Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 10:20

Algotezza skrev:Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?



Inte speciellt - för de goda gör det goda utan att de gör det för att få något - utan att de tänker på det... det liksom faller den naturligt att göra detta.
Liksom de onda det onda... :)
Det kan du se när Jesus talar om hur Han säger till de totalt oförstående lammen att de ska få sin lön för det goda de gjort - och de frågar: när såg jag Dig?
Och de onda samma sak... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 24 maj 2018 10:59

Esther skrev:Det kan du se när Jesus talar om hur Han säger till de totalt oförstående lammen att de ska få sin lön för det goda de gjort - och de frågar: ...

Det håller jag inte med Jesus om, han blandar ihop vad vi gör av beräkning, det bedrägliga, med vårt förstånd, som om felet låg i vårt intellekt. Han klargör sin ståndpunkt i bergspredikan och vilka som är saliga, om de "fattiga i anden".
Moderator

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns Gud?

Inläggav Anne » 24 maj 2018 12:32

(När jag gick på högstadiet hade jag ett par jeans som jag lät alla som ville klottra på. De borde jag ha sparat! Nåväl, någon skrev "saliga är de hjulbenta ty de kissar inom parentes".) Men jag är ju inte hjulbent.

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Finns Gud?

Inläggav Kreativ » 24 maj 2018 13:46

Esther skrev:De - när det gäller "andar" har både präster, och de präster som är exorcister (i varje församling) lärt sig, inom ramen för deras utbildning (7-10 års) sig att veta när det rör sig om Gud och --- andra andar (sedan finns ju också psykiska problem som kan yttra sig på liknande sätt), ... vidare om (och när) det gäller under eller övernaturliga händelser (som att någon blir botad från en obotlig sjukdom) använder de även forskare (vanliga vetenskapsmän som ofta inte är troende).

Så, är det korrekt av mig att anta att de accepterade din upplevelse som sann? Eller har du inte haft något ingående samtal om det med prästerna? Om de är medvetna om verkligheten kring psykologiska problem, var det ingen som tog upp möjligheten att din upplevelse kan ha varit en desperat försvarsmekanism att fly in i fantasier och religiösa upplevelser som substitut för en omgivning med människor som du inte längre klarade av? Vanföreställningar som inte är av det paranoida slaget är ofta försvarsmekanismer mot tomhet, smärta och liknande (ibland omedvetet), och om prästerna använder sekulära vetenskapsmän undrar jag om de även använder sekulära psykologer till hjälp?

Esther skrev:Jag är lekfolk - ingen nunna.

Okej, men varför inte ta steget och bli nunna eller välja klosterliv? Nu vet jag inte mycket om det, men är det inte det mest optimala sättet att lova Jesus evig trohet?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 maj 2018 14:41

Esther skrev:
Algotezza skrev:Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?



Inte speciellt - för de goda gör det goda utan att de gör det för att få något - utan att de tänker på det... det liksom faller den naturligt att göra detta.
Liksom de onda det onda... :)
Det kan du se när Jesus talar om hur Han säger till de totalt oförstående lammen att de ska få sin lön för det goda de gjort - och de frågar: när såg jag Dig?
Och de onda samma sak... :)


Var det ett svar på min fråga?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 maj 2018 14:50

Esther skrev:
Algotezza skrev:Vill man möta en Gud eller tro på en sådan Gud som skickar vissa till himlen och andra till helvetet, tämligen nyckfullt och slumpmässigt?

Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?


Nej inte alls varken slumpmässigt eller nyckfullt - utan var och en såsom man har levt och gjort och tänkt samt även om man i sin girighet inte ens kan dela en liten slant till någon som verkligen behöver den - fast man har så det räcker och blir över... utan ville ha ALLT för sig själv.
Detta är människor som bara inte passar att leva med andra som inte är sådana.
Det kan till och med ett barn räkna ut.
SEDAN - är det så att alla som kommer till insikt ... innan de dör... och vill sant och ärligt ångra sig (inte för de är rädda för helvetet och säger de ångrar sig fast de inte gör det) kan få förlåtelse - givet de också förlåter alla som skändat dem och förbrutit sig i ord, gärningar - därför tankar - och när de lät bli att hjälpa en fast de kunde.

Ja då finns förlåtelsen. Är man stolt och vägrar ta emot eller ge förlåtelse, inte vill ha Guds avlösning samt väljer aktivt att ihärda i att bedra hustrun med yngre förmågor och vill förbli kall och hungrig --- och använda alla och allt för sin egen fördel - ja då... är det som står det som blir.
Du - alla - VÄLJER.
Det är därför det står Skrivet och alla mer eller mindre känner till det. Och fast människan idag förnekar det blir så - är det kalla fakta. Det bara är - precis som jorden är rund och inte platt - att vi lever vidare och helt efter de val vi gjorde att leva här och nu - blir då och sedan.
Rättvist och förutsägbart.


