Det finns ett känslomässigt flöde som cirkulerar genom allt levande.
Har inga belägg men jag kan känna det ibland.
När jag är uppkopplad mot det flödet så finns det inga problem, kan gå var jag vill, inga andra människor går emot mig och inget negativt händer mig.
Känslomässigt flöde
Moderator: Moderatorgruppen
Jag kan ibland uppleva en social avspändhet eller en speciell avslappning och närvaro i mina sinnen, men för mig är det enbart min egen sinnestämning som finner harmoni och ro i myllret av mina känslor och tankar.
Menar du att detta är något utomkroppsligt flöde som delas av alla?
Menar du att detta är något utomkroppsligt flöde som delas av alla?
Jag ger samtliga rätten att fritt använda eller bygga vidare på allt eller delar av det jag skriver i mina foruminlägg, utan krav på att ange mig som upphovsman eller fråga mig om lov.
Utomkroppslig, vi är väll inte isolerade individer som bara reagerar på tilltal och beröring.
Jag kan känna när någon står bakom mig och iakttar.
Kan tycka om en annan människa innan hon öppnat munnen.
Och alla galna forskare som är så intresserade utav hur lukter styr oss att välja en viss partner, visst det stämmer nog till en viss del.
MEN det senaste är att vi inte längre har någon egen vilja utan reagerar bara med hjälp utav våra fem sinnen som redan är förprogrammerade i vår DNA-kod.
Vi skulle alltså vara en biologiskt programmerad robot som har en hjärna som andvänds till att beräkna olika strategiska drag.
Jag menar att livet är större en så, jag består utav några få helt vanliga grundämnen som för 100 år sedan kan ha varit en del utav en annan människa som levde då eller varför inte ett träd.
Vem är jag? inte min egen hjärna, det är jag själv som byggt upp funktionerna i den under min livstid.
Jag är mina känslor och det är dem energiena som håller ihop mina molkyler och tillsammans bildar min fysiska kropp.
Det tar ca 14 månader för kroppen att byta ut varända cell i vår kropp.
Den person som levde för de 14 månaderna sen är då död.
Min energi kan löpa fritt och då påverka jag andra människor utan ord eller handling.
Jag kan känna när någon står bakom mig och iakttar.
Kan tycka om en annan människa innan hon öppnat munnen.
Och alla galna forskare som är så intresserade utav hur lukter styr oss att välja en viss partner, visst det stämmer nog till en viss del.
MEN det senaste är att vi inte längre har någon egen vilja utan reagerar bara med hjälp utav våra fem sinnen som redan är förprogrammerade i vår DNA-kod.
Vi skulle alltså vara en biologiskt programmerad robot som har en hjärna som andvänds till att beräkna olika strategiska drag.
Jag menar att livet är större en så, jag består utav några få helt vanliga grundämnen som för 100 år sedan kan ha varit en del utav en annan människa som levde då eller varför inte ett träd.
Vem är jag? inte min egen hjärna, det är jag själv som byggt upp funktionerna i den under min livstid.
Jag är mina känslor och det är dem energiena som håller ihop mina molkyler och tillsammans bildar min fysiska kropp.
Det tar ca 14 månader för kroppen att byta ut varända cell i vår kropp.
Den person som levde för de 14 månaderna sen är då död.
Min energi kan löpa fritt och då påverka jag andra människor utan ord eller handling.
Ett tillägg:
Läste ditt svar och jag misstolkade dig lite men det var bra att jag fick ut dessa rader.
Ja, jag menar att våra känslor kan vara sammanflätade med varandra och då kan vi uppleva en gemensam känsla.
Det är som att det finns ett flöde som flödar igenom allt levande och länkar ihop dem med varandra.
Läste ditt svar och jag misstolkade dig lite men det var bra att jag fick ut dessa rader.
Ja, jag menar att våra känslor kan vara sammanflätade med varandra och då kan vi uppleva en gemensam känsla.
Det är som att det finns ett flöde som flödar igenom allt levande och länkar ihop dem med varandra.
Likt ett leende som man tvingar på sig själv tillslut gör en glad. Det är lättare att följa med och njuta än att sträva emot. Likt det smittar vi varandra med glädje, då glädje är frihet och inskränkthet dom som gör oss rädda.
Älska din omvärld glad!
Älska din omvärld glad!
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
Re: Känslomässigt flöde
Dano skrev:Det finns ett känslomässigt flöde som cirkulerar genom allt levande.
Har inga belägg men jag kan känna det ibland.
När jag är uppkopplad mot det flödet så finns det inga problem, kan gå var jag vill, inga andra människor går emot mig och inget negativt händer mig.
http://en.wikipedia.org/wiki/Tao
http://en.wikipedia.org/wiki/Qi
Dano skrev:Glädje är för mig mentala som spänningar frigörs, då tycker jag att lycka är en mer varaktig känsla.
Det var inte några specifika känslor jag syftade på i mitt inlägg men du försöker bara vara sarkastisk nu.
Vad är det du vill komma fram till?
Absolut inte, om du syftar på mig. Och jag har svårt att se vem annars.
