Är Gud rättvis?
Moderator: Moderatorgruppen
Är Gud rättvis?
Om det verkligen är så att Jesus var tvungen att dö för att människor skulle få förlåtelse måste ju minst en människa offras - den som avrättade honom. Det verkar inte rättvist. Kunde han inte begått självmord?
Ylwa
Ylwa
- * KYREUS *
- Ort: Antiken, agoran, piazzan, Stadion, syns ibland i Palaestran, dock aldrig iklädd cykelhjälm ...
- Till Ylwa!
Vad är rättvisa? Dvs enligt - Dig. (c) KYREUS
Tro inte; sök!
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
DETECTUM * VERITATUM * PAXUM
/*Dies hodiernus amicus tuus
- dies hesternus conscientia tua *
= Dagen är din vän, gårdagen ditt samvete.
(c) KYREUS, mikrofilosof, anno 2 006/
- Avantgardet
Avantgardet
Det var en gullig tanke!
Jag har aldrig lyckats knäcka koden för den kristna tanken att Gud är barmhärtig och god.
Jag kan inte se att Jesus dog för VÅRA synder. Vår synd består i att Adam och Eva förde in synden i världen genom (enligt Gud) dålig kosthållning.
Jag har aldrig lyckats knäcka koden för den kristna tanken att Gud är barmhärtig och god.
Jag kan inte se att Jesus dog för VÅRA synder. Vår synd består i att Adam och Eva förde in synden i världen genom (enligt Gud) dålig kosthållning.
Våra synder är de som begås varje dag, av var och en av oss på ett eller annat sätt.
Jesus som offrade sitt eget liv var en PR-kupp. För hur stort var egentligen offret när han kunde bli levande igen och visste att han skulle direkt tillbaka till Gud när jobbet var klart? Vad är en död som inte är en död?
Men som PR-kupp var den lyckad, gav oss ett och annat att tänka på... hur vi behandlar människor som bara gör gott... hur vi inte lyssnar på Gud ens om han står framför näsan på oss... osv...
Sonade alla skulder gjorde inte Jesus, enligt mig. Det är vi själva som sonar skulder genom våra goda gärningar och vårt arbete, varje dag i evig tid.
Jesus som offrade sitt eget liv var en PR-kupp. För hur stort var egentligen offret när han kunde bli levande igen och visste att han skulle direkt tillbaka till Gud när jobbet var klart? Vad är en död som inte är en död?
Men som PR-kupp var den lyckad, gav oss ett och annat att tänka på... hur vi behandlar människor som bara gör gott... hur vi inte lyssnar på Gud ens om han står framför näsan på oss... osv...
Sonade alla skulder gjorde inte Jesus, enligt mig. Det är vi själva som sonar skulder genom våra goda gärningar och vårt arbete, varje dag i evig tid.
Gud och Jesus och rättvisa
Ylwa skrev:I det här fallet tycker jag det är rättvist att slippa döda Jesus. Att vara tvungen att döda honom för att Gud bestämt att han ska dödas för att alla ska få förlåtelse är orättvist. Enligt mig.
Ett arrangemang som hur som helst verkar långsökt...
Jesus = Gud. Gud offrar sig själv för människorna = visar på den enda vägen ut ur krigets och våldets helvete: förlåta sina bödlar! Finns inget att tro på. Bara göra. Dagligen och stundligen. I smått och stort.
Krig går inte att få slut på med krig. Lidandet tar inte slut genom att vi åsamkar andra lidande. Allt kommer tillbaka till oss själva genom lagen om repulsion och attraktion, rörelse och motrörelse. Karma är bara denna lagbundenhet uttryckt på ett religiöst-andligt sätt. Kan förklaras helt fysiskt-materiellt. Kommer att göras i framtiden.
A
Algotezza aka Algotezza
Re: Är Gud rättvis?
Det är viktigt att inse att det är en tolkning av en historisk händelse att Jesus med nödvändighet måste dö för människornas synder. Redan inom tidig teologi är uppfattningen att Guds människoblivande är tillräckligt för människornas frälsning dock utbredd. Jesu död är därmed inte nödvändig, utan en följd av att människorna vägrade att acceptera honom. Jesu död visar att Gud inte ger upp sin frälsningsplan, även om människorna motverkar den. Dessutom kan man dra slutsatsen att Jesu död på korset i viss bemärkelse verkligen var ett misslyckande, men ett misslyckande som inte berodde på Gud, utan på människorna.
..
Det orättvisa ligger i att han blir hjälten medan bödeln blir skurken eller i bästa fall okänd i ett helt händelseförlopp. För att Jesus ska sitta på sina höga hästar och fördömma våld krävdes det någon ond för att utföra våldet. Om människor lär sig, så är det att man lär sig av själva händelsen dvs: jag vill inte vara bödeln, jag vill vara Jesus, just i den situationen. Därför är inte Jesus the center of attention, utan båda. Jag håller med om att det är orättvist, men vad fan, det är religiös skrift, man kan inte kräva att det ska vara logiskt och rättvist. Nu var jag sarkastisk, Allah skickar mig till helvetet.
