Könsstympning

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Könsstympning

Inläggav Algotezza » 18 aug 2009 12:18

Manlig könsstympning har diskuterats i Sydsvenskan. Därför tar jag upp ämnet här.

Kvinnor stympas fortfarande inom vissa kulturer,  clitoris tas bort. Män stympas också i vissa kulturer, förhuden tas bort. Båda metoderna har uppenbarligen syftet att minimera könsdriften. Kvinnans är "farlgiast" - hon "måste" stympas mest. Uppenbart är det så när man alltså tar bort kvinnans lustverktyg, clitoris. När det gäller förhuden innebär borttagandet av förhduen att ollonet blir mindre känsligt vilket också minskar könsdriften men inte i samma grad. Mannens könsdrift anses "god" om den hålls inom givna gränser. "Händerna på täcket!"

Gud skapade könsdriften (om man nu tror på honom), varför skall den då bekämpas? Gud skapade människans kropp - varför skall den då "korrigeras"? Ologiskt - liksom nästan all traditionell religion.

Detta stympande sker närmast på "prästerskapets"* och "kyrkans"* bud... Minskat intresse för sex är förvisso viktigt för att dessa skulle behålla makt och intresse för deras område? Vem behöver någon som förmedlar kontakt med Gud och Guds vilja? Det kan väl var och en fixa själv som är intresserad av det, t.ex. genom bön och meditation?

* använder dessa som beteckningar på alla makthavare resp. maktcentra inom de olika religionerna

Synpunkter?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
biggj
Avstängd

Inläggav biggj » 18 aug 2009 16:50

Hejsan!

Håller med här, enligt de som tror på kristen vidskepelse anses ju gud vara ofelbar. Varför skall man då ta till könsstympning? Antingen anser man att gud inte är ofelbar, utan gjorde en miss här, eller så är människor som förespråkar könsstympning onda/obildade, som gillar att plåga andra! Några andra alternativ kan ju inte existera i dessa fall, och till råga på allt innebär den ena varianten också tro på vidskepelse! Därmed återstår en väg, människor som tillåter könsstympning är helt enkelt onda, eller möjligen obildade!

MVH
bigj
Den goda sidans försvarare

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 aug 2009 19:32

biggj skrev:Hejsan!

Håller med här, enligt de som tror på kristen vidskepelse anses ju gud vara ofelbar. Varför skall man då ta till könsstympning? Antingen anser man att gud inte är ofelbar, utan gjorde en miss här, eller så är människor som förespråkar könsstympning onda/obildade, som gillar att plåga andra! Några andra alternativ kan ju inte existera i dessa fall, och till råga på allt innebär den ena varianten också tro på vidskepelse! Därmed återstår en väg, människor som tillåter könsstympning är helt enkelt onda, eller möjligen obildade!

MVH
bigj

Ja, människan skapades till Guds avbild, alltså från början perfekt och "till man och kvinna skapade han henne". Behöver kanske Gud också stympas för att bli perfekt?

Hilsen fra Algotezza
Algotezza aka Algotezza

suchanother
Avstängd

Inläggav suchanother » 18 aug 2009 20:01

Häpnadsväckande att det finns folk som tror på sånt. Sceptisk försökte i en tråd förklara och laborerade med siffror och plötsligt är siffrorna symboliska. Kain som blev 600 år gammal är nu 60 år då en nolla är symbolisk enligt tolkning.
En annan stolle (jämför inte Sceptisk med honom) menade att Gud gömde fossiler i öknen och testar oss! Kan vi hitta dessa? Kurragömmalek m a o. En sån barnslig Gud är inte mycket att ha.
Men har man blivit hjärntvättad som barn med alla dessa amsagor så sitter de som gjutna i vissa människor som saknar kritiskt tänkande.
Men jag förstår situationen mycket väl. Religionen är inte bara Bibeln utan också en livsstil. Att gå till kyrkan och be blir en ritual (Jung) en fast punkt i en annars kaotisk tillvaro. Det gäller att hålla demoner på avstånd och likt en psykotisk människa klamra sej fast i det hemmastadga.

