Pilatus skrev:Gud kan givetvis existera utan attributet att vara allgod. Men teodicéproblemet handlar om hur man kan förena Guds existens med förekomsten av krig, jordbävningar och onda ting som inte verkar vara nödvändiga betingelser för att någonting gott skall kunna existera? Så om Gud existerar och är allgod och allsmäktig, går det inte att förena med all den ondska vi dagligen kan observera i världen? Så vad tror du Smisk, hade Leibniz rätt som argumenterade för att Gud har skapat den bästa av alla möjliga världar? (Trots bristerna i logiken?)
Problemet är ett logiskt problem som påpekar en motsättning. Jag menar som Nagarjuna och även exempelvis Kant att vi inte kan veta något om någon Gud med empiri eller logik. Detta gör att argumentera kring detta är skott på fel mål.
Man kan dock resonera på flera sätt kring detta om man vill. Ett vanligt argument är att Gud är bortom får erfarenhets och kunskapsförmåga och att vi inte kan förstå Guds plan på ett komplett sätt men att vi därför måste ha tillit till att Gud just har en plan, ett syfte, med våra Själars existens och att vi är här för att leva våra liv som en Gudstro leder oss att göra trots att vi har gränser för att förstå dessa saker. Detta kan vara den "bästa av världar" från Guds perspektiv även om den inte uppfattas så från vårat mänskliga värdsliga perspektiv.
Ett annat kan givetvis vara att Gud inte är allsmäktig eller allgod. Eller att våra uppfattningar om mäktighet och godhet inte är de rena sanna idéerna av dessa saker utan endast mänskliga och därför ofullkomliga. Dessa koncept kan vara "mänskligfierade" versioner av något vi inte fullt ut kan greppa.
En metafor här kan vara filmen Matrix. Om vi tänker oss att vi vaknar upp från Matrix och sedan loggar in igen och att vi nu skall förklara för andra att världen inte är den kompletta världen, hur kan vi då bevisa detta med empiri eller med logik med enbart fenomenen inom the matrix?
Om vi översätter detta till en Gudstro och leker med tanken att vi, som Jesus, förstått att Gud och de andliga budskapen där till är verkliga, hur kan vi förmedla dessa sanningar med enbart empiri och logik?
Jag är helt övertygad om att det inte går.
Jag är själv inte troende på en sådan kristen Gud men jag är inte övertygad om att Gud inte existerar heller.
Däremot är jag övertygad om att vi är begränsade av att förstå en komplett eller "ultimat verklighet" samt att andlighet är en verklig sak vi kan välja att förhålla oss till.
Jag kan se olika värden i de olika traditionerna precis som jag kan se begränsningar och tveksamheter hos dem. Samtliga