Har länge funderat på en sak som är ganska frustrerande angående "riktig" tro och de så kallade "sekterna", och tänkte att ni kanske kan hjälpa mig i detta eftersom jag har sett att det finns en del troende kvar. :shock:
När man hänvisar till alla stollar som utför handlingar i trons namn (oftast guds) som t ex massjälvmord, tvångsgifte och dylikt brukar alla troende säga att det där inte är "riktig" tro, utan det där är "sekt" eller i alla fall inte den "rätta" tron. Men att däremot varje söndag gå till en lokal och där tillbe en gud genom att dricka vin i tron om att det är gudens sons blod (jag vet det är en symbolisk rit, men den är fortfarande för mig främmande) att det är den "riktiga" tron är för mig främmande. Och att det sedan i den "riktiga" tron är det fortfarande acceptabelt att inte anse att människor är lika värda, oberoende sexuell läggning eller annat oväsentligt, blir för mig otroligt knepigt och förvirrande. Eller är det kanske också en del av alla dessa "oriktiga" trosföreställningar?
Vad är då den rätta tron och på vilket sätt har inte "sekter" den "rätta" tron? Och varför kan inte den "riktiga" tron medföra något som anses vara dåligt, utan det blir per automatik den "oriktiga"/"orätta" tron?