VEM ÄR JAGET som är medveten om sitt medvetande?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Vem är Jaget som är medveten om sitt medvetande?

Jordkroppen, vårt yttre skal!
1
9%
Astralkroppen!
1
9%
Eterkroppen!
0
Inga röster
Den medvetna levande individen, själen!
9
82%

Antal röster: 11

Jiva

VEM ÄR JAGET som är medveten om sitt medvetande?

Inläggav Jiva » 20 nov 2008 04:40

.
Vad säger ni, ni som är ateister?

VEM ÄR detta Jag, som är medveten om sitt medvetande, sina tankar och sin kropp?

När nu vare sig hjärncellerna, nervcellerna, synapserna, nervtrådarna, blixtarna eller impulserna är medvetna om ett endaste dugg...

VEM ÄR det då som är medveten i vår kropp?

Vågar man föreslå vår evigt medvetna själ/ande, vi andliga individer som lever och verkar i kroppen?

VAD BESTÅR detta eviga "Jag" av?

Vågar man föreslå den medvetna levande andliga energin, själva livsenergin/livsgnistan, som får den materiella kroppen att verka leva och som blir livlös när vi kilar vidare vid "döden", ut ur vårt temporära jordiska skal...

KROPPEN = VÅRT TEMPORÄRA SKAL, ett objekt, vår ägodel!

JAGET/SJÄLEN = SJÄLVA INDIVIDEN, subjektet, ägaren av kroppen, medveten om omvärlden!

Vi är de facto den medvetna levande ANDLIGA energin (själen/anden/livsgnistan); individen som lever i den materiella kroppen, och som reinkarnerar efter kroppens död!

Utan oss, inget liv i våra fysiska skal!

INNEHÅLL:

1. Själen, medvetandet, sinnet och kroppen!

2. Silversträngen; förbinder kroppen med själen!

3. Astral-kroppen!

4. Eter-kroppen, dvs auran!

5. Våra sju chakras!

1. SJÄLEN, MEDVETANDET, SINNET och KROPPEN!

SJÄLEN är ägaren, subjektet, den som äger!

KROPPEN är ägodelen, objekt, det som ägs!

Ägaren är alltid skild från objekten som den äger...en ägodel kan aldrig äga sig själv, vilket ju bevisar att vi inte är kroppen eller hjärnan, utan själva själen, dvs vårt medvetna eviga Jag!

SJÄLEN = Medveten och den som upplever = Andlig energi, levande varelsen, subjektet!

KROPPEN = Omedveten och det som upplevs = Materiell energi, föremål, objekt!

Hjärnan, ett fysiskt organ, kanaliserar impulser från sinnesorganen, medan Jaget/själen upplever dessa impulser som sinnesintryck!

LOGISKT, eller hur?

Vår materiella KROPP och dess celler, våra tankemönster, vår personlighet, våra värderingar, åsikter m.m. FÖRÄNDRAS ständigt på grund av tidens tand...

Detta samtidigt som JAGET/själen - vi som lever i kroppen, den evigt medvetna levande andliga energin, SUBJEKTET, individen, som relaterar till dess temporära objekt; kroppen och psyket - är exakt densamma, OFÖRÄNDERLIG.

Vi har exakt samma bestående Jag-identitet nu som när vi var små, trots alla fysiska och psykiska förändringar.

Vi har t.ex. redan bytt ut kroppens alla celler ett flertal gånger under vår livstid, men fortfarande har vi samma Jag-känsla; det är fortfarande samma andliga Jag som lever i kroppen, trots alla fysiska och psykiska förändringar!

Detta BEVISAR att JAGET, själen, är en EVIG absolut konstant och som därmed naturligtvis överlever den s.k. döden. Det var samma "Jag" som var medveten och upplevde händelser när vi var fem år unga, som nu idag; annars skulle vi inte säga att det var händelser ur "mitt liv", om det inte var vårt "Jag" som upplevde dem...

FAKTUM ÄR att enligt naturlagarna så kan energi aldrig förintas (Energiprincipen, termodynamikens 1:a lag); den materiella föränderliga energin omvandlas, medan den andliga medvetna energin (Jaget) är av bestående oföränderlig natur.

Hur i Herrens Namn skulle Jaget/själen, den andliga energin, kunna förintas, när inte ens den lägre materiella energin gör det...???

JAGET/SJÄLEN GENERERAR MEDVETANDET!

