Kunskapens träd - olika tolkningar och vinklingar

Traditionella religionsriktningar, men även andlighet ur ett mer generellt perspektiv.

Moderator: Moderatorgruppen

xion
Inlägg: 3117
Blev medlem: 22 mar 2016 08:09

Re: Kunskapens träd - olika tolkningar och vinklingar

Inläggav xion » 20 aug 2017 16:41

Algotezza skrev:Kunskapens träd i Bibeln står dels för

1) Guds test på människans lojalitet, lydnad för, kärlek till honom

dels för

2) Starten på materialismens och ateismens väg. En parallell till liknelsen om Den förlorade sonen.

Jag förstår inte varför ateism och materialism ska förutsättas höra ihop. Den här fördomen hör man ofta.
Jag är ateist men absolut inte materialist, utan istället en mycket "andlig" person (skryt).

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kunskapens träd - olika tolkningar och vinklingar

Inläggav Algotezza » 20 aug 2017 20:04

xion skrev:
Algotezza skrev:Kunskapens träd i Bibeln står dels för

1) Guds test på människans lojalitet, lydnad för, kärlek till honom

dels för

2) Starten på materialismens och ateismens väg. En parallell till liknelsen om Den förlorade sonen.

Jag förstår inte varför ateism och materialism ska förutsättas höra ihop. Den här fördomen hör man ofta.
Jag är ateist men absolut inte materialist, utan istället en mycket "andlig" person (skryt).


Med materialist menar jag inte etisk materialist, att man bara gillar materiella ting, utan metafysisk materialist, att man menar att världen i grunden är materiell och mätbar och vägbar.

Och så är det en fördom att tro att materialist alltid betyder att man grottar ner sig i pengar och ting...
Göran Egevad egevad@gmail.com

SigurdV
Inlägg: 3002
Blev medlem: 13 jun 2011 15:50

Re: Kunskapens träd - olika tolkningar och vinklingar

Inläggav SigurdV » 30 okt 2017 13:34

Algotezza skrev:
Med materialist menar jag ... metafysisk materialist, att man menar att världen i grunden är materiell och mätbar och vägbar.


Du menar kanske "vår värld"? Som har en temperatur bara några få grader ovanför den absoluta nollpunkten?
Och som bevisligen innehåller oss flitiga mätare av diverse tillstånd. Men det har den ju inte alltid gjort!

Hur mätbar är en värld med en temperatur på sisådär några miljarder miljarder grader?

Våra vetenskapliga teorier gäller bara inom vissa gränser ... det upptäckte vi när vi började studera extrema förlopp
som till exempel mycket höga hastigheter där vi måste överge Newtons Mekanik till förmån för Einsteins.

Och "grunden" för vår värld? Var hittar vi den?
Pratar vi inte om ett extremt läge här? Har vi någon teori för extrema lägen?

Kajsakavat
Inlägg: 6
Blev medlem: 05 feb 2019 02:23

Re: Kunskapens träd - olika tolkningar och vinklingar

Inläggav Kajsakavat » 05 feb 2019 22:04

Livets träd tolkar jag mest som att det är det enda vi egentligen behöver. Livet i dets helhet med Gud närvarande i allt.
Kunskapens träd tolkar jag mer som ett aber för mänskligheten med djävulen närvarande i allt.Kunskapen kan inte hanteras av alla och kan leda till ren ondska.

Användarvisningsbild
Algotezza
Inlägg: 18459
Blev medlem: 21 jul 2006 21:36
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Kunskapens träd - olika tolkningar och vinklingar

Inläggav Algotezza » 06 feb 2019 15:44

Livets träd ger evigt liv. Kunskapens träd är på gott och ont - för att lära vad gott och ont är, antar jag...
Göran Egevad egevad@gmail.com


Återgå till "Religion och andlighet"

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: 19 och 0 gäster