Är det inte tron som avgör vad man hamnar efter döden? Helvetet är till för dem som inte tror, himlen för de troende. Och om då Gud delar ut trons gåva lite som han tycker, är inte det något slumpmässigt över det?

Man måste ju tro att Jesus dog på korset för våra synder för att få evigt liv, enligt kyrkan. Om man inte kan tro på det, no nix heaven.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 15:25

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Vill man möta en Gud eller tro på en sådan Gud som skickar vissa till himlen och andra till helvetet, tämligen nyckfullt och slumpmässigt?

Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?


Nej inte alls varken slumpmässigt eller nyckfullt - utan var och en såsom man har levt och gjort och tänkt samt även om man i sin girighet inte ens kan dela en liten slant till någon som verkligen behöver den - fast man har så det räcker och blir över... utan ville ha ALLT för sig själv.
Detta är människor som bara inte passar att leva med andra som inte är sådana.
Det kan till och med ett barn räkna ut.
SEDAN - är det så att alla som kommer till insikt ... innan de dör... och vill sant och ärligt ångra sig (inte för de är rädda för helvetet och säger de ångrar sig fast de inte gör det) kan få förlåtelse - givet de också förlåter alla som skändat dem och förbrutit sig i ord, gärningar - därför tankar - och när de lät bli att hjälpa en fast de kunde.

Ja då finns förlåtelsen. Är man stolt och vägrar ta emot eller ge förlåtelse, inte vill ha Guds avlösning samt väljer aktivt att ihärda i att bedra hustrun med yngre förmågor och vill förbli kall och hungrig --- och använda alla och allt för sin egen fördel - ja då... är det som står det som blir.
Du - alla - VÄLJER.
Det är därför det står Skrivet och alla mer eller mindre känner till det. Och fast människan idag förnekar det blir så - är det kalla fakta. Det bara är - precis som jorden är rund och inte platt - att vi lever vidare och helt efter de val vi gjorde att leva här och nu - blir då och sedan.
Rättvist och förutsägbart.


Är det inte tron som avgör vad man hamnar efter döden? Helvetet är till för dem som inte tror, himlen för de troende. Och om då Gud delar ut trons gåva lite som han tycker, är inte det något slumpmässigt över det?

Man måste ju tro att Jesus dog på korset för våra synder för att få evigt liv, enligt kyrkan. Om man inte kan tro på det, no nix heaven.


Nja det är ju den "felaktiga" protestantiska synen på vad som står Skrivet.
Vi döms enligt gärningar.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 16:49

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?



Inte speciellt - för de goda gör det goda utan att de gör det för att få något - utan att de tänker på det... det liksom faller den naturligt att göra detta.
Liksom de onda det onda... :)
Det kan du se när Jesus talar om hur Han säger till de totalt oförstående lammen att de ska få sin lön för det goda de gjort - och de frågar: när såg jag Dig?
Och de onda samma sak... :)


Var det ett svar på min fråga?



Ja --- därför att jag pekar på avsaknaden av intentionen - och för att din version eller teori om att det är en uppförstorad bild av sig själv som odödlig och allsmäktig ska hålla måste den specifika intentionen finnas - att vilja vara Gud.
Då den tydligen saknas hos "lammen"... som vid domen inte hamnar med "getterna" - eftersom de första vill HA GUD som Gud - inte sig själv som gud (som ateisterna som utgör den sista sanna utposten på allt - och andra människors utsagor om verkligheten) --- så menar jag att din teori därmed inte stämmer.

Så ja - det var ett svar. Gäller bara hitta vad... :)
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 maj 2018 17:53

Möta Gud är något personligt, något mellan människan och Gud. Likaså alla bevis för Guds existens. Varför göra teologi av något så personligt? Vårda det som en inre ädelsten, mötet med Gud. Teologin är kristenhetens stora misstag. Teologiserandet.

Sedan finns missionsbefallningen. Vill man följa den ska man väl ut och predika och göra världen till Jesu lärjungar. Är det lönt att göra det genom att försöka övertyga någon på detta forum?

Är det alltså inte fruktlöst att diskutera Guds existens och ens gudsrelation på ett forum som detta? Eller har Gud befallt det?