Lite oorganiserade tankar från Such.

Eddy
Kontakt:

Inläggav Eddy » 06 sep 2009 00:29

Well, jag anser helt sonika att könsstympning inte har något med några religioner att göra över huvudtaget. Könsstympning är en tradition i vissa kulturer och byar och religionen används där som ett argument för denna förbrytelse.

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 17 feb 2010 23:17

Eddy skrev:Well, jag anser helt sonika att könsstympning inte har något med några religioner att göra över huvudtaget. Könsstympning är en tradition i vissa kulturer och byar och religionen används där som ett argument för denna förbrytelse.

Det stämmer bra!
Kvinnlig könsstympning är ett stort problem idag inom många etniska grupper i Afrika med Islam som religion. Det står dock inget i Koranen som uppmuntrar till kvinnlig könsstympning, utan detta är en kvarleva efter gamla traditioner som tillämpats i religionen.

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 18 feb 2010 14:51

Isabella skrev:
Eddy skrev:Well, jag anser helt sonika att könsstympning inte har något med några religioner att göra över huvudtaget. Könsstympning är en tradition i vissa kulturer och byar och religionen används där som ett argument för denna förbrytelse.

Det stämmer bra!
Kvinnlig könsstympning är ett stort problem idag inom många etniska grupper i Afrika med Islam som religion. Det står dock inget i Koranen som uppmuntrar till kvinnlig könsstympning, utan detta är en kvarleva efter gamla traditioner som tillämpats i religionen.

Patriarkala traditioner för att platsa kvinnan och hennes hotfulla sexualitet...

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Isabella
Kontakt:

Inläggav Isabella » 18 feb 2010 16:01

Patriarkala traditioner för att platsa kvinnan och hennes hotfulla sexualitet...

Precis

Användarvisningsbild
Jörgen
Kontakt:

Inläggav Jörgen » 18 feb 2010 21:03

Jag tycker vi gör det mot de innan de gör det mot oss!

Fication
Kontakt:

Inläggav Fication » 18 feb 2010 21:12

Algotezza skrev:Patriarkala traditioner för att platsa kvinnan och hennes hotfulla sexualitet...

Hur förklaras då manlig könsstympelse?

Användarvisningsbild
Plecto
Kontakt:

Inläggav Plecto » 18 feb 2010 22:58

Har du källor på att den sexuella driften blir mindre för män i och med borttagandet av förhuden, Algotezza? Det tvivlar jag starkt på att den blir.

Samtidigt så är omskärelse, av hygieniska skäl, ett bra ingrepp för det manliga könsorganet. Med det sagt så stödjer jag inte omskärelse på små barn - tvärtom uppmanar jag föräldrarna att vänta tills barnet i fråga kan göra ett eget beslut. Vad gäller könsstympningen hos kvinnor så är jag helt emot det. Främst för att det inte finns uppenbara skäl till ett sådant ingrepp, och för att ingreppet i sig kan vålla fysisk skada för kvinnan.

Att könsstympningen skulle vara männens påfund, och därav männens sätt att kontrollera, är jag tveksam till. Att beslutet påtvingas av män är ju förståeligt, då män innehar oftast de beslutsfattande positionerna inom stammen, sekten eller de religiösa forumet.  De äldre kvinnorna är dessutom påhejare av den uråldriga traditionen de själva har upplevt, och är inte mindre skyldiga än männen i frågan.

I grund och botten handlar det om en uråldrig tradition som rituellt markerar skillnaden i stadiet flicka och kvinna. Att den yttrar sig på ett sådant motbjudande sätt är ju bara beklagligt.
"I would not know what the spirit of a philosopher might wish more to be than a good dancer." - Fredrich Nietzsche

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 feb 2010 08:15

Plecto skrev:Har du källor på att den sexuella driften blir mindre för män i och med borttagandet av förhuden, Algotezza? Det tvivlar jag starkt på att den blir.