Medvetandet genereras givetvis av den medvetna själen (subjektet) och inte av omedvetna elektriska impulser i hjärnan!

Medvetandet är Jagets, dvs själens, perceptionsförmåga!

Detta är ett BEVIS på att Jaget och kroppen (inklusive geléklumpen i skallen givetvis) är två vitt skilda fenomen!

JAGET, dvs vår medvetna själ, ÖVERLEVER hjärnans död, och vi föds in i en ny materiell kropp i vårt nästa liv, beroende på vårt karmakonto vid dödsögonblicket.

VI ÄR SJÄLEN, medan vi HAR ett sinne, och BOR i en kropp!

JAGET/SJÄLEN = Den medvetna levande andliga individen, vi som lever i kroppen, subjektet som upplever och relaterar till de fysiska och psykiska objekten i vår kropp och vår omvärld. Vi är den evigt medvetna andliga gudagnistan, som är oföränderligt konstant, det är exakt samma Jag i oss nu som när vi var ett litet barn! Det är Jaget/själen som tänker tankarna, känner känslorna och minns minnena!

http://en.wikipedia.org/wiki/Soul

MEDVETANDET = Själens perceptionsförmåga. Det är själen som är medveten, och givetvis är det därför som medvetandet genereras av den medvetna själen!

http://en.wikipedia.org/wiki/Consciousness

SINNET = (tankar, känslor, vilja, intelligens, personlighet) Temporär finfysisk, psykisk materiell energi, subtilkroppen, astralkroppen, som ständigt förändras! Det är i sinnet som våra tankar och känslor pågår och upplevs!

http://en.wikipedia.org/wiki/Mind
http://en.wikipedia.org/wiki/Subtle_body

KROPPEN = (kött, blod, ben, hjärna) Temporär grovfysisk materiell energi, som ständigt förändras; vart 7:e år har vi bytt ut alla kroppens celler, vilket bevisar att Jaget/själen som upplever barndomen, ungdomen och ålderdomen skiljer sig från kroppen...

2. SILVERSTRÄNGEN; förbinder KROPPEN med SJÄLEN!

Precis som näring överförs från modern till fostret via navelsträngen, så överförs livskraften, livsenergin från själen till kroppen via den astrala silversträngen!

På samma sätt som navelsträngen avskiljs vid födseln, så avskiljs silversträngen vid döden. Fostret lösgörs och blir människa och själen lösgörs från människokroppen och blir återigen en ren andevarelse!

Vedaböckerna, bibeln, taoismen, schamanismen, buddismen; alla dessa nämner att dödsögonblicket inträffar när silversträngen, som förbinder själen med den fysiska kroppen, bryts:

http://en.wikipedia.org/wiki/Silver_cord

http://www.near-death.com/experiences/research12.html

http://www.akasha.de/~alfred/dream/cord.htm

3. ASTRAL-KROPPEN!

Det är astralkroppen som bär Jaget/själen vidare när vi reinkarnerar efter att vi har kilat vidare från vår jordiska kropp, och som även lyfter (leviterar) ut från kroppen när vi drömmer på nätterna i den astrala dimensionen:

http://en.wikipedia.org/wiki/Astral_body

http://hem.fyristorg.com/teosofi/Teosof ... roppen.htm

4. ETER-KROPPEN, dvs AURAN!

Eterkroppen är förbindelselänken mellan vår fysiska och astrala kropp:

http://en.wikipedia.org/wiki/Ether_body

http://www.item-bioenergy.com/rfi/science.html

5. VÅRA SJU CHAKRAS!

Människans 7 chakras är kroppens subtila knutpunkter, där livsenergin (prana) flödar genom en subtil huvudkanal (nadi) längs ryggraden, ungefär som blod genom blodkärl, och korrelerar med de primära endokrina körtlarna i kroppen.

Det är längs ryggraden som den fysiska kroppen möter eterkroppen genom våra 7 chakras:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Chakra

http://en.wikipedia.org/wiki/Chakra

TILL DISKUSSION:

Förstår ni skillnaden mellan våra temporära omedvetna fysiska kroppar och vårt evigt medvetna Jag, dvs själen/anden?

Visste ni att vi även har en astralkropp och en eterkropp?

Frågor eller kommentarer?

RÖSTA!