Allt tal om evigt helvete som en verklig realitet lockar bara fram egoisterna i oss.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 maj 2018 17:56

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Esther skrev:

Inte speciellt - för de goda gör det goda utan att de gör det för att få något - utan att de tänker på det... det liksom faller den naturligt att göra detta.
Liksom de onda det onda... :)
Det kan du se när Jesus talar om hur Han säger till de totalt oförstående lammen att de ska få sin lön för det goda de gjort - och de frågar: när såg jag Dig?
Och de onda samma sak... :)


Var det ett svar på min fråga?



Ja --- därför att jag pekar på avsaknaden av intentionen - och för att din version eller teori om att det är en uppförstorad bild av sig själv som odödlig och allsmäktig ska hålla måste den specifika intentionen finnas - att vilja vara Gud.
Då den tydligen saknas hos "lammen"... som vid domen inte hamnar med "getterna" - eftersom de första vill HA GUD som Gud - inte sig själv som gud (som ateisterna som utgör den sista sanna utposten på allt - och andra människors utsagor om verkligheten) --- så menar jag att din teori därmed inte stämmer.

Så ja - det var ett svar. Gäller bara hitta vad... :)


Är det din självbild att du är ett lamm under herden Jesus?

Att gudsbilden utgår från en själv behöver inte alls betyda att man vill vara Gud utan bara man hämtar material att snickra sin gudsbild med hos sig själv, sina egenskaper och sin erfarenhet. Var hämtar man annars idéerna från?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 18:09

Algotezza skrev:
Är det din självbild att du är ett lamm under herden Jesus?

Att gudsbilden utgår från en själv behöver inte alls betyda att man vill vara Gud utan bara man hämtar material att snickra sin gudsbild med hos sig själv, sina egenskaper och sin erfarenhet. Var hämtar man annars idéerna från?


Nej - jag personligen vet inte... jag tror ingen vet tills det är dags. Det som är saken är nog att man inte kan säga till Honom en massa - hata andra, önska livet ur dem eller säga att katolska kyrkan är den stora skökan (som man brukar inom vissa grupper) eller säga om sig själv att man är SÄKER på vart man ska. Som jag sa - det är inte munnen - det är inte våra tankar om vem vi är, inte vad vi tror om oss själva eller tror oss veta om andra som avgör - utan hur vi levde våra liv. Det är så bara... det står ju också Skrivet att den som grävde ner sin talent för att han var rätt för Gud - hamnade inte heller i himmelen... så att säga.
--- vet du?
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 maj 2018 18:32

Esther skrev:
Algotezza skrev:
Är det din självbild att du är ett lamm under herden Jesus?

Att gudsbilden utgår från en själv behöver inte alls betyda att man vill vara Gud utan bara man hämtar material att snickra sin gudsbild med hos sig själv, sina egenskaper och sin erfarenhet. Var hämtar man annars idéerna från?


Nej - jag personligen vet inte... jag tror ingen vet tills det är dags. Det som är saken är nog att man inte kan säga till Honom en massa - hata andra, önska livet ur dem eller säga att katolska kyrkan är den stora skökan (som man brukar inom vissa grupper) eller säga om sig själv att man är SÄKER på vart man ska. Som jag sa - det är inte munnen - det är inte våra tankar om vem vi är, inte vad vi tror om oss själva eller tror oss veta om andra som avgör - utan hur vi levde våra liv. Det är så bara... det står ju också Skrivet att den som grävde ner sin talent för att han var rätt för Gud - hamnade inte heller i himmelen... så att säga.
--- vet du?


Ja, det är våra handlingar som talar om för andra vilka vi är, i lägre grad våra tjusiga ord om oss själva. Men på nätet har vi mest bara orden. Ordhandlingarna... torftigt eller hur...
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 20:08

Algotezza skrev:
Esther skrev:
Algotezza skrev:
Är det din självbild att du är ett lamm under herden Jesus?

Att gudsbilden utgår från en själv behöver inte alls betyda att man vill vara Gud utan bara man hämtar material att snickra sin gudsbild med hos sig själv, sina egenskaper och sin erfarenhet. Var hämtar man annars idéerna från?


Nej - jag personligen vet inte... jag tror ingen vet tills det är dags. Det som är saken är nog att man inte kan säga till Honom en massa - hata andra, önska livet ur dem eller säga att katolska kyrkan är den stora skökan (som man brukar inom vissa grupper) eller säga om sig själv att man är SÄKER på vart man ska. Som jag sa - det är inte munnen - det är inte våra tankar om vem vi är, inte vad vi tror om oss själva eller tror oss veta om andra som avgör - utan hur vi levde våra liv. Det är så bara... det står ju också Skrivet att den som grävde ner sin talent för att han var rätt för Gud - hamnade inte heller i himmelen... så att säga.
--- vet du?