Ett förlåtande & tillbakadraget förhållningssätt är inte nödvändigtvis synonymt som vare sig det enda eller det korrekta alternativet inom någon form av problemlösningshantering.
Tror snarare att det främjar ett beteende vars primära syfte är att utverka förlikning i det egna medvetandets självutplånande karaktäristika.
När vi vänt båda kinderna till utan påvisbart resultat nog många gånger får vi kanske se oss omkring efter alternativa lösningar,oavsett vad någon skäggig lymmel med iver förespråkade för ett par tusen år sedan.
Tror snarare att det främjar ett beteende vars primära syfte är att utverka förlikning i det egna medvetandets självutplånande karaktäristika.
När vi vänt båda kinderna till utan påvisbart resultat nog många gånger får vi kanske se oss omkring efter alternativa lösningar,oavsett vad någon skäggig lymmel med iver förespråkade för ett par tusen år sedan.
Dagen är bestämd för var & en, livstiden är kort & oersättlig för alla.
- Åkes granne
- Kontakt:
Detta är ju bara svart och vitt. Ord mot mord. Kollam, jag skrev fel.
Smart att ha en piano kanske.
Ur askan och in i elden. Planen är grön. Vackrast så. Det går inte, men det gör ingenting. Man delar på den. Och äntligen förstår jag..
Det var alltså du som åt upp havrekakorna.
Filantropi, med andra ord.
När man skriver snabt gårdet. Nej deg blev fel hur a är gör, eller nej, herregud.. täcnd lamapan.
1 timme. 2 timmar. 3 timmar. 4 timmar..
Som min lillasyster.. så vad är det hon jagar? Något sött. Hon har gått upp 10 kg senaste tiden, men hon gömmer det en en påse på vägen upp i trappen. "Hemlighet". Hon säljer inte, eller gör hon det?
"Jag ville bara hjälpa till.." Var det så hon brukade säga? Så synd.
Smart att ha en piano kanske.
Ur askan och in i elden. Planen är grön. Vackrast så. Det går inte, men det gör ingenting. Man delar på den. Och äntligen förstår jag..
Det var alltså du som åt upp havrekakorna.
Filantropi, med andra ord.
När man skriver snabt gårdet. Nej deg blev fel hur a är gör, eller nej, herregud.. täcnd lamapan.
1 timme. 2 timmar. 3 timmar. 4 timmar..
Som min lillasyster.. så vad är det hon jagar? Något sött. Hon har gått upp 10 kg senaste tiden, men hon gömmer det en en påse på vägen upp i trappen. "Hemlighet". Hon säljer inte, eller gör hon det?
"Jag ville bara hjälpa till.." Var det så hon brukade säga? Så synd.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..
- Åkes granne
- Kontakt:
- Åkes granne
- Kontakt:
- Avantgardet
Åkes granne: Att kunna dansa balett på en fotbollsplan är få förunnat, och utav dessa så är det ännu färre förunnat att lyckas göra mål dessutom. Koordination i fotarbetet.
Allmänt: man glömmer ofta att våran förståelse av "rätt" och "fel", "gott" och "ont", är hoptvinnade med den semitiskt/kristna traditionen. Således, lite absurdt, fäller Gud sitt eget handlande i efterhand på egna premisser. Gud den upprepande självutplånaren.
Allmänt: man glömmer ofta att våran förståelse av "rätt" och "fel", "gott" och "ont", är hoptvinnade med den semitiskt/kristna traditionen. Således, lite absurdt, fäller Gud sitt eget handlande i efterhand på egna premisser. Gud den upprepande självutplånaren.
- Åkes granne
- Kontakt:
Hemlängtan är syndens cenralposition. Man ser inte, hör inte ..man blir berörd.
Varför gör ni inget för era vänner? I fikarummet går det ju hej vilt. Se en ännu nyare film, skaffa ett par ännu nyare jeans, skära ett lite djupare sår med bara mitt rakblad..
Man vet vad det är ..när man ser det. Du borde bli glad.
Varför gör ni inget för era vänner? I fikarummet går det ju hej vilt. Se en ännu nyare film, skaffa ett par ännu nyare jeans, skära ett lite djupare sår med bara mitt rakblad..
Man vet vad det är ..när man ser det. Du borde bli glad.
..::Quantum reinterpretation, breaking through zombiefication.. "I AM" the energy of me losing prenatal ground, with the grave to lean on, fuzzy freedom::..
Återgå till "Religion och andlighet"