VILKA ÄR VI innerst inne, vad är vårt medvetna Jag?

taoist

Inläggav taoist » 22 nov 2008 01:19

Jag kan tyvärr inte delta i omröstningen då jag inte tror på något övernaturligt och alla svaren säger att det är något okänt som vi inte kan verifiera. Min åsikt är att Jaget är det vi kallar vår medvetenhet för att ge det okända ett namn.

MVH

Jiva

Inläggav Jiva » 02 feb 2009 04:30

taoist skrev:Jag kan tyvärr inte delta i omröstningen då jag inte tror på något övernaturligt och alla svaren säger att det är något okänt som vi inte kan verifiera. Min åsikt är att Jaget är det vi kallar vår medvetenhet för att ge det okända ett namn.

MVH

Vilka svarsalternativ saknar du?  :?

Användarvisningsbild
Marksa

Va

Inläggav Marksa » 02 feb 2009 19:06

Evigt ego?

Nej du har nog missuppfattat detta. 8)

Reinkarnatinom av jaget det andliga egot. Behöver du detta för att klamra dig fast vid livet?

Inte ens Budhan undervisade sådant. Om jag inte missminner mig så var det den samlade karman, summan av dina handlingar som gick vidare till en ny personlighet (Namn och materia).

Sa han inte även att något i stil med att utveckla ditt medvetande till den milda grad att du finner att Egot, jaget bara ger dig lidande, föskjut detta. Bli ett med alltet, det obeskrivbara.  Lev enligt medelvägen och vägled människorna djuren och gudarna.... :shock:
Varje dag är en resa.

Jiva

Re: Va

Inläggav Jiva » 03 maj 2009 14:06

Marksa skrev:Evigt ego?

Reinkarnatinom av jaget det andliga egot. Behöver du detta för att klamra dig fast vid livet?

Inte ens Budhan undervisade sådant. Om jag inte missminner mig så var det den samlade karman, summan av dina handlingar som gick vidare till en ny personlighet (Namn och materia).

Sa han inte även att något i stil med att utveckla ditt medvetande till den milda grad att du finner att Egot, jaget bara ger dig lidande, föskjut detta. Bli ett med alltet, det obeskrivbara.  Lev enligt medelvägen och vägled människorna djuren och gudarna.... :shock:

Jaget/själen har ju redan i detta liv reinkarnerat!

Vi har ju redan bytt ut kroppens alla celler ett antal ggr i detta liv, och därmed kan man med fog säga att vi själar redan reinkarnerat i våra nuvarande jordiska kroppar!

Användarvisningsbild
Marksa

Inläggav Marksa » 03 maj 2009 19:43

Jiva skrev:
Marksa skrev:Evigt ego?

Jaget/själen har ju redan i detta liv reinkarnerat!

Vi har ju redan bytt ut kroppens alla celler ett antal ggr i detta liv, och därmed kan man med fog säga att vi själar redan reinkarnerat i våra nuvarande jordiska kroppar!

Inte då...Kroppen har alldrig dött. Programering i DNA är den samma även om vi byter ut våra celler under tidens gång (dock inte alla på en gång).

Men du varför bekymra sig över själens eventuell odödlighet. och allra hellst via reinkarnation?

Ponera att vi har ett jorde liv. Ska vi inte göra det bästa av detta, och leva vårt liv och använda vår potetial så bra som möjligt. I Kärlek och medkänsla, medlidande.
Och allt utöver det är en Bonus...
Varje dag är en resa.

Användarvisningsbild
Ohm

Inläggav Ohm » 03 maj 2009 21:12

Jiva, jag har märkt att du riktar alla dina frågor mot ateister. Du dyker med huvudet före mot en betongvägg. Du lämnar ingenting öppet för att du kan ha fel, allt du skriver är ett enda konstaterande.

Jag är lite nyfiken, varför är det så att du startar tusen trådar för att diskutera filosofi, när allt du egentligen vill få fram är att du har rätt? Är det bara så att du vill ha fler argument över hur befängt det egenligen är av att vara ateist, eller är det så att du vill frälsa världen med din kunskap? Hjälp mig att förstå, så kanske du kan få hjälp med att utveckla dina tankar.

