Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 01 maj 2021 07:53

Man kan säga så här också.
Finns Gud?

Eftersom vi ställer frågan så måste Gud finnas.
Bara genom att frågan ställs så existerar Gud som del i en frågeställning.
Alltså existerar Gud.

Nästa fråga blir då; var finns Gud.
Allt som existerar måste finnas någonstans, annars existerar det inte.
Nästa fråga, vad har Gud som existens för egenskaper.

Eftersom Gud inte har någon påvisbar fysisk existens så tvingas vi anta att Guds existens enbart är metafysisk, alltså en produkt av vår fantasi och vårt medvetande. Alla egenskaper som Gud antas ha kan då inte heller ha någon annan källa.

Svaret blir då att Gud förvisso existerar men enbart i vårt medvetande.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 01 maj 2021 07:56

xion skrev:Man kan säga så här också.
Finns Gud?

Eftersom vi ställer frågan så måste Gud finnas.
Bara genom att frågan ställs så existerar Gud som del i en frågeställning.
Alltså existerar Gud.

Nästa fråga blir då; var finns Gud.
Allt som existerar måste finnas någonstans, annars existerar det inte.
Nästa fråga, vad har Gud som existens för egenskaper.

Eftersom Gud inte har någon påvisbar fysisk existens så tvingas vi anta att Guds existens enbart är metafysisk, alltså en produkt av vår fantasi och vårt medvetande. Alla egenskaper som Gud antas ha kan då inte heller ha någon annan källa.

Svaret blir då att Gud förvisso existerar men enbart i vårt medvetande.


Om Gud endast finns i vårt medvetande och vi inte heller kan lokalisera vårt medvetande eller ens veta, vilka egenskaper det har, hur det finns eller uppstår måste vi ju konkludera att vårt medvetande inte heller finns...

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 01 maj 2021 08:21

iris skrev:
xion skrev:Man kan säga så här också.
Finns Gud?

Eftersom vi ställer frågan så måste Gud finnas.
Bara genom att frågan ställs så existerar Gud som del i en frågeställning.
Alltså existerar Gud.

Nästa fråga blir då; var finns Gud.
Allt som existerar måste finnas någonstans, annars existerar det inte.
Nästa fråga, vad har Gud som existens för egenskaper.

Eftersom Gud inte har någon påvisbar fysisk existens så tvingas vi anta att Guds existens enbart är metafysisk, alltså en produkt av vår fantasi och vårt medvetande. Alla egenskaper som Gud antas ha kan då inte heller ha någon annan källa.

Svaret blir då att Gud förvisso existerar men enbart i vårt medvetande.


Om Gud endast finns i vårt medvetande och vi inte heller kan lokalisera vårt medvetande eller ens veta, vilka egenskaper det har, hur det finns eller uppstår måste vi ju konkludera att vårt medvetande inte heller finns...


Nja...
Då har vi det här med att veta igen.
Jag tänker, alltså finns jag, var det någon "stor tänkare" som sa.
För att tänka utgår jag ifrån att man måste ha ett medvetande.
Vi vet numera en hel del om hur vårt medvetande fungerar rent fysiskt, men det är nog bara en liten del av sanningen.

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Finns Gud?

Inläggav xion » 01 maj 2021 08:29

Det här blir lite OT men jag fick lära mig nåt nytt nyligen.
Jag har alltid undrat hur i helvete ett träd kan veta var jag har mitt potatisland fast det växer tiotals meter därifrån och skicka dit rötter som plundrar det på näring.
Det visar sig att trädet samarbetar med svampmyceliet i jorden, som tipsar om vart trädet ska skicka sina rötter.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 01 maj 2021 08:39

xion skrev:Det här blir lite OT men jag fick lära mig nåt nytt nyligen.
Jag har alltid undrat hur i helvete ett träd kan veta var jag har mitt potatisland fast det växer tiotals meter därifrån och skicka dit rötter som plundrar det på näring.
Det visar sig att trädet samarbetar med svampmyceliet i jorden, som tipsar om vart trädet ska skicka sina rötter.


Där ser du!!!!
Så är det... :lol:
Vi som är troende skickar också via våra rötter information till er avfällingar... som en mycket mycket from jude sa (en ortodox en som till och med sekulära judar har svårt med): om vi håller våra 613 regler så vet vi att detta gör att de "andra" exekverar vår börda --- de skapar i världen det vi har blivit utvalda att bära för alla --- detta var hans uppfattning om att vara "utvald" som dina potatisar som du satt - satte Gud dem - och de sekulära - trädet - suger upp sin bästa näring där av dem =D>

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Finns Gud?

