Liv efter döden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 16:19

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:
För dig gäller andra regler?
Verkligen...
Jag har sett så mycket bra komma ur bön där två av oss kommit överens om att be om något ---

Absolut, jag tänkte bara på den kvinnan, vi kan inte be ihop, det är bara att acceptera, så jag ber till gud ensam.


Varför kan ni inte be ihop? Jag begriper inget av det kryptiska du skriver... noll...

Jag har ingen kontakt med henne... När vi skildes åt sa hon "att vi aldrig kommer träffas mer"...
Med andra ord.... Jag får be till gud...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 29 apr 2021 19:08

iris skrev:
Pilatus skrev:Det finns alltid människor som lånar åklagarens kappa. Nolite iudicare et non iudicemini.

Så finns det de som fått denna rätt att döma - både här och nu och där och sedan.

Endast den som brutit mot svensk lag kan dömas. Någon rätt att åberopa kristna värderingar för straffutmätning finns dessbättre inte längre. Bålen har slocknat och källarhålorna där tortyren pågick mot de som hade en avvikande uppfattning har fått stänga.
iris skrev:Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.

Lars Görling frågade då vad som händer då denna gräns överskrids. Han skrev boken 491 som gick emot den lealösa förlåtelsekulturen som väl fortfarande dominerar många. Ett exempel kan ju vara Centern och MP med gymnasielagen, det tar aldrig slut.

Men behov av viss ordning och reda ger vare sig dig eller någon annan rätt att döma efter godtyckliga kristna normer. Du kan förvisso ställa krav på att folk skall bete sig anständigt, men det är en helt annan femma.
Moderator


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 49 och 0 gäster