Dödens mening
Moderator: Moderatorgruppen
Re: Dödens mening
Linn Anderson skrev:Meningen med mitt liv känner jag till. Men - oavsett vad döden ÄR - vad har den för mening?
Meningen med nyfödsel försvinner om man tar bort döden. Och som de mesta livet på jorden fungerar, så fungerar inte evolutionen utan nyfödsel. Så i förlängningen hänger döden ihop med genetiken.
Jag Se inte Döden som mång andra gör,
Jag se det som bara en bit på Vägg till ett orkänt mål,
som tex budismen tro på åteförldes
Kan kanse inte
en mölig löseing är att du gå vidade, till något annat, något som är botom vårt förstånd
MVH FIG
Jag se det som bara en bit på Vägg till ett orkänt mål,
som tex budismen tro på åteförldes
Kan kanse inte
en mölig löseing är att du gå vidade, till något annat, något som är botom vårt förstånd
MVH FIG
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
www: Fig.Maxxflow.com
Mail: fig.ghd742@gmail.com
Re: Svar till Anders H
Linn Anderson skrev:Och vad är meningen med evolutionen?
Den såg till att något kunde börja leva.
"Och vad är meningen med liv?"
Ingen alls. Men det enda universum vi känner till (=vårt) kom att finnas till på just ett sådant sätt så att dess naturlagar möjliggjorde evolution och således både liv och död.
Men, hupp - intressantare är kanske att fråga vad döden som begrepp betyder för dig. Jag tror som sagt inte på någon mening med livet som sådant, men jag grubblar mycket på vad min personliga upplevelse av att leva betyder för mig. Det behöver man ingen andlighet för att fundera över.
Innan man frågar sig vilken mening ett fenomen har, kan man fråga sig om detta fenomen har en mening. "Meningen med evolutionen" låter förvirrat; det fina är att evolutionen inte behöver någon mening - den håller på ändå.
Three dots after each sentence does not automatically make your nonsense sound profound...
Fletalet här tro at det finns en meing med döden och livet, mm
Men Frågan är väll mer Vad kan denna meing vara då?
Och hur tes sig denna meing?
är det något som vi kan styra eller ej?
Men Frågan är väll mer Vad kan denna meing vara då?
Och hur tes sig denna meing?
är det något som vi kan styra eller ej?
Men kommihåg: Vi Alla Är Vilsen, Men Ändå Fångar I Denna Värd
Linn Anderson skrev:I mina öron lät Anders H säker på att evolutionen HAR en mening - jag "hörde" inget OM - därav min fråga om VAD den har för mening, enligt honom. Jag kanske missuppfattade...
Själv är jag inte alls säker på att evolutionen ens ÄR. Det kan finnas massor av alternativ - att jag inte känner till dem är inget hållbart bevis för att de inte existerar.
Det är en intressant tanke att det är jag själv som avgör vad mitt liv och min död har för mening för MIG. Kanske finns det inte en MENING i bemärkelsen en allomfattande mening som är bestämd av någon eller något utanför mig själv, och som gäller allt och alla.
Men jag tror att det finns det. En plan, en avsikt, ett mål - som inte tar det minsta notis om min personliga uppfattning.
Meningen att forska, är en mening for oss själva. Inte något annat konstigt.
Av allt som finns att tvivla på, så väljer du att tvivla på den forskning som är mest understödd och mest bevisad. Det är mindre konstigt att förneka sparvar än att ifrågasätta evolutionen. Däremot kan jag dela din uppfattning om att vi inte vet allt, och att vi kan ha fel på vissa punkter. Det har ju hänt förr.
Linn Anderson skrev:Hej Anders H!
Jag tvivlar inte BARA på evolutionen :roll:
Men eftersom det är den vi pratar om nu - kan vi först enas om vad vi egentligen menar med evolution? Big Bang? En "Gud" som skapade Början och lät skapelsen utvecklas efter bästa anpassningsförmåga? Eller vad? Jag har hört många versioner om "fenomenet evolution". Och finner ingenting bevisat.
Framför allt lämnar jag ingenting åt slumpen!
Linn.
Att en art förändras betyder att avkomman inte är en identisk kopia av sina föräldrar. Evolution betyder att förändringen på sikt är en förbättring, eftersom försämringar konkurreras bort.
Vilka förändringar som slår igenom, är inte slump. Jag personligen tror inte att det är Gud heller. Om två gräshoppor sitter bredvid varandra, en är vit och en är grön, och den vita blir uppäten, så tror jag varken att orsaken är Gud eller slump. Jag tror att den gräshoppa med mest gynnsamma förutsättningarna är den som i förlängningen får föra sina gener vidare.
Re: Dödens mening
Linn Anderson skrev:Meningen med mitt liv känner jag till. Men - oavsett vad döden ÄR - vad har den för mening?
Linn
Dödens mening är att utgöra en kontrast till (det fysiska livet) för att detta skall bli mer synligt. Livet består av kontraster. Lever vi bara ett liv, har ju detta i så fall en början, så varför inte ett slut också? Lever vi flera liv är födelsen ingången till det fysiska lviet och den fysiska döden utgången ur detta liv. In genom en dörr, ut genom en annan. Inget märkligt. Döden är en illusion som absolut död, utan bara en övergång från en tillvaroform till en annan. Reinkarnation och karma som livssyn... Reinkarnation och karma tills man lärt vad man skall i den fysiska delen av livet, livets skola. Ett möjligt synsätt. Döden - förnyaren.
Döden ingår i livet. Men inte alltid i den västerländska kulturens syn på livet.
A
Återgå till "Religion och andlighet"