Snarare menade jag att föreslå att det empiriskt bevisade tricket med att le och sedan bli glad lika gärna kan ha att göra med samflödet som biologiska faktorer.
Lyckan är väl den konstanta glädjen?
Det är jobbigt att vara arg, det är jobbigt att vara ledsen, det är inte det naturliga tillståndet. Vi måste kämpa för att behålla oss i det tillståndet. Men vi har också diskurser kring omotiverad glädje som frånhåller oss det. Vi har sociala koder som gör oss tveksamma och vaksamma, avståndstagande från varandra.
Jag har länge funderat på qi, chi, ki eller vad man vill kalla det.
Det är lätt att göra ett test om man känner det. Men det är desto svårare att säga vad det är.
Om jag lägger migg fokus på min hand, så känner jag mer, jaag känner blodet jag känner spänningen, livet i handen.
Vad är det? Inbillar jag mig, är det en manifestation av mitt begrepp kring ki? Är det något reelt, eller är det så simpelt som att jag manar min uppmärksamhet där den annars inte brukar vara.
Som asmatiker vet jag värdet av kropsskontroll, har vart tvungen sas.
Som liten fick jag uppgå i någon slags meditation medan jag gick hemåt, allt för att hålla medvetandet vid liv då jag glömt min medicin. Vid sådana tillstånd känner man kroppen, på ett helt annat sätt.
Så nej nej ingen sarkasm, bara andra ord.
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno
perception
De flesta har en perception som gör att de kan rikta in sig på vissa yttre objekt. Man kan dock odla en total-perceptorisk förmåga. Denna förmåga är inte transcendent. Istället skulle jag hävda att den är en förutsättning för transcendens. Det är ett vegetativt tillstånd där människan lutar sig bak i sina rytmiska funktioner. Det är lite som att låta ryggraden styra hjärnan, istället för att hjärnan skall styra ryggraden. Då måste dock människans moral vara så pass utvecklad att hon kan röra sig fritt. Förutsatt att hon väljer att anknyta.
Man får sålunda skilja mellan apati och total perception. För att anden (kollektivt medvetande) skall leta sig upp i hågen krävs dock att man låter drömlivet diktera det vakna livet framför att låta det vakna livet diktera drömlivet. Då växer sakta ett medvetande fram som kopplar sig mellan alltiden och nutiden. Detta tillstånd är till för att människan skall ha en kreerande funktion i samtiden.
Det kollektiva medvetandet är sålunda beroende av sömnelivet. Platsen för sömnelivet under dagen ger människan om hon slutar dagdrömma. Alltså om hon bereder en totalperception.
Det finns olika skolor för att utveckla ett sådan "känslomässigt flöde". De vanligaste är väll meditation, aikido, tai chi, yoga etc.... En annan som jag kan rekomendera är att man skapar en intersubjektiv tankeverksamhet. Detta genom att inte identfiera sig med enskilda delar av ett fenomen utan istället se symbolvärdet i fenomenet. Detta odlas bäst genom symbolmeditation, eller meditiation över vanliga bruksföremål där man sammanbinder sig själv med tex en tändare, kapsylöppnare, femkrona etc.
Man får sålunda skilja mellan apati och total perception. För att anden (kollektivt medvetande) skall leta sig upp i hågen krävs dock att man låter drömlivet diktera det vakna livet framför att låta det vakna livet diktera drömlivet. Då växer sakta ett medvetande fram som kopplar sig mellan alltiden och nutiden. Detta tillstånd är till för att människan skall ha en kreerande funktion i samtiden.
Det kollektiva medvetandet är sålunda beroende av sömnelivet. Platsen för sömnelivet under dagen ger människan om hon slutar dagdrömma. Alltså om hon bereder en totalperception.
Det finns olika skolor för att utveckla ett sådan "känslomässigt flöde". De vanligaste är väll meditation, aikido, tai chi, yoga etc.... En annan som jag kan rekomendera är att man skapar en intersubjektiv tankeverksamhet. Detta genom att inte identfiera sig med enskilda delar av ett fenomen utan istället se symbolvärdet i fenomenet. Detta odlas bäst genom symbolmeditation, eller meditiation över vanliga bruksföremål där man sammanbinder sig själv med tex en tändare, kapsylöppnare, femkrona etc.
-
Katana
Tilläggas bör att det krävs massor av psykisk energi för att orka ta sig
egenom proceduren som löper linan ut av sig själv när den väl är påbörjad.
Alltså borde personen väl före viljan att uppnå detta veta dess verkliga
konsekvenser i det yttre innan man ger sig in i en lek som blir allvar.
Försöket måste således vara helhjärtat om man vill överleva den kaos som
följer efter ordningen.
egenom proceduren som löper linan ut av sig själv när den väl är påbörjad.
Alltså borde personen väl före viljan att uppnå detta veta dess verkliga
konsekvenser i det yttre innan man ger sig in i en lek som blir allvar.
Försöket måste således vara helhjärtat om man vill överleva den kaos som
följer efter ordningen.
Återgå till "Religion och andlighet"