Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 23 maj 2018 21:16

Kreativ skrev:
Esther skrev:Först kom Gud helt enkelt oväntat och utan andra människors försorg. Hemma i mitt kök en morgon.
Omedelbart och 100% säkert visste jag vem det var. Gud..
Sedan, då jag varit ateist, blev jag lite nyfiken och ville veta mer och tog varje tillfälle i akt att vara med Honom. Sedan.. Fick jag tilliten - TRON

Vad menar du med att Gud "kom"? Att Gud kom i ditt sinne, i dina tankar, eller i dina känslor? Vad var Guds attribut som gjorde att du visste att det var Gud om du inte läst mycket om Gud innan?

Också, varför tror du Gud kom just till dig?
Vad jag menar är att Gud inte verkar komma till varje ateist, och om Gud inte kommer till dem kan de då klandras eller kritiseras för att de inte har tro/tillit?


Han kom inte till mitt sinne - Han fyllde hela köket (se ovan i min första post) med sin närvaro. Detta är inget ovanligt... det är faktiskt ganska vanligt... - nej jag visste inte mycket för jag var inte intresserad av Gud - men när Han kom - visste jag omedelbart att det var Han.

varför Han kom?
Jag som inte trodde på Gud hade några dagar innan bett min döda (min far dog 1981) pappa --- om hjälp för jag trodde att han var i himmelen - så jag sa: Snälla pappa hjälp mig.
Fast istället kom Gud ---
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 23 maj 2018 21:20

Algotezza skrev:
Kreativ skrev:
Esther skrev:Först kom Gud helt enkelt oväntat och utan andra människors försorg. Hemma i mitt kök en morgon.
Omedelbart och 100% säkert visste jag vem det var. Gud..
Sedan, då jag varit ateist, blev jag lite nyfiken och ville veta mer och tog varje tillfälle i akt att vara med Honom. Sedan.. Fick jag tilliten - TRON

Vad menar du med att Gud "kom"? Att Gud kom i ditt sinne, i dina tankar, eller i dina känslor? Vad var Guds attribut som gjorde att du visste att det var Gud om du inte läst mycket om Gud innan?

Också, varför tror du Gud kom just till dig?
Vad jag menar är att Gud inte verkar komma till varje ateist, och om Gud inte kommer till dem kan de då klandras eller kritiseras för att de inte har tro/tillit?



Ja, hur vet man det är Gud man mött i den situationen? Är det känslan som avgör? Kan man lita på den?


Det är märkligt men jag kan inte heller förklara det på annat sätt än det jag faktiskt upplevde: det var 100%. Det var mer säkert än att jag existerar. Nyligen pratade jag med en gammal munk (jag blev katolik på kuppen 5 år -- senare) om detta och frågade varför man är så säker på detta när det händer... Han sa att det ÄR SÅ... för alla.
Alla som haft en personlig gudsupplevelse har haft exakt samma sak - och kyrkan har mycket kunskap och skrivet om sådant... - det är inget ovanligt.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Finns Gud?

Inläggav Kreativ » 23 maj 2018 22:02

Esther skrev:Han kom inte till mitt sinne - Han fyllde hela köket (se ovan i min första post) med sin närvaro. Detta är inget ovanligt... det är faktiskt ganska vanligt... - nej jag visste inte mycket för jag var inte intresserad av Gud - men när Han kom - visste jag omedelbart att det var Han.

När du sa "Hemma i köket" antog jag att du menade att du befann dig i köket när Gud dök upp inuti dig eller nåt i den stilen, vilket är hur folk brukar beskriva Gudsupplevelser. Det finns förstås olika varianter. Några hör Gud tala med dem direkt och ger dem instruktioner. Jag såg en på Youtube som berättade att Jesus kom i köttet och pratade med honom på modern engelska. Så du upplevde en närvaro utanför dig och inte en känsla inuti (förutom möjligtvis känslor väckta av närvaron i köket), är det korrekt tolkat? Har den här närvaron varit ständigt närvarande sedan dess, eller var det en engångsgrej?

Esther skrev:Alla som haft en personlig gudsupplevelse har haft exakt samma sak - och kyrkan har mycket kunskap och skrivet om sådant... - det är inget ovanligt.

Har du aldrig hört talas om andra varianter? Om människor berättar olika upplevelser som motsäger varandra, t ex om Gud förmedlar budskap till dem som är olika, måste då inte några fall vara inbillade, överdrivna eller påhittade? Som Katolik, accepterar ni alla utsagor och upplevelser okritiskt eller finns det en standard?

