Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 24 maj 2018 21:40

Esther skrev::) - så är det... men även orden kan ibland bli transparenta...
- Från det ena till det andra - såg en underbar film om två pojkar som byttes på BB i Haifa - juden blev arab och araben blev jude - --- Den Andre Sonen - på SVT play.
När jag såg den tänkte jag på Pilatus önskan - att det blir fred.
Ja det är genom sådant som det kan bli... vänskap och närhet.

Tack, Esther!
Moderator

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Finns Gud?

Inläggav Kreativ » 24 maj 2018 22:53

Esther skrev:Evig trohet mot Jesus gör man bäst där man är vald att vara. Vissa inom kyrkans liv - andra också de inom Kyrkans liv men inte som konsagrerade.

Och var har du blivit vald att vara? Vem valde och vad gör du där?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 24 maj 2018 23:12

Kreativ skrev:
Esther skrev:Evig trohet mot Jesus gör man bäst där man är vald att vara. Vissa inom kyrkans liv - andra också de inom Kyrkans liv men inte som konsagrerade.

Och var har du blivit vald att vara? Vem valde och vad gör du där?

konsekrerad (lat. consecrare) = helgad, t ex genom högtidliga ceremonier insätta någon i biskopsämbetet

(term som endast avser romersk-katolska och anglikanska kyrkan)
Moderator

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 25 maj 2018 21:06

Gud är död, skrev Nietzsche. Kyrkan tog död på Gud genom sitt teologiserande. Detta tar död på mystiken. Det outsägliga oceaniska.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Kajsakavat
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2019 02:23

Re: Finns Gud?

Inläggav Kajsakavat » 05 feb 2019 02:54

Ni ser mina ord som jag gett er.
De orden är jag.
Det här tycker jag att är det närmaste svar jag kan ge på frågan finns Gud.
Det är orden i Bibeln som beskriver Gud.

Finns bibeln? Ja.
Finns orden i Bibeln? Ja.
Finns Gud? Ja för dem som tror på det som står skrivet i Bibeln som beskriver fenomenet Gud.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 05 feb 2019 09:37

Kajsakavat skrev:Ni ser mina ord som jag gett er.
De orden är jag.
Det här tycker jag att är det närmaste svar jag kan ge på frågan finns Gud.
Det är orden i Bibeln som beskriver Gud.

Finns bibeln? Ja.
Finns orden i Bibeln? Ja.
Finns Gud? Ja för dem som tror på det som står skrivet i Bibeln som beskriver fenomenet Gud.

Ja, det där måste man väl hålla med om :)

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 05 feb 2019 12:08

Tror att Svenska Kyrkan snart kommer att fråga sig om Gud finns...

I religionsdialogens namn har islamiska fundamentalister utnyttjat de svenska teologernas välvilja till dialogsamförstånd för att skapa en egen politisk och ekonomisk makt i Sverige.

Al-Qaradawi, chefsteologen för Muslimska brödraskapet, skrev strategin för den islamistiska rörelsen och talade då om eskatologisk tamkin. Detta innebär att alla religioner och livsåskådningar i en gudsplan ska underkasta sig islam och dess sharialagar.

Islamisternas seger i Afghanistan beskrevs som guds seger över den lilla satan. Den stora satan, liberalismen i väst, ska bekämpas med infiltration, mission och dialog på grund av maktunderläget. Målet för religionsdialog enligt Al-Qaradawi är att undergräva de sekulära staternas makt och tawtin. Detta innebär att de sekulära västerländska samhällena ska erkänna islam som religion och islamister som representanter. Ett parallellt samhälle ska skapas och trappstegsvisa strategier utarbetas för tamkin.

https://www.kyrkanstidning.se/asikt/sve ... XpRpx7hUgA
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 05 feb 2019 12:52

Esther skrev:Tror att Svenska Kyrkan snart kommer att fråga sig om Gud finns...

Onekligen trodde man en gång i tiden att han fanns. Numera betraktar man inte allt som står i Bibeln som bokstavligt sant. Det är myt, berättelser, sagor, legender som utspelar sig i en historisk miljö. Narrativ som Antje Jackelén uttryckte sig.

Det framstår inte som ett hot mot religionen att jungfrufödsel bland människor är otänkbart, eller att döda människor kan väckas till liv av heliga män. I dag vet den som orkade sig igenom grundskolan att det är omöjligt, men det tillhör vad som berättas om i den Svenska Kyrkan. Och så kan det väl få vara utan att allt förnuft kastas åt sidan för att de bokstavstroende föreställer sig det så.
Moderator

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Anders » 05 feb 2019 13:39

Esther skrev:Tror att Svenska Kyrkan snart kommer att fråga sig om Gud finns...

I religionsdialogens namn har islamiska fundamentalister utnyttjat de svenska teologernas välvilja till dialogsamförstånd för att skapa en egen politisk och ekonomisk makt i Sverige.