Ja, det är våra handlingar som talar om för andra vilka vi är, i lägre grad våra tjusiga ord om oss själva. Men på nätet har vi mest bara orden. Ordhandlingarna... torftigt eller hur...


:) - så är det... men även orden kan ibland bli transparenta...
- Från det ena till det andra - såg en underbar film om två pojkar som byttes på BB i Haifa - juden blev arab och araben blev jude - --- Den Andre Sonen - på SVT play.
När jag såg den tänkte jag på Pilatus önskan - att det blir fred.
Ja det är genom sådant som det kan bli... vänskap och närhet.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1310
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Finns Gud?

Inläggav Illusionen » 24 maj 2018 20:16

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Beroende på vem man frågar, ...

Ja, och på den yttersta dagen? Var och ens föreställning om Gud, eller den Gud (Jahve) som beskrivs i Bibeln?

Om det finns en gud som skapat allt, verkligen allt, är han då inte lika för alla?
Hur vi väljer att gestalta denne gud i vårat inre är kanske egalt, men den regelbok efter vilken getterna avskiljs
från fåren borde vara densamma.


För att beskriva vad Gud representerar krävs enligt min övertygelse något annat än de egenskaper
som kännetecknar rumtiden, alltså något utöver vad vår förnimbara verklighet förespeglar oss.
Kunskap om hur och varför vi förnimmer ”verkligheten”, och vad medvetandet/förnimmelsen refererar
till är begränsad, och rymmer ett flertal obesvarade definitioner och frågeställningar, varav begreppet
existens är en. Existens, i form av trigonometrisk (”atomär”) strukturavvikelse i G kräver balansering.
Den balanserande strukturen är enligt mitt synsätt hyperbolisk och imaginär till sin natur.
Trigonometriska och hyperboliska strukturtyper skiljer sig åt ”fördelningsmässigt” relativt varandra.
Den hyperboliska strukturen balanserar den trigonometriska sfäriska strukturen.
Det innebär att aktuell växelverkan kan betraktas ske p g a den strukturella skillnaden mellan
hyperbolisk och trigonometrisk struktur, i form av ”rumtid”.
Det föreligger m a o en typ av överordnade bakomliggande icke atomära ”villkor” separerade via
”vxv-transmission” från vår förnimbara verklighet, som därigenom är dold för vårt mänskliga medvetande.
Med ett resonemang som detta får påståendet att ”Gud finns i allt” sin enkla förklaring.
Panteism är en gudsuppfattning där universum är besjälat av ett andligt väsen, som alltså överensstämmer
väl med den här redovisade förklaringen.
Det var detta jag syftade på när jag i mitt föregående inlägg citerade prästen som i predikan förklarade att,
Om du tror att du förstår Gud, har du inte förstått någonting”.
Med detta betraktelsesätt befinner sig det jag innefattar i begreppet Gud utom räckhåll för oss,
vilket då även innefattar "regelboken" du nämner.

/ Illusionen

Pax vobiscum

https://www.youtube.com/watch?v=yCVfXR0P0Cc
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 20:38

Kreativ skrev:Så, är det korrekt av mig att anta att de accepterade din upplevelse som sann? Eller har du inte haft något ingående samtal om det med prästerna? Om de är medvetna om verkligheten kring psykologiska problem, var det ingen som tog upp möjligheten att din upplevelse kan ha varit en desperat försvarsmekanism att fly in i fantasier och religiösa upplevelser som substitut för en omgivning med människor som du inte längre klarade av? Vanföreställningar som inte är av det paranoida slaget är ofta försvarsmekanismer mot tomhet, smärta och liknande (ibland omedvetet), och om prästerna använder sekulära vetenskapsmän undrar jag om de även använder sekulära psykologer till hjälp?


Okej, men varför inte ta steget och bli nunna eller välja klosterliv? Nu vet jag inte mycket om det, men är det inte det mest optimala sättet att lova Jesus evig trohet?


Avseende mitt eget är det något som inte är av sorten att de - tvärtom skulle jag säga - rekommenderat psykologer. Det gör de ofta. Sekulära - dvs utanför kyrkan arbetande sådana, eller psykiatrin --- det är också förekommande --- men som jag sa, inte i mitt fall.
Mig veterligen har jag aldrig flytt någonstans - jobbat och levt normalt - men bytt det innehållslösa livet (meningslösa livet) jag hade mot ett annat --- det gjorde jag.

Evig trohet mot Jesus gör man bäst där man är vald att vara. Vissa inom kyrkans liv - andra också de inom Kyrkans liv men inte som konsagrerade.
Eller som Jesus sa själv: jag ska inte ta er ur världen utan be att ni skyddas mot den onde.
:)
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 15 och 0 gäster