Finns Gud?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 13 mar 2018 21:06

Illusionen skrev:Jag är ledsen Antic, men det du bekräftar med dina senaste inlägg är att det saknas GRUND
för dina påståenden. Det behöver inte betyda att du har fel, men begär inte att vi oreserverat
ska tro på det du påstår. Atomär begrepp hör sannolikt inte hemma här ö h t.

/ Illusionen


Och vilken "grund" söker vi Illusionen?

Antic
Inlägg: 3874
Blev medlem: 30 aug 2013 13:37

Re: Finns Gud?

Inläggav Antic » 13 mar 2018 21:08

Tekniska termer är uteslutna att ens försöka förklara hur och varför vi upplever.

Varför?

För att ALLA sådana utgår helt och hållet från det vi upplever.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2018 21:14

klorofyll skrev: vad var det som saknades i Babels torn?

Babels torn var ett fint bygge, men man saknade bra murbruk och använde beck i dess ställe. Slarvigt!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:14

Antic skrev:Tekniska termer är uteslutna att ens försöka förklara hur och varför vi upplever.

Varför?

För att ALLA sådana utgår helt och hållet från det vi upplever.

Ja det handlar nog mer om att våga ge orden en själ...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:15

Pilatus skrev:
klorofyll skrev: vad var det som saknades i Babels torn?

Babels torn var ett fint bygge, men man saknade bra murbruk och använde beck i dess ställe. Slarvigt!

Tror du att man hade lyckats med murbruk?

Användarvisningsbild
Illusionen
Inlägg: 1323
Blev medlem: 20 jan 2018 17:41

Re: Finns Gud?

Inläggav Illusionen » 13 mar 2018 21:18

Antic skrev:Tekniska termer är uteslutna att ens försöka förklara hur och varför vi upplever.
Varför?
För att ALLA sådana utgår helt och hållet från det vi upplever.


Det kan sannolikt inte uteslutas att grunden ifråga ligger bortom mänsklig förmåga.
Det förändrar dock inte behovet av grund för att dina påståenden ska bli trovärdiga.
”I tidernas gryning, av tid är du kommen, i svindlande rymders fjärran nyans.”

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2018 21:19

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Babels torn var ett fint bygge, men man saknade bra murbruk och använde beck i dess ställe. Slarvigt!

Tror du att man hade lyckats med murbruk?

Utan tvekan, man hade nått ända upp. Prästerna var ju där uppe och talade med gudarna. Men jag tror att Jahve ogillade bindemedlet, eller så var det något med stilen som han inte förstod sig på. Han var ju den förste autodidakten. :)
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:21

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Babels torn var ett fint bygge, men man saknade bra murbruk och använde beck i dess ställe. Slarvigt!

Tror du att man hade lyckats med murbruk?

Utan tvekan, man hade nått ända upp. Prästerna var ju där uppe och talade med gudarna. Men jag tror att Jahve ogillade bindemedlet, eller så var det något med stilen som han inte förstod sig på. Han var ju den förste autodidakten. :)

Är du religiös eller? :D

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:27

Jag tror att du dragit fel slutsatser av den där berättelsen!

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2018 21:28

klorofyll skrev:
Pilatus skrev:Utan tvekan, man hade nått ända upp. Prästerna var ju där uppe och talade med gudarna. Men jag tror att Jahve ogillade bindemedlet, eller så var det något med stilen som han inte förstod sig på. Han var ju den förste autodidakten. :)

Är du religiös eller? :D

Hade de lyckats med bygget så ... Tanken var god. Hur som helst så finns ju byggnadstypen kvar. Pyramider och höga byggnader har fascinerat människor i alla tider. Man kanske skulle besöka Burj Khalifa och åka upp till toppen, 828 meter hög och har 164 våningar.

Bild
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:32

Jo visst, men jag ser det där mest som en fix idé, det är helt enkelt några som vill ha ära och berömmelse (som Esther skulle säga). Arbete utan syfte är destruktivt..

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17386
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Finns Gud?

Inläggav Pilatus » 13 mar 2018 21:44

klorofyll skrev:Jo visst, men jag ser det där mest som en fix idé, det är helt enkelt några som vill ha ära och berömmelse (som Esther skulle säga). Arbete utan syfte är destruktivt..

Hur menar du då? Skulle inte pyramider haft ett syfte, eller att bygga höga hus. Tror du man byggde Babels torn för att man hade gjort en felbeställning och inte riktigt visste vad man skulle göra av med teglet? Det var väl bra synd att de inte lyckades, eller?
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:50

Pilatus skrev:
klorofyll skrev:Jo visst, men jag ser det där mest som en fix idé, det är helt enkelt några som vill ha ära och berömmelse (som Esther skulle säga). Arbete utan syfte är destruktivt..

Hur menar du då? Skulle inte pyramider haft ett syfte, eller att bygga höga hus. Tror du man byggde Babels torn för att man hade gjort en felbeställning och inte riktigt visste vad man skulle göra av med teglet? Det var väl bra synd att de inte lyckades, eller?

Det är lite som att investera i ett företag som inte går med vinst, som snarare går med stor förlust. Menar du att Babels torn "byggdes" (saga) för att prisa Gud?

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 21:56

Jag tycker faktiskt att, att bygga ett sådant torn med den målsättningen är som att föra krig, själva konceptet blir att manipulera folket.

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Finns Gud?

Inläggav klorofyll » 13 mar 2018 22:06

Ursäkta mig om jag är jobbig...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 9 och 0 gäster