En egen religion?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

seamuskaxen
Kontakt:

En egen religion?

Inläggav seamuskaxen » 06 sep 2004 11:38

Jag vill ha lite synpunkter på det här, jag har skapat en "egen" religion och när man säger det till någon eller diskuterar det med någon gärna någon troende, så får man en stor uppläxning om hur Man inte ska tro på någon annan än Gud. Om Gud nu har gjort mig till sin avbild och jag har skapat en religion, då kan ju Gud inte ha något emot det anser jag. Jag har väldigt svårt för att tro på någon Gud, inte bara med tanke på hur världen ser ut, men också på hur troende människor dödar andra för sin tro.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2004 11:44

Hej och välkommen seamuskaxen.

Utifrån vad har du skapat denna religion, och varför kallar du det religion?

Johan

seamuskaxen
Kontakt:

Inläggav seamuskaxen » 06 sep 2004 11:55

Jag har skapat denna religion utifrån böckerna om Nalle Puh, jag tycker att det är mer än religion än en filosofi att leva efter. Filosofi verkar så löst att beskriva en tro på. Jag tror på Nalle Puh som en jesus figur A.A.Milne som en Guds figur och alla andra figurer i böckerna som profeter.

Stefan

Inläggav Stefan » 06 sep 2004 12:00

Kan du beskriva lite mer ingående vad denna "religion" handlar om? Tillskriver du figurerna övernaturliga krafter? Ber du till figurerna? Utför du några riter? Kan du ge en mer allmän beskrivning av vad du tror på?

Min favorit är f ö Ior.

Grinx

Inläggav Grinx » 06 sep 2004 12:01

Hej seamuskaxen!

Måste bara få fråga vad du tycker om boken Tao enlight Puh?

Taoism är ju en religion. Måste det till en Gud?
Mvh: Grinx

seamuskaxen
Kontakt:

Inläggav seamuskaxen » 06 sep 2004 12:11

Jag har ett altare där jag tänder ljus, jag ber inte men samlar kraft av Nalle Puh. Mysighet är viktigt för PUHister och att kunna njuta av det lilla i vardagen. En fördel med OUHismen är att det inte finns några rätt och fel. Ibland är man dyster som Ior, men det är OK.
Vad det gäller boken om Puh och Taoismen så har jag inte den tyvärr. Jag har mängder av andra böcker mest citatböcker biografin över Christopher Milne.

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2004 12:17

seamuskaxen,

Ser du inget naivt i detta och att det utanför din "mysighet" fortgår en annan värld? Eller är det så att du inte blandar ihop de två för att kunna bibehålla den läkande effekten av PUHismen? Vad krävs för att du ska bibehålla din tro, och vad är det som hotar den?

Johan

seamuskaxen
Kontakt:

Inläggav seamuskaxen » 06 sep 2004 12:24

Jag blandar inte ihop de två världar, min tro och världen utanför. Allt som krävs för att jag ska kunna leva med min tro är tolerans som man idag har svårt att hitta. Man hittar så otroligt mycket i böckerna om Nalle Puh, jag önskar bara att fler ser det.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 sep 2004 13:23

Vilken kul idé!

Jag undrar vad jag skulle använda för källa om jag föresatte mig att skapa en religion? Näpp, jag kommer nog inte att föresätta mig det.

Själv identifierar jag mig nog mest med Tigger! Men jag tror mig blivit mer Puhig den senaste tiden. Och ibland är det nog allt lite kanin och uggla i mig också. Alltför sällan Nasse, är jag rädd.

Alla religioner som tolererar andra religioner tycker jag är att föredra. Ger de dessutom de troende ett gladare och skönare liv fyller de ju faktiskt en positiv funktion också.

Vad kan jag säga annat än, huhuhu! Detta är vad tigrar tycker om!

P.S. Vad gäller religion kontra filosofi, vad sägs om modeordet livsstil för att beskriva vad du pysslar med Seamuskaxen? Jag betraktar min egen pyrrhonism som en livsstil, just för att den är så lös (saknar postulat och stark övertygelse om något) men ändå genomsyrande i mitt liv och beteende. D.S.

seamuskaxen
Kontakt:

Inläggav seamuskaxen » 06 sep 2004 13:40

det är mycket bättre att säga att det är en religion.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 sep 2004 13:49

När jag funderat lite slår det mig att flera religionsinriktningar slutar på -domen. Det låter lite nedslående tycker jag. Kristendomen, judendomen osv. Visst har vi ismer där också, buddhism och katolicism t.ex. Och så islam, som helt oväntat slutar på -am!

Vad tror du om din religion, Seamuskaxen? Är det en -dom eller -ism, eller tänker du göra en islam och välja en egen ändelse?

Vad skulle Puh har gjort?

J R Auk

Inläggav J R Auk » 06 sep 2004 16:46

Puhismen verkar vara en bra religion.

F ö
Tao enligt Puh, kan väl vara trevlig om man vill ha en första introduktion till taoism. Sen vete fan om det behövs nån andra iofs :-k
The decisions of bureaucracy are frequently reduced to Yes or No answers to drafts submitted to it; the bureaucratic way of thinking has become the secret model for a thought allegedly still free. But the responsibility of philosophical thought in its essential situations is not to play this game. A given alternative is already a piece of heteronomy. - Theodor W. Adorno

Användarvisningsbild
Johan Ågren
Administratör

Inläggav Johan Ågren » 06 sep 2004 16:49

J R Auk skrev:Puhismen verkar vara en bra religion.

F ö
Tao enligt Puh, kan väl vara trevlig om man vill ha en första introduktion till taoism. Sen vete fan om det behövs nån andra iofs :-k

:lol:

seamuskaxen
Kontakt:

Inläggav seamuskaxen » 06 sep 2004 17:07

Jag vet faktist inte vad Nalle Puh hade gjort, jag kallar min lilla religion för PUHism för att det låter så bra. Nalle Puh om man hänvisar till när han sjunger sången snön vräker ner och han säger att han satte dit ett tidelipom för att göra det mer gnoligt. Jag kallar det för PUHism för att det är mer gnoligt.
Mitt mål med min religion är att få så många anhängare som möjligt med folk som precis som jag är trötta på att behöva leva med religioner där man ska vara rädd för att synda. I PUHism så duger alla som man är, man behöver inte förändra sig eller sträva för att bli perfekt om man inte håller på med något som antingen sårar sig själv eller andra.

Användarvisningsbild
hovnarr
Moderator

Inläggav hovnarr » 06 sep 2004 18:32

seamuskaxen skrev:I PUHism så duger alla som man är, man behöver inte förändra sig eller sträva för att bli perfekt om man inte håller på med något som antingen sårar sig själv eller andra.

Ett bekymmer större än en mössa. Vem ska då bedöma om man sårar sig själv, till exempel. Då behövs ett prästerskap som kan avgöra vad som är rätt och fel... Och då skapas en maktstruktur. Hm, vissa inriktningar inom kristendomen förlåter ju till och med massmördare - inte ska väl puhismen vara sämre, tidelipom?

Återgå till "Religion och andlighet"