Pilatus skrev:Smisk skrev:Enligt Advaita Vedanta så kan vi inte veta något om Gud (existensens natur) varken empiriskt eller med logik.
Så du är hindu numera? Jag kan inte påstå mig veta något om detta sätt att tänka. Men jag förstår att det bygger på uppfattningar från 800-talet.
Det verkar inte som läran är särskilt intresserad av modern vetenskap. Trots det finns det många indier som sysslar med datorer, programmering och liknande. Jag har träffat några stycken genom mitt arbete.
Om nu inte hinduisk tro vet något om Guds existens känns det litet konstigt att hinduer gärna har synpunkter på frågan om Guds existens.
Jag är varken Hindu, Buddhist, Taoist eller religiös. Möjligtvis filosof. Om inte annat så är jag filosofisk och andligt intresserad.
Man skiljer på typer av kunskap. Att veta något i avseendet att förnimma det med sina 5 sinnen, att sortera det med tänkandet och att analysera det analytiskt och logiskt är en sak. Att få en direkt erfarenhet så som att känna en känsla är en annan sak som jag påpekat.
Den direkta erfarenheten är nödvändig för någon som helst kunskap.
Kunskapen om medvetandets natur finns endast som den direkta erfarenheten AV medvetenheten. Detta båden enligt Vedanta och Buddhismen.
Enligt Vedanta så är tillstånden djup sömn, drömsömn, vaket och turiya (det fjärde) alla tillstånd av och hos Brahman.
Turiya är ren medvetenhet och alltså den direkta erfarenheten av Brahmans natur.
https://en.wikipedia.org/wiki/TuriyaMed andra ord, i jämförelse med Turiya så är de andra tillstånden drömlika. (Maya).
De har med andra ord samma ontologiska status som en fiktion.
Uppvaknandet är medvetandets natur, det är existensens natur och det är Brahmans.
Inget av detta motsäger någon som helst vetenskap och man kan mäta hjärnans aktivitet hos mediterare och yogis för att bekräfta olika medvetandetillstånd.
Det man INTE kan göra, är att säga vad mätningarna visar för existensen som sådan som man mäter på, alltså erfarenheten.
Det kan endast erfarenheten säga något om, så måste det vara, vetenskapligt.