Esther skrev:varför Han kom?
Jag som inte trodde på Gud hade några dagar innan bett min döda (min far dog 1981) pappa --- om hjälp för jag trodde att han var i himmelen - så jag sa: Snälla pappa hjälp mig.
Fast istället kom Gud ---

Har du fått reda på eller varför tror du Gud kom istället för din pappa?
Vad behövde du hjälp med?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 23 maj 2018 22:38

Kalla det vad ni vill... Jag upplevde det gudomliga ikväll så som alltid. En gång för längesedan var det en kille som sa: visst kan rektorer bli mobbade... Gå ihop ett par populära elever och sprid ryktet att han/hon är otrogen.. Hur många föräldrar får inte reda på det... Stå fast vid den historien...

Det lustiga var att den killen klev på bussen, precis efter att jag skrev det här i en annan tråd!

Har inte sett honom på 15 år.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 23 maj 2018 22:39

Kreativ skrev:
1. Så du upplevde en närvaro utanför dig och inte en känsla inuti (förutom möjligtvis känslor väckta av närvaron i köket), är det korrekt tolkat? Har den här närvaron varit ständigt närvarande sedan dess, eller var det en engångsgrej?

2. Har du aldrig hört talas om andra varianter? Om människor berättar olika upplevelser som motsäger varandra, t ex om Gud förmedlar budskap till dem som är olika, måste då inte några fall vara inbillade, överdrivna eller påhittade? Som Katolik, accepterar ni alla utsagor och upplevelser okritiskt eller finns det en standard?

3. Har du fått reda på eller varför tror du Gud kom istället för din pappa?
Vad behövde du hjälp med?


1. En gång på det sättet, sedan utvecklades en slags ... kalla det för vänskap - där jag sökte tillfällen att "prata med Honom", berätta... och det hände saker inom mig... det som hände var att det först kom drömmar, bilder (jag målade - jag målar aldrig normalt), det kom ett slags symbolspråk --- som för mig som var (är) extremt rationell - var udda, men jag lät det hända, sedan kom inom mig lusten att vilja veta vem Han är --- mer - lära känna, jag fick en oemotståndlig lust att åka till ett kloster då - våren 2001 (då hade den relationen från köken - våren 1997) pågått ett tag enligt ovan beskrivna mönster.
Jag kände till Montserrat utanför Barcelona för jag hade pluggat där --- och for dig till Kristi Himmelsfärd (det sa mig inget för jag var inte kristen) - och såg min första mässa i hela mitt liv - och den osynlige sa (hörbart) : ser du mig? - jag (fråga mig inte hur det var men det var liksom inne i huvudet) "såg" Honom i prästen. Tog emot det som nunnorna tog emot (bröd/vin) och --- vandrade som jag hade himmelen i mig - upp till ett annat gammal kloster St Cecilia och ställde mig på knä - öppnade munnen och sa: jag lovar dig Jesus evig trohet. (jag tänkte när jag sa det - du är TOTALT KNÄPP... HELT NUTCASE - VEM ÄR JESUS???).

2. JO- jag har hört många varianter hur människor har mött Jesus - men kyrkans "koll" är stenhård, de vet och känner ingen och har 2000 års erfarenhet av allt - för det finns verkligen allt - men allt är inte Guds... eller <Jesus... utan andra makter och andar.

3. Nej - jag har inte frågat eller tänker mer på det. Jag hade lärt mig som barn av min mor att de döda finns i himmelen och vi kan prata med dem - de hör oss... så därför gjorde jag så.
Jag levde ett materiellt konsumistiskt liv där man sökte pengar, framgång, och vem man kände och vad man köpte och vart man åkte på semester och jag var inte sådan själv så jag stod inte ut. Jag bara inte orkade med dessa människor som omgav mig och det livet jag levde och kände jag hade ett stort svart hål inne i mig - tomt... meningslöst elände och alla jag pratade med sa: du har ju allt. Jag var tom - hade ingen kärlek och inget liv kändes det som. Så eftersom ingen lyssnade på mig eller fattade --- bad jag pappa för jag älskade honom och han var en god person och en ärlig man som man kunde få goda råd av. Alltid.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Kreativ
Inlägg: 421
Blev medlem: 19 aug 2016 02:20

Re: Finns Gud?

Inläggav Kreativ » 24 maj 2018 01:14

Esther skrev:kyrkans "koll" är stenhård, de vet och känner ingen och har 2000 års erfarenhet av allt

Har du något exempel på hur de utvärderar?

