Liv efter döden?

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 28 apr 2021 12:03

klorofyll skrev:Vi borde prata mer om levnadsregler, hur man ska bete sig... Så blir det uppbyggande..

Inte i denna tråden! Här handlar det om vilka föreställningar vi har om det liv som väntar dem som tror på ett liv efter döden.

skärselden.jpg
skärselden.jpg (59.46 KiB) Visad 4219 gånger
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 28 apr 2021 12:15

Döden kan liknas vid en ålder man har uppnått för att få tillåtelse att köpa alkohol, men grejen är att man inte behöver köpa alkohol oavsett...

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 28 apr 2021 12:27

klorofyll skrev:Döden kan liknas vid en ålder man har uppnått för att få tillåtelse att köpa alkohol, men grejen är att man inte behöver köpa alkohol oavsett...

På Systembolaget gäller 20 år, men vad har det med ett liv efter döden att göra? Gillar du inte ämnet så svara inte med rena tokigheter!
Moderator

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 28 apr 2021 12:44

=D>

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 29 apr 2021 08:19

Livet efter döden verkar inte vara så svårt att begripa sig på då det verkar handla om plats och samvaro.

De som man inte kan ha samvaro med för att de envisas med att stjäla allt av andra, ta deras möjligheter, deras utveckling, deras liv om möjligt, förtrycka dem, slakta dem, göra allt de vill och njuta av det med dem före att de kasserar dem - de kan man omöjligt ha där de är som inte någonsin känt avund och hat, vill ljuga och vill skända andra.

Här är vi blandade. De som tillhör den Onde och ska spendera evigheten med honom är de som lider av avund, hat och älskar lögnen och vill äga allt på andras bekostnad. Att det här och nu är tillåtet och dessutom förordat talar bara om vilken slags tid vi lever i nu globalt.

Inget annat.
Vore det inte (vilket har varit så i människans tidrum) tillåtet och förordat av alla - skulle inte alla som har den läggningen också göra det. Tvärtom, de skulle lägga band på sig och låssas (som förr) att de inte är det de är. För människor har det varit svårt att de skillnad på de som låssas och de som är äkta - men för Gud har detta alltid varit öppet.

Det går inte att vara med människor som är på ett visst sätt och de måste sållas bort. De ska leva med likasinnade såsom de som inte är sådana --- de ska också leva med likasinnade.
Idag kan även de normalt sett likgiltiga välja sida och få sitt... det skapar en bättre sållning. Vi är där nu.

Detta förstår man när man ser sanna berättelser som historien om Steven Fulcher - han tog fast en seriemördare och blev av med jobbet. Dömdes av sina egna.
Så kan vi välja sida. Visa oss själva, Vem vi är. Egentligen.
De som verkar i det fördolda - utan att vilja synas - syns även idag och får sin del av det de valde.

Användarvisningsbild
Pilatus
Moderator
Inlägg: 17376
Blev medlem: 08 mar 2012 03:25
Ort: Quid est veritas?

Re: Liv efter döden?

Inläggav Pilatus » 29 apr 2021 10:08

iris skrev:Det går inte att vara med människor som är på ett visst sätt och de måste sållas bort.

Det finns alltid människor som lånar åklagarens kappa. Nolite iudicare et non iudicemini.
Moderator

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 29 apr 2021 12:29

Pilatus skrev:
iris skrev:Det går inte att vara med människor som är på ett visst sätt och de måste sållas bort.

Det finns alltid människor som lånar åklagarens kappa. Nolite iudicare et non iudicemini.


Så finns det de som fått denna rätt att döma - både här och nu och där och sedan. Du må tycka synd om de stackare som är så synd om - som absolut inte har samma känsla för dig, för barn, för någon levande varelse - men även de har sin chans. Det är bara det att de oftast inte vill ta den - de föredrar MÖRKRET för (som det står skrivet) deras gärningar är onda.

Matt 18:18-22
Sannerligen, allt ni binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt ni löser på jorden skall vara löst i himlen. Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

Då kom Petrus fram till honom och sade: ”Herre, hur många gånger skall min broder kunna göra orätt mot mig och ändå få förlåtelse av mig? Så mycket som sju gånger?” Jesus svarade: ”Jag säger dig: inte sju gånger utan sjuttiosju gånger.

xion
Inlägg: 3162
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Liv efter döden?

Inläggav xion » 29 apr 2021 12:44

Amen
Sa pastor Green.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 29 apr 2021 12:46

De vi kommer (vi som inte går på det tåget och gör det alla andra lämmlar gör) att sluta ha de som skapar det som han talar om --- i nästa värld:


https://www.youtube.com/watch?v=KLODGhEyLvk&t=560s

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 13:30

iris skrev:Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

För mig är det andra regler som gäller... jag älskar gud. Iris, vet du vad, det räcker att jag tänker konstruktivt så ordnar sig allt. Ta inte illa vid dig.. Det här forumet ger inte upp...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 13:32

En kvinna sa till mig: vi kommer aldrig träffas mer... hur ska vi kunna komma överens om det? Bara gud kan hjälpa mig...

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 13:35

Jag tror att hemligheten är att andra känner mig bättre.. än vad jag tror.. på något sätt... sanningen är en öppen bok.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 29 apr 2021 13:40

klorofyll skrev:
iris skrev:Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

För mig är det andra regler som gäller... jag älskar gud. Iris, vet du vad, det räcker att jag tänker konstruktivt så ordnar sig allt. Ta inte illa vid dig.. Det här forumet ger inte upp...


För dig gäller andra regler?
Verkligen...
Jag har sett så mycket bra komma ur bön där två av oss kommit överens om att be om något ---

klorofyll
Inlägg: 9311
Blev medlem: 06 jun 2012 20:50

Re: Liv efter döden?

Inläggav klorofyll » 29 apr 2021 13:42

iris skrev:
klorofyll skrev:
iris skrev:Vidare säger jag er: allt vad två av er kommer överens om att be om här på jorden, det skall de få av min himmelske fader. Ty där två eller tre är samlade i mitt namn är jag mitt ibland dem.”

För mig är det andra regler som gäller... jag älskar gud. Iris, vet du vad, det räcker att jag tänker konstruktivt så ordnar sig allt. Ta inte illa vid dig.. Det här forumet ger inte upp...


För dig gäller andra regler?
Verkligen...
Jag har sett så mycket bra komma ur bön där två av oss kommit överens om att be om något ---

Absolut, jag tänkte bara på den kvinnan, vi kan inte be ihop, det är bara att acceptera, så jag ber till gud ensam.

iris
Inlägg: 1354
Blev medlem: 09 feb 2021 19:42

Re: Liv efter döden?

Inläggav iris » 29 apr 2021 14:50

klorofyll skrev:
iris skrev:
klorofyll skrev:För mig är det andra regler som gäller... jag älskar gud. Iris, vet du vad, det räcker att jag tänker konstruktivt så ordnar sig allt. Ta inte illa vid dig.. Det här forumet ger inte upp...


För dig gäller andra regler?
Verkligen...
Jag har sett så mycket bra komma ur bön där två av oss kommit överens om att be om något ---

Absolut, jag tänkte bara på den kvinnan, vi kan inte be ihop, det är bara att acceptera, så jag ber till gud ensam.


Varför kan ni inte be ihop? Jag begriper inget av det kryptiska du skriver... noll...


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 64 och 0 gäster