Varför slopas gamla testamentet?
Moderator: Moderatorgruppen
- Skogsälvan
- Avslutat konto
Varför slopas gamla testamentet?
... undrar jag.
-
magicadehex
Re: Varför slopas gamla testamentet?
Skogsälvan skrev:... undrar jag.
Det är fortfarande en del av Bibeln.
GT tolkad med NT-glasögon förebådar Jesus. Därför finns GT kvar.
NT förebådar TT, Tredje testamentet, om man tolkar NT med TT-glasögon. Vad TT förebådar vet vi när FT, Fjärde testamentet, kommit.
Varje testamente menar dock ofta att det är fullkomligt och fullständigt och det sista.
MVH
Algotezza
Algotezza aka Algotezza
GT och även Koranen är anpassade avskrivningar från den Judiska Torahn och man kan inte förstå GT sådär rakt av för den är skriven i bildspråk och på ett sätt så att den olärde massan inte kan förstå den. "Israel" i Bibeln betyder till exempel "folket" men kan också innebära församlingen eller Guds stad och farao är en metafor för egoism och själviska utlevelser och tyranneri.
Kung Salomon sa att väl sagda ord är som guldäpplen i en silverskål. Innebörden med det är att på håll så ser man bara silverskålen, för att kunna se innehållet, guldäpplena, så måste man studera skålen närmare och SE SJÄLV. Så länge man lyssnar på andras uppfattningar så är det detsamma som att bara se silverskålen, för de absolut flesta ser inget annat än en silverskål. Om man inte SER SJÄLV så har man ingen uppfattning.
Sedan måste man skilja på text och religion. Själva religionen innefattar hela rörelsen eller specifika utgreningar av grundrörelsen. Kristendom är inte Bibeln och Bibeln är inte Kristendom. Kristendomen är en folkrörelse som har haft sitt huvudsäte i Rom och det är också därifrån som hela religionen byggts upp med alla dess hedersbetygelser, utmärkelser och vidskepligheter som använts helt och hållet i maktens tjänst.
Faktum är att utan den ortodoxa Judendomen så är Kristendomen bara ett tomt skal. Det går inte att förstå vad Jesus predikar om ifall man inte också vet något om Judendom. Det är det som menas med att Jesus säger helt enkelt att han bryter inte med Judendomen utan vill förtydliga den inför den obildade folkmassan som inte hade privilegiet att studera religionen. Hur han lyckades med det projektet visar historien.
Kung Salomon sa att väl sagda ord är som guldäpplen i en silverskål. Innebörden med det är att på håll så ser man bara silverskålen, för att kunna se innehållet, guldäpplena, så måste man studera skålen närmare och SE SJÄLV. Så länge man lyssnar på andras uppfattningar så är det detsamma som att bara se silverskålen, för de absolut flesta ser inget annat än en silverskål. Om man inte SER SJÄLV så har man ingen uppfattning.
Sedan måste man skilja på text och religion. Själva religionen innefattar hela rörelsen eller specifika utgreningar av grundrörelsen. Kristendom är inte Bibeln och Bibeln är inte Kristendom. Kristendomen är en folkrörelse som har haft sitt huvudsäte i Rom och det är också därifrån som hela religionen byggts upp med alla dess hedersbetygelser, utmärkelser och vidskepligheter som använts helt och hållet i maktens tjänst.
Faktum är att utan den ortodoxa Judendomen så är Kristendomen bara ett tomt skal. Det går inte att förstå vad Jesus predikar om ifall man inte också vet något om Judendom. Det är det som menas med att Jesus säger helt enkelt att han bryter inte med Judendomen utan vill förtydliga den inför den obildade folkmassan som inte hade privilegiet att studera religionen. Hur han lyckades med det projektet visar historien.
-
magicadehex
Jag kan inte bekänna mig att veta alla innebörder i varenda text i GT, det är ytterst få som gör det och dom har fått en lång utbildning. Det är ett misstag att tro att man bara kan läsa Bibeln och förstå dess budskap på en enda gång och helt utifrån Bibelns skrift. Det finns en enorm mängd litteratur som ingår och som kan ge en förklaring av det som står där.