Esther skrev:Jag bara inte orkade med dessa människor som omgav mig och det livet jag levde och kände jag hade ett stort svart hål inne i mig - tomt... meningslöst elände och alla jag pratade med sa: du har ju allt. Jag var tom - hade ingen kärlek och inget liv kändes det som.

Låter tufft. Så den här upplevelsen hjälpte? Är saker bättre nu? Har du andra människor (katoliker?) omkring dig nu som fyller tomrummet, kärleken och livet eller räcker det med Gud?

Du sa att du lovade Jesus evig trohet. Vad innebär det i praktiken?
Hur kommer det sig att du lämnade klostret (eller skriver du därifrån nu)?
Tidlös utbildning Blogg | Youtube.
En ny metod för att förstå samhällsproblem mer tydligt så vi kan hantera våra problem bättre, snabbare, lättare och mer exakt.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns Gud?

Inläggav Anne » 24 maj 2018 01:16

Men allvarligt, Esther, jag antar att du var vuxen när detta skedde? Yrkar du på att du då var helt främmande för konceptet Gud och Jesus? Jag frågar för att för mig är det helt ofattbart hur man skulle kunna vara ovetande om tron.

Anne
Inlägg: 6108
Blev medlem: 18 maj 2012 12:30

Re: Finns Gud?

Inläggav Anne » 24 maj 2018 01:58

... ja, om man nu inte växer upp "Långtbortistan" förstås. Det finns ju stammar i t ex Afrika. Det hade varit intressant på riktigt om du faktiskt inte hade haft någon śom helst susning om att det fanns något som kallas Gud eller Jesus, men senare fick reda på att det finns något sånt efter din upplevelse.

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 05:30

Kreativ skrev:
Esther skrev:kyrkans "koll" är stenhård, de vet och känner ingen och har 2000 års erfarenhet av allt

Har du något exempel på hur de utvärderar?

Esther skrev:Jag bara inte orkade med dessa människor som omgav mig och det livet jag levde och kände jag hade ett stort svart hål inne i mig - tomt... meningslöst elände och alla jag pratade med sa: du har ju allt. Jag var tom - hade ingen kärlek och inget liv kändes det som.

Låter tufft. Så den här upplevelsen hjälpte? Är saker bättre nu? Har du andra människor (katoliker?) omkring dig nu som fyller tomrummet, kärleken och livet eller räcker det med Gud?

Du sa att du lovade Jesus evig trohet. Vad innebär det i praktiken?
Hur kommer det sig att du lämnade klostret (eller skriver du därifrån nu)?


De - när det gäller "andar" har både präster, och de präster som är exorcister (i varje församling) lärt sig, inom ramen för deras utbildning (7-10 års) sig att veta när det rör sig om Gud och --- andra andar (sedan finns ju också psykiska problem som kan yttra sig på liknande sätt), ... vidare om (och när) det gäller under eller övernaturliga händelser (som att någon blir botad från en obotlig sjukdom) använder de även forskare (vanliga vetenskapsmän som ofta inte är troende).
Du kan läsa lite här: https://www.catholiceducation.org/en/cu ... irits.html

Ja jag lever ett annat slags liv idag mot då.

Vad det innebär är att man stannar i Hans kärlek till slutet - slutet är att man orkar med "korset" som man väljer av Kärlek till andra - då vi är en enda Kropp (Kyrkan) -- lite svårt att förklara, men jag låter det vara där med förklaringen. Det vi tar emot det kan vi medverka till - så att säga.
Jag är lekfolk - ingen nunna. Dvs jag lever inte i kloster utan hemma och jobbar som alla andra - och som troende gör - fast jag lever inte mer i det som är vanligt hur människor lever = fasad och allt under den. Samt i Guds vilja (om vilken jag ber). Inget märkvärdigt eller udda.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 05:33

lynx skrev:Men allvarligt, Esther, jag antar att du var vuxen när detta skedde? Yrkar du på att du då var helt främmande för konceptet Gud och Jesus? Jag frågar för att för mig är det helt ofattbart hur man skulle kunna vara ovetande om tron.


Inte helt ovetande - men jag hade verkligen absolut inte förväntat mig att Gud - som jag då hade varit med - skulle visa sig vara Jesus. Det var en chock. För de som kan bibeln och har studerat den kristna tron är detta inte märkvärdigt. Men för en person som vet att man är med Gud och upptäcker genom det man själv - utan att ens vilja det - per automatik säger... är det en lätt chockartad upplevelse.
Det var det för mig i alla fall.
Veritas vos liberabit

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Algotezza » 24 maj 2018 08:13

Vill man möta en Gud eller tro på en sådan Gud som skickar vissa till himlen och andra till helvetet, tämligen nyckfullt och slumpmässigt?

Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?
Göran Egevad egevad@gmail.com

Användarvisningsbild
Anders
Inlägg: 7769
Blev medlem: 23 mar 2006 01:44
Kontakt:

Re: Finns Gud?

Inläggav Anders » 24 maj 2018 09:08

Har man fått en uppenbarelse som Esthers så har man. Vackert så. Som uppväxt i kristen familj har jag stött på tjogtals som fått de här upplevelserna. Skulle inte falla mig in att betvivla dem eller deras relevans för den person som upplevt dem. Men det gör heller inte något större intryck på mej. Kommer Gud till mig så gör han. Han är välkommen(tror jag). Annars ser jag ungefär på att höra om de här upplevelserna ungefär som jag hör på folk som berättar om sina drömmar. Kul för han eller henne. Och rätt långtråkigt att lyssna på. Sina subjektiva upplevelser låter sig inte särskilt bra beskrivas.
Min blogg över mitt filosofiska läsande --> http://ingenfilo.blogspot.com
Zizek - Om kaos, filosofi, kapitalism och globalisering
4 november 2017

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 09:56

Algotezza skrev:Vill man möta en Gud eller tro på en sådan Gud som skickar vissa till himlen och andra till helvetet, tämligen nyckfullt och slumpmässigt?

Är inte den bild man gör av Gud mest bara en uppförstorad bild av en själv, fast odödlig och allsmäktig?


Nej inte alls varken slumpmässigt eller nyckfullt - utan var och en såsom man har levt och gjort och tänkt samt även om man i sin girighet inte ens kan dela en liten slant till någon som verkligen behöver den - fast man har så det räcker och blir över... utan ville ha ALLT för sig själv.
Detta är människor som bara inte passar att leva med andra som inte är sådana.
Det kan till och med ett barn räkna ut.
SEDAN - är det så att alla som kommer till insikt ... innan de dör... och vill sant och ärligt ångra sig (inte för de är rädda för helvetet och säger de ångrar sig fast de inte gör det) kan få förlåtelse - givet de också förlåter alla som skändat dem och förbrutit sig i ord, gärningar - därför tankar - och när de lät bli att hjälpa en fast de kunde.

Ja då finns förlåtelsen. Är man stolt och vägrar ta emot eller ge förlåtelse, inte vill ha Guds avlösning samt väljer aktivt att ihärda i att bedra hustrun med yngre förmågor och vill förbli kall och hungrig --- och använda alla och allt för sin egen fördel - ja då... är det som står det som blir.
Du - alla - VÄLJER.
Det är därför det står Skrivet och alla mer eller mindre känner till det. Och fast människan idag förnekar det blir så - är det kalla fakta. Det bara är - precis som jorden är rund och inte platt - att vi lever vidare och helt efter de val vi gjorde att leva här och nu - blir då och sedan.
Rättvist och förutsägbart.
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 10:13

Anders skrev:Har man fått en uppenbarelse som Esthers så har man. Vackert så. Som uppväxt i kristen familj har jag stött på tjogtals som fått de här upplevelserna. Skulle inte falla mig in att betvivla dem eller deras relevans för den person som upplevt dem. Men det gör heller inte något större intryck på mej. Kommer Gud till mig så gör han. Han är välkommen(tror jag). Annars ser jag ungefär på att höra om de här upplevelserna ungefär som jag hör på folk som berättar om sina drömmar. Kul för han eller henne. Och rätt långtråkigt att lyssna på. Sina subjektiva upplevelser låter sig inte särskilt bra beskrivas.


Må det ske så...
Veritas vos liberabit

Esther
Inlägg: 6736
Blev medlem: 15 jan 2018 19:53
Ort: Österlen

Re: Finns Gud?

Inläggav Esther » 24 maj 2018 10:14

Pilatus skrev:
Illusionen skrev:Beroende på vem man frågar, ...

Ja, och på den yttersta dagen? Var och ens föreställning om Gud, eller den Gud (Jahve) som beskrivs i Bibeln?

Om det finns en gud som skapat allt, verkligen allt, är han då inte lika för alla? Hur vi väljer att gestalta denne gud i vårat inre är kanske egalt, men den regelbok efter vilken getterna avskiljs från fåren borde vara densamma.



:) aspolut....
Veritas vos liberabit


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 26 och 0 gäster