Reinkarnation är en vacker tanke, men jag är rädd att allt är baserat på en rädsla över insikten att dö. Det spelar ingen roll vart vårt medvetna jag existerar, för det medvetna har inget rum. Det är kroppen som breder ut sig i ett rum, på samma sätt som internet inte har ett rum, bara ett gigantiskt nätverk med kablar och datorer. Dock tror jag att vi instinktivt har svårt att förstå hur nåt som "existerar" inte kan ha ett rum, och det är då vi tar till fantasifulla förklaringar för att förklara dess existens. Vårt jag är troligtvis bara en biprodukt av ett mycket komplext nätverk av synapser och nervtrådar, både i vår kropp och vår hjärna.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 04 maj 2009 13:13

Jaget är medveten om "miget", jaget som objekt för sitt eget medvetande.

Nörretranders idé.

Men ögat som ser kan inte se sig självt. Inte som seende öga. Men fingrarna kan känna ögat som objek för känslan.

Wittgensteins tanke

Menar Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Logos
Kontakt:

Inläggav Logos » 04 maj 2009 14:04

Jiva: Har du något annat än ordlekar att komma med? Du verkar inte ha kommit mycket längre än skolastikerna...
What's the ugliest
Part of your body?
Some say your nose
Some say your toes
But I think it's YOUR MIND

Användarvisningsbild
Krilles

Re: VEM ÄR JAGET som är medveten om sitt medvetande?

Inläggav Krilles » 05 maj 2009 02:10

Jiva skrev:.
Vad säger ni, ni som är ateister?

VEM ÄR detta Jag, som är medveten om sitt medvetande, sina tankar och sin kropp?

När nu vare sig hjärncellerna, nervcellerna, synapserna, nervtrådarna, blixtarna eller impulserna är medvetna om ett endaste dugg...

VEM ÄR det då som är medveten i vår kropp?

Vågar man föreslå vår evigt medvetna själ/ande, vi andliga individer som lever och verkar i kroppen?

VAD BESTÅR detta eviga "Jag" av?

Vågar man föreslå den medvetna levande andliga energin, själva livsenergin/livsgnistan, som får den materiella kroppen att verka leva och som blir livlös när vi kilar vidare vid "döden", ut ur vårt temporära jordiska skal...

Kossan Mu

Användarvisningsbild
LJUSUPPLEVELSE

Inläggav LJUSUPPLEVELSE » 07 maj 2009 14:10

1965are...ikoniskt halvlärd kvasifilolog,metaretoriker,preprotoauktoritet, ärkehemipseudofilosof och megapsykodianoia.

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:39

Marksa skrev:Ponera att vi har ett jordeliv...

Ett jordeliv har du, om du inte tidigare återfötts till jorden och i ditt nästa liv återvänder Hem till den eviga andliga världen, eller återföds till de Högre Himmelska sfärerna!  :wink:

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:44

Ohm skrev:Reinkarnation är en vacker tanke, men jag är rädd att allt är baserat på en rädsla över insikten att dö. Det spelar ingen roll vart vårt medvetna jag existerar, för det medvetna har inget rum. Det är kroppen som breder ut sig i ett rum, på samma sätt som internet inte har ett rum, bara ett gigantiskt nätverk med kablar och datorer. Dock tror jag att vi instinktivt har svårt att förstå hur nåt som "existerar" inte kan ha ett rum, och det är då vi tar till fantasifulla förklaringar för att förklara dess existens. Vårt jag är troligtvis bara en biprodukt av ett mycket komplext nätverk av synapser och nervtrådar, både i vår kropp och vår hjärna.

Döden är en illusion!

Vi själar kan inte dö, enär vi är eviga andevarelser, evighetsvarelser!

Det medvetna Jaget (vi själar) har ett rum, men inte i detta relativa rum, utan i det absoluta, gränslösa, rummet!

Vårt jag är medvetet, medan synapserna och nervtrådarna (egalt om det är enkelt eller komplext) är omedvetna!

Alltså är vi andliga väsen inte några synapser eller nervtrådar!

Jiva

Inläggav Jiva » 23 maj 2009 23:47

LJUSUPPLEVELSE skrev:Di Leva svarar på din fråga...

http://www.youtube.com/watch?v=p9qYXbN3kyw&feature=related

mvh

Tack, kära vän!

Användarvisningsbild
manifesto

Inläggav manifesto » 24 maj 2009 03:14

Jiva skrev:Vi själar kan inte dö, enär vi är eviga andevarelser, evighetsvarelser!

Har du källa på det?
Du kränker mig.

Återgå till "Religion och andlighet"