Jag har för mig att även ortodox Judendom fördömer homosexualitet, men jag vet inte om det stämmer. Jag är heller inte säker på vad som menas med homosexualitet men det jag läst mig till menar att homosexualitet representerar hedonism och total utlevelse av köttsliga passioner. Det behöver alltså inte vara det att män eller kvinnor attraheras av samma kön utan just själva beteendet att sväva ut i materiella njutningar. Jag tror att man inom psykoanalys har funnit att pengar och makt associeras till avföring och en "anal" personlighet. Detta skulle kunna förklara varför de jag lyssnat på kallar den hedonistiska livsstilen för homosexuell. Jag tycker inte det är rimligt att fördöma homosexuella känslor hos människor för att i slutändan är det köttsliga irrelevant och bör därför inte heller vara vad som avses. Det som det handlar om är måttfullhet och inget annat.
Men ta gärna någon specifik skrift, Bibeln är ingenting man kan riva av med en enkel generalisering.
Jag har för mig att även ortodox Judendom fördömer homosexualitet, men jag vet inte om det stämmer. Jag är heller inte säker på vad som menas med homosexualitet men det jag läst mig till menar att homosexualitet representerar hedonism och total utlevelse av köttsliga passioner. Det behöver alltså inte vara det att män eller kvinnor attraheras av samma kön utan just själva beteendet att sväva ut i materiella njutningar. Jag tror att man inom psykoanalys har funnit att pengar och makt associeras till avföring och en "anal" personlighet. Detta skulle kunna förklara varför de jag lyssnat på kallar den hedonistiska livsstilen för homosexuell. Jag tycker inte det är rimligt att fördöma homosexuella känslor hos människor för att i slutändan är det köttsliga irrelevant och bör därför inte heller vara vad som avses. Det som det handlar om är måttfullhet och inget annat.
Men ta gärna någon specifik skrift, Bibeln är ingenting man kan riva av med en enkel generalisering.
-
magicadehex
magicadehex skrev:3 MOS 20:13 Och om en man ligger med en person av mankön liksom man ligger med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall ovillkorligen dödas. Deras eget blod är över dem.
Men om han ligger som en man ligger med en man är det OK?
undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
magicadehex skrev:Alogotezza.. det har jag inte läst något om i GT.
Så här står det (i Folkbibelns översätting):
13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.
Som en man ligger med en kvinna står det. Innebär inte det att om han inte ligger som en man ligger hos en kvinna, utan som en man ligger hos en man - då skall det inte straffas med döden... Om vi nu tolkar lite lagom bokstavstroget...
Inget står heller för övrigt om vad som gäller om en kvinna ligger med en kvinna som en kvinna ligger med en man... Gud kanske gillar att kolla på lesbisk kärlek?
undrar Algotezza
Algotezza aka Algotezza
Mer mys ifrån 3 Mosebok 20:
9 Om någon uttalar förbannelser över sin far eller sin mor, skall han straffas med döden. Sin far och sin mor har han förbannat. Han bär på blodskuld.
18 Om någon ligger med en kvinna som har sin månadsrening och blottar hennes nakenhet, blottar han hennes blodflöde. De skall båda utrotas ur sitt folk.
24 Därför har jag sagt till er: Ni skall ärva deras land, ty jag skall ge er det till arvedel, ett land som flödar av mjölk och honung. Jag är HERREN, er Gud, som har avskilt er från andra folk.
26 Ni skall vara heliga inför mig, ty jag, HERREN, är helig, och jag har avskilt er från andra folk för att ni skall tillhöra mig.
27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.
"Great minds discuss ideas; Average minds discuss events; Small minds discuss people." - Eleanor Roosevelt
-
magicadehex
Algotezza skrev:magicadehex skrev:Alogotezza.. det har jag inte läst något om i GT.
Så här står det (i Folkbibelns översätting):
13 Om en man ligger med en annan man som en man ligger med en kvinna, begår de en avskyvärd handling. De skall straffas med döden. De bär på blodskuld.
Som en man ligger med en kvinna står det. Innebär inte det att om han inte ligger som en man ligger hos en kvinna, utan som en man ligger hos en man - då skall det inte straffas med döden... Om vi nu tolkar lite lagom bokstavstroget...
Inget står heller för övrigt om vad som gäller om en kvinna ligger med en kvinna som en kvinna ligger med en man... Gud kanske gillar att kolla på lesbisk kärlek?
undrar Algotezza
Algotezza.. det är också en möjlig tolkning.
En annan möjlig tolkning är att själva påpekandet "som en man ligger med en kvinna" är ett generellt antagande, att det är "den självklara" kombinationen då 2 ligger med varandra. Man och kvinna, alltså. (Notera att detta absolut inte är min egen ståndpunkt!)
Det kan också tolkas som: 2 män kan fö ligga med varandra, exempelvis vila i samma säng edyl, dock utan penetration.
Tolkningarna kan vara många.
-
suchanother
- Avstängd
Återgå till "Religion och andlighet"