Al-Qaradawi, chefsteologen för Muslimska brödraskapet, skrev strategin för den islamistiska rörelsen och talade då om eskatologisk tamkin. Detta innebär att alla religioner och livsåskådningar i en gudsplan ska underkasta sig islam och dess sharialagar.

Islamisternas seger i Afghanistan beskrevs som guds seger över den lilla satan. Den stora satan, liberalismen i väst, ska bekämpas med infiltration, mission och dialog på grund av maktunderläget. Målet för religionsdialog enligt Al-Qaradawi är att undergräva de sekulära staternas makt och tawtin. Detta innebär att de sekulära västerländska samhällena ska erkänna islam som religion och islamister som representanter. Ett parallellt samhälle ska skapas och trappstegsvisa strategier utarbetas för tamkin.

https://www.kyrkanstidning.se/asikt/sve ... XpRpx7hUgA

Kan meddela att det finns Katoliker som är långt ifrån övertygade om att Gud finns.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 05 feb 2019 14:08

Som sagt, gudstron finns, liksom de troende. Om Gud finns eller ej är delvis en semantisk fråga, en fråga om hur hur Gud defineras och vilken gudsbild man har. Men det är också en upplevslefråga, ty har man upplevt något man tolkar som ett möte med Gud/Jesus eller "något gudomligt" har man ofta övertygelsen att Gud/Jesus/något gudomligt finns. Vissa menar att läsning av heliga skrifter gör en övertygad. Men kanske viktigast är att gudstron visas i handling?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 05 feb 2019 14:24

Anders skrev:Kan meddela att det finns Katoliker som är långt ifrån övertygade om att Gud finns.

Andrew M Greeley, en amerikansk katolik, tänker sig att Bibeln är tankar, poesi och berättelser. Greeley uttrycker detta i boken Religion som poesi. Med detta menar han att det finns aspekter av livet, Bibeln, tron och framför allt Gud som intellektuell teologi inte kan nå. Ref. Wikipedia

En sådan sympatisk tanke om Bibelns innehåll tycker jag mig ha mött bland kristna, snarare än ett benhårt försanthållande av det övernaturliga. Och vem var på plats och skrev ner alla dialoger och tankar som som skildras genom Bibelns alla böcker? Vi inser t ex lätt att ingen hängde med Elohim under hans skapande av himmel och jord, vem skulle det ha varit?
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 05 feb 2019 14:34

Algotezza skrev:Om Gud finns eller ej är delvis en semantisk fråga, en fråga om hur hur Gud defineras och vilken gudsbild man har.

Jo, det blir litet av en personlig Gud, en egen konstruktion. En godmodig, snäll och mycket hygglig variant av Bibelns krigiske och synnerligen krävande Jahve. Otaliga djur har offrats på olika altaren från äldsta tid i Kanaan till Jerusalems förstörelse år 70.
Moderator

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 05 feb 2019 17:39

Anders skrev:Kan meddela att det finns Katoliker som är långt ifrån övertygade om att Gud finns.


Nej - detta är en slags sakfel som inte är möjligt. Att vara katolik är inte en slags nationell anslutning. De som lever mot Kyrkans lära fast de går till kyrkan ÄR INTE del i Kyrkan eller katoliker. De som inte tror att Gud finns ens - och går i kyrkan och kallar sig whatnot - är INTE katoliker.
Det är som att tro att man är muslim bara för att man bor i ett muslimskt land - eller jude för att man bor i Israel --- det ÄR MAN INTE.

Det som definierar en katolik är: man godtar och tror på ALLT som Kyrkan lär. Man Lever såsom Kyrkan lär. Man håller det som Kyrkan lär för Sant.
De som inte gör detta är inte katoliker - utan något annat.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 05 feb 2019 19:19

Esther skrev:
Anders skrev:Kan meddela att det finns Katoliker som är långt ifrån övertygade om att Gud finns.


Nej - detta är en slags sakfel som inte är möjligt. Att vara katolik är inte en slags nationell anslutning. De som lever mot Kyrkans lära fast de går till kyrkan ÄR INTE del i Kyrkan eller katoliker. De som inte tror att Gud finns ens - och går i kyrkan och kallar sig whatnot - är INTE katoliker.
Det är som att tro att man är muslim bara för att man bor i ett muslimskt land - eller jude för att man bor i Israel --- det ÄR MAN INTE.

Det som definierar en katolik är: man godtar och tror på ALLT som Kyrkan lär. Man Lever såsom Kyrkan lär. Man håller det som Kyrkan lär för Sant.
De som inte gör detta är inte katoliker - utan något annat.


Det som bara är läpparnas bekännelse betyder ingenting. Eller: betyder motsatsen rentav. Etiketten vin på en tomflaska innebär ju inte att flaskan innehåller vin.
Göran Egevad egevad@gmail.com

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 03 mar 2019 15:36

Vad säger ni om dessa herrar?

Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 22 och 0 gäster