Inläggav Smisk » 01 maj 2021 14:44

NyKantianen skrev:P1: Om en god gud inte existerar, så kan vi inte ha pålitliga åsikter om verkligheten.
C1(P1): Om vi kan ha pålitliga åsikter om verkligheten, så existerar en god gud.
P2: Vi kan ha pålitliga åsikter om verkligheten.
C2(C1,P2): En god gud existerar.


För att förstå vad som menas måste man definiera god, gud, pålitlighet, verklighet mm så premisserna och slutsatserna är oklara och argumentationen är oklar.

Gissar man sig till lite kontext så ser första premissen felaktig ut oavsett vilken kontext men fyller dess mening med som jag ser det.

p1: En gud skulle kunna påverka världens fundamentala natur.
p2: Det kan finnas x antal gudar som påverkar olika aspekter av världens natur.
C: Det skulle kunna finnas finnas gudar som påverkar världen till att vara exakt som den är, inklusive godheten och ondskan i den.

En gud skulle kunna visa verkligheten på ett sätt och en annan på ett annat för oss.
En gud skulle kunna vara lite god och lite ond.
Världen skulle kunna ha godhet och ondska med eller utan gudar.
Vi vet inte om våra påligliga åsikter om världen är pålitliga. En Gud kan få det att framstå så, variera eller framstå på annat sätt.

Smisk
Inlägg: 3157
Blev medlem: 27 aug 2016 15:42

Re: Finns Gud?

Inläggav Smisk » 01 maj 2021 14:55

xion skrev:Det här blir lite OT men jag fick lära mig nåt nytt nyligen.
Jag har alltid undrat hur i helvete ett träd kan veta var jag har mitt potatisland fast det växer tiotals meter därifrån och skicka dit rötter som plundrar det på näring.
Det visar sig att trädet samarbetar med svampmyceliet i jorden, som tipsar om vart trädet ska skicka sina rötter.


https://www.youtube.com/watch?v=GwKuFREOgmo

Det är lätt att tänka sig att naturen "vet saker" när man fyller den med personlighet och lika lätt att tänka att den "inte vet saker" när man fyller den med mekaniska principer :)

Ur ena perspektivet tilldelar man den syfte, mening och värde och ur andra plockar man bort dessa saker.

Gud är en tanke som fyller existensen med syfte, mening och värde och gudlösheten är en som ofta plockar bort dem.

De komplexa sambanden som samverkar SÅ att naturen är så komplex och saker fungerar tillsammans på ett sätt som leder till liv, medvetenhet och oss personer som dricker kaffe vid våra datorer ger meningen näring.

Svampriket är helt grundläggande för att liv skall utvecklas som jag förstår det. Lliv är alltså grundläggande för att myceliumet skall ha beteendet som det har. Att signaler skickas, via ämnen och impulser, är en del av ett meningsfyllt system, alltså av ett system som fungerar genom funktioner som ger en kanvas liv kan skapas genom och som liv skapar genom materia.

NyKantianen
Inlägg: 18
Blev medlem: 07 aug 2020 17:53

Re: Finns Gud?

Inläggav NyKantianen » 01 maj 2021 16:42

Smisk skrev:
NyKantianen skrev:P1: Om en god gud inte existerar, så kan vi inte ha pålitliga åsikter om verkligheten.
C1(P1): Om vi kan ha pålitliga åsikter om verkligheten, så existerar en god gud.
P2: Vi kan ha pålitliga åsikter om verkligheten.
C2(C1,P2): En god gud existerar.


För att förstå vad som menas måste man definiera god, gud, pålitlighet, verklighet mm så premisserna och slutsatserna är oklara och argumentationen är oklar.

Gissar man sig till lite kontext så ser första premissen felaktig ut oavsett vilken kontext men fyller dess mening med som jag ser det.

p1: En gud skulle kunna påverka världens fundamentala natur.
p2: Det kan finnas x antal gudar som påverkar olika aspekter av världens natur.
C: Det skulle kunna finnas finnas gudar som påverkar världen till att vara exakt som den är, inklusive godheten och ondskan i den.