I och med att ollonet hela tiden utsätts för friktion (mot kläderna) och inte skyddas är det väl ganska självklart att det blir mindre känsligt. Behövs det källor för att räkna ut det? Fila på ett ollon ca 24 timmar om dygnet och du skall se att det med tiden blir tämligen okänsligt... Har du inte till gång till ett eget kan du prova med någon annans...

Det var alltså  inte bara av hygieniska skäl förhuden skulle tas bort. Även för att minska intresset för sex och i stället ägna sig mer åt Gud.

Å andra sidan - hygien... Hur svårt är det att föra förhuden bakom ollonet och tvätta med tvål och varmt vatten? Att det var svårare i öknen utan tvål och vatten är begripligt men inte idag i ett land med både tvål och varmvatten. Eller?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 feb 2010 11:35

Fication skrev:
Algotezza skrev:Patriarkala traditioner för att platsa kvinnan och hennes hotfulla sexualitet...

Hur förklaras då manlig könsstympelse?

1. Manlig könsstympning gör ollonet mindre känsligt och därmed den stympade mindre intresserad av sex och förhoppningsvis mer intresserad av Gud.

2. Manlig könsstympning gör det lättare att hålla penis fri från bakterier (smegma), när man inte har tillgång till tvål och vatten, varför det finns mindre risk att kvinnor får infektioner som gör dem infertila och oförmögna att föda mannen nya söner.

Vad Gud har att göra med allt detta vet jag egentlgien inte - men visst är det konstigt att han inte gjorde man och kvinna "färdiga" redan från början utan att båda måste stympas för att "bli hans fullkomliga avbilder". Är inte det i så fall ett tecken på rätt klantig design?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Användarvisningsbild
kWee

Inläggav kWee » 19 feb 2010 11:54

Plecto skrev:Att könsstympningen skulle vara männens påfund, och därav männens sätt att kontrollera, är jag tveksam till. Att beslutet påtvingas av män är ju förståeligt, då män innehar oftast de beslutsfattande positionerna inom stammen, sekten eller de religiösa forumet.  De äldre kvinnorna är dessutom påhejare av den uråldriga traditionen de själva har upplevt, och är inte mindre skyldiga än männen i frågan.

I grund och botten handlar det om en uråldrig tradition som rituellt markerar skillnaden i stadiet flicka och kvinna. Att den yttrar sig på ett sådant motbjudande sätt är ju bara beklagligt.

Men hur kan du då tvivla på att det är Mannens påfund?Tror du en kvinna vill skära av sig klitoris för att markera sin kvinnlighet(en Stor del av en kvinnlighet mao.)?...snarare mannen som vill markera sin egendom....

Användarvisningsbild
Algotezza
Kontakt:

Inläggav Algotezza » 19 feb 2010 12:07

kWee skrev:
Plecto skrev:Att könsstympningen skulle vara männens påfund, och därav männens sätt att kontrollera, är jag tveksam till. Att beslutet påtvingas av män är ju förståeligt, då män innehar oftast de beslutsfattande positionerna inom stammen, sekten eller de religiösa forumet.  De äldre kvinnorna är dessutom påhejare av den uråldriga traditionen de själva har upplevt, och är inte mindre skyldiga än männen i frågan.

Men hur kan du då tvivla på att det är Mannens påfund?Tror du en kvinna vill skära av sig klitoris för att markera sin kvinnlighet(en Stor del av en kvinnlighet mao.)?...snarare mannen som vill markera sin egendom....

Självklart är det ett påfund i patriarkatets anda. Varför skulle det ligga i kvinnans eget intresse att frånta sig den viktigaste möjligheten till sexuell lust och orgasm? Som om mannen skulle vara intresserad av att skära av sig ollonet - som ju är mannens motsvarighet till klitoris. Nu nöjer man sig med att något nedsätta ollonets känslighet men skär inte bort det helt.

Självfallet vill de äldre kvinnorna som redan är stympade att det också skall gälla de yngre, enligt tänket: Varför skulle jag unna dem något jag aldrig fått njuta av själv?

/Algotezza
Algotezza aka Algotezza

Återgå till "Religion och andlighet"