något man inte har utan något man är mot eller tror sig veta något om. Man tror sig veta att gud inte finns och motsätter sig det.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 25 nov 2021 15:09

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Nej, just det, Gud är kanske litet grinig? Eller så är det så enkelt att han inte bryr sig alls.

Du får väl förlita dig på slumpen!

Men är det något som Gud tillåter? Minns vad Einstein yttrade om osäkerhetsprincipen:

Kvantmekanik är väldigt imponerande. Men mitt inre säger att detta är inte den korrekta teorin. Teorin ger oss många resultat men knappast närmare svaret om Gud. I vilket fall är jag övertygad om att han inte spelar tärning.


Du vet i engelska språket så kan man sätta antingen a eller an framför substantiv och det följer en regel. Det finns ingen liknande regel varken på franska eller svenska... men substantiv (på svenska) som i bestämd form slutar på -et (exempelvis träd-et) skall heta ett... träd, för övriga substantiv använder man en (exempelvis granen, en gran).

Men det hjälper oss inte direkt, för om vi inte vet det ena så vet vi inte det andra.. Finns ingen regel, bara erfarenhet.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 25 nov 2021 15:17

Dvs om det inte finns någon logik, hur ska man då kunna veta någonting?

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 25 nov 2021 15:29

klorofyll skrev:Dvs om det inte finns någon logik, hur ska man då kunna veta någonting?

Förklara hur kunskap är beroende av logik. Kan du avgöra Guds existens med hjälp av logik?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 26 nov 2021 05:58

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Dvs om det inte finns någon logik, hur ska man då kunna veta någonting?

Förklara hur kunskap är beroende av logik. Kan du avgöra Guds existens med hjälp av logik?

Logik betyder "det stämmer", dvs stämmer överens, med det som våra sinnen tar in, dvs kunskap... Vetskap (vad vi förutsätter) baseras på kunskap. Man kan väl "tänka..." att man vet att Gud finns, men den som förlitar sig på Gud ständigt och jämt är galen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 26 nov 2021 11:48

klorofyll skrev:Logik betyder "det stämmer", dvs stämmer överens, med det som våra sinnen tar in, dvs kunskap... Vetskap (vad vi förutsätter) baseras på kunskap. Man kan väl "tänka..." att man vet att Gud finns, men den som förlitar sig på Gud ständigt och jämt är galen.

Logik är ett system där man hanterar språkliga satser. Att utifrån givna premisser dra korrekta slutsatser. Om slutsatsen skall ha överensstämmelse med verkligheten måste premisserna korrespondera med vad vi kan observera. Så, klorofyll, hur ser dina premisser ut?

Det finns inte några giltiga Gudsbevis. Men det finns många som försökt. T ex det kosmologiska gudsbeviset som utgår från att världen och dess naturlagar måste haft en första orsak, Gud.
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 26 nov 2021 15:42

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Logik betyder "det stämmer", dvs stämmer överens, med det som våra sinnen tar in, dvs kunskap... Vetskap (vad vi förutsätter) baseras på kunskap. Man kan väl "tänka..." att man vet att Gud finns, men den som förlitar sig på Gud ständigt och jämt är galen.

Logik är ett system där man hanterar språkliga satser. Att utifrån givna premisser dra korrekta slutsatser. Om slutsatsen skall ha överensstämmelse med verkligheten måste premisserna korrespondera med vad vi kan observera. Så, klorofyll, hur ser dina premisser ut?

Vad menar du? Premisser för vad? Är det mitt påstående om att "Vetskap baseras på kunskap" som du ifrågasätter..? Du skriver ju samma sak... Jag stryker under det!


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 7 och 0 gäster