En gud skulle kunna visa verkligheten på ett sätt och en annan på ett annat för oss.
En gud skulle kunna vara lite god och lite ond.
Världen skulle kunna ha godhet och ondska med eller utan gudar.
Vi vet inte om våra påligliga åsikter om världen är pålitliga. En Gud kan få det att framstå så, variera eller framstå på annat sätt.


Vissa koncept behöver man dock inte definiera explicit, eller man förväntar sig att människor ska förstå vad de menar. Ex om någon frågar en vad en stol är, så behöver man inte skapa en definition av stol, men i argumentet kan det vara bra att specifikt definiera det.

P1: Om en god gud inte existerar, så kan vi inte ha pålitliga åsikter om verkligheten.
C1(P1): Om vi kan ha pålitliga åsikter om verkligheten, så existerar en god gud.
P2: Vi kan ha pålitliga åsikter om verkligheten.
C2(C1,P2): En god gud existerar.

God: I kontextet menas med god en gud som inte skulle hindra oss från att ha pålitliga åsikter om verkligheten och skydda oss från försök av lägre gudar att förhindra oss från att kunna ha pålitliga åsikter om verkligheten. Denna guden klassas då som god.

Pålitlig åsikt: En pålitlig åsikt är en åsikt som vi inte hade kunnat tänka oss att vi har fel om. Eftersom en ond gud, en gud som förhindrar oss från att kunna ha pålitliga åsikter, hade gjort det omöjligt att ha pålitliga åsikter, så behöver vi en god gud som garanterar att en ond gud inte existerar.

Verkligheten: Mängden av de saker som existerar.

Gud: Med gud menas här en allsmäktig intelligens. Dvs en agent som kan tänka rationellt och som kan förverkliga varje möjlig verklighet.

förstår mig själv
Inlägg: 3058
Blev medlem: 13 maj 2012 19:32

Re: Finns Gud?

Inläggav förstår mig själv » 01 maj 2021 17:58

Vi skullle kunna vara "gudsämnen". Under livet lär vi oss en massa som vi kunde ha nytta av. Denna värld kan vara en illusion. Och att nästa värld blir mer verklig och sådan att vi kan styra den mer än vi kan styra den värld vi nu lever i. Naturlagarna i denna värld kan inte ens gud styra över men det kanske blir möjligt i famtiden för oss som gudar. Det man måste kunna som en gud är det avskyvärda lidandet och även vällusten.
När man väl har lidit tillräckligt vill man ingen annan något illa och det är viktigt att ha som erfarenhet för att bli en bra gud.
Jag tror också det är viktigt att kunna förstå och acceptera den ensamhet som finns i denna värld, man lurar sig själv tror jag om man inte inser att allt är en illusion.. Detta kan man förstå om man lägger märke till alla sammanträffande och osanolika händelser som äger rum. Då kan man förstå att världen är skapad för dig och inte för någon annan.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 02 maj 2021 09:11

förstår mig själv skrev:Vi skullle kunna vara "gudsämnen". Under livet lär vi oss en massa som vi kunde ha nytta av. Denna värld kan vara en illusion. Och att nästa värld blir mer verklig och sådan att vi kan styra den mer än vi kan styra den värld vi nu lever i. Naturlagarna i denna värld kan inte ens gud styra över men det kanske blir möjligt i famtiden för oss som gudar. Det man måste kunna som en gud är det avskyvärda lidandet och även vällusten.
När man väl har lidit tillräckligt vill man ingen annan något illa och det är viktigt att ha som erfarenhet för att bli en bra gud.
Jag tror också det är viktigt att kunna förstå och acceptera den ensamhet som finns i denna värld, man lurar sig själv tror jag om man inte inser att allt är en illusion.. Detta kan man förstå om man lägger märke till alla sammanträffande och osanolika händelser som äger rum. Då kan man förstå att världen är skapad för dig och inte för någon annan.


Oj oj... :lol:

Den här världen är ingen illusion för då skulle du inte ens kunna tro att du finns - på riktigt... att din existens är de facto --- och ensamhet är motsatsen till hur vi är födda (in i kontexter med människor = familj, samhälle) --- världen är därmed omöjligt skapad för dig --- då du bara är en produkt av de som kom före dig... du är med andra ord inte centrum i denna världen eller kommer att bli det någonsin.
Nästa värld är oändligt MER än denna människostyrda värld - en värld där de som valt att inte styra själva ska leva under, i med och genom Gud.
Här väljer vi - med eller utan Gud.
Där har vi redan här valt UNDER Gud --- vi valde Honom här redan, underordnade oss Honom här redan --- och där och då styr Han.
Här är det onda och det goda blandat - både inom oss och utanför oss ---där är det Goda och det onda separerade.

