Hubert skrev:Ja, med mina exempel smärta och glädje, soluppgång och solnedgång visar jag att jag förstår vad yttre och inre betyder i ditt lexikon.
Men jag kan inte se att inre och yttre har någon filosofisk relevans. Det framgår inte heller av ditt svar. Bara att de är olika "saker".
Erfarenhet är densamma i båda fall. Som att jag har magknip när jag ser på solnedgången - det finns inga intressanta filosofiska slutsatser att mjölka här.
Ja du är med på vad jag menar vad jag förstår. Bägge är tillgängliga för oss som erfarenheter, på så sätt är dem samma typ av sak, men erfarenheterna är olika perspektiv på världen. Vi kommer inte åt något alls utan erfarenheter men erfarenheterna i sig är inre och aldrig yttre.
Som jag ser det så är det filosofiskt användbart att kunna syfta på inre och yttre saker som olika perspektiv vi har tillgängligt så att vi inte blandar dem.
Solnedgången är en typ av sak och skönhetsupplevelsen en annan exempelvis. Vi kan peka på och förklara solnedgångens yttre aspekter men om vi tänker oss att själva erfarenheten och skönhetsupplevelsen är yttre "saker i världen" blandar vi ihop saker.
När det gäller Gud verkar det nödvändigt att veta vad man menar med existens för att kunna beskriva vad det är som existerar. Dessa två perspektiv på existens blir då användbara.
Hubert skrev:Enda filosofiskt intressanta slutsats av inre och yttre är om inre och yttre betyder typ ande och materia - urgamla cartesianska dikotomin.
Alltså att gudar/Gud är väsensskilda från materia.
Gudar/Gud kan inte empiriskt (be)visas eftersom skilda substanser (inre/yttre) inte kommunicerar. Eller att inre/andlig erfarenhet inte kan "reduceras" till yttre/empiriska fakta.
Kristna och andra andliga har en hopplös ambition att övertyga om att gudar/Gud/andligt är en realitet, ja en realitet men det går inte att (be)visa.
Lycka till!
Det är sant, man behöver väl dock inte övertyga någon om att Gud finns utan om att man bör ha en gudstro.
Alltså värdet av relationen med Gud är det intressanta egentligen.
Tanken att medvetandet eller andra inre saker är "mer andliga" man ibland hör är något rörig tycker jag. Perspektivet inre, yttre och det andliga ser jag som tre olika saker. Allt som existerar gör så som andligt tänker jag och inre och yttre är två perspektiv utifrån vilket andliga existenser uttrycker sig.
"The i, we and it of spirit" som Ken Wilber uttrycker det. Det inre personliga med vår direkta erfarenhet, det intersubjektiva med vårat delade "vi" där moral ingår, och det objektiva "det" vetenskapen empiriskt hanterar.
Tanken att vi kan "hitta Gud" eller något specifikt andligt antingen som en erfarenhet eller som något fysiskt i världen är tveksam. Istället är tanken här att förstå att det finns olika perspektiv och att det andliga, eller Gud, är något som ingår essentiellt i alla perspektiv.