Där kan vi inte styra som här... vi fungerar som en enhet.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2021 18:29

Pollen skrev:Så varför är Gud så märkvärdig?

För att läran om Gud (Jahve) är mest spridd. Den fick ordentlig fart då Konstantin den stor tillät kristendomen i romarriket, vilket senare ledde till att kristendomen blev statsreligion.
Moderator

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 03 maj 2021 19:46

Pollen skrev:
Pilatus skrev:För att läran om Gud (Jahve) är mest spridd. Den fick ordentlig fart då Konstantin den stor tillät kristendomen i romarriket, vilket senare ledde till att kristendomen blev statsreligion.

Mest spridd?

Ja, så är det. De som lever i samhällen där kristendom är förhärskande uppgår till ca 2,3 miljarder.
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 04 maj 2021 07:14

Pilatus skrev:
Pollen skrev:Så varför är Gud så märkvärdig?

För att läran om Gud (Jahve) är mest spridd. Den fick ordentlig fart då Konstantin den stor tillät kristendomen i romarriket, vilket senare ledde till att kristendomen blev statsreligion.



Du blandar samma två skilda händelser som inte har samband - egentligen. De enda länder som har haft kristendom förenad med staten är protestantiska länder. Katolska kyrkan är ett eget land i världen och oberoende av stater och finns spridd över hela världen som fristående och lydande under Vatikanen.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17353
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 04 maj 2021 07:50

iris skrev:
Pilatus skrev:För att läran om Gud (Jahve) är mest spridd. Den fick ordentlig fart då Konstantin den stor tillät kristendomen i romarriket, vilket senare ledde till att kristendomen blev statsreligion.

Du blandar samma två skilda händelser som inte har samband - egentligen.

År 380 införde Teodius kristendomen som statsreligion i hela det romerska riket och avskaffade i början av 390-talet den religionsfrihet som rått sedan Konstantin den stores tid.

Romerska väldet.jpg
Romerska väldet.jpg (109.18 KiB) Visad 993 gånger
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Finns Gud?

Inläggav iris » 04 maj 2021 08:12

Pilatus skrev:
iris skrev:
Pilatus skrev:För att läran om Gud (Jahve) är mest spridd. Den fick ordentlig fart då Konstantin den stor tillät kristendomen i romarriket, vilket senare ledde till att kristendomen blev statsreligion.

Du blandar samma två skilda händelser som inte har samband - egentligen.

År 380 införde Teodius kristendomen som statsreligion i hela det romerska riket och avskaffade i början av 390-talet den religionsfrihet som rått sedan Konstantin den stores tid.

Romerska väldet.jpg



Ja wiki kan inte ens få NAMNET rätt... eller vilken av de varianter där du kopierat texten ifrån menar du är den rätta för den man du omnämner?
Teodosius och hans efterträdare var oförmögna att stoppa Ostrogoternas framfart. Gratius mördades år 383 varpå inbördeskrig bröt ut. Theodosius I avgick så småningom med segern och regerade ensam riket fram tills han avled i Mediolanum år 395. Dessförinnan hade han år 394 besegrat härmästaren Arbogastes i ett nytt inbördeskrig.

År 380 införde Teodius kristendomen som statsreligion i hela riket och avskaffade i början av 390-talet den religionsfrihet som rått sedan Konstantin den stores tid. De gamla religionerna levde dock kvar, trots att kristendomen var den enda tillåtna religionen.

Efter Teodoius död delades riket ånyo mellan hans söner, Honorius och Arcadius, en händelse som brukar utses till den definitiva delningen av romarriket i två i princip självständiga riken - Östrom och Västrom. Teodosius blev den siste kejsare som regerade över hela romarriket. Delningen blev därefter permanent.


MEN detta har absolut INGET med Kyrkan att göra.
Kyrkan har varit och är - sin egen. Vad makten under en kort tid beslutade står för dem - däremot har kyrkan explicit aldrig tagit den ställningen eller förordat detta.
Det är två skilda saker.


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 28 och 0 gäster